Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 20

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• xerxes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    1.057
    Sted
    Holmestrand
    Ellers kan jeg bekrefte at det ikke er noe stress i det heletatt å hive litt last på Benno'en.
    På min gamle bysykkel, en Cube Editor som jeg satte opp med bagasjebærere foran og bak, så føltes det som at hele sykkelen var laget av spagetti om jeg fikk på litt vekt.

Benno'en blunka ikke engang av det første oppdraget den ble dratt med ut på.
    Vis vedlegget 583244
    Som sagt:
    Et skikkelig verktøy det der!
    Hvordan synes du det funker med forholdsvis små hjul?

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    1.785
    Sted
    Oslo
    Hittil virker det slett ikke verst. Klart, det hadde vært enda bedre med 26" eller 650B med samme dekkbredde, men jeg skjønner at her måtte man prioritere litt for at den ikke skulle bli for høy og for lang.
    På vei hjem fra gassautomaten skulle jeg ta en snarvei som viste seg å slett ikke være så snar. Endte opp på en liten jordsti mellom to boligområder med røtter og stein. Da fikk jeg jo virkelig testa hvordan det var med 24", og jeg må si at jeg var positivt overrasket. Dog, med to propantanker på planet og med verdens høyeste styre ble det en del vingling med forhjulet, for den ble _veldig_ lett foran. Men nå er vel ikke stisykling hva denne sykkelen opprinnelig var tiltenkt, så jeg tror den skal få godkjent allikevel. Fremkommeligheten var langt bedre enn hva jeg hadde regnet med.

Det helt optimale for mange ville nok vært om Benno lanserte en eScout med litt lengre kjedestag, men da vil syklene spise av hverandres markedsandeler, så det er nok dårlig økonomi. Men for de som ønsker seg en fullsize midtail hadde det vært fett.

Kommer til å sykle til jobb en del neste uke, så da får vi se hvordan det blir.
    I dag lagde jeg en prototype på et lasteplan-trekk av en gammel presenning, slik at jeg kan ha mindre ting liggende på planet uten at det seiler avsted i glippene mellom bagasjebærer og rekkverk rundt.
    Når jeg finner ut litt med om hva som var smart og dumt med den mockupen, så blir det nok til at jeg prøver å lage noe litt med skikkelig.

Men 24" er altså slett ikke håpløst. Stor forskjell fra 20"
    Prøvekjørte en Yuba Supermarché med 20" foran og bak, og greit nok det var en kassesykkel, så den styrte på en helt annen måte, men komforten var en helt annen på Benno.

Sikkert noen matematikere her inne som gidder å regne ut totalt luftvolum på 24x2,6 vs 26x1,95 for å sammenligne, med tanke på at sistnevnte er ganske normal størrelse på elsykler. Tror ikke 24" ligger så langt under.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    719
    Torget vurderinger
    4
    Endrer dimensjoner på dekk selv, bestilt nytt fremhjul med dekk så nå blir stisykkelen mullet med 27.5x2.8 bak og 29x2.6 foran.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    3.048
    Sted
    oslo
    Noen som har prøvd dette?
    Har ikke prøvd kokevarianten (litt for mye hassle IMO), men har kjørt noen turer med Squirt voks, og så langt er det fryd og gammen.
    Mye renere kjede enn vanlig (brukte morgan blue dry før), og så langt helt lydløst.
    Om den gjør seg bra slitasjemessig finner jeg vel først ut om noen måneder.

uansett VELDIG kjekt å slippe å avfette kjedet ;)

Multikanal

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Squirt er bra,men mener Smoove er bedre.Brukte Squirt før,både den vanlige og den for kalde forhold,på offroad'eren.Siden jeg kjøpte grusracer i
    fjor har jeg brukt Smoove på den.Synest den varer lenger før en må ha på ny.Holder seg bra og kjedet ser ut som nytt.Sykler ikke så langt som de fleste her,men sykler ofte og i all slags vær.Og vær har vi nok av her på Nordvestlandet.:cool:

Cash 63

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    10.258
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Har ikke prøvd kokevarianten (litt for mye hassle IMO), men har kjørt noen turer med Squirt voks, og så langt er det fryd og gammen.
    Mye renere kjede enn vanlig (brukte morgan blue dry før), og så langt helt lydløst.

Rock n roll i flere år nå funker finfint:) kjørt nesten 300mil og måler rett under 0.6.

Zomby_Woof

Æresmedlem
    Ble medlem
    07.05.2006
    Antall liker
    8.442
    Sted
    Third stone from the sun
    Torget vurderinger
    6

Rock n roll i flere år nå funker finfint:) kjørt nesten 300mil og måler rett under 0.6.
    Har prøvd.. Stearinlys, parafinolje og xylen. Fikk det ikke til å funke. Mulig stearinlyset fra Nille var tilsatt antidryppmiddel eller noe som føkka opp, men ble bare graps. Ikke gikk det å oppbevare på plastflaske heller. Av en eller annen merkelig grunn klarte xylenen å fordampe gjennom plasten, sånn at flaska krølla seg sammen rundt en liten klump av voks. Nevnte jeg at det stinket som en milliard sprittusjer tredd opp i hvert nesebor?

Bruker fortsatt R'n'R. :D

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    3.048
    Sted
    oslo
    Så vakker sykkel! Tidsriktig fottøy også. Ser ut som Brooks Team Pro Short sadel. Campa utstyr? Shimano?
    takker - setet er et brooks swift, og vil dessverre bli byttet ut siden det er alt for smalt.
    vil gjerne beholde looken, så kommer nok til å prøve lykken med en litt bredere modell.

gruppen er Dura ace 7200 EX

Zomby_Woof

Æresmedlem
    Ble medlem
    07.05.2006
    Antall liker
    8.442
    Sted
    Third stone from the sun
    Torget vurderinger
    6
    Kjøpere på finn, ass. La altså ut Lizard skins styretape, 350 hos bikeshop, ba om 250, fikk en melding 'jeg kan ta den for 100, kan du levere den på Ulvøybrua?', svarte heh, heh. 'Nei det kan du ikke'. Så har han pruta opp til 150 og 200 på et par korte timer mens jeg var borte fra PC, og skriver fortsatt som om han har kjøpt den med levering på Ulvøybrua....

Cash 63

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    10.258
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Kjøpere på finn, ass. La altså ut Lizard skins styretape, 350 hos bikeshop, ba om 250, fikk en melding 'jeg kan ta den for 100, kan du levere den på Ulvøybrua?', svarte heh, heh. 'Nei det kan du ikke'. Så har han pruta opp til 150 og 200 på et par korte timer mens jeg var borte fra PC, og skriver fortsatt som om han har kjøpt den med levering på Ulvøybrua....
    Jeg kan kjøpe bremseskivene om du fortsatt har dem Thomas? centerlock va?

Zomby_Woof

Æresmedlem
    Ble medlem
    07.05.2006
    Antall liker
    8.442
    Sted
    Third stone from the sun
    Torget vurderinger
    6
    Jeg kan kjøpe bremseskivene om du fortsatt har dem Thomas? centerlock va?
    Suverent! Har dem fortsatt, og Pit Stoppen som er din. Neste gang vi ses på Bare Jazz? Det er centerlock.

Sist redigert:

xerxes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    1.057
    Sted
    Holmestrand

Har prøvd.. Stearinlys, parafinolje og xylen. Fikk det ikke til å funke. Mulig stearinlyset fra Nille var tilsatt antidryppmiddel eller noe som føkka opp, men ble bare graps. Ikke gikk det å oppbevare på plastflaske heller. Av en eller annen merkelig grunn klarte xylenen å fordampe gjennom plasten, sånn at flaska krølla seg sammen rundt en liten klump av voks. Nevnte jeg at det stinket som en milliard sprittusjer tredd opp i hvert nesebor?

Bruker fortsatt R'n'R. :D
    Nå har Biltema parafinvoks.
    PPTFE som han bruker i videoen er også handelsvare i pulverform.

Er ikke xylen noe svineri?

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    1.785
    Sted
    Oslo
    Urk, nok en påminnelse om hvorfor jeg ikke bør prøve å kurere meg selv for finn.no -angsten min.

Zomby_Woof

Æresmedlem
    Ble medlem
    07.05.2006
    Antall liker
    8.442
    Sted
    Third stone from the sun
    Torget vurderinger
    6
    Nå har Biltema parafinvoks.
    PPTFE som han bruker i videoen er også handelsvare i pulverform.

Er ikke xylen noe svineri?
    Da kan det hende at jeg gjør et forsøk til. Mulig det var en annen film jeg så før mitt forsøk? Men der var oppskriften som det jeg laga, i alle fall. Har forresten kjøpt parafinvoks i granulat på ebay, til potting av gitarpickup (da blandet med bivoks), så akkurat det produktet finnes.

Ellers er xylen noe svineri, ja. Har sett limonen nevnt som alternativ, et terpen om jeg ikke husker feil, uten at jeg kan noe som helst om kjemi. Mistenker at dette er et bedre løsemiddel for voks, og hovedbestanddelen i skirens fra Swix og andre. Men å kjøpe limonen har jeg ikke klart, googlesøk på det sender en stakkar til freakforum.no...

ØyvindH

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    59
    Dt Swiss RR21 og PR1400 er samme hjul med ulik modellbetegnelse. Skjønner godt at du har gitt opp.
    Gamle RR1450 Tricon var enkle å få til slangeløst med Schwalbe One og Pro One.
    Jeg har kjørt DT Swiss RR22 slangeløst med G-One Allround uten problemer. Om RR22 er identisk med RR21 er jeg usikker på, men det er ikke usannsynlig da Focus/Cervelo har hatt spesialversjoner hvor kun navet er ulikt.
    Jeg har tidligere fått til G-one slangeløst på RR21 samt Pro One etter latterlig mye jobb, men den siste dekkpakka med Pro One har vist seg helt umulig.

Hvis jeg har forstått det riktig så er den nye ETRTO-standarden for Road Tubeless nå offisiell, denne skal være basert på Mavic sin UST-standard. Bl.a skal siste versjon av Pro One (addix) være iht til denne. Dette skal i følge ryktene føre til at det skal være «lett» å sette opp slangeløst når felg og dekk er laget etter den nye standarden.
    Nå er ting i vater gitt! To nye runder med Stans gule tape 21mm på DT Swiss RR21 og to nye Schwalbe Pro One Addix 30mm smetter på plass med Biltema gulvpumpe, selv på den beryktede bakfelgen :cool:

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    1.785
    Sted
    Oslo
    Sånn, da var egen elsykkelforsikring i boks (NAF MOV), og nye låser innkjøpt.
    I tillegg til den 2,5 meter lange Abus kjettingen med Abloy hengelås jeg hadde fra før av, har jeg nå fått meg en slik

https://bikeshop.no/kryptonite/kry9...s4-kjettinglås-130-cm-kjetting-9-10-sikkerhet
    og en slik

https://bikeshop.no/kryptonite/kry0...udit-lås-18-mm-2x-deadbolt-10-10-på-sikkerhet

Så da var planen å endelig tørre å ta med sykkelen ut i sykkelskuret i borettslaget så sykkelen er litt lettere tilgjengelig enn den er i dag.

Men neida. Der var det ikke plass. Så da gikk bilen ut av garasjen og havnet i gata, og inn med sykkelen. og fjorten kilo herda stål.
    Stjålet blir den jo uansett, men nå må de ihvertfall jobbe litt for det.

Siste punkt som står igjen: Sykkelregister.
    Dette fremstår som lettere kaotisk.
    Har noen oversikt og kan forklare hva som egentlig er greia nå?

Zomby_Woof

Æresmedlem
    Ble medlem
    07.05.2006
    Antall liker
    8.442
    Sted
    Third stone from the sun
    Torget vurderinger
    6
    Dt Swiss RR21 og PR1400 er samme hjul med ulik modellbetegnelse. Skjønner godt at du har gitt opp.
    Gamle RR1450 Tricon var enkle å få til slangeløst med Schwalbe One og Pro One.
    Jeg har kjørt DT Swiss RR22 slangeløst med G-One Allround uten problemer. Om RR22 er identisk med RR21 er jeg usikker på, men det er ikke usannsynlig da Focus/Cervelo har hatt spesialversjoner hvor kun navet er ulikt.
    Jeg har tidligere fått til G-one slangeløst på RR21 samt Pro One etter latterlig mye jobb, men den siste dekkpakka med Pro One har vist seg helt umulig.

Hvis jeg har forstått det riktig så er den nye ETRTO-standarden for Road Tubeless nå offisiell, denne skal være basert på Mavic sin UST-standard. Bl.a skal siste versjon av Pro One (addix) være iht til denne. Dette skal i følge ryktene føre til at det skal være «lett» å sette opp slangeløst når felg og dekk er laget etter den nye standarden.
    Nå er ting i vater gitt! To nye runder med Stans gule tape 21mm på DT Swiss RR21 og to nye Schwalbe Pro One Addix 30mm smetter på plass med Biltema gulvpumpe, selv på den beryktede bakfelgen :cool:

OBS! Sjekk eikespennet. Min erfaring med DT 411 og 460 og slangeløst gjør meg meget skeptisk til akkurat det. Jeg liker veldig godt Stans tape, virker tillitsvekkende og sterk. Men den er litt tykkere enn DT sin, og med to lag frykter jeg at du gjør kanttrådene enda strammere, komprimerer felgen mer, og får enda større fall i eikespennet.

gwh

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Antall liker
    119
    Sted
    Oslo
    Så for å "banne" litt i denne hovedsaklig racertråden..... :)
    Denne er på vei inn døra til mandag, e-mtb :)
    Dørstokkmila har blitt veldig høy, så satser på at denne skal hjelpe meg å komme mere ut i skogen igjen.

Vedlegg

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    1.785
    Sted
    Oslo
    Bra. Vi trenger litt mer sti. Det er litt i overkant mye fransk-italiensk fjolleri her inne.
    Dessverre er folka såpass trivelige at jeg lar det passere (dog med et par syrlige kommentarer innimellom)

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    1.785
    Sted
    Oslo
    pft.

hvordan var det med matchende sokker og styretape for tiden?

*hydr hydr*

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn