Høyttalere SVS SB1000 Pro og Marten Oscar Duo matching

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
15.517
Sted
1346
Torget vurderinger
9
Vurderer seriøst denne suben for å gi et ørlite løft helt der nede, samt hjelpe Oscarene med å puste litt lettere.
Har ikke råd til dyrere/bedre sub og har hørt denne og likt det jeg hørte. Dessuten tenker jeg at lite rom og kun ambisjoner et forsiktig push gjør at denne suben er god nok til formålet.

MEN: Har noen gode tips å komme med mht. delefrekvens og annet for optimal integrering? Mulig jeg spør om feil detaljer - jeg er ikke supererfaren med sub.
Jeg får nok gjøre litt subcrawling for å finne beste plassering i rommet. Det er kun plass et eller annet sted i rommet mellom lytteposisjon og bakvegg. Mellom- og på hver side av høyttalerne er det ikke fysisk plass. Har ikke måleutstyr, og må stole på ørene + gode tips og erfaringer. Planen er å bruke RCA kabler fra pre-out til sub.

@Retep: Jeg mener å ha lest at du har satt opp disse hos flere og du kjenner vel Marten Oscar også. Tips verdsettes med stor takk!

Sånn er Stereophiles måling av Oscar Duos frekvensgang for øvrig:
Skjermbilde 2023-02-08 kl. 23.49.01.png

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
26.907
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Last ned rew mål i ditt eget rom, så tar du det derfra.
Forresten, meget god sub.....

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
15.517
Sted
1346
Torget vurderinger
9
Last ned rew mål i ditt eget rom, så tar du det derfra.
Og der følte jeg meg enda litt smartere :)
Totalt blank på sånt. Jeg kan laste ned på Mac og bruke innebygd mic eller? Blir nok aldri i verden kjøpt inn måleutstyr her. Litt prinsipper må man ha.
Min nærmeste erfaring er SPL meter og måle lydtrykk med CD som avspiller ørten frekvenser trinnvis :)

• Liker
Reaksjoner: KMR

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
26.907
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Bør nok kjøpe eller låne en dedikert målemik.. Anbefales på det sterkeste hvis du skal få det tålig greit, å ta på "hørselen" fungerer meget dårlig.
Finnes en haug med videoer på youtube hvis du trenger innføring.

• Liker
Reaksjoner: vim

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
15.517
Sted
1346
Torget vurderinger
9
Kjenner at det heller mot å se (høre) hva jeg får til med et habilt sett ører i første omgang, men takk.
Noen tanker om hvor mye overlapp mellom høyttalernes dypeste frekvens og subens høyeste man kan ta som utgangspunkt for optimalisering?
Uten bedre råd, tenker jeg kanskje å dele oppad rundt 50Hz kan være en start med Oscar som er specet ned til 35?

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
26.907
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Vet ikke hvordan dine høyttalere eller sub spiller i ditt rom, det er der målingen kommer inn...

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Jo har satt opp ganske mange av den subben der. Litt vanskelig å komme med konkrete tips om delefrekvens ol da det er veldig rom avhenging.

Men jeg hadde nok starta på 50-60hz om jeg skulle satt den opp uten hjelp av målemik og rew. Skal subben plasseres i mellom høyttalerene?
Da hadde jeg satt fase på 0. Og polaritet på positiv.
Så hadde jeg lekt litt med volum til du akkurat hører subben. Så prøver du deg frem med polaritet negativ. Velg den som høres lettest ut. Så prøver du deg frem med fase. Prøv ca 30 grader intervaller. Du skal hele tiden høre etter når subben høres mest riktig ut.
Når du finner riktig punkt på fase så spiller du litt musikk. Hører du subben? Skru volum litt ned. Hører du ikke subben lenger skru opp funnen til du akkurat hører den, så bittelitt med igjen.

Så finner du noe musikk du liker og kjenner godt. Spill både med sub og uten sub. Lytte lytte lytte. Subben skal bare forlenge høyttaleren. Prøv også å justere delefrekvens på subben. Litt nedover, litt nedover

Om du ikke orker å holde på med dette så kjøper du en unik 1 og laster ned rew. Eller kontakter en som holder på med dette i nærheten, betaler han en slant for å hjelpe deg.

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
15.517
Sted
1346
Torget vurderinger
9
Jo har satt opp ganske mange av den subben der. Litt vanskelig å komme med konkrete tips om delefrekvens ol da det er veldig rom avhenging.

Men jeg hadde nok starta på 50-60hz om jeg skulle satt den opp uten hjelp av målemik og rew. Skal subben plasseres i mellom høyttalerene?
Så hadde jeg lekt litt med volum til du akkurat hører subben. Så prøver du deg frem med polaritet negativ. Velg den som høres lettest ut. Så prøver du deg frem med fase. Prøv ca 30 grader intervaller. Du skal hele tiden høre etter når subben høres mest riktig ut.
Når du finner riktig punkt på fase så spiller du litt musikk. Hører du subben? Skru volum litt ned. Hører du ikke subben lenger skru opp funnen til du akkurat hører den, så bittelitt med igjen.

Så finner du noe musikk du liker og kjenner godt. Spill både med sub og uten sub. Lytte lytte lytte. Subben skal bare forlenge høyttaleren. Prøv også å justere delefrekvens på subben. Litt nedover, litt nedover

Om du ikke orker å holde på med dette så kjøper du en unik 1 og laster ned rew. Eller kontakter en som holder på med dette i nærheten, betaler han en slant for å hjelpe deg.
Herlig - takk gode og utfyllende tips!

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
26.907
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
For så vidt enig @Retep , men han ba om løsning til " delefrekvens og annet for optimal integrering". Da mener jeg at en ikke kommer utenom en dedikert målemikrofon og rew. Har selv i årevis prøvd å "lytte meg til" - fungerer ok, men langt i fra optimalt.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
For så vidt enig @Retep , men han ba om løsning til " delefrekvens og annet for optimal integrering". Da mener jeg at en ikke kommer utenom en dedikert målemikrofon og rew. Har selv i årevis prøvd å "lytte meg til" - fungerer ok, men langt i fra optimalt.
Det ER vanskelig å få det optimalt ja. Men man kan komme ett godt stykke uten. Dog så har de subbene der dsp mulighet som jeg vil påstå er omtrent umulig å få brukt optimalt uten målemik og rew. Så jeg anbefaler definitivt å skaffe seg det. Utrolig godt verktøy.

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Antall liker
2.571
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Ser SVS'en har en latency på 5ms. Viktig å ta høyde for om man ikke har digitale hjelpemidler for å kompensere for dette.

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
15.517
Sted
1346
Torget vurderinger
9
Ser SVS'en har en latency på 5ms. Viktig å ta høyde for om man ikke har digitale hjelpemidler for å kompensere for dette.
Hæ? Hva betyr det i klartekst for en målenovise?

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
15.517
Sted
1346
Torget vurderinger
9
Det ER vanskelig å få det optimalt ja. Men man kan komme ett godt stykke uten. Dog så har de subbene der dsp mulighet som jeg vil påstå er omtrent umulig å få brukt optimalt uten målemik og rew. Så jeg anbefaler definitivt å skaffe seg det. Utrolig godt verktøy.
Spørs om jeg må bite i det sure måleeplet etterhvert. Faren er jo at man avslører seg selv og sin egen hørsel som mindre kompetent enn selvinnsikten skulle tilsi…

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Hæ? Hva betyr det i klartekst for en målenovise?
Det betyr at det er en forsinkelse på 5 millisek eller 5 fot omtrent. Som igjen betyr at du skal sette subben 5 for nærmere lytteposisjon for å få det helt perfekt om du ikke kan flytte høyttalere i tid. Men i så lave frekvenser som vi snakker om nå så er det vertfall ikke kritisk.

• Liker

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Spørs om jeg må bite i det sure måleeplet etterhvert. Faren er jo at man avslører seg selv og sin egen hørsel som mindre kompetent enn selvinnsikten skulle tilsi…
Bruk målinger som et verktøy, ikke som en fasit. Man ser jo plutselig lyden man lytter til. Og mange blir sjokka når de ser dupper og topper som de har. Og plutselig så låter anlegget dårlig..
Bruk målinger til det det er. Et verktøy for å optimalisere lyden. Kan man ikke få en jevn frekvenskurve pga man ikke vil bruke dsp eller ikke kan flytte rundt på høyttalere og lytteposisjon. Så kan man ikke det. Er ikke verre enn det.

Målinger ved oppsett av sub er vertfall et veldig bra verktøy. Hvor holder du til? Kanskje noen kan låne deg en Unik?

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
15.517
Sted
1346
Torget vurderinger
9
Bruk målinger som et verktøy, ikke som en fasit. Man ser jo plutselig lyden man lytter til. Og mange blir sjokka når de ser dupper og topper som de har. Og plutselig så låter anlegget dårlig..
Bruk målinger til det det er. Et verktøy for å optimalisere lyden. Kan man ikke få en jevn frekvenskurve pga man ikke vil bruke dsp eller ikke kan flytte rundt på høyttalere og lytteposisjon. Så kan man ikke det. Er ikke verre enn det.

Målinger ved oppsett av sub er vertfall et veldig bra verktøy. Hvor holder du til? Kanskje noen kan låne deg en Unik?
Ser den ja. Tipper jeg prøver litt på gamlemåten først og evt. bestikker en kyndig kar i Bærumstraktene (vi kan nok anta at det er trygt å snakke hankjønn her 😊) for litt hjelp på et senere tidspunkt. Jeg kjenner ingen stor motivasjon for å sette meg inn i hele måle/dsp universet og hellet tvinge meg til bare å nyte uten å bli manisk opptatt av målingene (som jeg garantert ville komme til å bli).

• Liker
Reaksjoner: KMR

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.324
Torget vurderinger
18
Alternativt så kan du kjøpe deg en DSPeaker Anti-mode 8033 som gjør alt for deg automatisk. Disse fås for 1500,- på Finn og kommer med mic. Har ikke testet en selv, men de har fått gode tilbakemeldinger og er meget enkle å bruke.

• Liker

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Ser den ja. Tipper jeg prøver litt på gamlemåten først og evt. bestikker en kyndig kar i Bærumstraktene (vi kan nok anta at det er trygt å snakke hankjønn her 😊) for litt hjelp på et senere tidspunkt. Jeg kjenner ingen stor motivasjon for å sette meg inn i hele måle/dsp universet og hellet tvinge meg til bare å nyte uten å bli manisk opptatt av målingene (som jeg garantert ville komme til å bli).
Einar tenker jeg ordner dette på nullkommasvisch... 😁

Sist redigert:
  • Liker

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Einar burde jeg kanskje vite hvem er, men...?
Ja han holder til i Bærum, er med i Asker og Bærum lauget... Har en stoooor JBL kino. Og hadde de største Børresen høyttalerene...

• Liker

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Antall liker
2.571
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Ja. Det er jo salgsargumentet til Rel og Rythmik f.eks. Kommer jo som sagt litt an på hva den skal brukes til, hvor dypt man deler, hvor fleksibel man er i forhold til plassering, hvor følsom og petimeter man er osv.. Skal man dele forholdsvis høyt og må ha plassert subben i umiddelbar nærhet til høyttalerne så kan det jo være en utfordring...

atletico

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2002
Antall liker
999
Torget vurderinger
8

Mange gode tips her. Jeg har Marten Parker Duo i stua og har også en REL TX7 sub som jeg har fått integrert bra med høyttalerene. Jeg bruker High level tilkobling med direkte lyd hentet fra høyttalerterminalene på forsterkeren til REL subben og har brukt ørene som beskrevet av @Retep for optimal integrering. Havnet på en delefrekvens rundt 38 Hz og Marten Parker Duo spiller da hele frekvensområde uten noe form for deling. Dette låter absolutt best i mitt lytterom og det er umulig å "høre" subben. Marten Parker Duo spiller nå som "godt voksne" gulvstående høyttalere. Spiller mest på moderate lyttenivå...

Sist redigert:
  • Liker

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
3.959
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Marten høyttalerne benytter bassrefleks, som forårsaker uryddig faserespons. Plottet fra Stereophile viser hvor langt opp i frekvens man får lyd fra porten. Generelt er det enklere å integrere en høyttaler som er lukket med sub, hvis du ikke deler så høyt at nesten hele responsen fra porten fjernes pga høypassfilteret. Det kan tenker at integrering mot sub blir enklere ved plugging av porten.

Sist redigert:

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Antall liker
2.571
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Ja, plugg porten på høyttalerne og kjør 12db pr oktav deling på subben

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
15.517
Sted
1346
Torget vurderinger
9
Ja. Det er jo salgsargumentet til Rel og Rythmik f.eks. Kommer jo som sagt litt an på hva den skal brukes til, hvor dypt man deler, hvor fleksibel man er i forhold til plassering, hvor følsom og petimeter man er osv.. Skal man dele forholdsvis høyt og må ha plassert subben i umiddelbar nærhet til høyttalerne så kan det jo være en utfordring...
Er vel den eneste fordelen jeg har i det lille rommet, at jeg kan velge mellom alle mulig plasseringer så lenge jeg kommer ut og inn av døren :)
Litt dårlig med plass på linje med høyttalerne, men ellers fritt frem. Har en mistanke om at suben skal deles et sted mellom 40 og 60 Hz og kommer til å låte best enten midtveis mellom stol og høyttalere eller helt bakerst i rommet - bak lytteposisjon. Me lyt sjå.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
26.907
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Er vel den eneste fordelen jeg har i det lille rommet, at jeg kan velge mellom alle mulig plasseringer så lenge jeg kommer ut og inn av døren :)
Litt dårlig med plass på linje med høyttalerne, men ellers fritt frem. Har en mistanke om at suben skal deles et sted mellom 40 og 60 Hz og kommer til å låte best enten midtveis mellom stol og høyttalere eller helt bakerst i rommet - bak lytteposisjon. Me lyt sjå.
Du har ikke mulighet til en sub til - det gjøre det mye bedre/lettere.

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
15.517
Sted
1346
Torget vurderinger
9
Du har ikke mulighet til en sub til - det gjøre det mye bedre/lettere.
Det kommer nok etter hvert, hvis effekten av 1 er god. Har bare 10 kvm., og det er i 2. etg. i et rekkehus så jeg er også litt spent på om jeg vekker en sovende løve (kona og naboene) ved å introdusere dypere bass, når det funker så godt nå :)

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.619
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Vurderer seriøst denne suben for å gi et ørlite løft helt der nede, samt hjelpe Oscarene med å puste litt lettere.
Vet ikke om du mente det helt konkret, men dersom du skal la Oscarene puste lettere som å la den slippe å spille de dypeste frekvensene så må du enten ha forsterker med høypass-filter eller at sub'en har terminaler for tilkobling av høyttalerkabler inn og ut (hvor delefrekvensen på suben skiller ut hva som sendes videre til høyttalerne).

Kjenner ikke Bladelius ASK så godt, så mulig den har det innebygget :) er bare ikke så mange stereoforsterkere som har det

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.683
Torget vurderinger
1
Hei Vidar,

Du MÅ blende bassporten på baksiden. Noen produsenter leverer med egne skumpropper til dette formålet. Eller du kan improvisere med en tykk ullsokk eller lignende. Da blir frekvensgangen omtrent som den blå kurven du postet i åpningsinnlegget. Det tilsvar en delefrekvens på omlag 60Hz.

Å justere sub på “gehør” kan noen ganger være fryktelig vanskelig, i de tilfeller hvor man har en sjenerende romresonans (på feks 40Hz). Det som låter riktig på en låt, blir feil på en annen. Fordelen med målinger er at du ser om du har en slik pukkel, og hvor den ligger i frekvens og i nivå.

Jeg har et lignende case som ditt på hytta. Dali Oberon 5 (bassrefleks m/sokk!) + SVS3000 sub. Er kjempefornøyd med subben. Den har veldig gode justeringsmuligheter, som jeg kan kontrollere fra sweetspot via iPhone app. Forhåpentligvis passer samme appen til din SVS1000.

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
15.517
Sted
1346
Torget vurderinger
9
Vet ikke om du mente det helt konkret, men dersom du skal la Oscarene puste lettere som å la den slippe å spille de dypeste frekvensene så må du enten ha forsterker med høypass-filter eller at sub'en har terminaler for tilkobling av høyttalerkabler inn og ut (hvor delefrekvensen på suben skiller ut hva som sendes videre til høyttalerne).

Kjenner ikke Bladelius ASK så godt, så mulig den har det innebygget :) er bare ikke så mange stereoforsterkere som har det
Hehe, tenkte nok at den formuleringen ikke kom helt riktig ut :)
Det var mer billedlig talt. Mitt inntrykk er at en godt integrert sub gir en illusjon av mer luft og uanstrengt lydbilde langt over delefrekvensen.

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
15.517
Sted
1346
Torget vurderinger
9
Hei Vidar,

Du MÅ blende bassporten på baksiden. Noen produsenter leverer med egne skumpropper til dette formålet. Eller du kan improvisere med en tykk ullsokk eller lignende. Da blir frekvensgangen omtrent som den blå kurven du postet i åpningsinnlegget. Det tilsvar en delefrekvens på omlag 60Hz.

Å justere sub på “gehør” kan noen ganger være fryktelig vanskelig, i de tilfeller hvor man har en sjenerende romresonans (på feks 40Hz). Det som låter riktig på en låt, blir feil på en annen. Fordelen med målinger er at du ser om du har en slik pukkel, og hvor den ligger i frekvens og i nivå.

Jeg har et lignende case som ditt på hytta. Dali Oberon 5 (bassrefleks m/sokk!) + SVS3000 sub. Er kjempefornøyd med subben. Den har veldig gode justeringsmuligheter, som jeg kan kontrollere fra sweetspot via iPhone app. Forhåpentligvis passer samme appen til din SVS1000.
Kan fort være at du har rett Petter. Takk for tips - skal prøves!
Og atter en gang kjenner jeg at det bærer mot det sviende øyeblikket der jeg biter i gresset og drar i gang litt målevirksomhet

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.619
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Hehe, tenkte nok at den formuleringen ikke kom helt riktig ut :)
Det var mer billedlig talt. Mitt inntrykk er at en godt integrert sub gir en illusjon av mer luft og uanstrengt lydbilde langt over delefrekvensen.
Regnet kanskje med det siden det ikke var nevnt mer :)
Jeg kjører uten høypass mot mine stativhøyttalere også. Fyller bare på i bunnen opp til ca 50-55hz. Funker veldig bra det :)

• Liker

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
26.907
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Det kommer nok etter hvert, hvis effekten av 1 er god. Har bare 10 kvm., og det er i 2. etg. i et rekkehus så jeg er også litt spent på om jeg vekker en sovende løve (kona og naboene) ved å introdusere dypere bass, når det funker så godt nå :)
Du får mer kontrollert bass med to, når jeg fikk min nummer to inn så justerte jeg ned volumet ganske så mye. To suber "bråker" ikke mer, det låter bare bedre.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.683
Torget vurderinger
1
Kan fort være at du har rett Petter. Takk for tips - skal prøves!
Og atter en gang kjenner jeg at det bærer mot det sviende øyeblikket der jeg biter i gresset og drar i gang litt målevirksomhet
REW er den programvaren de aller fleste av oss bruker. Programmet er gratis. Finnes både for Mac og PC. Det eneste du kjøper er en kalibrert målemikrofon. Velger du en USB-mikrofon, så er det plugg&play rett i datamaskinen. Trenger ikke tenke på lydkort. De fleste bruker denne: https://www.avshop.no/product/minid...ogGf_-GgkM05jAKLLoWqJGKAR60lw-WxoC1p4QAvD_BwE

REW-support: Bruk REW-tråden her på Hifisentralen. Gode hjelpere der.

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
15.517
Sted
1346
Torget vurderinger
9
Da var jomfruturen med målemic og Rew tatt og slik ser det ut (rød).
Vet ikke helt hva jeg skal tenke og lese ut av dette, men ser vel såpass at det skal være mulig å fylle på litt for å ta ut dropouten rundt 80Hz med en sub.

Tettet refleksporten og da måler det som den nederste kurven (grønn).
Er vel den jeg skal jobbe med når suben kommer da.
Edit: Jeg hadde rotet med innstillingene, så reelt er det anstendig spl opp til snaue 20k. Learning by doing her :)

Skjermbilde 2023-02-20 kl. 17.49.22.png
Skjermbilde 2023-02-20 kl. 17.53.47.png

Sist redigert:

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
15.517
Sted
1346
Torget vurderinger
9
Noen med erfaring som har lyst til å kommentere på målingen?
Subjektivt låter det over all forventning i et så lite rom og langt bedre enn jeg har hørt mange ekstremt kostbare stueanlegg.
Med en sub som smoother ut søkket i bassen bør det vel bli bedre balanse og kanskje litt mer snert i bunn. Tviler vel på at jeg får gjort så mye mer med det som skjer rundt 100-300Hz. Kunne være en tykkere abfusor i taket eller to evt., men er redd prisen fort blir et dødere rom.

Topp Bunn