Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 18

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    @BjarneTV
    Blir ikke det samme i dag når alt er lukket, men så glir det heller ikke så fint som en gammel nysmurt sykkel :)
    Hadde det bare vært slik!
    ny-sykkelen min har faktisk større smørebehov enn disse gamle ståltraverne.
    skal veldig lite til før de moderne minimalistiske kulelagerløsningene går i stykker kontra de gamle tunge og grove løsningene.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    Min første landeveissykkel var en slik DBS-Daccordi La Migliore SLX. Shimano 105 8-delt STI (Utveksling 52/42 og 12-23) og Mavic GP4-pariserfelger. Siden den har det gått i Bianchi-Campagnolo. :)
    Når kjøpte du din La Migliore og hvilke farge hadde den?

    Er overraskende lite info å finne om disse modellene på nettet - kanskje fordi folk flest tror de er norsk-lagde og dermed "uinteressante" sykler grunnet DBS klistremerket?

    Har klart å grave opp litt flere bilder, blandt annet fra en daccordi katalog fra 89, hvor rammen er listet opp under navnet professional.

    daccordi.jpg
    89 catalog.jpg

    Fant noen bilder av en slik med SLX rør, og den var 100% identisk med min La Migliore, så da kan vi vel trekke en konklusjon at denne sykkelen er en rebrandet Professional fra rundt 89-90.
    (som dere kanskje har forstått så elsker jeg internett-arkeologi)

    Rammen har i alle fall ganske så fancy detaljer:
    DSCN6609.jpg DSCN6610.jpg DSCN6611.jpg
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    Da må jeg bare ut og skaffe et nytt kjede må mandag, så den klar for nye mil på landeveien!

    Håper det blir litt godvær neste helg så jeg kan ta den en tur på gamle mossevei og kjenne på hvordan den oppfører seg :)

    DSCN6619.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.664
    Antall liker
    21.484
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjøpte min i påsken i 95. Den var en lys blå fade mot perlegrå med gule dekaler. Ingen av bildene jeg har sett på nett har hatt riktige detaljer. Handelen var slik at jeg valgte ramme, gruppe, felger, sadel, pedaler etc. og så ble den bygget opp. Det var hos DBS Racing Depot på Sandnes.

    De bygget også opp min neste, en Bianchi TSX med Campa Record Ti og Campafelger. Jeg flyttet alt over på en Bianchi Ti Megatubo i 97. Den rammen brukte jeg til 2010, men den fikk ny gruppe (Record 10-delt) i 2002. Den gruppen sitter i dag på min kones Colnago Technos i blå Art Decor.
     
    Sist redigert:

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    noe sånt som dette?


    har funnet en katalog fra 94, hvor syklene er røde, noe de også var i 93, så mistenker at min er fra 91-92 (med tanke på at 600 komponentene på denne kom i 91)
    DBS_94.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.664
    Antall liker
    21.484
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror du har den der. De mørkere blå "dråpene" husker jeg godt.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    Sikkert ikke så interessant for folk flest, men bare for å få en konklusjon på hele min søken etter info så fikk jeg fasiten av den tidligere eieren, og den ble altså kjøpt ny i 92.
    b426a34e-e685-11e8-9005-df7a45dab974.jpg

    og bortsett fra det, så fikk jeg akkurat fatt i en ganske så pen Dura ace 7800 gruppe til en fin pris, så da skal man ikke se bort i fra at sykkelen plutselig blir demontert igjen :rolleyes::cool:
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    klarte naturligvis ikke vente helt til helgen, så tok La Miglioren ut på en tur til tusenfryd i mørket.
    Jeg hadde naturligvis håpet at den skulle føles bedre enn Professionalen, men den overgikk faktisk mine forventninger noe så til de grader!
    Mens Professionalen med sine Cromor rør føles ganske tung og daff i forhold til en moderne sykkel, var La miglioren med sine SLX rør Spretten og leken, og stiv som bare det når man står og spurter - Rett og slett utklassing, og helt på høyde med moderne sykler når det kommer til underholdene kjøreegenskaper!

    Eneste negative jeg har å komme med er at den ene gir-hendelen fortsatt ikke er 100% frisk og hadde en tendens til å ikke ville gire tung til lett på kassetten.
    får vel bare ta en titt på den og smøre litt til, og håpe at det hjelper.
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    [...] Har en custom Ceramicspeed OSPW som skal på, så den får 6800 bakgir. Kan bli artig. Bytter ut kranken med noe penere. [...]
    Kunne ikke la dette gå ukommentert hen fra min side, sorry. Kranken skal du bytte ut til noe penere, men er altså OSPW noe fint da? Ser jo rimelig nedsnødd ut spør du meg...
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.471
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    [...] Har en custom Ceramicspeed OSPW som skal på, så den får 6800 bakgir. Kan bli artig. Bytter ut kranken med noe penere. [...]
    Kunne ikke la dette gå ukommentert hen fra min side, sorry. Kranken skal du bytte ut til noe penere, men er altså OSPW noe fint da? Ser jo rimelig nedsnødd ut spør du meg...
    Fint at du mener det.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Synes det ser kult ut med OSPW men det er bra dyrt.
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    Har svært lite å gjøre på en moderne sykkel, og enda langt mindre å gjøre på en klassisk ramme fra 1982 - men smaken er som baken, det er jo din sykkel og ikke min.

    Hvis man mot formodning skulle synes det ser kult ut med noe slikt klovneri på RD finnes det heldigvis langt billigere alternativer enn OSPW fra CeramicSpeed som gjør samme nytten og ser akkurat like trasig ut. Men disse er som regel ikke testet av FrictionFacts (som for øvrig er 100% eid av CeramicSpeed, selvsagt), så de kan ikke skilte med noe wattbesparelser som er "vitenskapelig bevist".

    Sykkelsportens svar på hifiens kabler er jo disse keramiske lagrene, som visstnok skal ha noe for seg over vanlige stållagre, montert på utstyr som roterer kun noen få hundre ganger i minuttet. Disse lagrene utvikler således ikke noe spesielt med varme - som er grunnen til at keramiske lagre blir brukt i industri, når man nærmer seg rotasjonshastighet på noen titalls tusen RPM.

    De små brøkdelene av noe watt som hevdes spart i mekanisk effekttap (i mindre kjedeartikulasjon og slikt, en markant brems i drivverket, selvsagt) når man tråkker på en sykkel i nærmere 35 km/t er nær sagt fullstendig irrelevant. Allikevel hevder flere at de "merker dette godt" - en klar paralell til opplevd forskjell på kabler. Verden vil bedras! Men nok off topic, kun en observasjon fra sidelinjen!
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Ser man på YouTube finner man en video som viser 1 watt besparelse sammenlignet med Super Record og 0.1 watt sammenlignet med Dura Ace.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.040
    Antall liker
    1.834
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Merket godt endringen jeg gjorde før Nordisk Mesterskap Master Tempo. Når man kjemper om sekunder, betyr alle detaljer i forhold til å spare watt litt. Har ingen erfaring med CeramicSpeed! Rene nyinnkjørte kvalitetskjeder med Molten Speed Wax, gir meg høyere fart enn tidligere.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.664
    Antall liker
    21.484
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Artig tirade. Mine Campagnolo Super Record (CULT - Ceramic Ultimate Level Technology, må vite) kranklagre fra 2009 fungerer fremdeles upåklagelig. Jeg kjenner folk som må bytte kranklager to ganger i året.

    Selvfølgelig kjenner man ikke 1 W spart.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    Et lagers levetid handler vel mer om beskyttelse fra omverdenen enn hvor harde baller det inneholder ;)
    om det kommer sand eller møkk inn, vil selve anleggsflaten få skader, selv om ballene er uskadet.

    Begge Daccordiene mine har f.eks sannsynligvis originale shimano kranklagre fra begynnelsen av 90-taller, som fortsatt holder koken og spinner som bare det uten knasing eller ujevn motstand.

    BB30 kranklagrene på CAAD'en min ble fylt med sand og skit etter et par måneder, og døde en meget tidlig og patetisk død grunnet middelmådig skjerming fra omverdenen.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.170
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Lagrene i min Nishiki gikk vel rundt 300 mil å året i 10 år uten at det var nevneverdig slitasje å spore på baner og kuler, og den lille som var ble justert ifm full renhold og fetting en til to gang i året . Det største problem var faktisk styrelageret det det samles seg mye gørr, i tillegg til gir-trinser da. Krank og hjul var stort sett rene når de ble åpnet. Nå skal det sies at jeg ikke syklet i regnvær hvis jeg ikke måtte...
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.664
    Antall liker
    21.484
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^CULT-lagrene til Campa er også middelmådig skjermet fra omverdenen. De smøres ikke med fett men girolje. Jeg har skylt dem ut med girolje som en del av vedlikeholdet (det er også særdeles lett å høre om det har lurt seg inn skitt i dem). Det er svært enkelt å komme til lagrene på Campas Ultra Torque-krankkonstruksjon.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    De CULT-lagrene høres ut som en bra løsning for de av oss som liker å olje og vaske syklene - ser at de bruker hardere stål enn vanlig på selve lager-ringene for å hindre at de blir ødelagt av sand og drit.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.788
    Antall liker
    5.433
    Sted
    Holmestrand
    Et lagers levetid handler vel mer om beskyttelse fra omverdenen enn hvor harde baller det inneholder ;)
    om det kommer sand eller møkk inn, vil selve anleggsflaten få skader, selv om ballene er uskadet.

    Begge Daccordiene mine har f.eks sannsynligvis originale shimano kranklagre fra begynnelsen av 90-taller, som fortsatt holder koken og spinner som bare det uten knasing eller ujevn motstand.

    BB30 kranklagrene på CAAD'en min ble fylt med sand og skit etter et par måneder, og døde en meget tidlig og patetisk død grunnet middelmådig skjerming fra omverdenen.
    Stemmer bra med mine erfaringer.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Det som er problemet i dag er det at det er vanskelig å si noe om holdbarhet ut fra prisen. Grunnet det store antallet tekniske løsninger/standarder kan man fort vekk ende opp med mer problemer med et dyrt produkt enn med et rimelig et.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.471
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Mange kunder tror at en dyr vare skal holde lenger enn en rimelig vare.
    Chris King holder høy mekanisk kvalitet, men trenger jevnlige service for at det skal vare. Baknavet på min terrengsykkel som er i stadig bruk hele året ser fortsatt nytt ut når man åpner det. Fordi jeg åpner det opp to ganger i året og smører opp. Har brukt det siden 2003.


    Ceramicspeed trenger stadige service om man smører med tynn olje. Lenger serviceintervaller om man bruker fett. Men da er det mer motstand.

    De forseglete kranklagerne som squaretaper og Octalink holder best. SKF lagde for kanskje ti år siden siden firkant og ISIS kranklager med 10 års holdbarhet. Ulempen er at disse var kostbare. Compass kjøpte opp restlageret for noen år siden.
     
    Sist redigert:

    frodes00

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2009
    Innlegg
    258
    Antall liker
    254
    Stemmer det. Inn dalen fra flyplassen og så opp på fjellet mot vest.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.471
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Det var nesten ren gjetting. Naturen er typisk den delen av Europa. Og kantsteinen er typisk fransk.
     

    frodes00

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2009
    Innlegg
    258
    Antall liker
    254
    Ellers litt surrealistisk å sykle i et sivilesert land. I tett trafikk og kø kan man sno seg forbi bilene. Og hva skjer: De bremser litt opp og svinger vekk, for syklisten!!! Opplevd det samme i Spania, Italia, Tyskland, Sveits, Østerrike... men aldri i Niorge.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    Oboyoboyoboy. like før alle delene er på plass.
    DSCN6632.jpg
    Håper bare de siste bitene forter seg slik at jeg rekker å montere dem og ta Daccordien på en liten test-tur før snøen begynner å falle!
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.471
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Fikk noen mobilknips fra Passo Umbrail. Etter å ha kjørt 2000km på to dager gjespet jeg sikkert hundre ganger på vei opp. Middag med to pils etter 400høydemeter. Fin tur, men var trøtt. Vegard som jeg var sammen med spiste middag og to to halvlitere før han trillet ned og hentet vindjakke før han syklet opp til Umbrail og syklet opp til toppen. Tror han havnet på 7500. plass opp og 150. plass ned.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn