Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 18

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Cash: Hvis du skal ha Deda, så er det dette som ligner mest på ditt FSA: https://bikeshop.no/sykkelkomponent...0-pob-styre-sort-pob-rhm-ny071038-p0000099747

    Newton anatomic som du linker til har en helt annen fasong i bukken. Vinkelen på håndleddet i bukken på Newton blir en god del mer bøyd mot tommelen. Tror ikke jeg kan komme på andre enn Jens Voigt som liker det. Kul type, men akkurat der tar han feil...

    Ellers enig med Valentino. Styret skal stemme med skulderbredden, og viser seg mest som komfort i armene, hele overkroppen egentlig.

    Deda måler forresten utside til utside, de fleste andre senter til senter i enden av røret. 44 i Deda er omtrent det samme som 42 i FSA, tror jeg.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ultimately, the steering of a bike is dictated by its head angle and trail—not stem length—but the stem can enhance or dull it to some degree. Thus, a short stem will make a bike with quick steering more nervous while a long stem will act to calm it down. In contrast, a long stem may slow down the steering too much if the bike has a relaxed head angle.
    https://cyclingtips.com/2015/03/how-does-stem-length-affect-a-bikes-steering-and-handling/

    EDIT: Denne var det jeg egentlig ville du skulle lese, Roberten:
    https://cyclingtips.com/2011/02/the-geometry-of-bike-handling/
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Ultimately, the steering of a bike is dictated by its head angle and trail—not stem length—but the stem can enhance or dull it to some degree. Thus, a short stem will make a bike with quick steering more nervous while a long stem will act to calm it down. In contrast, a long stem may slow down the steering too much if the bike has a relaxed head angle.
    https://cyclingtips.com/2015/03/how-does-stem-length-affect-a-bikes-steering-and-handling/

    EDIT: Denne var det jeg egentlig ville du skulle lese, Roberten:
    https://cyclingtips.com/2011/02/the-geometry-of-bike-handling/
    Å fy søren, snakk om å levere svar på tiltale! Takk med capslock og hjerte på, her skal det leses og grubles.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.868
    Antall liker
    26.619
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    @Zomby: Jeg linket nok feil der det var Zero 100 jeg hade sett på (44cm) FSA måler 46cm utside-utside. Jeg skall nok ikke heller ha for smalt styre pga skulderbredde, egentlig bra som det er! men den lusten att bytte litt komponenter:rolleyes:
    @Valentino: Takk for mye bra info som vanligt:) Den opptrer veldig stabilt i fart med dagens stem/styre. Lurte litt på det med gradene på stem? nå vet jeg det:)
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.868
    Antall liker
    26.619
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Hutchinson Fusion 5 deķkpakke er handlet medfølger ventiler, felgtejp og guffe til 999kr:) venter litt med montering psyke seg opp og håpe på att det poffer på plass litt lettere en Schwalbe.
    20180824_103713.jpg
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.066
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ultimately, the steering of a bike is dictated by its head angle and trail—not stem length—but the stem can enhance or dull it to some degree. Thus, a short stem will make a bike with quick steering more nervous while a long stem will act to calm it down. In contrast, a long stem may slow down the steering too much if the bike has a relaxed head angle.
    Snedig. På terrengsykler er det motsatt.
    Er dette på grunn av at vektfordelingen på en landeveissykkel uansett er så fokusert over styret at det ikke påvirker noe særlig om man legger på eller trekker fra en cm eller to?
    (Jeg betviler selvsagt ikke punktet om styrevinkel og trail, kommentaren angår kun stemlengde)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Slik jeg forstår det har hastighet svært mye å si. En terrengsykkel skal også manøvreres svært mye i svært lave hastigheter, mens landeveissykler skal være agile og stabile også i 90, samtidig som flikking hit og dit i 10 km/t ikke er så viktig. Allerede i 20 km/t er styring mer en vektfordelingsgreie enn å dreie på styret.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.868
    Antall liker
    26.619
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Nytt nøtte skall, blev en hjelm fra Sweet Protection Outrider Mips.Sitter bra/god komfort, litt Star war's varning er det! men POC blir for mye kasserolle på mitt hode:p
    20180824_125412-1.jpg
     
    Sist redigert:

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Fin hjælm! Det er aldri feil med litt star wars varning, det får alltid tommel opp!
    Her går kvelden til pils, Valentinos geometrilinker og youtubebonanza om sykkelgeometri.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Har du sjekka om du får nøtta inn i en størrelse mindre hos POC? De overlapper masse. Ellers var det ei kjekk potte du har fått deg.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.868
    Antall liker
    26.619
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Har du sjekka om du får nøtta inn i en størrelse mindre hos POC? De overlapper masse. Ellers var det ei kjekk potte du har fått deg.
    Kun prøvd noen modell Oslo sportslager hade, samme som din trur jeg? syns jeg lignet på en sopp med den:p bruker størelse s/m. XXL hade tilbud på Sweet Protection til 799kr
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Sant nok. Du kledde nok ikke min M så godt som den du har. Men om du er 56 i luestørrelse, så kan du passe i en S. Da blir skallet mindre. Jeg opplevde det størrelsesproblemet på en Lazer jeg prøvde en gang. Størrelsesinndelingen gjorde at jeg måtte ha en som gikk fra ganske akkurat mine 57-58-ish og helt opp til 62 eller noe. Det ble veldig mye hjelm og veldig lite hode.

    Men uansett. Du har funnet en hjelm som ser veldig bra ut.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    +Zomby, syklet du forbi sportsplassen i retning sjømannsskolen ca 06.15 i dag morges?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Nope. Burde ha gjort det, men ble hjemme med dundrende hodepine, tette bihuler og parabuxfrokost i stedet. Tar også vanligvis Hauketo-Ljabruveien-Mosseveien om dagen.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Jaha, da var det en fyr på prikklik kross som din som sikkert lurte litt på hvorfor jeg følte behov for å både tute friskt og vinke iherdig i det jeg passerte.
    God bedring!
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    :D

    Han lurer nå på hva i all verden han hadde gjort for noe galt, og synes bilister er det verste i verden. Men slapp av. Det går over...
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.868
    Antall liker
    26.619
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    :D

    Han lurer nå på hva i all verden han hadde gjort for noe galt, og synes bilister er det verste i verden. Men slapp av. Det går over...
    På gårdagens tur fikk jeg flere tutinger og vinking, pleier og være fra forbikjørende biler nå kommer det fra møtende traffik også:D
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Enden av historien er at da han kom fram til velodromen nærmere en time etter Peter Sagan var porten stengt, så han overtalte funksjonærene til å låse opp og syklet deretter de foreskrevne halvannen rundene.

    #tickbox
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.783
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Enden av historien er at da han kom fram til velodromen nærmere en time etter Peter Sagan var porten stengt, så han overtalte funksjonærene til å låse opp og syklet deretter de foreskrevne halvannen rundene.

    #tickbox
    Respekt!
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.471
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Den eneste toppen jeg har syklet opp til tidligere med bukkestyre er Tryvannshøgda. Da vi er noen dager i Bourg Saint Maurice og sykler utfor, tok vi en dag fri for en dag på landeveissykkelen. Kjørte opp til demningen ved Tignes og syklet opp mot Col du Iseran. Gikk greit oppover, men etter 2500 meter ble jeg veldig kortpustet. Forøvrig en flott tur med fantastisk natur. Bilder ligger på min facebookprofil: Christian Alshus. I morgen kjører vi vestover mot Pyreneene. Noen av dere som har syklet Col du Tourmalet eller noe annet i det området?
     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    527
    Antall liker
    50
    Den eneste toppen jeg har syklet opp til tidligere med bukkestyre er Tryvannshøgda. Da vi er noen dager i Bourg Saint Maurice og sykler utfor, tok vi en dag fri for en dag på landeveissykkelen. Kjørte opp til demningen ved Tignes og syklet opp mot Col du Iseran. Gikk greit oppover, men etter 2500 meter ble jeg veldig kortpustet. Forøvrig en flott tur med fantastisk natur. Bilder ligger på min facebookprofil: Christian Alshus. I morgen kjører vi vestover mot Pyreneene. Noen av dere som har syklet Col du Tourmalet eller noe annet i det området?
    Argeles Gazost ligger fint til i Pyreneene for landeveissykling, var der noen dager i sommer før vi flyttet til Salechan (i nærheten av Bagneres de Luchon). Tourmalet er bare ett av alternativene derfra.

    Jeg har ingen erfaring med terrengsykling i Pyreneene, men møtte noen på toppen av Superbagneres. De tok nok taubanen opp fra Bagneres de Luchon og syklet nedover.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.662
    Antall liker
    21.475
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke syklet i Pyreneene, men det er ett sted jeg SKAL sykle der og det er balkongveien mellom Col du Soulor og Col d'Aubisque. Argeles-Gazost er et glimrende utgangspunkt for turen over de to passene.


    Kortpustethet over 2500 m på l'Iseran er helt naturlig. De siste tre kilometrene opp der er harde tak.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Pedaler, fortrinnsvis for utforskning av grusveier og tidvis å ligge konstant 800 meter bak Cash, Elmer og Zomby med blodsmak og desperasjon i munnen.
    Er det noe som anbefales? Jeg er ikke dirty nomad så kun en smal ispinne i carbon virker litt kronglete, men ser for meg at den kanskje bør være ganske åpen og uten dikkedarer siden den kommer til å oppleve gjørme, gress og skit.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    Om du skal ha landeveispedaler så er vel ultegra r8000 pedalene et godt valg om du finner et godt tilbud (rundt 800-900kr), men landeveiscleats slites fort ut om du går mye rundt på grus, så da kan jo SPD pedaler og terrengsko være et godt valg (om en noe tyngre, og med mindre streetcred)
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Av ting jeg har lite av er streetcred det som volder meg minst problemer i hverdagen, så spd overlever jeg sikkert. Men det er kanskje litt traktor? Og traktor er brillefint i skogen, men litt voldsomt på grus. Skal ta en kikk på de Ultegraene, takk!
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Av ting jeg har lite av er streetcred det som volder meg minst problemer i hverdagen, så spd overlever jeg sikkert. Men det er kanskje litt traktor? Og traktor er brillefint i skogen, men litt voldsomt på grus. Skal ta en kikk på de Ultegraene, takk!
    Rødmer skyldig og forstår nå de merkelige blikkene fra sykkelfashionista'ene.
    Har i 5 år syklet med spd/terrengsko fra restekurven til 495,- på alle sykler, både terreng, landevei og CX.
    Da jeg byttet ut lefsene med Shimano S-Phyre XC9 forrige uke oppdaget jeg at jeg må ha kastet bort minst (!) ett megawatt :eek: kraft som bare har forsvunnet ut i ingenting. Next step er vel å bli skikkelig avansert med ekte ræcersko
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.066
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Får vel omtrent like mye streetcred av å med landeveissko med utstikkende cleats som man får av å gå rundt med hockeyskøyter om sommeren.


    Praktisk ække flaut!
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Du skal nok ha terrengpedaler til en kross. Landevei er kanskje bedre å sykle på, men et sant helvete om du skal gå lenger enn fem skritt til disken for å kjøpe is, og deretter 15 skritt for å sette deg ned med den. Ulempen med terrengpedaler er mest at de gir punkttrykk på foten med myke skosåler. Bruk noen kroner på sko.

    Spurte meg rundt på fjesboka om terrengsykkelpedaler for litt siden. Ser ut som anbefalingene stort sett går i retning av Shimano eller HT.

    Shimano er evigvarende, men jeg liker dem ikke.

    https://bikeshop.no/sykkelkomponent...BcLlUtpRrN-chd6Ra8bYq-Ir3KMgWJ_xoCBsAQAvD_BwE
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    5.338
    Sted
    oslo
    Dro ut krankakselen i dag for å inspisere tingenes tilstand, og der stod det verre til en jeg hadde ventet!
    tydelig at det hadde kommet drit inn i det ene lageret når jeg løftet på pakningen, og akselen har enormt mye slitasje og groper etter det skitne lageret.
    Vis vedlegget 505421
    Plukket akkurat opp sykkelen hos Anton sport, og de byttet både aksel og lager på garantien, så da fikk visa en lykkelig slutt :)
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Har kjøpt meg en Koga Miyata Full Pro fra 1980!
    Veldig gøy å sykle på! Min første landeveissykkel faktisk.
    Bakgir, krank og bakhjul er ikke originalt. Har også et sett clincher hjulsett til den. Mavic Open 4 CD med Dura Ace 7400 hubs.

    Det er forøvrig en liten bulk i overrøret. Tips til hvordan man kan "rette" den ut mest mulig? Vet man kan kjøpe slike klosser, som man da har i en skrustikke, hvor man videre roterer ramma rundt. Dessverre må man bestille disse blokkene fra USA ser det ut til... IMG_0219.jpg
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Terrengpedaler skal bli.

    Men kjenner noen noen som har hatt eggbeater som bare har virket f eks seks måneder i strekk? Det gjør ikke jeg.

    Hurra for garantiløsning, bjarnetv!
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.066
    Antall liker
    3.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Husk at Shimano ihvertfall, og sikkert flere andre, har laget terrengutgaver av landeveisskoene sine. Slik at du KAN få knallstiv karbonsåle om det er det du vil, og fremdeles kunne gå relativt normalt med skoene uten å måtte føle deg fullstendig tilbakestående de gangene du har behov for å gå av sykkelen av ymse årsaker.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jepp og enig. Det er mange som lager terrengsko med stive og gode såler etter hvert. Bare å komme seg i en butikk for å prøve noen par.

    XXL er forresten et greit sted å følge med. Snart tid for salg, vil jeg tro. Tror de har Sidi, Shimano, og Diadora, ordnet fra smal til bred lest. Trengs mer bredde, så har Oslo Sportslager Bont, og Nortwave kan være noe å se etter uten at jeg vet hvem som har om dagen.
     
    Sist redigert av en moderator:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn