Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 18

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    4 kg i differanse fra min Scale til hans og jeg synes min er lett.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.471
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    4 kg i differanse fra min Scale til hans og jeg synes min er lett.

    Og han bruker syklene sine skikkelig. Det liker man. Det er heldigvis ikke bare sykler som er bygget lette fordi det er mulig.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.659
    Antall liker
    21.467
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Til glede for nye lesere.

    Ernest Hemingway skrev:
    It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and coast down them. Thus you remember them as they actually are, while in a motor car only a high hill impresses you, and you have no such accurate remembrance of country you have driven through as you gain by riding a bicycle.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.009
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hjelp med skrikende skivebremser!

    På ettersommeren hadde jeg terrengsykkelen inne hos forhandler/verksted for skifte av bremseskiver og klosser.
    De kaller det "bremseservice" 1200 kr.
    Betalte full pakke og syklet fornøyd videre, inntil regnværet satte inn.
    Da hyler det som ti stukne griser, og det gir seg ikke. Jeg har vasket forsiktig, uten at det hjelper. Sykkelen brukes ganske skånsomt, mest til jobb.
    Det hyler konsekvent når det er vått, og aldri tørt. Jeg opplevde aldri liknende på samme sykkel tidligere, heller ikke da den var ny.
    Det har pågått i flere uker, og er like ille.

    For meg nærmer dette seg reklamasjon, men jeg vil sjekke om det er noe jeg kan gjøre?
    De kan ikke for alvor mene at det skal være sånn?

    Aner ikke type/merke på de nye skivene og klossene, karene på verkstedet kunne ikke norsk og var bare interessert i betalinsgskortet.
    JEg mistenker at de setter på det billigste de har, og tar mest mulig betalt.
    (nevner ikke firma enda, da både de og kunden skal få en sjans først)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    er nok dessverre ganske vanlig med hylende bremseskiver, så oddsene er gode for at de har fått noe dritt/olje/etc mellom skiven og klossen.
    om du er litt nevenyttig kan du jo demontere klossene og rense dem med f.eks isopropanol.
    du kan jo også prøve å finne en lang bakke, få opp litt fart og bremse kraftig ned noen ganger (uten å låse hjulene) for å se om det klarer å rense opp.


    NB: (har ikke skivebremser selv, så har ingen hands-on erfaring med problemet)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.009
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    .............
    du kan jo også prøve å finne en lang bakke, få opp litt fart og bremse kraftig ned noen ganger (uten å låse hjulene) for å se om det klarer å rense opp.
    .........
    t)
    Det var det jeg også håpet, men nå har jeg drevet med akkurat det i ukevis, helt uten effekt. Eneste som hjelper er tørt vær.
    Skal innom til verkstedet nå og få en vurdering.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.009
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Besøk i butikk og verksted gav ingen utsikt til løsning.
    De sier at "det er bare sånn av og til, jeg har også det problemet"
    Saken er at sykkelen er kjøpt hos samme firma, det er til og med deres eget merke, og i tre år fungerte skivebremsene lydløst.
    Da disse ble skiftet begynte det å hyle.

    Det forteller meg at de nye bremsene er annerledes enn de originale (jeg ser at skivene er av en annen type) og at det er forskjell i fysiske egenskaper på forskjellige skiver og klosser. Denne kunnskapen ser det ikke ut for at butikk/verksted har, eller de skjuler den for meg og later som det ikke er forskjell.

    Samme forhandler kunne heller ikke selge meg nye dekk av samme type som sykkelen ble solgt med, disse måtte jeg på nett for å kjøpe. Fremdeles selger de samme sykkelen med de samme Schwalbe Thunder Burt dekkene, men Schwalbe dekk får jeg altså ikke kjøpe.
    Og forrige runde var tre (ja 3!) nye slanger som alle var hull i. Fikk riktignok et nytt par, men vanskelig å nekte når jeg har med både emballasje og kvittering.

    Det jeg egentlig burde spørre om her er:
    -Noen som kjenner til forskjellige typer klosser og skiver, og egenskapene som gjør at noen skriker og andre ikke?
    -Anbefalinger av typer og merker?
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Bytt bremseklosser, velg organiske.
    Vask bremseskivene med rødsprit samtidig.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.471
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Hva slags bremser er det?

    Produktkode?


    Det er endel problemer med at det lekker olje gjennom pakningene på stemplene til nest siste generasjons Shimanobremser. Dette klarer ikke du å finne ut selv da bremsene på trykktestes. Dette er en kjent sak. Ikke noe problem med garanti hos Shimano.
    Alternativt kan du reklamere hos en forhandler som har Shimano Service Center-merke. Disse forhandlerne plikter å behandle reklamsjonen som om du hadde kjøpt produktet hos dem.

    http://www.shimano-nordic.com/conte...ce-center/shimano-service-center-locator.html
     
    Sist redigert:

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.471
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Metall/sintered klosser piper mer enn enn organiske. Mange sier at de skrubber litt mer.

    Visse skiver som for eks Shimano IceTec er laminerte og bråker mindre enn billigere skiver. Sram Centerline bråker også lite. Skiver med mer metall bremser bedre enn lettvektsskiver.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.009
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det var den typen info jeg hadde håpet at forhandler m/verksted skulle komme med. Men nei da.

    Ser at jeg skal øve meg på å skifte bremser også. Stadig mer jeg må gjøre selv, for å få det skikkelig.
    Heldigvis har jeg både plass og tid til det.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.471
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Det er en smal sak å lufte bremser på egen hånd.


    Hvilke bremser har du problemer med?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Der ser ut som veldig mye sykkel for pengene.

    Bra for ungdommen å sykle, ser jevnt over at de som er unge har bedre tid på Strava enn oss halvgamle og halvfeite som har begynt å tenke handling og konsekvens.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.471
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Sykkelsesongen sluttet 14 oktober i år. Da gikk jeg en rolig tur i skogen i Eidsvoll med en god kamerat og tråkket over i nedoverbakk. Skled på en pine/stokk etter hogst, knakk ankelen. Har gått tre uker med gips. Opererte syndesmosen i dag da den var røket. Nå venter nye seks uker på krykker før jeg kan begynne å belaste foten. Ren og skjær uflaks.
     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.066
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Men i all verden...? Hvorfor har dette blitt så populært blant folk jeg kjenner?
    Dette er jo rett og slett bare barnslig. Du vet bedre enn å herme etter de store guttene.


    :(
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.659
    Antall liker
    21.467
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Moralen er: I skogen sykler man, man spaserer ikke.

    God bedring, C!
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Fydda! Det var da en aldeles tøysete ting å gjøre.... God bedring.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    God bedring.

    Nå har du anledning til å bygge en n+1sykkel.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    knekt ankel er ingen grunn til å ligge på latsiden!
    bare å kjøpe seg en vanntett kjeledress og en slik en, så kan du holde koken gjennom vintern ;)
    10403033_10153443979816112_2090570400133022175_n-600x468.jpg
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.471
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    God bedring.

    Nå har du anledning til å bygge en n+1sykkel.
    Nå er jeg i den situasjon at jeg allerede har begynt å tenke på to sykler. Bygge opp racern og singlespeeden.
    Racern er en 1982 Myiata 110 med gaffel, Ritchey styrelager, ITM stem/styre montert på. Fronthjul er White Industries på Mavic cxp33. Bakhjul er en ombygget Mavic Crossmax nav på cxp33. Sykkelen er god å kjøre på. Brukte den litt for ti år siden. Denne får nok en 105 eller Ultegra R8000 gruppe. Har en custom Ceramicspeed OSPW som skal på, så den får 6800 bakgir. Kan bli artig. Bytter ut kranken med noe penere. En feit krank på en slank ramme blir bare heil feil. Har lyst på White Industries, men denne koster skrorta. Og så blir det ikke Conti dekk, for det bruker alle andre.

    Singlespeeden er min gamle, skreddersydde Seven Sola i stål. Har nå Chris King steelset, Chris King Singlespeed nav på Stans Arch bakhjul, Hope XC nav på Mavic 519 fronthjul, Middleburn Singlespeed krank, firkantlager, Thonson titanriser, Thomson stem, Kelly gaffel. Mangler setepinne, sete, bremser (blir Deore M6000), dekk og holker.

    Rammen skal modifiseres hos Johnsen frameworks for å kunne ta imot feitere dekk. Styrelageret skal kuttes litt da kragene er en hel tomme høye nå. Og så vil jeg lakke ramme og gaffel i en matchende farge. Kunne tenke meg denne. Passer styrelagerets patina bra. Det er samme som på bildet.

     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Litt lavere rullemotstand på slangeløst enn dekk og slange er helt vanlig det.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.471
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Dere landeveisgutter har jaggu lavt årsbudsjett på dekk.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    Er folk klar for den klassiske sykkel-kabeldebatten; Er det noe merkbar forskjell på rammekvaliteten?
    To klassiske daccordi stålrammer (med DBS klistremerker) fra begynnelsen av 90 tallet står klar til test.

    DSCN6592.jpg

    Professionale med det middelklasse colombus chromor-rør, og den gamle kongen La migliore med colombus SLX rør.
    Begge utstyrt med shimano 600 tricolore, og med forholdsvis identisk geometri ( La miglioren er størrelse 59, og professionalen 58 )
    jeg gleder meg i alle fall til å se om jeg merker noe forskjell på de to :cool:
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.659
    Antall liker
    21.467
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Min første landeveissykkel var en slik DBS-Daccordi La Migliore SLX. Shimano 105 8-delt STI (Utveksling 52/42 og 12-23) og Mavic GP4-pariserfelger. Siden den har det gått i Bianchi-Campagnolo. :)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    Forresten imponerende at Daccordi fortsatt holder koken som en familieeid og uavhengig sykkelfabrikk - ikke dårlig det, i disse tider.

    Nå har vel både Bianchi og DBS samme eiere har de ikke det?
    Synes i alle fall å huske at moderne La migliorer er rebrandede Bianchier.

    Når jeg en dag skal bytte ut CAAD'en er det veldig fristende å sjekke ut mulighetene å kjøpe en moderne Daccordi malt i samme stil som disse gamle rammene.
    Er jo en gammel teamfarge fra den gang Daccordi fortsatt sponset profflag, så det burde jo være litt entusiasme for det hos malerne til Daccordi for å gjenskape den :rolleyes:
    (man kan bare så vidt skimte sykkelen her, men det var det beste bildet jeg fant)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.659
    Antall liker
    21.467
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fantastisk trøye. Klassisk lite italiensk profflag med ørten sponsorlogoer som skal ha plass.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    puh, mange deler som må vaskes, poleres, smøres og fikses når man driver med gamle sykler, men det er jo halve kosen ;)
    DSCN6594.jpg DSCN6595.jpg DSCN6596.jpg DSCN6601.jpg DSCN6602.jpg

    Må nok kannibalisere litt deler fra Professionalen inntil videre, så den direkte sammenligningen mellom de to får nok vente til reservedelene dukker opp i posten.

    Det store spørsmålet er jo om jeg skal beholde 600 hendlene på La miglioren eller om jeg skal plukke de moderne Claris hendlene over fra den andre.
    600 hendlene ser jo unektelig mer korrekt ut sammen med resten av gruppen, men Claris hendlene har moderne og deilig ergometrisk form og skjulte girvaiere... hmmm, valgets kval.
     

    Plodder57

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.12.2016
    Innlegg
    52
    Antall liker
    46
    Kule Dbs'er! Synes Miglioren fortjener de gamle hendlene hvis de fortsatt fungerer prikkfritt.Er også litt skeptisk til om Claris venstrehendelen vil trekke nok wire til å skifte en gammel åttedelt krank. Imponerende shinejobb!
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    Claris hendlene funker fint på professionalen, som har samme 600 tricolore gruppe, men får vel gå for 600 hendlene, om så bare av åndelig grunn.
    Den ene hendelen Virket ikke når den ankom, men etter en iherdig vaske og smørejobb så ser det ut til at den nå funker som den skal.
    Eneste måten å finne det ut på er vel å montere dem og trekke litt kabler.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.266
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    @BjarneTV

    Herlig å se. Har skrudd mye slik på min gamle Nishiki OlympicRoyal. Alt ble demontert, kuler og lagre vasket og satt inn med det beste fett som fantes fra Campa...

    Blir ikke det samme i dag når alt er lukket, men så glir det heller ikke så fint som en gammel nysmurt sykkel :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.715
    Antall liker
    13.199
    Er det noen åpenbare bakdeler med å ha sykkelen stående i garasjen gjennom vinteren kontra å sette den i kjelleren? Det er type ikke-veldig-fancy (Everest CX-3). Gummi? Mekanikk?
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    Er det noen åpenbare bakdeler med å ha sykkelen stående i garasjen gjennom vinteren kontra å sette den i kjelleren? Det er type ikke-veldig-fancy (Everest CX-3). Gummi? Mekanikk?
    sett den der det er minst fukt.
    minusgrader er bedre enn plussgrader og høy luftfuktighet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn