Sport, sykkel og trening Sykkelsesongen 18

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Terrengsyklene min har flatties. På korset ønsker jeg meg sittefastpedaler som ikke veier et tonn, som ikke fylles med møkk og med sko som jeg kan gå hit og dit i skauen og på grus med. Jeg har brede føtter så jeg får stikke innom oslointrigelager.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Ingen her på forumet som tilfeldigvis har noe eldre dura ace deler de vil bli kvitt?
    Skulle gjerne hatt bakgir, og forsåvidt krank.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Hvor gammelt? Jeg har en nesten komplett utgave av siste generasjons 9-delt liggende. Blir neppe satt på noen sykkel, ikke moderne nok, og ikke 'veteran' nok enda.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    7700 altså? Kan mulig være interessert. Hadde tenkt 7200 eller 7400, da det er det jeg allerede har på sykkelen. Bortsett fra bakgir og kranken. 7700 bakgiret ser jo faktisk ganske fint ut iforhold til 7400 egentlig.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hvem er førstemann som tør å sette på jukkepinne?
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Ajaj, ser nesten ut som gutuene er delvis pukket, ikke dagligdags for ræsersyklister. Kult!

    + bedre lykke i morgen, Chalsus. Gleder meg til rapport!
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.247
    Antall liker
    3.495
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Flott bilde Valentino. Bilder er tatt med fotoapparat og kommer når jeg får lastet dem inn på datamaskinen. Angliru var brutal! Kan nesten tenke meg tilbake hit når jeg kommer meg i skikkelig form igjen.
    Vi snuser på Umbrailpasset i overimorgen og en tur opp til toppen. Hvorfor Umbrail? Flott vei, en underdog i Stelviosammenheng. Mange færre biler og syklister og vi kan stikke innom restauranten halvveis for en forfriskende øl. Vinn vinn. Gruer meg til den tynne luften på toppen. Og så blir det artig å ha gjort det.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.893
    Antall liker
    26.730
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Hutchinson Fusion 5 (tubeless) poffet på DT 411 bakfelg med Tirebooster'n:) men poffet også av igen:p når den demonteres og slipper ut luften for og sette i guffe/ventilkjernen. Pumpe på plass med ventilkjernen i nytter ikke! kanske burde prøvd uten glidemedel? ellers kanske det er kompressor ventilkjerne og guffe i som må til?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Campa/Fulcrum 1-Alle andre 0....

    Men dette skulle være til å løse. Kjør i guffe først, poppe, rist litt rundt på guffa. Da tror jeg det blir sittende og tett.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.893
    Antall liker
    26.730
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Campa/Fulcrum 1-Alle andre 0....

    Men dette skulle være til å løse. Kjør i guffe først, poppe, rist litt rundt på guffa. Da tror jeg det blir sittende og tett.
    Tenkte på den jeg også Zomby, limer sig kanske litt fast da? Litt mere håp nå iværtfall:D
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Så lenge det er trykk forblir dekkene poppa. Om man punkterer på tur, så er det uansett i med slange. Tror det der er greieste måten å ha det på. Men Campa/Fulcrum, altså, den bittelille kanten som holder kanttråden ute, den er ikke dum, altså.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.893
    Antall liker
    26.730
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Så lenge det er trykk forblir dekkene poppa. Om man punkterer på tur, så er det uansett i med slange. Tror det der er greieste måten å ha det på. Men Campa/Fulcrum, altså, den bittelille kanten som holder kanttråden ute, den er ikke dum, altså.
    Men på fremfelg henger dekket kvar på kanten av sig selv når man slipper luften. Campagnolo Shamal C17 2-W på tilbud.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Tror du uansett er veldig godt tjent med hjula du har. C/F har sine sider de også. Hva sier du om et års leveringstid på en ny felg?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.837
    Antall liker
    21.809
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Sjekket med Uno-X Development Team (vi lager ritt sammen, y'know). De bruker komboen DT Swiss PR1400 Oxic og Schwalbe Pro One på røffe ritt som GG.
    De pumper opp tørt for å poppe dekket (friksjon er bra). Det er enklere med kompressor enn gulvpumpe, men sistnevnte går. Deretter fyller de guffe gjennom ventilstammen, setter i kjerne og pumper opp igjen. Voila.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    SOP for de fleste vil jeg tro. Det har funka 100% for meg med alt annet enn Pro One/DT. Vanlig gulvpumpe har vært mer enn godt nok.

    Nå står det Ultremo ZX på Shamal 2WF. Har ikke en gang hatt i guffe, mister trykket omtrent like fort som latexslanger. Men med 2WF forblir de poppa, og det er bare å pumpe før tur.

    Klarer ikke helt å skjønne hva det er med meg (og Roger) og Pro One, lurer på om vi har vært ekstremt uheldige med de fire dekkene vi kjøpte, dårlig kvalitetskontroll, ytterkant av spec, ettellerannet.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.893
    Antall liker
    26.730
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Tjong i buljongen! der henger Hutchinson igen etter og slippet ut lufta:) att såpe glidern tørket og mere friksjon kan være orsaken? Nå gjenstår bare og få tett vid ventilen, lekasje!
    20180906_131605.jpg
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Vi kjørte feil. Covadonga ble gjennomført til fots som turister. Det blir en annen klatring i nærheten. Alto del Angliru. Gruer og gleder meg.
    Dette virker som en helt vilt fin, og brutal, tur.
    Noen praktiske spørsmål, sånn til etter ekspedisjonen din er over.
    Kjører dere bil med syklene i, og sykler utvalgte ruter her og der, eller er syklene eneste fremkomstmiddel?
    Overnatting, telt, hotell/vandrerhjem?
    Legger dere inn hviledager innimellom eller står dere opp fra de døde hver morgen og peiser på opp neste fjell?
    Hvordan er trafikken?
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Bytta kjede på sykkelen i dag, men det har oppstått et problem. Trøkker jeg til i noen av girene, er det akkurat som at kjede "hopper over" en tann. Ser at hver gang det skjer, får bakgirets nedre pulley et rykk. Slitt pulley? Vel pulleyen er relativt ny.
    Samme er kassetten osv.

    Tips?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.857
    Antall liker
    5.512
    Sted
    Holmestrand
    Bytta kjede på sykkelen i dag, men det har oppstått et problem. Trøkker jeg til i noen av girene, er det akkurat som at kjede "hopper over" en tann. Ser at hver gang det skjer, får bakgirets nedre pulley et rykk. Slitt pulley? Vel pulleyen er relativt ny.
    Samme er kassetten osv.

    Tips?
    Du har fått et stivt ledd. Antagelig der skjøten er?
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.276
    Antall liker
    1.175
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Bytta kjede på sykkelen i dag, men det har oppstått et problem. Trøkker jeg til i noen av girene, er det akkurat som at kjede "hopper over" en tann. Ser at hver gang det skjer, får bakgirets nedre pulley et rykk. Slitt pulley? Vel pulleyen er relativt ny.
    Samme er kassetten osv.

    Tips?
    Du har fått et stivt ledd. Antagelig der skjøten er?
    Eller at kransen er blitt slitt av et kjede som har gått for lenge før bytte, selv om den er "relativt" ny. Dette kjennetegnes at det glipper på de klingene som er mest i bruk og ikke på de som sjelden er i bruke / ytterst og innerst. Det kan gå seg til etter hvert son kjedet strekker seg litt og for å speede opp denne prosessen kan man vaske bort noe av fettet i kjeden med white spirit. Fettet forsvinner etter hvert uansett. I verste fall må kransen byttes og.

    Klart pulley'n rykker når kjeden glipper...
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.837
    Antall liker
    21.809
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jacob Wihk sykler for den svenske klubben Ryska Posten Racing Team (Frøys Sindre Haugsvær sykler også for dem). Her er vlogen hans fra Gylne Gutuer UCI 1.2 2018.

     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Hmm... Jeg lurte på om det kunne være for lite spenn i bakgiret som gjorde, etter å ha stramma det litt har det hjulpet i noen gir. Nå har jeg jo friksjon og ikke indeks så tenkte egentlig ikke at det var så viktig.

    Kassetten er omtrent ny som nevnt, da jeg kjøpte et brukt hjulsett, men med ny kassett.
    Kransen er muligens litt slitt. Er blitt tilbudt et Dura Ace 7402 kranksett, så får vel bare kjøpe det :D
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Kult perspektiv på filmen, synd det gikk over for ham før siste gruspartiene.

    Kjøpte pedaler i dag, det gjorde meg rasende. Pappcover utenpå pappeske og pedalene i pappesken pakket inn i plast. Unødvendig ting jeg må kaste gir meg elveblest.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.893
    Antall liker
    26.730
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Søndag kjør vi Bohustrampet ser ut att det blir orntlig høst klassiker vær:rolleyes:hard västkust vind og regn:D
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Er det vi som i du, Elmer og Zomby? = OV&VK er så aktiv at dere stiller i ritt?
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.247
    Antall liker
    3.495
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Syklet og dyttet delvis opp Alto del Angliru her om dagen. Den første kilometerne er behagelige 6-8% og er en behagelig oppvarming til det som venter. Oppe på platået var alt bare velstand, hestene gresset og solen skinte. Så bare det rett inn i det bratte. Nevnte for Vegard at «nå er det klatring» med 13% eller no sånt. Resten av bakken var for bratt for meg, men det gikk på et vis. Tur/landeveissykkelen min er satt opp med med 38t foran og 50 bak (Eagle) så jeg kan tråkke lett. Men selv ltte gir holder ikkenår formen er elendig. Halvveis oppe i lia ble det tåke og derfra var vi inne i en boble med ti meter sikt. Dette gjorde at vi ikke visste hvor vi var eller om det var langt igjen. Følte at det gjorde det mer vrient, iallefall psykisk. Midt i det 400 meter lange strekket med 23,5% vurderte jeg å snu, men tok meg sammen og fortsatte. Vel oppe på toppen av klatringen var det så mange hester og kyr at vi ikke syklet den siste nedoverbakken mot målgangen i Vueltaen. Artig å ha gjort det, men det blir nok lenge til neste gang.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.247
    Antall liker
    3.495
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Ikke verdens raskeste nett her i Schladming, så litt problemer å laste opp mange bilder på en gang.

    Vegard tok med seg oppvarmingen fra Pola de Lena til Fresneo. Han håpet på et flat oppvarming, men det var alt annet enn det. Bratte bakker opp og slakere nedover igjen. 497 høydemeter i følge Google Maps med kanskje 10% i snitt? Her forbi en nedlagt bedrift.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.247
    Antall liker
    3.495
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    ... Formen kunne vært bedre, men ferdighetene denne karen besitter på sykkelen er det ingenting i veien med. Den mest komplette syklisten jeg har syklet med.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.247
    Antall liker
    3.495
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Vi kjørte feil. Covadonga ble gjennomført til fots som turister. Det blir en annen klatring i nærheten. Alto del Angliru. Gruer og gleder meg.
    Dette virker som en helt vilt fin, og brutal, tur.
    Noen praktiske spørsmål, sånn til etter ekspedisjonen din er over.
    Kjører dere bil med syklene i, og sykler utvalgte ruter her og der, eller er syklene eneste fremkomstmiddel?
    Overnatting, telt, hotell/vandrerhjem?
    Legger dere inn hviledager innimellom eller står dere opp fra de døde hver morgen og peiser på opp neste fjell?
    Hvordan er trafikken?
    Vegard kjente til Alngliru på forhånd. Jeg hadde ikke hørt om den. Flott natur, men en fin tur var det ikke synes jeg. Til det er jeg i for dårlig form. Trafikken opp Angliru var lav. Ingen turister, ingen motorsyklister. Kun yrkestrafikk og bønder. Den siste delen av bakken møtte vi kanskje ti biler. Grunnen til dette er at det er middle of nowhere og at det er en blindvei. Mange flere turister i Alpene enn langt inni gokk i Spania. Opp Col du Iseran var det en god del. Umbrail/Stelvio er tjokka fulle av biler og motorsykler. Vi ble passert av en enkel tynn italiener på kanskje 60 kilo. Syklistene har ikke oppdaget Umbrail ennå, tydeligvis. Kanskje ikke så rart da Giroen kun har syklet Umbrail en gang da starten, Santa Maria i Val Mustair ligger i Sveits.

    Jeg kjører en vanlig VW Transporter. Baki har jeg fem 60x40cm plastkasser med en treplate på toppen. Oppo den har jeg et liggeunderlag. Sover hovedsaklig i bilen. Vegard ligger i telt. I Spania sov Vegard på hotell, mens jeg lå i bilen. Mye av verdi som er greit å passe på. Ved siden av kassene er det plass til sykler. Når jeg skrur av pedalene og styrene på utforsyklene, får jeg plass til fire sykler. I tillegg har jeg 20 liters vanntank og 50 liters passiv kjøleboks som bruker is til nedkjøling. Denne har tappekran for smeltevann. Genial sak som ikke bruker strøm og som holder meget bra på kulda. Isblokker/biten selges stort sett overalt. I Italia kan det være værre, men du kan kjøpe is i fiskedisken.
    Har vært på biltur i Europa tre til fire uker hvert år siden 2011 og dette er første år med landeveissykler. Har hatt med stisykkel noen få år, men hovedsaklig sykler jeg utfor her nede. Normalt sett har jeg syklet tre dager utfor og så har jeg en hviledag. Ingen plan om hvor vi skal sykle, men jeg gidder ikke sykle i regnvær eller gjørme når jeg bor i bilen. Så når det begynte å regne etter en dag i Meribel, pakket vi bilen og kjørte til Andorra. Hvor vi sykler landevei er tilfeldig. Vi syklet opp Col de Iseran fordi vi var noen dager i Bourg Saint Maurice. Vi hadde nok ikke syklet det passet hvis vi ikke var i BSM.

    Etter Angliru kjørte vi en time før vi tok inn på et €25 hotell for natten. De neste to dagene kjørte jeg 2200 km før vi syklet Umbrail pass og Vegard syklet opp på Stelvio. Jeg orket ikke. Var trøtt og sliten etter all bilkjøringen. Vegard kjører ikke bil. Det er tross alt ferie, vi må ikke sykle hvis vi ikke orker.

    Nå venter noen dager med sykling i Schladming. To år siden sist jeg var her, så dette blir nok moro.
    Tredje gangen jeg bor på Hotel Breilerhoff midt oppe i lia. Trivelig familiedrevet gårdshotell med god, folkelig mat. Mye egenprodusert. Det bli litt vel mange snapser i går kveld, så vi er litt trege ut døra i dag.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn