Sykkelsesongen 2009

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • T

    timc

    Gjest
    De i sykkelgruppen min (NTNUI) som har syklet Birken mener at det strengt tatt ikke er et terrengritt. De kaller det et grusritt med noen får terrengbiter :)

    Vurderer å melde meg på til neste år......Får se.


    -Tim
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Dersom en har merkeambisjoner kan jo Birken være krevende nok selv om terrenget er lett.

    Forøvrig får jeg dekt alt utenom overnatting i år også så jeg stiller med ambisjoner om å ta merket, lagt meg i hardtrening nå i år og er 5 kg lettere enn i fjor.

    Forøvrig tror jeg det er mer komfortabelt å sykle Birken med en rask hardtail enn med en cyclocross.
     
    T

    timc

    Gjest
    Anonym skrev:
    Dersom en har merkeambisjoner kan jo Birken være krevende nok selv om terrenget er lett.

    Forøvrig får jeg dekt alt utenom overnatting i år også så jeg stiller med ambisjoner om å ta merket, lagt meg i hardtrening nå i år og er 5 kg lettere enn i fjor.

    Forøvrig tror jeg det er mer komfortabelt å sykle Birken med en rask hardtail enn med en cyclocross.

    Såpass ja. 5Kg betyr mange minutter. Komfortmessig tipper jeg du har rett når det gjelder cyclecross. Dersom jeg reiser til neste år blir det på AM fulldemper. Mest bare for å ha gjort det.


    -Tim
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Har kuttet 2 kg på sykkelen også men det var dyrere enn å kutte på vomma :eek:

    Fulldemper er noe jeg har begynt å ønske meg også etter at jeg ble introdusert for stisykling, en lett karbonhardtail med 80mm vandring og felgbremser er ikke det ideelle til sånn bruk.

    Forøvrig overraskende morsomt å sykle på rufsete stier og svaberg, anbefales på det sterkeste.
     
    T

    timc

    Gjest
    Anonym skrev:
    Har kuttet 2 kg på sykkelen også men det var dyrere enn å kutte på vomma :eek:

    Fulldemper er noe jeg har begynt å ønske meg også etter at jeg ble introdusert for stisykling, en lett karbonhardtail med 80mm vandring og felgbremser er ikke det ideelle til sånn bruk.

    Forøvrig overraskende morsomt å sykle på rufsete stier og svaberg, anbefales på det sterkeste.

    Ja. Ble bitt av stisykkling i fjor jeg også. Men med en Hardtail med 100mm vandring så tålte ikke ryggen min ristingen. Har dårlig rygg. Teknisk så gikk det ganske bra, det er bare noe mer mentalt utfordrende.

    Dersom du vil ha en rask allrounder, og ikke skal drive med FR og DH, så må du sjekke ut Giant Anthem X serien. En av de mest effektive oppheng som finnes. Omtrent som å sitte på en hardtail oppover. Nedover gjør Fox F32 RL(C) demperen en kjempejobb. Vurderte den selv, men fant ut at jeg ville ha en litt slackere holdning. Bildet av den jeg endte opp med ligger lengre oppe.


    -Tim
     

    Ledig annonseplass

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    133
    Antall liker
    0
    C. Alshus skrev:
    $800 i USA med dagens kurs på 6.38 tilsvarer 6380 kroner i Norge. (inkl mva).

    Så 6500 er ingen upris.
    Avgiftsnivået er nok minst like høyt i USA som i Norge all den tid den samme sykkelen koster under 5K i England og er amerikansk, så å legge til norsk moms i tillegg og sammenligne veiledende amerikansk pris med norsk "tilbudspris" er nok langt på vei misvisende.

    Takk for tilbakemeldinger fra dere alle. Ser på DBS-ene nå, men kunne kanskje tenkt meg noe litt mer robust enn en tradisjonell racer som noen er inne på, samtidig som jeg ønsker noe mer effektivt på landeveien enn terrengsykkel.

    Mvh
     
    T

    timc

    Gjest
    Vanlig racer er håpløst på grus. Har ikke prøvd med grove dekk da.


    -Tim
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Når det gjelder prisnivået i Norge vs. andre land må du huske momsen. I UK er den på 17% hvis jeg ikke husker feil, i USA er den lav og varierende fra stat til stat, og ikke oppgitt på prislappen. Markedet i begge disse landene er dessuten gigantiske i forhold til vårt eget. Nettbutikker har dessuten forsvinnende lave kostnader i forhold til 'brick and mortar' stores. Selvfølgelig har den servicen du får i en vanlig butikk en verdi som forsvarer økt pris. Riktig størrelse er like viktig på en sykkel som på et par sko.
     

    Ledig annonseplass

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    133
    Antall liker
    0
    timc skrev:
    Vanlig racer er håpløst på grus. Har ikke prøvd med grove dekk da.


    -Tim
    Ser for meg det. Har prøvd meg litt med en junior racer (man tager hva man har). Går da an, men ikke anbefalt over lengre strekk nei.
     

    Ledig annonseplass

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    133
    Antall liker
    0
    Zomby_Woof skrev:
    Når det gjelder prisnivået i Norge vs. andre land må du huske momsen.
    Lurer på om det ikke er en del avgifter på sykkel i USA likevel, all den tid enkelte amerikanske sykler ser ut til å ha lavere listepriser i Europa enn i hjemlandet - noen kan kanskje svare på dette? Nå lages vel det meste i Taiwan...

    Mener ikke at en ikke skal støtte sin lokale butikk, tvert imot! Men prisen bør være noe realistisk, et moderat prisforslag er jeg fullt villig til å legge ut.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Ledig annonseplass skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Når det gjelder prisnivået i Norge vs. andre land må du huske momsen.
    Lurer på om det ikke er en del avgifter på sykkel i USA likevel, all den tid enkelte amerikanske sykler ser ut til å ha lavere listepriser i Europa enn i hjemlandet - noen kan kanskje svare på dette? Nå lages vel det meste i Taiwan...
    Jeg har ikke noen dyp innsikt i dette, for å si det forsiktig. Men jeg regner med at Taiwanproduserte sykler sendes direkte til de markedene de skal selges i, uten å ta omveien via hjemlandet til 'merket'. I Norge kan det sikkert hende at en del kommer via europa, lastes om og pådrar seg en ny runde fraktkostnader. Vi er tross alt rundt halvparten av London i antall hoder..
     
    T

    timc

    Gjest
    Såvidt jeg vet har nesten alle merkene Europalager.



    -Tim
     
    T

    timc

    Gjest
    Hvilke mål har folk for sesongen da?

    Mitt mål er 7000km på landeveien. Pluss en masse morro i skogen.


    -Tim
     

    Ledig annonseplass

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    133
    Antall liker
    0
    Ledig annonseplass skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Når det gjelder prisnivået i Norge vs. andre land må du huske momsen.
    Lurer på om det ikke er en del avgifter på sykkel i USA likevel, all den tid enkelte amerikanske sykler ser ut til å ha lavere listepriser i Europa enn i hjemlandet - noen kan kanskje svare på dette? Nå lages vel det meste i Taiwan...

    Mener ikke at en ikke skal støtte sin lokale butikk, tvert imot! Men prisen bør være noe realistisk, et moderat prisforslag er jeg fullt villig til å legge ut.
    Det skulle være prispåslag. Altså, for å opprette et godt kundeforhold til en lokal butikk hvis ekspertise nok er et stort pluss i forbindelse med investering og vedlikehold av sykkel. Har tidligere hatt et en reklamasjonssak i gråsonen hvor butikken jeg hadde kjøpt sykkelen av strakk seg ekstremt langt, uten spørsmål. Faktisk erstattet de sykkelen på dagen. Hadde neppe vært like greit ved netthandel.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.486
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    timc skrev:
    Tror du skal være i %¤#"! god form for å ha det gøy på singlespeed. Tungt som pokker oppover. Men det er jo en utfordring da.
    Har det moro på singlespeed, jeg, men det er klart det er en fordel å være i god form. Det gjelder all idrett.

    Klart det er tungt oppover, men du sykler på en annen måte enn på en sykkel med gir. Det blir mer intervallpreget og bånn gass i bånn av bakkene. (Jeg snakker her om teknisk sti). Du vil også coaste mer når terrenget heller nedover.

    Hvis du ikke har prøvd, kan det anbefales.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.050
    Torget vurderinger
    2
    timc skrev:
    Tror du skal være i %¤#"! god form for å ha det gøy på singlespeed. Tungt som pokker oppover. Men det er jo en utfordring da.

    Hva tror du om den Focusen Zomby?

    -Tim


    Edit: Hva med hybrid?` http://www.royles.biz/product/3126/Trek_7700_WhiteNickel_Mens
    Singlespeeden gearer du så det passer for deg, kjører selv 44/18 men det er jo ikke noe for skauen. Trener styrke oppover og "rundt tråkk" nedover / bortover. Ville aldri hatt en slik som eneste sykkel.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.486
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Jeg bruker 32/17 for Nordmarkas stier. Synes det er passe. :)
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    360
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Har fått en god pris på en sånn.
    Prøvde en 08 demosykkel i fjor, men det ble ikke handling!
     

    Vedlegg

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.815
    Antall liker
    5.464
    Sted
    Holmestrand
    C. Alshus skrev:
    timc skrev:
    Tror du skal være i %¤#"! god form for å ha det gøy på singlespeed. Tungt som pokker oppover. Men det er jo en utfordring da.
    Har det moro på singlespeed, jeg, men det er klart det er en fordel å være i god form. Det gjelder all idrett.

    Klart det er tungt oppover, men du sykler på en annen måte enn på en sykkel med gir. Det blir mer intervallpreget og bånn gass i bånn av bakkene. (Jeg snakker her om teknisk sti). Du vil også coaste mer når terrenget heller nedover.

    Hvis du ikke har prøvd, kan det anbefales.
    Coaste ?
     
    T

    timc

    Gjest
    room skrev:
    Har fått en god pris på en sånn.
    Prøvde en 08 demosykkel i fjor, men det ble ikke handling!

    Bare å slå til vil jeg tro. Ghost har fått mye bra tester. I denne klassen finnes det vel knapt dårlige kjøp. Det viktigste er at du føler deg vel når du sitter på den.,



    -Tim
     
    T

    timc

    Gjest
    Coasting høres jo mye kulere ut. Nesten litt kriminelt.


    -Tim
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Om noen vil ha en billig sykkel, så stikk innom Skalstad i Kongsberg. Han kjøper per container. Av kredibilitet til han som syklist, så har han vunnet Trondheim-Oslo og vet hva han driver på med.

    Slipper mange fordyrende mellomledd.
     
    T

    timc

    Gjest
    Skink_123 skrev:
    Av kredibilitet til han som syklist, så har han vunnet Trondheim-Oslo og vet hva han driver på med.


    Hva dette har med forretningskredibilitet skjønner jeg fint lite av. Hvilket merke selger han?


    -Tim
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Not miles per hour, SMILES per hour ;)
     

    Ledig annonseplass

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    133
    Antall liker
    0
    Bestilte meg en slik i første omgang, så for jeg heller se om det ikke blir sykkelcross med tiden.



    Takk for hjelpen uansett.
     
    T

    timc

    Gjest
    Banesykkel ???

    Er ikke geomtrien på den fryktelig aggresiv?


    -Tim
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.486
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Singlespeed. Kanskje også fixed. Altså at man ikke kan tråkke bakover. Eh - det mest vanlige er kanskje nav med frihjul på den ene siden og fixed på den andre.

     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    timc skrev:
    Banesykkel ???

    Er ikke geomtrien på den fryktelig aggresiv?


    -Tim
    75.5grader headtube, 10mm fremspring på gaffelen. 18.8" toptube, 13" chainstay.

    Relativt aggressiv denne her, trenden har gått mer til en grad til to slakere headtube og gaffel helt uten fremspring og ofte enda kortere rammer. Stem'et mitt har 45mm fremspring, men tester ett med 35 nå. Trenden er 28, forsåvidt, men jeg liker sykler, ikke sirkus-aparater.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Hvilken størrelse er den Specializeden?

    Er den i 56 eller 58?
     
    T

    timc

    Gjest
    42-16 utveksling ja. Noen skal komme i form fort ;D

    Gratulerer med ny sykkel!


    -Tim
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn