Sykkelsesongen 2010

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.152
    Torget vurderinger
    7
    Kjære julenissen. I år har jeg vært veldig snill..........................................................etc etc

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.782
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tøff Dogmaen. Jeg er nok mer for modeller som Specialized Roubaix, Cervelo RS og R3 og min egen Bianchi Infinito, sykler med litt lengre styrerør, slakkere vinkler og vertikal ettergivenhet for mer komfort enn den ultrastive Dogmaen.

Strykeprøver er all but over, the fat cyclists sing "la meg nå Hvam før de stenger traseen videre til Oslo" og jeg kan gjøre et lite lokalt regnskap i Ottestad/Stange.

Første vakt i rundkjøringen på Stange forløp uten store incidenter. Team HTC Pride kom dundrende forbi en haug damer som hadde startet fra Hamar, men de gutta kan sykle og hadde tid til vennlige tilrop til fruene også.

En vanvittig omkjøring med et par nittigradere i utforbakke, utkjøring fra Coop vika i Ottestad og 90o venstre i en rundkjøring krevde så vidt jeg vet kun ett offer. Den uheldige fant ut at han skulle åpne matpakka på rutens mest tekniske halve kilometer og endte i frontruta på en bil som hadde stoppet for ham og kompisene.

Før Ghana-USA traff jeg to hyggelige nordlandskarer med tempohjelm i Vika og tauet dem pent og rolig fra nevnte kjøpesenter til Stange. Sure bein, de hadde mistet laget sitt i de slake bakkene opp til Lillehammer. De var over seg over utsikten over norges Toscana, men det skulle da bare mangle...

I dag tidlig stilte det ikke en sjel for trilletur fra Vikingskipet, så jeg tok fram eplefonen og kipset litt ved Hamar Rådhus.

På turen hjem traff jeg en fyr som hadde startet fredag kveld. Skikkelig Ensomme Rytter det der. Ga ham en flaske jeg ikke hadde drukket av og noen bananer og ønsket ham Hvam før Stengetid.

Neste år stiller jeg til start fra Lillehammer. Lukten av sagmugg er innbydende.

Vedlegg

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.152
    Torget vurderinger
    7
    Den er utrolig lekker den nye sykkelen din Val.

Styrkeprøven er desverre noen år unna for min del, men begynner å nærme meg en form som tilsier at kristiansand-hovden (210 km) skal kunne gå på ca 7 timer hvis jeg havner i en ok gruppe. Eller for å si det sånn, er ikke så redd for formen som det jeg er for rumpe-smertene. Ser ut til å ta laaaaang tid å få kjørt inn rævva :)

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Mistenker at du Valentino driver og sykler med svoger og svigerfar hvis du holder til på hamar?
    Offiseren med snurrebarten?

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.782
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kjører du på setet som kom med den flotte Cuben din, thomand? Er jo ikke sikkert at det passer din ræv. Selle Italia Flite (vanlig type) er det mange som har vært glad i. Syklet på et slikt i 15 år før jeg konverterte til særdeles prostatavennlig Selle SMP Evolution.

Nuvel. Hushovd var råsterk i dag, og Edvald var blek. Synd etter den fantastiske hjelperytterjobben Arvesen gjorde for ham. Men vi får se mestertrøya i Touren, hurra!

Gjør nok det, pahf, gjør nok det...

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Hehehehe, regna med det ja. En vakker dag jeg er i Hamar og ikke ramler utpå lørdagskvelden skal jeg bli med han på en sykkeltur før sola står opp ;)

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.152
    Torget vurderinger
    7
    Sykler på cube setet ja, og forstod jo fort at de ikke har lagt ned mer en 2,50 i FoU på den delen. Savner Fizik pave setet mitt :(

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.182
    Torget vurderinger
    4
    Jeg startet lørdagen i en puljen tur 20-24 timer og klokket inn på 21.54. Syklet alene men fant et lag fra Trondheim som jeg hang meg på de siste 530 km som hadde et skjema på 22.30. Nedbør og motvind frem til Dombås men derfra og inn var det ypperlige forhold og det var en fin og sosial tur :)

Passerte en mann på Dovre som syklet med singlespeed og ballongdekk og litt før Lillehammer passerte jeg en handicapsykkel som var en liggesykkel med pedaler som ble betjent med hendene. Kudos til de to og da spesialt han med handicap.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.394
    Sted
    Trondheim
    Lite sykling i det siste, men kom meg i hvertfall ut og så på NM i går (skulle bare mangle da løypa passerte 200 m fra huset mitt). Så min lille Bianchi fikk i hvertfall se hvordan de store gutta sykler. Hun likte godt at det lå 2 Bianchier i tet da feltet passerte på de 3 rundene hun fikk med seg. Så ble det en liten tur mot Heimdal etterpå - det var ihvertfall godt.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Så ble det litt julekveld i slutten av juni. :D

Lete etter turorials på youtube i kveld, montere og bruke i morgen.

Vedlegg

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.782
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Grattis Zomby! Pen Ultegragruppen. Strengt tatt er Shimano penere enn Campa for tiden, som har gått total industrifunkis. Ble det 170mm krankarmer?

Hva skal det monteres på?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Faustina blir med videre. Hun er langt fra utslitt, og fikk nye hjul i fjor. Ramma er ikke mange årene heller (reklamasjon etter sprekk ved øvre styrelager på den forrige), så det blir praktisk talt ny sykkel med dette. Poster noen like blasse telefonbilder av hele dama etter hvert. Selvsagt har jeg hatt lyst på Infinito i det siste (hvem har ikke det?), men det er en siste spurt i gjære på hifi-sida, og så er det litt smått som skal på plass i ny kåk.

Det ble 170. Jeg fikk Odd Sørensen til å måle instep i dag, og jeg ligger sånn 'midt i mellom' eller litt i retning 170. Det blir spennende å se hvordan jeg opplever det. Små forskjeller som kan oppleves store, som nevnt tidligere i tråden. Ellers hadde jeg tenkt 11-23 men de hadde bare DA på lager. Jeg endte med 11-25, og det er kanskje like lurt for meg som verken har trøkk eller spinn.

Tror forresten jeg fikk en j*** bra pris.

"Den prisen må jeg ha gitt deg i fylla".
    "Men jeg syntes du hadde fine og tydelige konsonanter."
    "I hvert fall i bakfylla"

Sånne samtaler tyder gjerne på en god handel, for kunden. Jeg lovte å komme tilbake når jeg får råd til ny ramme.... ;)

Men makan til hyggelige folk å handle med.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.782
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Gleder meg til bilde av nyrigget Faustina. Kos deg med bygget!

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.152
    Torget vurderinger
    7
    Satt meg som mål å sykle 300 mil i år, og i dag passerte jeg halvveis :) 70 mil bare i juni, så nå begynner jeg å kjenne at det skjer ting med formen :)
    Er vannvittig gøy dette her. :)

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.152
    Torget vurderinger
    7
    Takk. Kan ikke skjule at jeg er veldig fornøyd :)

Og i dag fikk jeg prøve en scott addict r1. Herregud for en sykkel. En akselerasjon som er helt vannvittig. Godt jeg ikke har 70000,- på bok, hehe

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    thomand skrev:
    Den er utrolig lekker den nye sykkelen din Val.

Styrkeprøven er desverre noen år unna for min del, men begynner å nærme meg en form som tilsier at kristiansand-hovden (210 km) skal kunne gå på ca 7 timer hvis jeg havner i en ok gruppe. Eller for å si det sånn, er ikke så redd for formen som det jeg er for rumpe-smertene. Ser ut til å ta laaaaang tid å få kjørt inn rævva :)
    Det er aldri for sent: http://www.aftenbladet.no/lokalt/1225751/Sykkelbragd_av_82-aaring.html

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.782
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Miguel II. Får se om han følger pappa fotspor i det videre.

Til neste år blir det mere pent enn Infinito å velge mellom, Zomby. En ny HoC-toppmodell kalt Oltre (med justerbar setepinne, hurra), og en B4P-toppmodell kalt Sempre.

Flere bilder av Sempre, også i Celeste i stedet for asurblått.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.782
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tirsdag er det målgang i ikke ukjente Arenberg.

17 km av de siste 30 på Paris-Roubaixbrostein. Bør bli severdig. Her skoletime ved vår mann Norgesmester Hushovd.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Spesiallaget bikini for rørlegger-babes? Jeg kjente en gang en jente som var rørlegger veldig intimt, og hun hadde passet denne typen rørleggersprekk. ;D

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.152
    Torget vurderinger
    7
    Avsluttet en kanondag på jobb med en sving innom en av de lokale sykkel-pusherne og prøvesyklet en pinarello prince. Den va'kke kjip 8)

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.294
    Torget vurderinger
    4
    Bikiniene var definitivt kulere på 70-tallet ;D

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.152
    Torget vurderinger
    7
    Det er en veldig sliten, men stolt thomand som har oppnådd et stort mål i dag. 210km på sykkelsetet. Ikke bare gjennomførte jeg, men jeg klarte det på 8:35 :)
    Jeg unner meg å være stolt av meg selv i dag :)

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.782
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bra! thomand. Grattis!

Jeg har bare vært på 3t kosetur i dag. Pen i tøyet, lav puls, hyggelig samtale.

Har forresten byttet styre fra trad-drop 3T Rotundo (Hushovds valg) til moderne kvarteliptiske 3T Ergosum. Det var lurt. Ergosum passer kombinasjonen Campas tommelskifter og meg langt bedre. Til ShimaNO- og SRAM-brukere har jeg ingen problemer men å anbefale Rotundo (og jeg har et 44cm Rotundo pro til salgs, hehe). Før og etter:

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Se der, ja. Nytt styre kan være veldig riktig. Jeg byttet til Pro PLT kompakt for noen år siden, og har aldri sett meg tilbake. Jeg rakk endelig fram til hendlene fra bukken. De nye hendlene til Shimano er også gull der, nærmere styret og kortere vandring på giret er gull. Godt at de endelig begynte å lage sykkelutstyr tilpasset sossisfingre.

Gratulerer med vel gjennomført Thomand.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Mnja... Jeg har skrudd på alt. En liten testtur/ekspedisjon til nærmeste døgnåpne bensinstasjon etter snus. Og så syklet jeg på jobben i dag. Jeg har en liten snag, framgiret er for 'braze on', og jeg trodde det funket å sette dette på den eksisterende seterørsklemma. Mulig giret kommer for langt bak på kompaktkranken, det blir litt kjedesubbing sånn det er nå. Tar en tur innom Sørensen en av de nærmeste dagene og spør om litt hjelp.

Uansett er førsteinntrykket at dette er saker! 2-300 gram lettere ble det også.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.085
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen her med peiling på justering av gir? jeg har litt problemer med girene på begge syklene her hjemme, hybridsykler begge to, den ene først: Trek Valencia. Kjempeflott sykkel å trekke vogn med, godt fornøyd med sete, bremser og gir.

Men: bakgiret, Shimano Deore, hakker en del i 2. giret. Ellers funker det helt strøkent. Noen som har muligheten til å hjelpe meg å forstå hvordan dette kan justeres, og hvordan jeg bør gjøre det?

Mvh. Bjørn

Z

Zomby_Woof

Gjest
    http://www.youtube.com/results?search_query=rear+derailleur+adjustment&aq=0

Tror det er best å bla seg gjennom disse. Jeg synes det er ganske greit å få til, men vrient å forklare uten å kunne peke (stygt eller ikke).

Hvis jeg ikke husker feil er det snakk om i hvert fall en ganske ny sykkel. Ellers ville jeg nevnt muligheten for slitt kassett og kjede. Rust og skitt gjelder fortsatt, vask og smøring er en forutsetning for å få girene til å funke godt. Samme med wire og strømper. Du kan dra ut wirene og smøre opp med et par dråper kjedeolje i hver stump av strømpene. Du finner sikkert gode youtubesnutter om dette også.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.085
    Torget vurderinger
    1
    Ser ut som om jeg må skaffe meg et sykkel-rep stativ.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Helt klart en fin ting å ha. Men du finner et improvisert alternativ, jeg stoler på deg.

Hvis du trenger hjelp (liten skrift): Sett deg på en stol, forhjulet på tærne, navet/ eikene lent mot knærne (tyngdepunktet inn mot deg), løft bakenden opp (bakhjulet mot venstre, kjedet mot deg). Da får du pedalene opp i fornuftig høyde for 'tråkking' med venstre hånd, sykkelen kommer sånn noenlunde i balanse, hendlene og justeringsskruene er tilgjengelige for høyre hånd.

;)

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.085
    Torget vurderinger
    1
    Var å kjøpte meg et på Biltema til 399,- i dag og det funket helt flott. Lærerike videoer forresten, takk for linken.

Dog, forgirene på Nakamuraen som samboeren nå har har aldri vært særlig gode og de virker å være slitte og var et rent helvete å finne ut av. Til slutt ga jeg det bare opp. Skal bytte ut dette med Shimano Acera FD-M360 i morgen tenkte jeg. Uansett en oppgradering på den gamle sykkelen. Mulig jeg kjøper Acera bakgir til den også etter hvert.

janghell

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Antall liker
    396
    Torget vurderinger
    12
    Noen som kan gi meg noen tips på ny sykkel?
    Jeg har i dag en Merida Crossway TFS-800D hybrid sak med 700mm hjul. Denne blir brukt til jobbsykling og trening. Har nå fått lyst til å prøve meg med noe mer racer liknende sykkeltøy.
    Har tenkt litt på cyclocross, men føler vel egentlig at det blir litt for likt den sykkelen som jeg har.
    Prisklassen som jeg har tenkt meg er opp til ca.10 000.
    Ser at de har ett bra tilbud på bikeshop på denne;
    http://www.bikeshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=10633

Jeg er forresten 202cm og ca.100kg.

Edit; denne ser jo bare digg ut;
    https://www.bikebuster.no/detaljer-no/120484.html#

Edit #2;
    Fant disse også;
    http://www.bikebuster.no/detaljer-no/120183.html
    http://www.bikebuster.no/detaljer-no/120365.html

Noen som har noen synspunkter på disse syklene?

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.782
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Både Cube-crosseren og Wilier-raceren ser kurante ut.
    Jeg hadde gått for racer, crosseren er ca. en hybrid med bukkehornstyre. Litt likt, som du sier.

Men jeg kan ikke fri meg for tanken på at 202cm/100kg kunne trenge en klassisk bombesikker stål Merckx MXL om slikt er å få tak i lenger. Kanskje Oslo Stortslager har en hengende?

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.085
    Torget vurderinger
    1
    Driver å skifter gir system foran og bak nå på gammel-nakamuraen.

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.152
    Torget vurderinger
    7
    I dag byttet jeg treningen med ekstremspising av jordbær med fløte og sukker. Dårlig ide :-\

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn