Sykkelsesongen 2010

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Straks passert rundt 40mil og målet er 100mil i år så vi er på to vidt forskjellige nivåer ser jeg ;)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.782
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tim Krabbé: Sykkelrytteren.

http://www.capris.no/product.aspx?isbn=8291614822

Les den. Det har du fortjent. (Men ikke les den flaue vaskeseddelen til Capris.)
    Til eventuelle sjakkspillere kan jeg bekrefte at det er den samme Tim Krabbé.

C. Alshus skrev:
    Jeg håper du legger ut bildet av gliset når du kommer ut av mekkeboden?
    Det skal bli!

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    kjoenik skrev:
    Det er da helt sykt hvordan Cancellara kjører fra disse folkene, i det siste klippet fliser han fyren som står og trår bak ham, sittende :eek:
    Er det ikke EPO så er det i hvertfall 9V eller mer... ;)
    Han er jo tross alt en tempomester? Synes ikke det er noe mistenkelig med klippene, Cancellara ER råsterk. Forøvrig tror jeg rytterne selv hadde foretrukket å bli tatt for "ekte" doping enn å bli tatt for å ha kjørt rundt på motorsykkel 8)

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Fant bysykkel til meg og madammen for 800,- på Finn. Min er nesten ikkje brukt, hennar treng ein justering.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.782
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ping! Boasson Hagen på tredje på 49km tempo i Dauphiné! Tror jaggu vidundergutten er frisk jeg.

C. Alshus skrev:
    Jeg håper du legger ut bildet av gliset når du kommer ut av mekkeboden?
    Her er hun! Dårlig eplefonbilde fra kjøkkenet, men pytt.

Ramme: Bianchi Infinito 2010 57cm
    Drivverk og bremser: Campagnolo Super Record 11 compact (50/34, 11-25) 2009, 172.5mm krankarmer.
    Hjul: Campagnolo Eurus 2003, Michelin Pro3 Race dekk, Michelin Lateksslanger
    Styrelager: FSA Orbit CF (Bianchi standard)
    Setepinnelås: Miche X-carbon (Bianchi standard)
    Setepinne: Campagnolo Record 2010
    Sete (på test): Selle SMP Evolution
    Styreframspring: 3T ARX-Pro 13cm
    Styre: 3T Rotundo Pro 44cm s-s.
    Pedaler: Look Keo2 Max
    Computer: Sigma BC 1909 HR, med kadens og hjertefrekvensmåler.

Mye nytt her:
    Det er et slikt superergonomisk sete som man kan putte hele hånden igjennom. Får se om det er min greie.
    Jeg har gått ned fra 175 til 172.5mm på krankarmlengden. Spin, baby, spin!
    Jeg har aldri kjørt med "klassisk" ikke-ergonomisk styre før.
    Det er 2cm mindre høydeforskjell mellom sete og styre enn på den gamle Ti Megatuboen slik den er satt opp nå. Man bli jo eldre, men det kan jo være at jeg flipper framspinget og setter det på toppen av spacerstabelen. Da blir høydeforskjellen som før; stor. Muligheten for rimelig eksperimentering er en av årsakene til at jeg har valgt 3Ts innstegsmodeller av styre og -framspring. Den andre er at grafikken på dem er hvit. 8) ;D

Intern kabelføring er pent, men jaggu er det arbeidskrevende! Og slike "inline cable adjusters" er det ingen butikker i mitt nærområde som har. Det er årsaken til de noe lange girwirestrømpene. Skal poste Nikonbilder når jeg har fått alt til å passe.

Vedlegg

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.493
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Pent!

Grattis. Håper dere trives i hverandres selskap.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.182
    Torget vurderinger
    4
    Brasse skrev:
    Fant bysykkel til meg og madammen for 800,- på Finn. Min er nesten ikkje brukt, hennar treng ein justering.

Du får en helt grei ny sykkel for 699.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.493
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Hvorfor kjøpe en gammel Ferrari til ti millioner når du får en helt ny til én ?

Gamle sykler er gode å sykle på. Både for kropp og sinn.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Enig med Ahlsus, har en onkel som kom over samme sykkel som Knudsen syklet på i sin tid, fikk den for 1200,- for ca 10 år siden, fantastisk god sykkel.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Ja, Diamanten er overraskande god og lettsykla. Artig å henge seg på trimsykkelistane som er kledd klar til Birken kvar morgon. Har sykla på ein ny sjuhundrekroners - no thanks, José.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Med fare for at Smorte boikotter hele Italia... Den sykkelen er vakker, Valentino!

S

Smorte24

Gjest
    Zomby_Woof skrev:
    Med fare for at Smorte boikotter hele Italia... Den sykkelen er vakker, Valentino!

Grattis Valentino, det var en vakker sykkel.

Jeg selv bestilte meg en Trek sykkel fra Spinn på Storo i går.

http://www.trek.no/varekatalog/display.aspx?menuid=1040&prodid=57

Litt nervøs siden jeg ikke har syklet på mange år og hjulene var så smale.

Ellers er Italia et av mine favorittland, kommer til å heie på Italia i fotball vm og håper at Nibali vinner TDF om noen uker.

Ellers synes jeg Zomby er en fantastisk selger med den rette holdningen.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.782
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Man takker ydmykest. Et eplefonbilde til.

Vedlegg

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    3.294
    Torget vurderinger
    4
    Grattis Valentino, fargen er genial, men kun på en italiensk sykkel! ;)

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.782
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hehe.
    Moderne tider: Rammen lages etter hva jeg forstår i Taiwan. Det er som med mye god hifi: Produksjon etter strenge kvalitetsnormer i lavkostland.
    Har testet litt i dag, og endt opp med å snu framspringet slik at det ikke peker så mye oppover, og satt det på toppen av spacerstabelen. Hun ser sinna ut nå, Blanca.

Har litt lyst på løpshjul til neste år:

Alt for lenge siden jeg sniffet pariserdekklim...

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Smorte24 skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Ellers synes jeg Zomby er en fantastisk selger med den rette holdningen.
    Jeg skulle ikke dratt denne diskusjonen hit. Beklager.

Her kan vi snakke sykkel heretter.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.782
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Bilde i hodet.

Zomby the Vinyl Nazi

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Det gikk en stund før jeg tok Seinfeldreferansen... Hos oss er det vinyl til alle, og suppe til ingen. ;)

Enda en gang, flott dame. Visst kommer hun til å kle Zipp. Men hva med et par sånne, for å være maksimalt italiensk?

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.782
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bora er fine, men ikke så versatile som 303:

Fabian ødela et hjul i Arenberg i år, men han trengte ikke bytte det før han var ute av skogen. Og så er de lette og aero.

Et punktum for platepushersidesporet:

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Hvordan opplever du kortere kranker, Val? Lurer litt på å gå ned fra 172,5 til 170 selv (ja, korte, korte bein. XXK uniformsbukser bl.a.). Ellers, er det det snåle skjermoppsettet mitt som lurer meg, eller har du sadelen voldsomt langt bak?

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Alvorlig nice, Val. Det er slike bilder som får meg til å frekventere denne tråden, selv om jeg har null peiling på dette. :)

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.782
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er hyggelig, baluba.

Zomby_Woof skrev:
    Hvordan opplever du kortere kranker, Val? Lurer litt på å gå ned fra 172,5 til 170 selv (ja, korte, korte bein. XXK uniformsbukser bl.a.).
    Er litt vanskelig å si. På dagens noe ambisiøse jomfrutur til Brøttum kirke og på halen av diverse Mjøsa Rundt-felt tilbake tror jeg at jeg var flinkere til å velge lettere utveksling enn med 175mm, men det er nok ikke bare krankarmene. Nytt sete, nye pedaler, ny form på styret og ny form på bremsehåndtakene, og et par millimeter forskjell her og der i forhold til slik Celeste var satt opp sånn ellers. Så foreløpig tror jeg ikke jeg skal tilskrive disse krankarmene så mye av dagens opplevelser. Jeg har to nære kompiser og vi er alle tre mellom 183 og 190. De to andre har alltid syklet på 172.5. Men jeg er den langbeinte av oss.
    Sett denne? Optimum Bicycle Crank Length. Jeg er 88cm i inseam og skal i følge formelen ha 175. Jeg synes det er litt rart at formelen ikke tar hensyn til femur og tibialengder, men det kan sikkert overskygges av personlige preferanser uansett.
    Ellers, er det det snåle skjermoppsettet mitt som lurer meg, eller har du sadelen voldsomt langt bak?
    Litt for langt iallefall. Flyttet den fram 6mm i går slik at fronten på kneskålen (snitt h/v) er i loddlinje med pedalakselen med krankarmen vannrett forover. Det er vel litt lenger bak enn Kong Eddys gamle anbefaling.

Tillegg: Så leser man at Edvald vant avslutningsetappen på Dauphiné en style Hinault! Og han har visst fått plass på Tourlaget til Sky også. Nå kan vi holde oss innendørs i juli med den beste samvittighet.

Tillegg 2: Stavanger Aftenblad har "fine" bilder fra lørdagens Nordsjøritt: http://www.aftenbladet.no/sport/nordsjorittet/article1218594.ece Skikkelig vestlandsvær!

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.782
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har dere sett Jørgen Leths formidable En forårsdag i helvede?

Hvis ikke er det bare å kjøpe. Her f.eks:
    http://www.capris.no/product.aspx?isbn=8770552428
    Boksen inneholder også hans Stjernerne og vandbærerne og Den umulige time
    Den anden boks i serien The Jørgen Leth Collection indeholder Jørgen Leths sportsfilm med hovedvægten på cykelfilmene, hvor Stjernerne og vandbærerne og En forårsdag i helvede står som nyklassikere indenfor genren. Instruktøren var træt af den klichéredne sportsjournalistik og mere optaget af "det indre, psykologiske drama i slagene mellem de store ryttere". Stjernerne og vandbærerne skildrer Giro d'Italia i 1973, hvor Ole Ritters enkeltstart er det filmiske og emotionelle højdepunkt. I En forårsdag i helvede blev det navnkundige et-dagsløb Paris-Roubaix indfanget med 27 kameraer placeret strategiske steder på ruten. Dermed var det lagt i manges hænder, om det lykkedes at indfange dramaet. Begge film har med de givne spilleregler karakter af en kunstnerisk udfordring, hvilket også gælder Den umulige time, der skildrer Ole Ritters forsøg på at generobre timerekorden.

Pelota udtrykker igen Leths store fascination af det enestående menneske, der præsterer det sublime. Her illustreret gennem en lille eksklusiv sport fra Baskerlandet.

Endelig rummer boksen to tidlige eksperimenterede film. Motion Picture har tennisspilleren Torben Ulrich i centrum og undersøger fænomenet bevægelse indenfor et absolut billedudsnit. Kinesisk bordtennis skildrer det hurtige spil og arbejder kunstnerisk med billedbeskæring, hvorved spillets hastighed og skønhed understreges.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg har faktisk ikke fått målt 'inseam'. Neste gang jeg har råd til ny sykkel, tar jeg turen til Sørensen for å kjøpe. Geografien skal ikke være noen hemmelighet når de anbefaler sykkelstørrelse. Jeg får dem vel til å måle meg hvis jeg bare skal bytte krank også. Når det gjelder setback opplevde jeg at det ble litt mer fart i beina da jeg flyttet sadelen fram. Det var ikke mer enn et par tre millimeter, men forskjellen opplevdes stor. Ellers er jeg ikke noe god til å spinne, eller noe særlig annet som kan gjøres på en sykkel. Mulig unntak for å sipse bananer.

;D

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.182
    Torget vurderinger
    4
    Zomby: Hvordan sipser man bananer?

Mine sterke sider når det gjelder sykling er å velte i lav fart og helst midt ute i en bekk samt ødelegge felger.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.493
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Valentino skrev:
    Har dere sett Jørgen Leths formidable En forårsdag i helvede?
    Dette er jo elementært for alle som er bittelitt interessert i landevei, eller sykling generelt.
    Jeg kjøpte min DVD for noen år siden på Ebay. Rimelig og god service fra Australia. Her er Ebay-koden: 390201071312

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.493
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Anonym skrev:
    Mine sterke sider når det gjelder sykling er å velte i lav fart og helst midt ute i en bekk samt ødelegge felger.

Som syklist er det helt naturlig å ødelegge litt utstyr. Hvordan har du klart å ødelegge bare felgen? Dårlig bygget hjul? Ujevn eikespenning?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Anonym skrev:
    Zomby: Hvordan sipser man bananer?

Tastaturdysleksi. ;D

Jeg var god til å tryne på skausykkel jeg også, og har hatt et par ordentlige på veien også.

Sniff

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Antall liker
    94
    Fort gjort å ta feil: Var det felg eller dekk man lager av gummi? ;)

Mvh
    Sniff

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.182
    Torget vurderinger
    4
    C. Alshus skrev:
    Anonym skrev:

Som syklist er det helt naturlig å ødelegge litt utstyr. Hvordan har du klart å ødelegge bare felgen? Dårlig bygget hjul? Ujevn eikespenning?
    Mente hjul og ikke felg, går litt fort i svingene.

Har et par hjul som er bygd av en anerkjent hjulbygger i Norge men det er veldig steinete der jeg bor så tenker jeg har slått det borti noe for jeg merket plutselig at en eike hadde ryki på bakhjulet. Hjulet ble som nytt, felgbygger ordnet det kostnadsfritt.

Har et par Ritchey WCS hjul på hardtailen, ramlet når jeg stod nesten stille på vei opp av en grøft. Ikke en stein eller hump å se men allikevel ble det ca 2 cm kast i hjulet. Felgen er 4 år gammel og har vært rett og fin frem til nå.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen som har erfaring med Pedersen?

De er unektelig morsomme å se på, men er de så komfortable som det ser ut som om eierne mener? De ser så fornøyde ut der de ruller avgårde. Det er jo ikke alle som er interessert i å være fartsfantomer. Noen ganger nytes verden best i sakte tempo.

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.782
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    På fellestreningen i dag, et sted rett sør for Brøttumsbakkene. Enslig sortkledd rytter i motgående retning av oss.

Steike! "-Hei Edvald!". Et glis og et vink.

Celeb-spotting. På Hedmarken!

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.182
    Torget vurderinger
    4
    Er det noen fra forumet som stiller i Styrkeprøven til helga?

Valentino

Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.782
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Anonym skrev:
    Den titangreie Dag Otto sykler med i programmet sitt, er det ca samme sykkel som Celeste?
    Jaggu fikk jeg ikke med meg mesteparten av siste episode! Tenk å ha sin første tur på racer opp Mont Ventoux!
    Dag Ottos er en S9 Matta, som man kanskje kunne kalle en viderutvikling av Celeste.

Fås ikke som ferdigsykkel, og den er heller ikke grønn nok for meg.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn