Sykkelsesongen 2009

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    C. Alshus skrev:
    Rart at det ikke står aksel til krone avstand på den PABLE gaffelen. Det er jo den viktigste faktoren på en gaffel.
    - en viktig beskrivelse...

    Ha nå mottatt min Airborne Lucky Strike Ti i posten...henter et par Avid Juicy 7 bremser imorgen...avventer Bontrager Switchblade gaffelen i posten...

    Vurderer Fulcrum Metal 3 hjul som en grei kandidat i mid-fi skiktet. Noen andre anbefalinger?

    Noen som har kjennskap til KCNC K-Type XC1 MTB krankset?

    Skal få tatt noen bilder når jeg har mer enn en ramme å avbilde :)


    Til C. Alshus:
    Hvor får jeg tak i et 8-delt kjede? - spør fordi de fleste kjedene jeg ser har et høyere tall... :)
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    "Vurderer Fulcrum Metal 3 hjul som en grei kandidat i mid-fi skiktet. Noen andre anbefalinger?" - må legge til at tubeless er et must her...
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    xerxes skrev:
    Valentino skrev:
    janb skrev:
    Chris King...
    trenger du ikke vurdere. Bare kjøp det. Etter 3 Campastyrelagre på Bianchien i løpet av tre år har jeg hatt ett CK de siste sju.
    The quality remains long after the price is forgotten. Rolls-Royces gamle slogan passer til CK.
    Mitt Camap record-lager var oppe for inspeksjon i fjor. Ble rengjort fettet og montert inn igjen. 7-8 år gammelt.
    Jeg har hatt et Syncros på terrengsykkelen siden '97. Alle andre lager på sykkelen har begynt å vise, ahem, aldringstegn. Styrelageret er fettet en gang, og glatt som smør.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    For en seier!

    Han er utrolig sterk, og, like viktig, veldig smart og leser rittet godt. Håper han får frihet til fler sprell iløpet av Giroen.
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    Har nettopp hentet noen Avid Juice 7...og de er defintitivt tyngre enn high-end V-bremser. Håper de bremser godt i allslags vær som jeg ikke sykler i... =)
     
    T

    timc

    Gjest
    janb skrev:
    Har nettopp hentet noen Avid Juice 7...og de er defintitivt tyngre enn high-end V-bremser. Håper de bremser godt i allslags vær som jeg ikke sykler i... =)

    Juicy seven er meget gode bremser :)

    Vesentlig tyngre enn V-bremser ja, men du slipper å slite ut felgen.


    -Tim
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Avstand.....og et par italienske damer; den godeste Boasson var nesten på vei til å kline til og kysse dem på munnen, vanskelig med slikt sydeuropeisk tulleri :) Stor dag idag!
     

    Vedlegg

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.050
    Torget vurderinger
    2
    Jævla Aftenposten, når Italienerne vinner etapper skriver Hole og andre om doping i enspaltere, når Edvald vinner blir det en helside om penger og at talentet må vernes.

    Hva med å dekke et flott idrettsarrangement der mange av favorittene har vist seg fram, hver etappe har vært forskjellig fra den forrige og Edvald har levert store prestasjoner så og si hver dag?

    Glad jeg har Eurosport og PVR.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    superhkm skrev:
    Jævla Aftenposten, når Italienerne vinner etapper skriver Hole og andre om doping i enspaltere, når Edvald vinner blir det en helside om penger og at talentet må vernes.

    Hva med å dekke et flott idrettsarrangement der mange av favorittene har vist seg fram, hver etappe har vært forskjellig fra den forrige og Edvald har levert store prestasjoner så og si hver dag?

    Glad jeg har Eurosport og PVR.
    Helt enig, men avisene (og spesielt nettutgavene) er jo bare opptatt av at folk klikker på artikler for å få mer reklameinntekter, så de kjører på med dritt som appellerer til våre dårligste sider. Når vi så blir vant til å lese søppel, vil man ha mer søppel og avisene pøser på. Ond sirkel. Jeg er ikke et sekund i tvil om at man faktisk blir dummere av å lese riksavisene.

    De fleste kjenner sikkert til denne, fin på Giro'n:
    http://www.cyclingnews.com/

    I dag skal de inn i Bergamo, knallavslutning på den etappen.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Reima skrev:
    janb skrev:
    ...high-end V-bremser....
    Hva er high-end V-bremser?

    Dårlige bremser, som er veldig lette...?! ;)
    Bremser som bremser mer enn bra nok som er lette og som ikke skriker og piper selv når man ikke bremser ;)

    Har selv Avis SD SL og jeg synes de fungerer de er utmerket og den dagen felgene min er utslitt får jeg koste på meg et nytt hjulsett men de blir ikke slitt ut over natta. Folk flest bytter sykkel lengre før hjula blir utslitt.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    En kommentar fra lagtemposeieren. Edvald syklet for fort for lagkameratene og ble bedt om å roe ned. Storkoser meg med sykkelrittet hver dag :). Edvald er fantastisk. Behøvde knapt å reise seg for å spurtbeseire de andre i går. Kanskje blir han verdens beste. Mangler bare litt på klatreegenskaper, men kanskje kommer det også med årene.
     
    R

    Ronny_D

    Gjest
    timc skrev:
    janb skrev:
    Har nettopp hentet noen Avid Juice 7...og de er defintitivt tyngre enn high-end V-bremser. Håper de bremser godt i allslags vær som jeg ikke sykler i... =)

    Juicy seven er meget gode bremser :)

    Vesentlig tyngre enn V-bremser ja, men du slipper å slite ut felgen.


    -Tim
    Sant. Mere enn nok bremsekraft!

    PS Hvor får man tak i perforert tape eller film (carbontanker) ?
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.486
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Reima skrev:
    Hva er high-end V-bremser?

    Dårlige bremser, som er veldig lette...?! ;)

    Er ikke alle som har behov for skivebremser. For eks de som sykler grus eller rundbane i tørre strøk..


    XTR, Paul Components, Avid Ultimate eller italienske Extralite som lager smakre produkter. Norsk importør er www.dogstar.no






    (262 gram for alt untatt vaiere/strømper).




    ____________________________


    Hvor får jeg tak i et 8-delt kjede?
    I enhver sykkelbutikk. De er ganske rimelige også. Navnet er HG40, 50 eller 70. Passer for 6/7/8 delt kassett. Jeg bruker HG50 og er godt førnøyd med det.
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    Takker for svar Alshus :)

    Har ikke vært så opptatt av hvor mange deler et kjede har, men vet nå bedre...

    Så på et par Hadley ss-nav i går bak/front...high-end... og dyrt som det skal være ;D
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    Tror jeg har funnet pedalene her:
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    Noen som vet om jeg kan få tak i pedalene over i Oslo?
     

    belia

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2005
    Innlegg
    562
    Antall liker
    4
    janb skrev:
    Har nettopp hentet noen Avid Juice 7...og de er defintitivt tyngre enn high-end V-bremser. Håper de bremser godt i allslags vær som jeg ikke sykler i... =)
    Juicy 7 er 395 gram på 160mm skiver. Synes ikke det er for mye vekt i forhold til V-brems.
    Man må vel nesten på racer om man skal komme utenom skiver.
    Selv har jeg 203-skiver og det gjør susen:)
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    belia skrev:
    janb skrev:
    Har nettopp hentet noen Avid Juice 7...og de er defintitivt tyngre enn high-end V-bremser. Håper de bremser godt i allslags vær som jeg ikke sykler i... =)
    Juicy 7 er 395 gram på 160mm skiver. Synes ikke det er for mye vekt i forhold til V-brems.
    Man må vel nesten på racer om man skal komme utenom skiver.
    Selv har jeg 203-skiver og det gjør susen:)
    - tipper de blir bra, men vurderte KCNC-V-bremser som veier noe av det samme for et helt sett inkludert bremsehendler :)



    Blir uansett Juicy 7 med 140mm skive bak og 160mm skive foran. Det vil funke fint på en high-end commuter/moro sykkel.
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    Denne gaffelen ligger nå i tollen:

    - jeg gleder meg til å få dette prosjektet i havn...nesten bedre enn lyd ;)
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Til dere sykkeleksperter...

    feriepenger og div står for døren og jeg skal kjøpe sykkel. Ikke bare en, men 2. En til Madammen og en til undertegnede.

    Har trålt igjennom kataloger og besøkt div butikker. Har brukt eliminasjonsmetoden og endt opp med noen få sykler.

    Herre: Giant crs 1 disk. villendende pris 9500. aktuell pris 8000.
    Diamant mixed cut Meister. Pris 7999.

    Dame marvill hybrid 3.0 v brems. villedende pris 6000. Aktuell pris 5000
    nakamura Nitro core lady. Pris 5000.

    Det vil i tillegg følge med skjermpakker og div inn i prisene på alle syklene.

    Er det noen som kan komme med noen pointers evt komme med en bombastisk uttalelse om hvilken sykkel som som er verdt å satse på.

    Thomas


    Giant sykkelen
     
    T

    timc

    Gjest
    Som merke så stiller Giant i en annen divisjon enn Diamant og Nakamura. Begge de to siste er katalogvare fra Kinesis. Ikke noe galt i det egentlig.

    Personlig vil jeg annbefale deg å sjekke ut FCR modellene til Giant i stedet for CRS. FCR er lettere og mer responsiv. Koster i området 6-9k


    -Tim
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Kan ikke se at jeg ser noen sykler i min katalog som heter FCR altså. Hvordan står Marvil sykkelen seg tro? sammenlignet med Både nakamura og Diamant.
     
    T

    timc

    Gjest
    Griffenfeldt skrev:
    Kan ikke se at jeg ser noen sykler i min katalog som heter FCR altså. Hvordan står Marvil sykkelen seg tro? sammenlignet med Både nakamura og Diamant.

    Mute: Har ingen erfaring med singlespeed. Det er ikke min greie.


    Her er FCR serien: http://www.giant-bicycles.com/en-US/bikes/road/2268/32198/

    Står ikke i norsk katalog, men enkelte butikker har tatt den inn likevel. XXL for eksempel.

    Vil anta at også Marvil kommer fra Kinesis, men det er ikke katalogrammer. Sjekk ut Hybrid SL/LX. Koster 10k og takler litt hard treningsbruk også. Har prøvd de, og det er solide produkter.


    -Tim
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    Hei Mute,

    Jeg er ikke spes dreven i singelspeed-faget, men bygger en nå. For å få litt hands-on erfaring. En viktig ting er bestemme seg for om den skal brukes i byen eller i "terrenget" eller en kombinasjon. Det vil nok påvirke valg av ramme & utveksling.
     

    Mute

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    481
    Antall liker
    9
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    0
    Det er viktig at sykkelen er lett og stiv, ser fet ut og ikke koster over 9". Den er tiltenkt en rolle som bysykkel og turer ut til båten og rundt på Bygdøy og ellers lett trening. Jeg har en hardtail som jeg bruker i skog og mark.

    Har ingen erfaring med single speed selv men orker ikke girsystem og den økte prisen og servicebehov.
     

    janb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.03.2003
    Innlegg
    937
    Antall liker
    2
    Denne synes jo godt og ser ut til å ha en grei utveksling - basert på øyemål...


    Ellers er det jo mulig å bytte drev etterhvert.
     

    Mute

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    481
    Antall liker
    9
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    0
    Denne koster 7k og er et godt alternativ. Synes dog styret var så smalt på denne. Er det kostbart med nytt styre? Enkel montering?
     
    T

    timc

    Gjest
    Nytt styre koster fra ca 300,- Skiftes på et par minutter.


    -Tim
     

    Ledig annonseplass

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    133
    Antall liker
    0
    Utvekslingen er perfekt for allt annet enn lengre bakker, pes.

    Krank, hjul og bremser er nok ikke plukket fra øverste hylle, men ser ut til å fungere tilstrekkelig for min del.

    Resten av sykkelen har overraskende høy kvalitet så langt jeg kan se, men en får vel generelt grei valuta for pengene i dag de fleste steder.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.817
    Antall liker
    5.468
    Sted
    Holmestrand
    Mute skrev:
    ..
    Har ingen erfaring med single speed selv men orker ikke girsystem og den økte prisen og servicebehov.
    Servicebehov? Mine sykler går hele tida. Tiden som går til service er tett på null. Selv om sykkelen ikke har gir må den uansett vaskes og smøres.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.005
    Antall liker
    6.233
    I lokalavisa her i byen skrives det hvert år om syklister som blir påkjørt i fotgjengerfelt. Merkelig hvor vanskelig syklister har for å forstå at det er de som har vikeplikt, med mindre de går av sykkelen.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.486
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    BT skrev:
    I lokalavisa her i byen skrives det hvert år om syklister som blir påkjørt i fotgjengerfelt. Merkelig hvor vanskelig syklister har for å forstå at det er de som har vikeplikt, med mindre de går av sykkelen.
    Bilister blir idioter når de setter seg på sykkelsetet.
    Syklister blir idioter når de setter seg bak rattet.

    ;)
     
    T

    timc

    Gjest
    BT skrev:
    I lokalavisa her i byen skrives det hvert år om syklister som blir påkjørt i fotgjengerfelt. Merkelig hvor vanskelig syklister har for å forstå at det er de som har vikeplikt, med mindre de går av sykkelen.

    Enig. Men samtidig er det litt merkelig at ikke bilistene like godt stopper for syklister. Bilistene må jo vente adskillig mye lengre dersom syklisten går over, i stedet for å sykle.

    Da tenker jeg ikke på de som bare dundrer ut i fotjengerfeltet i høy fart.


    -Tim
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.005
    Antall liker
    6.233
    timc skrev:
    BT skrev:
    I lokalavisa her i byen skrives det hvert år om syklister som blir påkjørt i fotgjengerfelt. Merkelig hvor vanskelig syklister har for å forstå at det er de som har vikeplikt, med mindre de går av sykkelen.

    Enig. Men samtidig er det litt merkelig at ikke bilistene like godt stopper for syklister. Bilistene må jo vente adskillig mye lengre dersom syklisten går over, i stedet for å sykle.

    Da tenker jeg ikke på de som bare dundrer ut i fotjengerfeltet i høy fart.


    -Tim
    Det handler vel om respekt for trafikkregler og om trafikksikkerhet framfor å spare tid.
     
    T

    timc

    Gjest
    BT skrev:
    Det handler vel om respekt for trafikkregler og om trafikksikkerhet framfor å spare tid.

    Tror du misforstår meg. Jeg tenker på når syklister stopper ved overganger men blir sittende på sykkelen. Ekstremt få som stopper da.



    -Tim
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn