Switch Mode forsyning opstart.

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Er netop blevet færdig med en sådan. Men jeg har et spørgsmål. En linear forsyning kan man skru langsomt op for via vario. Kan man også det med en SWitch mode eller er det nul spænding eller fuld spænding. Har skruet lidt op men måler intet på udgangen af switchen.
IMG_20210903_201143.jpg
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Det her er billede før den er helt færdig.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Hov jeg skal lige se om der er en sikring på input 😖
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.021
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Ikke alle SMPS takler variac. Varierer litt hvordan de reagerer. Noen er avhengig av en last. Noen trenger også en viss ESR i kondensatorene for å fungere skikkelig, så hvis det ikke var en ferdig modul kan det være nyttig å dobbeltsjekke med spec.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Det var færdige moduler og jeg har haft dem tændt uden last hvor jeg fik 2 X 90 VDC ud.
Nå jeg må bare tage chancen og fyre op. Tror lige jeg prøver med en trafo og ensretter først på belastningen.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.391
Antall liker
20.808
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Dersom de er konstruert skikkelig softstarter de så fint så, også med last, for lasten trekker så godt som intet før du setter musikk på.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.083
Antall liker
2.504
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Det var færdige moduler og jeg har haft dem tændt uden last hvor jeg fik 2 X 90 VDC ud.
Nå jeg må bare tage chancen og fyre op. Tror lige jeg prøver med en trafo og ensretter først på belastningen.
Bedre å være safe enn sorry , garder deg DRossel som du nevte analog supply .SMPS har nesten umiddelbar ramp up " av spennning og power
Hjelper ikke med softstartere eller ntc s
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Hvorfor kommer der så mange billeder? Det sker ofte synes jeg. Anyway så har jeg problemer med at modulet trækker rigtigt meget strøm og bliver varmt allerede med forholdsvis lav spænding. Jeg har ingen afkobling med kondensatorer nede ved ensretterne. Jeg gætter på oscillering. Ville det kunne hjælpe med nogle elektrolytter nede ved ensretterne? På forhånd tak for deltagelse.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Der er 1.5 m fra ensretter og op til indgangen på strømforsyningen.
 

Torvbakkane

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2019
Innlegg
844
Antall liker
913
Sted
Alver
@Drossel, bruk ikkje variac for å starte SMPS, de har normalt innebygget ein form for softstart som f.eks NTC i inngangen. Test de først direkte uten belasning og les av spenninger på utgang (men det har du gjort som eg skjønner tidligere).
Kjør så ein test med ein ohmsk last på utgangen.
For eg misstenker som eg trur eg har nevnt tidligere at de SMPS'ene dine ikkje leverer totalt 2000W, det er ein peakeffekt. Dei er mulig kun på 1500W for 2-3 min ved 25°C og kontinuerlig belastning antar eg er 1000-1200W ved 25°C. Sjekk datablad/info fra selger.
Men det er vel mindre kontinuerlig belastning du skal ha, er det 2-300W så beregn for størelse den omske belastningsmotstanden treng være og test med det før du kobler opp med Amp'ene. Typisk bel.motstand vil bli ca 27 ohm for ca 300W på eine railen (PS! Husk lasten må tåle den effekten da på 300W).
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Tak men nu arbejder jeg foreløbig med traditionel forsyning. Når jeg har fået det til at virke sætter jeg Switch mode forsyningen på. Jeg skal have noget kapacitet nede ved ensretningen. En ven mener det er det 1.5 lange kabel op til modulet, som har så meget induktion at det oscillerer. Han er professionel på månebase Alfa😁🤣😁
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.083
Antall liker
2.504
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Jeg gjorde slik som du på alle ampene m switch mode .Tror ikke på occilering. Ville testet 1 og en kanal , trekker de like mye ? Og jeg ville monitorert den ,er den over eller under 1A `?Det må vel og finnes en oppgift på totak tomgang , slik at diu kan måle noen av utgangs resistorene for å få ett innblikk Det er jo mange transistorer så kansje totalen er mellom 0,5 ampe eller mer ?
Noen moduler begynner å stte opp bias allerede godt før +- 10 v .Kan du komme dit uten for mye strøm trekk ?I tillfelle ikke gå høyere enn de ca -+10 v før allt er klarert
 
Sist redigert:

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Kommer ikke videre før på Mandag. Egentlig er heller ikke 100 % sikker på de her Kina moduler.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Var oppe på over 1A allerede på forholdsvis lav spænding og bare et modul.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.083
Antall liker
2.504
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Var oppe på over 1A allerede på forholdsvis lav spænding og bare et modul.
Ja hvor måler du strømtrekket ? Priimær eller sekundær ? Jeg refererer til her sekundær siden Stiger den merkbart ved videre oppskruving av spenning ?Stopp der i tilfelle om den er stabil 1A ,,,,I tilfelle prøv å få målt over utgangs resistorene , Min klA trekker 2,5A
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Måler på primær. Tør ikke skru højere op. Vil tilføje mere kapacitet ved broen. Nu er der bare 4 STK 6.8 nf Silver Mica indtil videre. Bliver i næste uge jeg kommer videre.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.083
Antall liker
2.504
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Ja det der hadde ikke jeg turt , du må nok minimum ha railer på 5000 uF til 10000 uF.Litt rippel tåler de fleste amper bare for test .Jeg har hatt 2 feite cornell dublier 22 k uf 80 v ala om det er behov for dem?
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Jamen der kommer mere på. Desuden er der to STK 6800 uf til hver kanal i forstærker kabinettet. Nu er jeg et andet sted på Sjælland og passer hund. Så kan ikke komme videre. Som sagt kommer der 2 X 90 V DC switch mode forsyning på senere med kortere og kraftigere kabel med power cons. Men jeg har et helt køleskab fyldt med elektrolytter. Helt op til 180.000 uf. Pr STK. Desværre var det umuligt at få plads til det hele i det store kabinet og Sven ville have to.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.083
Antall liker
2.504
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Har du gjort ground check" ? alle railer , og in / ut ikke går til jord eller en power trans ?
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Jeg tjekker alt igen på mandag. Der har været store pauser i arbejdet bl.a. en Bergenstur. Jeg er sikker på der ikke er shorts I forsyningen. Har vist ikke tjekket transistorernes isolation til ground. Er temmeligt sikker på der ikke er problemer, men det er det første jeg tjekker når jeg kommer hjem. Der er 28 udgangstransistorer i hver kanal.
 
Topp Bunn