Sviggum´s Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.271
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hva er koblet som kilde til devialet og hvordan er de koblet?

    Sonos via coax og Nottingham platespiller via phono.
    Så gjort om 2 digital innganger på Devialet om til pre ut som går til AM2DC så videre til høyre/venstre sub.

    Sviggum
    For å få justering på fronter og sub så kan du koble på følgende måte.
    Sonos digitalt til 2.0 om Sonos har optisk ut. Og phono fra platespiller ( analogt regner jeg med) til analogt in på 2.0

    Så kjører du 2.0 digitalt (da brukes dac i devialet) eller analogt til devialet ( da brukes dac i 2.0) På denne måten får du justert både subber og høyttalere

    Volum styrer du fortsatt med devialet.

    Takker så meget Retep! Dette hadde jeg nok ikke tenkt ut selv.

    Kanskje ett dumt spm: Men om jeg kobler på den måten vil da det innebygde riaa på devialet være i drift?
    Nei. Du må ha riia før 2.0 dessverre. Så om du bruker riia i devialet, så må du nok dessverre inn med ekstern riia. Jeg har noen tanker om at du kan bruke 2.0 istaden for riia, men kan forlite om platespillere til å gi en annbefaling. Fra platespiller så er der vel en jordingskabel som brukes/skal festes i en slik skrusak...? jeg vet ikke om man kan bruke platespiller uten. Om det er mulig så kan du ha prestet A for sonos, og preset B for platespiller, og kjøre opp volum på 2.0 når du skal høre på musikk fra platespiller. Den kan man settet het opp til +13db (tror jeg det var) Men må da skru ned volum før man switcher over på sonos, ellers så kan man få en uhyggelig overraskelse.

    Inne i 2.0 så kan man også justere volumet på hver inngang slik at dette blir unødvendig. Men som sagt, jeg kan forlite om platespillere til å vite om dette vil fungere. Hos han jeg kjenner som bruker platespiller + 2.0 så har han ekstern riia som blir koblet slik.

    Platepiller---riia--- ballansert til 2.0----til forforsterker analogt, derfra så gåt det signal fra pre til både effekttrinn og subwoofere.

    På sonos så vil det i vertfall fungere kanll, og du vil kunne få et inntrykk av hva en slik boks kan gjøre. Siden du kun har brukt den vanlige kalibreringen, så er det fortsatt veldig mye å hente. Men det krever, eller det blir mye lettere så bruke alle mulighetene som du også tar ibruk et måleprogram som for eksempel REW. Man kan gjøre mye med ørene, men det er lettere å gjøre dette med et måleprogram. Om du kun skal krrigere subber slik du gjør i dag, og du ikke kommer til å justere på EQ, bruke delefilteret i 2.0, lowpass og hipass filter delay osv. Så har du egentlig kun bruk for 8033s boksen til under halve prisen. Skal du korrigere høyttalere og du vil ha muligheten til å sette/justere lyd etter personlig smak så er 2.0 riktig boks.
     

    sviggum

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.01.2010
    Innlegg
    155
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    For å få justering på fronter og sub så kan du koble på følgende måte.
    Sonos digitalt til 2.0 om Sonos har optisk ut. Og phono fra platespiller ( analogt regner jeg med) til analogt in på 2.0

    Så kjører du 2.0 digitalt (da brukes dac i devialet) eller analogt til devialet ( da brukes dac i 2.0) På denne måten får du justert både subber og høyttalere

    Volum styrer du fortsatt med devialet.

    Takker så meget Retep! Dette hadde jeg nok ikke tenkt ut selv.

    Kanskje ett dumt spm: Men om jeg kobler på den måten vil da det innebygde riaa på devialet være i drift?
    Nei. Du må ha riia før 2.0 dessverre. Så om du bruker riia i devialet, så må du nok dessverre inn med ekstern riia. Jeg har noen tanker om at du kan bruke 2.0 istaden for riia, men kan forlite om platespillere til å gi en annbefaling. Fra platespiller så er der vel en jordingskabel som brukes/skal festes i en slik skrusak...? jeg vet ikke om man kan bruke platespiller uten. Om det er mulig så kan du ha prestet A for sonos, og preset B for platespiller, og kjøre opp volum på 2.0 når du skal høre på musikk fra platespiller. Den kan man settet het opp til +13db (tror jeg det var) Men må da skru ned volum før man switcher over på sonos, ellers så kan man få en uhyggelig overraskelse.

    Inne i 2.0 så kan man også justere volumet på hver inngang slik at dette blir unødvendig. Men som sagt, jeg kan forlite om platespillere til å vite om dette vil fungere. Hos han jeg kjenner som bruker platespiller + 2.0 så har han ekstern riia som blir koblet slik.

    Platepiller---riia--- ballansert til 2.0----til forforsterker analogt, derfra så gåt det signal fra pre til både effekttrinn og subwoofere.

    På sonos så vil det i vertfall fungere kanll, og du vil kunne få et inntrykk av hva en slik boks kan gjøre. Siden du kun har brukt den vanlige kalibreringen, så er det fortsatt veldig mye å hente. Men det krever, eller det blir mye lettere så bruke alle mulighetene som du også tar ibruk et måleprogram som for eksempel REW. Man kan gjøre mye med ørene, men det er lettere å gjøre dette med et måleprogram. Om du kun skal krrigere subber slik du gjør i dag, og du ikke kommer til å justere på EQ, bruke delefilteret i 2.0, lowpass og hipass filter delay osv. Så har du egentlig kun bruk for 8033s boksen til under halve prisen. Skal du korrigere høyttalere og du vil ha muligheten til å sette/justere lyd etter personlig smak så er 2.0 riktig boks.
    Takker for ett utfyllende svar :)
    Ønsker i utgangspunktet ikke flere bokser, men må neste prøve å koble 2.0 til sonos slik at man får oppleve va den kan gjøre med lyden når den får kalibrere både sub og fronter. Har en Umik-1 liggende så får vel ta den frem igjen og prøve å se ka man kan få til. Og blir det bra som man ønsker skal jeg klare å leve med en ekstra riaa boks i racket :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.271
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    U-mik er fin om du vil justere EQ.
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Ingen problem Focalius, kupp i vei :)

    Hadde en mistanke om at det var du som endte opp med de! Nydelige høyttalere, spesielt i den finishen.
    Men jeg ble aldri helt komfortabel med de høyeste tonene. Men i de rette omgivelsene er PL200 en glimrende høyttaler.

    Sviggum
    PL200 hadde til til tider problemer i toppen ja. Man sitter liksom litt og venter på at det skal skjære seg. De fleste ganger gjør det ikke det, men det tar bort litt av nytelsen at det noen ganger går skeis.
    Testet PL200 mot en del andre og de står seg meget godt. Tester av dette ligger ute div plasser.
    Ved en tilfeldighet fikk jeg tak i noen aktive ADAM. De låt ræva, men etter jeg fikk tips og råd av importøren fikk jeg de til og de slo knockout på PL200. Så PL200 ble solgt.
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Laga til det flotte innlegget om hvordan du kan sette inn 2.0 i kjeden, så ble alt slettet.

    Du kan enkelt få med korrigeringer på fronter om du setter inn 2.0 før forforsterkerdelen. Du kan enda til få korrigert platespiller og få den dacet opp om du vil. Kjenner en som gjør dette med svært godt resultat. Krever dog at du har ekstern riaa.

    Jeg har trykka mye på den boksen, så spør gjerne om du lurer på noe. Så skal jeg svare så godt jeg kan.
    Hei, Sviggum. Det er jeg som kjøpte dine PL200, så håper jeg kan kuppe tråden din med et lite spørsmål til Retep.

    Jeg har en Antimode Dualcore (den dyreste). Denne ble kalibrert manuelt av Ganilsen og brukes kun på frontene, men i hele frekvensområdet. Denne står etter pre og før de aktive høyttalerene, alt er koblet opp via XLR.
    Jeg fikk strammet opp bassen utrolig mye og "tunet" opp øvre mellomtone som var litt laidback. Forskjellen var stor.
    Men så begynte jeg litt uvitende å tukle med EQ-en selv i bassområdet. Så nå låter det litt "fett" i bassen.
    Er det mulig å "resette" tilbake til den opprinnelige kalibreringa eller må jeg ta ny kalibrering, evt stille det inn riktig etter utgangspunktet?
    Kommer ann på om han har opprettet en annen preset en den som var "master". Jeg setter alltid opp en default kalibrering på preset A og så åpner man opp både B C og D der man kan leke seg. Har du rotet til A preset og det var den han kalibrerte for deg, så er du desverre "fucked"
    Takk for svar. Kan prøve å tune det tilbake, men har dessverre bare Radioshack db måler og sinustoner.
    Hvis du er på sørlandet en gang, så kan du godt ta turen innom å "tukle" med Antimodene på frontene og subbene. Kan betale cash eller med XO Cognac (samler).
     

    ThomasJL

    Medlem
    Ble medlem
    30.09.2012
    Innlegg
    22
    Antall liker
    3
    Sted
    Tromsø
    Lekker den badevekten! Sitter å drømmer om å gjøre det samme som du, kvitte meg med alle boksene og gå for den ene lekre saken. Har du prøvd noen andre høytalere på denne?
     

    sviggum

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.01.2010
    Innlegg
    155
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Lekker den badevekten! Sitter å drømmer om å gjøre det samme som du, kvitte meg med alle boksene og gå for den ene lekre saken. Har du prøvd noen andre høytalere på denne?
    Takk takk ThomasJL!

    Er bare å kvitte seg med alle boksene og realisere drømmen! Badevekta imponerer virkelig og ble bare enno bedre etter siste firmware oppdatering :)

    På Devialet har jeg bare testet/hørt Canton Reference Jubilée, ref 3 og ref 7 + Magico s1.

    Hvilke bokser er det du skal kvitte deg med?


    Mvh
     

    ThomasJL

    Medlem
    Ble medlem
    30.09.2012
    Innlegg
    22
    Antall liker
    3
    Sted
    Tromsø
    Par Cyrus X-power, Pre Xpd, PSX-R, en streamer og et originalt stativ. Driver for øyeblikket et par PMC Twenty 23, som jeg er veldig fornøyd med, ser Devialet har SAM støtte til disse
     

    sviggum

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.01.2010
    Innlegg
    155
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Par Cyrus X-power, Pre Xpd, PSX-R, en streamer og et originalt stativ. Driver for øyeblikket et par PMC Twenty 23, som jeg er veldig fornøyd med, ser Devialet har SAM støtte til disse

    Ikke hørt noe av det utstyret du har! Men trur ikke du blir skuffet om du går for Devialet. Beste forsterkern jeg har had i hus :)

    Om Devialet er noe for deg er det bare en måte å finne ut på! Kom å ta deg en lytt :)
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Skal du selge S1? Hva kommer inn?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn