Sviggum´s Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.233
    Torget vurderinger
    1
    Canton jubilée var veldig bra de også. De passet kanskje bedre i lytterommet enn det de større søsknene gjorde.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.263
    Antall liker
    9.053
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Spent på fortsettelsen her :)
     

    sviggum

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.01.2010
    Innlegg
    155
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Da har man raskt gått gjennom tidligere oppsett med mye bilder og lite tekst.

    Straks klart for å gå over til dagens anlegg :)
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.833
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Var da fryktelig mye Canton du har hatt:), jeg selv hadde Ref 5 en liten periode. Vakkert håndverk men følte de ble for kliniske (lyse) i mellomtonen, ble forsøkt med Musikal Fidelity og Plinius. Hvordan opplever du Magico klangmessing opp i mot Canton?

    roeng2
     
    Sist redigert:

    sviggum

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.01.2010
    Innlegg
    155
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Var da fryktelig mye Canton du har hatt, jeg selv hadde Ref 5 en liten periode. Vakkert håndverk men følte de ble for kliniske (lyste) i mellomtonen, ble forsøkt med Musikal Fidelity og Plinius. Hvordan opplever du Magico klangmessing opp i mot Canton?

    roeng2

    Ja det har blitt en del, men det er jo bare fire par :rolleyes: Ja enkelte kan kanskje mene at de er for kliniske, men selv liker jeg den litt crispe lyden fra Canton og syns ikke selv at de blir for kliniske.

    Magico er i en annen klasse fra mellomtonen å opp. Mer laidback, samtidig er det mer detaljer og luft i lydbilde.
    Mer nerve, mer av alt, rett å slett nydelig. Må bare oppleves :)
     

    sviggum

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.01.2010
    Innlegg
    155
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Så var det over til dagens oppsett.

    Årsaken til byttene var:

    1. Jeg ønsket ett renere oppsett og ikke en vegg med masse svarte bokser.
    2. Så svært sjeldent film.
    3. Lysten på å prøve noe nytt etter fire Canton oppsett.


    Så rubbel og bit ble solgt eller byttet ut.

    Så det gikk fra å slik ut:

    IMG_0495.jpg


    Til slik:


    IMG_0497.jpg


    Meget fornøyd selv :)
     

    sviggum

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.01.2010
    Innlegg
    155
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Viss man skal være svært kritisk så mangler Devialet en ting! Det skulle vært en liten skjerm på fjernkontrollen som viste volum og hvilken inngang som var i bruk.
    Har man få kilder koblet til og kobler ut alle som ikke er i bruk er det greit å trykke seg gjennom. Men har man fler en to blir det raskt ett irritasjon moment.
    Men har hørt noen rykter om at Devialet jobber med en ny fjernkontroll. Venter i spenning.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.659
    Antall liker
    32.635
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Meget flott forandring dette;)
    Nå snakker vi enkelhet, rene linjer og meget spennende oppsett!!
    Gratulerer:D

    gismo
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.681
    Antall liker
    58.587
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med riktig pent oppsett, med kostbare kvalitetskomponenter.
    Det låte sikkert bra også dette.
    Kan du si noe om lyden?

    Mvh
     

    Stereofix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2005
    Innlegg
    626
    Antall liker
    550
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    1
    flotters tråd! Er den franske badevekten reparert? ;D Vi må jo ha en lyttekveld snart.
     

    sviggum

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.01.2010
    Innlegg
    155
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Meget flott forandring dette;)
    Nå snakker vi enkelhet, rene linjer og meget spennende oppsett!!
    Gratulerer:D

    gismo
    Takker gismo :)

    Er meget fornøyd med forvandlingen og stuen ble en hyggeligere plass å være.
    Pluss lyden ble mye mye bedre ;)

    sviggum
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.263
    Antall liker
    9.053
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Godt å se at det er kyndige folk bare 3 timer unna! :)

    Man skulle vel kansje spurt pent om en lytte seanse neste gang man tar turen til Tromsø! :)
    Magico ser fantastiske ut, og låter nok like flott! :)
     

    sviggum

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.01.2010
    Innlegg
    155
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Gratulerer med riktig pent oppsett, med kostbare kvalitetskomponenter.
    Det låte sikkert bra også dette.
    Kan du si noe om lyden?

    Mvh

    Takker så meget bluesbreaker.

    Er ingen kløpper på å beskrive lyd med div hifi uttrykk.

    Liker lyden i Canton ref svært godt og syns de er meget bra, spesielt 1.2 og Jubilée. Men Magico spiller med en renhet og detaljer som overgår Canton langvei.
    Skulle man savne noe er det kicket i bassen som de større Canton har. Der taper Magico s1 med sine 2stk 7". Men det er handlet inn 2stk Ken Kreisel DXD 808 og Antimode DSpeaker 2.0. Om jeg får subbene integrert på en tilfredstillende måte gjenstår å se.


    sviggum
     

    sviggum

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.01.2010
    Innlegg
    155
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    flotters tråd! Er den franske badevekten reparert? ;D Vi må jo ha en lyttekveld snart.

    Takker doktor Stereofix :)

    Iflg Devialet support er de straks ferdig med den. Håper den er tilbake på sin faste plass ila neste uke.
    Lyttekveld ska vi få til.
     

    sviggum

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.01.2010
    Innlegg
    155
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Godt å se at det er kyndige folk bare 3 timer unna! :)

    Man skulle vel kansje spurt pent om en lytte seanse neste gang man tar turen til Tromsø! :)
    Magico ser fantastiske ut, og låter nok like flott! :)
    Stereofix gjorde en strålende jobb! Var ikke antydning til ustødighet på handa selv om pulsen var svært høy når ledningene skulle loddes fast ;)

    Min dør er alltid åpen for andre hyggelige audiofile gærninger. Er jo bare en liten 3 timers svipptur unna.

    sviggum
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Utrolig flotte høyttalere magico , låter sikkert utrolig bra :)
     

    sviggum

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.01.2010
    Innlegg
    155
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Ny platespiller på plass. Siden min gamle Lg tv trengte å byttes ble den erstattet med Samsung 8

    Nottingham ace spacedeck m/ ace space arm og Lyra Kleos PU.

    IMG_0619.jpg
    IMG_0620.jpg
    IMG_0621.jpg
     

    Vedlegg

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.833
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Lekkert anlegg som ikke tar all plass i stuen. Regner med at på tross av sin bekjede fysiske leverer stor lyd.

    roeng2
     

    finnleon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2008
    Innlegg
    108
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    5
    Flott tråd Sviggum, min venn ! fortsett, fortsett. Du vekker gode minner :cool:

    VHF
     

    sviggum

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.01.2010
    Innlegg
    155
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Lekkert anlegg som ikke tar all plass i stuen. Regner med at på tross av sin bekjede fysiske leverer stor lyd.

    roeng2
    Takker igjen roeng2 :)

    De leverer meget bra tross sin beskjedne størrelse :)
    Og klarer man å integrere ken kreisel dxd808 til å hjelpe på litt i bunnen på en tilfredstillende måte blir det nok riktig så bra.

    sviggum
     

    sviggum

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.01.2010
    Innlegg
    155
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Da tikket det inn en gledelig mail fra Devialet om at min 200 er sendt fra Frankrike og på vei nordover til nordens paris :)
    Ser virkelig frem til å få alt 100% på stell igjen.

    Vurderer om jeg skal snu oppsettet 90 grader. I dag spiller jeg på langveggen og må da ha sofan så si helt i bakveggen. Snur jeg det 90 grader og spiller på langs unngår jeg det. Om noen vet av ett enkelt sketchup program for mac så kan jeg legge ut mine planer og tanker samt målene på rommet.

    Har gått til anskaffelse av Umik-1 USB målemikrofon så skal få lagt ut noen målinger etterhvert.

    Sviggum
     
    Sist redigert:

    finnleon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2008
    Innlegg
    108
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    5
    Glemmer ikke for en søkkanes fin lyd du hadde oppe på Rambergan, dær du bodde. Var vel Monitor Audio. Helt i starten ? Du ga mæ et kick,hehe Måtte ned til han Bjørn (HIFI-huset) for å utvide horisonten. OjOj,han hadde mye digg, og et fint lytterom.
    I ettertid har det no blitt alt for mye " OVERKILL" Skylder på deg ;hehe:cool:
    vhf
     

    sviggum

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.01.2010
    Innlegg
    155
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Glemmer ikke for en søkkanes fin lyd du hadde oppe på Rambergan, dær du bodde. Var vel Monitor Audio. Helt i starten ? Du ga mæ et kick,hehe Måtte ned til han Bjørn (HIFI-huset) for å utvide horisonten. OjOj,han hadde mye digg, og et fint lytterom.
    I ettertid har det no blitt alt for mye " OVERKILL" Skylder på deg ;hehe:cool:
    vhf
    Rambergan? kalles området rundt maritime skole for det? jaja da lærte jeg jaggu noe nytt i dag og :rolleyes:

    Stemmer det var MA RS6 du hørte hos meg aller første gangen. og om jeg ikke husker feil tok du rs6 med deg når du gikk.
    Bjørn hadde veldig mye fint nede på butikken, samt byens desidert beste lytterom. Meget synd at ikke flere fikk øynene opp for den flotte butikken.

    Etter å ha vokst opp med tre jenter er jeg vant med å få skylda, så den tar jeg lett på meg! hehe :cool:
     

    finnleon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2008
    Innlegg
    108
    Antall liker
    18
    Torget vurderinger
    5
    Da tikket det inn en gledelig mail fra Devialet om at min 200 er sendt fra Frankrike og på vei nordover til nordens paris :)
    Ser virkelig frem til å få alt 100% på stell igjen.

    Vurderer om jeg skal snu oppsettet 90 grader. I dag spiller jeg på langveggen og må da ha sofan så si helt i bakveggen. Snur jeg det 90 grader og spiller på langs unngår jeg det. Om noen vet av ett enkelt sketchup program for mac så kan jeg legge ut mine planer og tanker samt målene på rommet.

    Har gått til anskaffelse av Umik-1 USB målemikrofon så skal få lagt ut noen målinger etterhvert.

    Sviggum
    Drit i sofaen, og test det ut. men vil tru at en langvegg vil funke best !! men prøv det . Alt hos meg har fungert best på den lengste veggen.

    vhf
     

    sviggum

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.01.2010
    Innlegg
    155
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Da tikket det inn en gledelig mail fra Devialet om at min 200 er sendt fra Frankrike og på vei nordover til nordens paris :)
    Ser virkelig frem til å få alt 100% på stell igjen.

    Vurderer om jeg skal snu oppsettet 90 grader. I dag spiller jeg på langveggen og må da ha sofan så si helt i bakveggen. Snur jeg det 90 grader og spiller på langs unngår jeg det. Om noen vet av ett enkelt sketchup program for mac så kan jeg legge ut mine planer og tanker samt målene på rommet.

    Har gått til anskaffelse av Umik-1 USB målemikrofon så skal få lagt ut noen målinger etterhvert.

    Sviggum
    Drit i sofaen, og test det ut. men vil tru at en langvegg vil funke best !! men prøv det . Alt hos meg har fungert best på den lengste veggen.

    vhf
    Mye mulig du har helt rett. Har forsåvidt testet på langs tidligere med Canton. Fra mellomtone å opp ble alt klar mye bedre, men mistet så å si all bass i lyttepsosisjon.
    Aner ikke om det er noen mulighet for at resultatet kan bli annerledes med Magico siden det er en lukket konstruksjon. Det har sikkert andre mer peiling på enn meg.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.263
    Antall liker
    9.053
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Du har vel en naturlig bassboost med å sitte helt inntil veggen slik du gjør i dag, så noe bass mister du nok med å snu det :) Men det blir vel kansje mere "korrekt"? ;)
     

    sviggum

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.01.2010
    Innlegg
    155
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Du har vel en naturlig bassboost med å sitte helt inntil veggen slik du gjør i dag, så noe bass mister du nok med å snu det :) Men det blir vel kansje mere "korrekt"? ;)
    Du er helt klart inne på noe der, men forskjellene var større enn en naturlig bassboost. Det man opplevde fra mellomtone å opp ga virkelig mersmak.


    Sviggum
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.263
    Antall liker
    9.053
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Du har vel en naturlig bassboost med å sitte helt inntil veggen slik du gjør i dag, så noe bass mister du nok med å snu det :) Men det blir vel kansje mere "korrekt"? ;)
    Du er helt klart inne på noe der, men forskjellene var større enn en naturlig bassboost. Det man opplevde fra mellomtone å opp ga virkelig mersmak.


    Sviggum
    Klart det vil nok bli mere luft og "størrelse" på mellomtone og opp.. :) samtidig som bassen ikke får en bakvegg og reflektere direkte fra :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Bare et raskt tips. Godt mulig du er klar over det, men Rew har en simulerings del, der du legger inn rommet og plasseringer av lydutstyr og sweetspot. Den fungerer faktisk bra. Da kan du i vertfall se hva som kan forventes. Før du kobler ned anlegget..
     

    sviggum

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.01.2010
    Innlegg
    155
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Du har vel en naturlig bassboost med å sitte helt inntil veggen slik du gjør i dag, så noe bass mister du nok med å snu det :) Men det blir vel kansje mere "korrekt"? ;)
    Du er helt klart inne på noe der, men forskjellene var større enn en naturlig bassboost. Det man opplevde fra mellomtone å opp ga virkelig mersmak.


    Sviggum
    Klart det vil nok bli mere luft og "størrelse" på mellomtone og opp.. :) samtidig som bassen ikke får en bakvegg og reflektere direkte fra :)

    Det er jeg også klar over. Det jeg mente angående bassen var at forskjellen er så stor at det er nok større problemer enn at jeg får ett bassboost ved å sitte nært bakvegg.
     

    sviggum

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.01.2010
    Innlegg
    155
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Bare et raskt tips. Godt mulig du er klar over det, men Rew har en simulerings del, der du legger inn rommet og plasseringer av lydutstyr og sweetspot. Den fungerer faktisk bra. Da kan du i vertfall se hva som kan forventes. Før du kobler ned anlegget..

    Det var jeg ikke klar over! Takker for tips.


    Sviggum
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn