Sverige

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Det er så flott at vi er så nesegrus beundrende for andre land. Gresset er grønnere osv...
For de som av helsemessige årsaker eller av andre grunner ikke tåler reiseskildringer, så stopp her.

Tilbringer ca 1 uke av året i Rotterdam + noen dager i Amsterdam fra eller til.
For to år siden ble en dansk kompis knivstukket i halsen ifb. med et ran/overfall, godt utpå natten. Politiet kom, trakk på skuldrene og sa vi måtte dra på politihuset for egen maskin. Som sagt så gjort, €25 fattigere og på politihuset, fikk vi streng beskjed om at de ikke gadd og snakke med oss før blødningen var stoppet på sykehuset. Turen videre til sykehuset og ytterligere €20 mindre, med beskjed om at kniven bommet med 3-4 milimetere på halspulsåra, så flaks for oss (les: kompis). Tilbake til politihus klokken 0800 og nada vilje til noe mer! Så mye for det herlige og frie land for min del. :p :p

Siden vi først er på "tur"
Cannabis fører hvistnok til impotens også:
http://www.side2.no/helse/article1792255.ece

Ingen bombe for andre enn liberalere og sosialister vel ::)

Hva har så det her med Sverige å gjøre? Null og niks, bare litt morsomt at det som før var det forgjettede land her på HFS for kort tid siden, nå blir forkastet til fordel for andre.

Vil bare foreslå at dere tar en aldri så liten kikk på endel av de gamle østblokklandene. Her er tydelig vilje til å la kapitalen komme til orde, samt være riktig så negative til "feile" utlendinger. I tillegg så er det mest sannsynlig å få billig sprit og kjerringer med på kjøpet.

;D ;D ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
ErosLoveking skrev:
Hva har så det her med Sverige å gjøre? Null og niks, bare litt morsomt at det som før var det forgjettede land her på HFS for kort tid siden, nå blir forkastet til fordel for andre.
Ingenting i denne tråden har egentlig noe med Sverige å gjøre. Det tok ikke mer enn et par innlegg fra trådstarter for å se at dette kun var en ny muslimtråd i fåreklær. :)

Så hvorfor ikke snakke om noen mer interessant, slik som reiseskildringer fra storbyenes mørke kroker?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Gjestemedlem skrev:
Komponenten skrev:
5.Jeg vet at cannabis er lov i Nederland, men gjelder det andre stoffer enn det?
Cannabis er egentlig ikke lov i Nederland heller. Men det tolerers, og man har laget regler for hvordan denne toleransen skal foregå. Denne pragmatiske hodningen er noe av det som er så vidunderlig med nederlendere. Det er ikke alltid ulovlig å bryte loven i Nederland med andre ord. Et litt problematisk konsept for mange regelryttere her oppe i nordområdene.

Men det er mye rart av rusmidler som er lov til å selge eller kjøpe i nederland. Mange av butikkene, såkalte headshops, selger plantemateriale av forskjellig slag. Sopper og blomster som kan være svært interessante, eksempelvis varianter av fleinsopp. Snoker man litt i butikkene på bomstertorget i sentrum dukker det også opp mye rart. F.eks. meskalinhodlige kaktuser som Peyote og San Pedro. Videre har de en såpass avslappet holdning til MDMA at det er vanlig å finne stands på store raves og slikt der man kan gå å undersøke om pillene man har kjøpt står på lister over noen som er kjent å være farlig, farligere enn det det er ment å skulle være iallefall.

Men denne holdningen stopper brått når det kommer til substanser de selv klassifiserer som spesielt uønskede. Der er liten toleranse med dem som ikke greier å holde seg innefor de ganske liberale rammene de er gitt. Det som regnes som harde stoffer blir slått hardt ned på, akkurat som andre steder.

Men totalt sett har de mye mindre samfunnsmessige problemer av rusmiddelbruk enn det vi har med vår modell. Selv om det sikkert ikke er vanskelig å finne eksempler på folk det har gått galt med der som her oppe.

Litt som her i Norge høres det ut som, man overser innbrudd og “småsaker”, tror grensen for store saker var satt til noen millioner… Det er egentlig ikke lov men det tolereres…kult…?
Var en reportasje på nyhetene, det eneste politiet hadde tid til (i Oslo tror jeg) når det kom til “småsaker” var å stemple anmeldelsen som henlagt.

Har vært på blomstermarkedet i Amsterdam, har sjelden blitt så svindlet, lite og ingenting av det jeg kjøpte svarte til forventningene, de fine blå tulipanene var lilla, mye kom ikke opp, i det hele tatt lite å skryte av.
Fleinsopp finner man vel selv i skogen om man har behov for dette.

Er det noe å skryte av at de som er satt til å holde orden og følge lover og regler overser litt sånn her og der? Som Eros forteller kan jo dette slå noe uheldig ut, synes det var lite å skryte av, foretrekker faktisk at politiet vet forskjell på rett og galt og forholder seg til det på en korrekt måte.

Samfunnsmessige problemer, hva legger du i det? Inkluderer det all lidelse unger til rusmisbrukere opplever også for eksempel?

Treffer man på en person som har gnafset i seg fleinsopp f.eks., er det en hyggelig og ufarlig opplevelse?

S

Slubbert

Gjest
Komponenten skrev:
Treffer man på en person som har gnafset i seg fleinsopp f.eks., er det en hyggelig og ufarlig opplevelse?
Statistisk sett langt mindre farlig enn å møte én som er på helgefylla.

Dessuten er det nok svært få som er ute og fester på fleinsopp eller andre hallusinogener.

S

Slubbert

Gjest
Komponenten skrev:
1. ...en gutt i begynnelsen av 20-årene gjør ofte ting på veien som han vil innse seinere er galskap.
2. Det innser man for eksempel når man har egne unger, hvor mye skal man tillate
1. Mon tro om man ved dødsleiet angrer mest på situasjoner der man har prøvd og feilet, eller det man aldri fikk gjort fordi man ikke grep (eller ikke fikk lov til å gripe) muligheten. Det aner meg at de fleste angrer mest på alt de gikk glipp av.

2. Skal Staten behandle voksne, myndige folk som unger?

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Har vært på blomstermarkedet i Amsterdam, har sjelden blitt så svindlet, lite og ingenting av det jeg kjøpte svarte til forventningene, de fine blå tulipanene var lilla, mye kom ikke opp, i det hele tatt lite å skryte av.
Fleinsopp finner man vel selv i skogen om man har behov for dette.
Ja det markedet er jo for turistene. Og de mest fargerike plakatene og etikettene på tulipanpakkene skal man ikke ta så alvorlig. Helt svarte tulipaner får du ikke tak i uansett, de er alle mørk lilla samme hva som står på pakken. Krokuser er det derimot endel interessant av. Kjøpte noen fine perlemorsfargede der en gang.

Er det noe å skryte av at de som er satt til å holde orden og følge lover og regler overser litt sånn her og der? Som Eros forteller kan jo dette slå noe uheldig ut, synes det var lite å skryte av, foretrekker faktisk at politiet vet forskjell på rett og galt og forholder seg til det på en korrekt måte.
De kjenner nok lovene godt, men de vet også å prioritere det som er viktig og ikke kaste bort tiden på tull og tøys selv om en eller annen politiker brenner for noe nytt fjas i øyeblikket. Hvis alle politifolk skulle taue alle de ser for enhver forseelse var nok snart mesteparten av befolkningen bak lås og slå om det var plass til dem der.

Samfunnsmessige problemer, hva legger du i det? Inkluderer det all lidelse unger til rusmisbrukere opplever også for eksempel?
Ja for eksempel. Det er som tidligere nevnt også mange ganger så høy sjanse for at foreldre med barn som har rusmiddelproblemer ender opp i deres begravelse i Norge som i Nederland.

Mye mindre sjanse for at denne personen blir ubehagelig enn en som har drukket for mye tequila på byen i allefall. Sannsynligvis vil de bli mer fasinert over mønstert på jakken din enn stelle i stand noe bråk. :)

S

Slubbert

Gjest
Observasjoner:

Jeg biter meg merke i at Josef Fritzl fra Amstetten i Østerrike har lansert en fin modell for å sikre det trygge og beskyttede liv i disse dager. Polstret kjeller, man får ikke noe bedre vern mot verdens farer og syndige fristelser enn det. Det gir liten mulighet for å ødelegge livet sitt, eller bli kvestet i ulykker for den del. Dette er helt klart noe norske politikere bør studere nærmere.

Ellers var det med sorg jeg nylig observerte at noen ondsinnede sjeler fasiliterer det slik at selv blinde kan bli Tankeforbrytere og ta del i i nedbrytningen av samfunnets moral og likeverd. Dette er veldig trist å se, at til og med de blinde skal gjøres om til kyniske utnyttere. Skam, skam, skam.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Slubbert skrev:
Observasjoner:

Jeg biter meg merke i at Josef Fritzl fra Amstetten i Østerrike har lansert en fin modell for å sikre det trygge og beskyttede liv i disse dager. Polstret kjeller, man får ikke noe bedre vern mot verdens farer og syndige fristelser enn det. Det gir liten mulighet for å ødelegge livet sitt, eller bli kvestet i ulykker for den del. Dette er helt klart noe norske politikere bør studere nærmere.
Så absolutt. Mannen har jo tatt grep om sitt eget liv, hvorfor skulle han bry seg om andre. Spesielt mindreårige har jo ikke så mye de skulle sagt eller hva? Har jeg forstått enkelte tidligere poster riktig så bør jo enhver være sin egen herre, uten inngripen fra andre, og mindreårige får ta til takke med det de får.

Hvordan skal f.eks det offentlige (skjellsord) gripe an alkoholisme og evt. problemer utover enkeltindividet les: alkoholikeren. Så vidt jeg kan se, så er evt. lidende under alkoholisme, et mindre problem enn at det offentlige (beklager denne bruk av bannskap) foretar begrensninger i enkeltindividets frihet (les: fri fly av sprit, tjo og hei) Mennesket skal helst seile sin egen sjø, og alle skal være sin lykke smed. Skulle gjerne sett forslag til hva som evt. er akseptabel inngripen mot enkeltindividet, hvor grensene går osv.

Mulig dette er søkt, men ikke mindre enn hva jeg siterer.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Slubbert skrev:
2. Skal Staten behandle voksne, myndige folk som unger?
Voksne myndige folk har unger. Jeg har det ikke, tviler sterkt på at du har det, så hvorfor skal vi ha bestemmelser som kan gå utover barn? Bare spør, fordi kampen for et såkalt liberalt samfunn kan virke forferdelig egoistisk og utrolig respektløst ovenfor de som ikke har en røst.

Ikke kom med det "sosialiststempel"-pisset som er så altform vanlig i denne type diskusjoner takk. Det her handler om så langt mer enn det. :mad:

S

Slubbert

Gjest
Gid så sentimentale vi ble. Livsstilsregulering/forbud virker ikke, det er 84.000 prostituerte i Teheran, det er fem ganger større sjanse for å daue av overdose i Norge enn i Nederland. Politiets ressurser bindes opp i å kjeppjage folk som har enn ikkekonform livsførsel istedet for å løse reell kriminalitet. Forby A og de samme problemer dukker opp i forbindelse med B, så C, D, E, F... Hvem kan ikke dra til et sted hvor spriten koster under 250 kroner flaska uten å gå på rølpefylla? Det er Ola Dunk. Hvorfor det mon tro? Take a guess. Hvorfor ble alle rusmidler untatt alkohol presset inn i underverdenen og mafiavirksomheten? "The War on Drugs", de samme forhold rådet med spriten under forbudstiden. Har man kontroll på hva mafiaen gjør? Nei og hva er resultatet? Metamfetamin, GHB, crack og annen faenskap som ødelegger tusenvis av liv.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Sentimentalitet? Om det ligger 84000 tusen kvinnfolk i Teheran og puler for penger so what? Om folk dauer av overdose, hva bekymrer det meg. Så lenge det ikke berører meg og mine, så driter jeg en lang mars idet, men de det angår "tilhører" noen de og. Så får du kalle meg sentimental da, bare ikke sosialist.

Denne Ola Dunk du snakker om er ikke særnorsk. Denne personen finner du overalt i verden. Du vil alltid finne mennesker som vil drikke billigste av det billige. Skal ikke lengre enn til finskeferja for å finne noe som får danskebåten til å bli småbleik. Rølpefyll er ikke noe som er særnorskt, det finner du over alt. I svarteste negerland, drikker de så de stuper. I beste Beverly Hills drikker de shampis og snorter koka så de stuper. So what? Så lenge det ikke berører meg og mine så driter jeg idet.

Kjenner og omgås godt etablerte og pengesterke folk jeg, som ruser seg på noe av det du ramser opp. Noen har daua og faktisk. Gjør de det fordi det er forbudt? Gjør de det fordi en eller annen "mafiakis" pusher det på de? Du som såkalt libertaner fremstår noen ganger som så forferdelig naiv og blåøyd.
Hvorfor har jeg drukket 2 flasker vin, 5 pils og en kvartflaske rom idag? På barnslig trass, fordi jeg ikke får lov til å gjøre hva jeg vil? Når jeg vil? Hvor jeg vil?
Fordi utestedene stenger om 50 minutter? Fordi ølsalget stengte 20.00? Fordi Polet stengte 18.00?

På toppen av det hele så betaler jeg gladelig mine 47% i skatt, mener det er helt greit at det faller folk utenfor som kan nyte godt av mine penger. At onkel Politi gir meg bot hvis jeg vanner treet, at sex med en 12-åring ikke er helt ok, og at jeg faktisk ikke kan gå å kjøpe meg en dress klokka 24.00, og at Ali Baba rett over gangen er en allright kar, selv om han ikke vil skåle med undertegnede med 2,7 i promille.

Forøvrig er jeg uenig denne spesialisten:
http://www.nettavisen.no/verden/article1794933.ece

Vi ser det vi vil se.

S

Slubbert

Gjest
Hvis du får cred av å brife med drikking av masse alkohol eller dopbruk så bør du revurdere din egen omgangskrets. Noen kan bli enda mer ufyselige enn de er til vanlig.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Slubbert skrev:
Hvis du får cred av å brife med drikking av masse alkohol eller dopbruk så bør du revurdere din egen omgangskrets. Noen kan bli enda mer ufyselige enn de er til vanlig.
Mitt problem.
Og hva er "masse" alkohol? Intet forsøk på cred ihvertfall, dop rører jeg ikke, men er ikke blind for hva andre dytter i seg. Ikke nødvendigvis mer ufyslig enn hva enkelte kan være upåvirket.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Staten skal jo ikke akkurat oppdra oss, men har jo allikevel en rolle som påpasser. Hadde vi ikke hatt regler og lover hadde det ikke vært værende her, skulle alle bare karret til seg og tenkt kun på seg selv ville vi vært på steinaldernivå ennå, på godt og vondt. Du støtter jo lover mot kriminelle handlinger, men det er jo et definisjonsspørsmål hva som er kriminelle handlinger da, det er jo menneskene som definerer dette og det varierer fra land til land.
Hadde ikke myndighetene oppdaget det som skjedde i kjelleren i Østerrike så hadde de sittet der ennå, hadde de hatt strengere kontrollrutiner hadde de kanskje oppdaget det for lenge siden, privatlivets fred tillater slikt å skje, hvor mye annet grums blir ikke skjult innen 4 vegger og kommer ikke ut nettopp med den begrunnelsen?

At det finnes 86 000 prostituerte i Teheran sier meg bare en ting, det er drittliv jeg ikke unner mine verste fiende å være kvinne i dette fordømte landet, på den annen side så er det kanskje ett fett om det er deres egen mann eller andre som forgriper seg på dem, de velger sjelden selv sine menn der nede uansett, å være sin egen ”herre” med egen inntekt på denne måten der nede er kanskje å foretrekke tross alt, alt er relativt…

I Finland har de kjempeproblemer etter at de myket opp alkoholpolitikken, det er alltid noen som ikke har kontroll, dette går dessverre ut over andre enn den det angår, er det noe jeg er helt, helt sikker på så er det at samfunnet blir ikke bedre om alle får mulighet til å dope seg med hva de vil.
Ingen grunn til å tro at ikke andre stoffer ville blitt funnet opp om de opprinnelige var lovlige, det blir i overkant naivt, er det noe mennesker er spesialister på så er det å finne opp nye ting for å tjene penger.
Hva synes du om røykeloven Slubbert? Hvor mange er straffet for å få denne effektiv? Den fungerer i alle fall utmerket.

Når jeg kjøper en pakke blomsterløk så pleier normalt bildet på pakken å passe rimelig bra med innholdet. Så de fine blå tulipanene var jo en gledelig overraskelse, men etter å ha sett de stygge tulipanene som kom opp studerte jeg bildet nærmere, da så jeg at de hadde malt blåfargen på, rett og slett svindel. En ting er å forsterke fargene og friske de opp, men dette var rett og slett juks.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
For å komme tilbake til tema.
Hos söta bror slipper man ikke uten videre muslimjenter ut, for eksempel på ungdomsklubb, på egenhånd.
Møydommen kan jo gå tapt.

Da er svaret ungdomsklubb for jenter. Det er godt for integreringen. Når får vi se en slik i Norge?

Målet är även att flickor med svensk bakgrund ska lockas till Tjejgården och därför är det tänkt att personalen, när verksamheten kommit igång, består av kompetenta fritidspedagoger och lärare som representerar både muslimska och svenska värderingar.
Det finns närmare 200 unga kvinnor med invandrarbakgrund i Umeå som inte tillåts gå på en fritidsgård som är öppen för både pojkar och flickor.

Det er noen år siden vi opererte med rene jenteklasser i Norge. Det er ikke lenge til at den ordningen kommer til heder og verdighet igjen, i første omgang i Sverige.

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Når jeg kjøper en pakke blomsterløk så pleier normalt bildet på pakken å passe rimelig bra med innholdet. Så de fine blå tulipanene var jo en gledelig overraskelse, men etter å ha sett de stygge tulipanene som kom opp studerte jeg bildet nærmere, da så jeg at de hadde malt blåfargen på, rett og slett svindel. En ting er å forsterke fargene og friske de opp, men dette var rett og slett juks.
Slik er det stort sett alle steder som spesialiserer seg på turister. Kopivarer, svindel, lureri og overpriset juggel er helt standard. Blomstermarkedet utpeker seg ikke i negativ retning i en slik sammenheng, de har faktisk mye bra der. Men jo svartere bildene er på plakatene jo flere pakker selger de til letlurte turister. Det er jo ikke akkurat som om noen tar dem med tilbake for å klage neste ferietur heller.

Samme her nede i Alanya også. Er man turist på grønnsaksmarkedet plukker de alltid ut de verste eksemplarene hvis man ikke følger med, og hele strandsonen er en eneste overpriset turistfelle.

Caveat emptor...

S

Slubbert

Gjest
Komponenten skrev:
1. Hadde vi ikke hatt regler og lover hadde det ikke vært værende her
2. Du støtter jo lover mot kriminelle handlinger.
3. At det finnes 86 000 prostituerte i Teheran sier meg bare en ting, det er drittliv jeg ikke unner mine verste fiende å være kvinne i dette fordømte landet
4. I Finland har de kjempeproblemer etter at de myket opp alkoholpolitikken
5. Hva synes du om røykeloven Slubbert?
1. Hvem har sagt at man ikke skal ha lover og regler?

2. Dette er et sirkelargument, noe er kriminelt fordi det finnes lover mot det, å "støtte lover mot kriminelle handlinger" har ingen avgrensing. På et etisk prinsipielt grunnlag finner jeg det berettiget å støtte lover mot ondsinnede handlinger utført mot andre personer (drap, ran, vold, voldtekt, tyveri, svindel, trusler m.v.) og farlig uaktsomhet, men ikke berettiget å effektuere sentralstyrt livsstilsregulering og slå ned på tankeforbrytelser.

3. Teheran er på topp-10 over steder jeg har lyst til å besøke, alt jeg jeg hørt om byen tilsier at det ville vært en fantastisk opplevelse. Dog er det nok godt å ha muligheten til å dra derifra og ikke være konstant undertrykket av Tankepolitiet. Hvor lenge det nå enn varer før Tankepolitiets mandat er like omfattende her som der, det går definitivt feil vei.

4. Det finske ragnarokk er sterkt overdrevet, tror jeg har postet om dette tidligere og skal se om jeg finner det igjen. Men selvsagt vil man se en viss økning av misbruk når et forbudsregime mykes opp, feilen er jo at forbudsregimet ble innført og umyndiggjorde folk i utgangspunktet. Jo mer umyndiggjort, jo mindre blir man i stand til å ta ansvar. Man så det samme da rusbrusen kom ut i butikkhyllene i Norge; forbruket skjøt i været mens Valgerd stod på TV i all sin moralske indignasjon ("tenk på barna") og spådde samfunnets sammenbrudd. Et par år senere så har oppstusset lagt seg og folk trekker knapt på skuldrene over rusbrus i butikken. Befolkningsdynamikken er som en PID-regulator, perturber den og den vil vil riple litt før den roer seg. Problemet er at det går feil vei. Man strammer inn og strammer inn mens de sosiale problemene bare øker og øker. Jo mer man strammer inn, jo mer øker problemene, og man svarer på dem med å stramme enda mer inn. Det er utrolig at så få innser at dette er en fundamental ond sirkel.

5. Jeg er selvsagt helt og holdent mot røykeloven. Et utested bør få bestemme selv om det vil være røykfritt eller røykfylt. Hvis folk vil ha røykfrie utesteder så ville disse tatt mer og mer av markedet fra de røykfylte uansett, så kunne folk som ikke liker røyk gått til røykfrie utesteder og folk som liker å røyke gått til de røykfylte uten at noen ble utsatt for tvang.

G

Gjestemedlem

Gjest
Slubbert skrev:
5. Jeg er selvsagt helt og holdent mot røykeloven. Et utested bør få bestemme selv om det vil være røykfritt eller røykfylt. Hvis folk vil ha røykfrie utesteder så ville disse tatt mer og mer av markedet fra de røykfylte uansett, så kunne folk som ikke liker røyk gått til røykfrie utesteder og folk som liker å røyke gått til de røykfylte uten at noen ble utsatt for tvang.
Jeg er forsåvidt tilhenger av røykeloven, selv om den er litt for rigid. Jeg mener man godt kan klassifisere innendørs røyking på offentlig sted som "farlig uaktsomhet" fordi den medfører skader på andre mennesker. Men loven er litt vel firkantet, og det burde være fult mulig å lage røyeklubber der medlemmene fikk ansledning til å røyke i vilden sky. En regelryttersk tolkning av loven fra overivrige politimenn og kontrollører gjør også at vi får dustesituasjoner der utendørs røyking forbys fordi det er satt opp en levegg. Slik som på forballpuben i Bergen. egne kaffistuer for røykere bure også være helt uåproblematisk selv om det ikke er lov å røyke offentlig på vanlige restauranter og barer.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Da jeg begynte å jobbe satt jeg hver dag i et røykfylt lokale med hodepine på grunn av at alle rundt meg røykte. Ingen forståelse for at dette var til plage for meg, hva skulle jeg gjort, sluttet å jobbe?
De som har allergi hva skulle de gjøre når de var på et utested hvor det var lov å røyke, de hadde ett valg; holde seg hjemme
Røykerne føyde seg aldri, var det en røyker til stede ble det røyket, nå går de fleste røykerne jeg kjenner ut for å røyke selv hjemme hos seg selv.
Sikkert flott i Teheran, men jeg ville aldri reist til et sted jeg ikke kunne bevege meg fritt uten skaut, vi får se om det noen gang kan bli aktuelt.

Er ikke så lenge siden jeg hørte på nyhetene at situasjonen i Finland ikke var bra. På noen områder tar det av når forbud oppmykes på andre ikke, oppmykingen av pornolovgivingen har ikke gjort at det har tatt av så vidt jeg vet. Rusbrus er like dyr som annen alkohol, unge som er i målgruppen har ikke så god råd, hadde prisen blitt satt ned hadde man nok sett noe annet..

Tror jeg holder meg til Brumunddal frø Deph, der vet man hva man får… ;)

http://www.hageglede.com/

G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Tror jeg holder meg til Brumunddal frø Deph, der vet man hva man får… ;)

http://www.hageglede.com/
Zimtrade fra Norheimsund er også bra på frø.

http://www.zimtrade.no/sider/

Selv synest jeg det er for mye styr med frø, så bortsett i fra endel ettårige vekster som kan sås direkte ute så foretrekker jeg småplanter, med mindre det skal breisås en plass med lupiner eller noe slikt.

S

Slubbert

Gjest
Komponenten skrev:
Da jeg begynte å jobbe satt jeg hver dag i et røykfylt lokale med hodepine på grunn av at alle rundt meg røykte. Ingen forståelse for at dette var til plage for meg, hva skulle jeg gjort, sluttet å jobbe?

Det er da ingen som vil tvinge deg til å jobbe i én av barene som som eventuelt hadde røykefasiliteter. De fleste bartendere røyker selv så det hadde nok gått greit å finne folk som ikke synes det er noe problem å jobbe i røykfylte omgivelser. Så kunne resten søkt jobb i røykfrie barer, hvis det er slik at "folket" vil ha røykfrie barer så hadde disse som sagt tatt over markedet uansett. Tvang er unødvendig og nok et lite skritt i retning umyndiggjøring og Tankepolitiet, når det tvert om er behov for å gå motsatt vei.

...oppmykingen av pornolovgivingen har ikke gjort at det har tatt av så vidt jeg vet.
Nesten all porno omsettes på internett, kioskpornoen er i ferd med å dø ut og lovgivning er i den sammenheng helt uvesentlig. Og selvsagt "tar det ikke av", forbruket av en vare vil ikke overskride behovet for varen okkesom. Typisk norsk å tro at alt som ikke er forbudt nærmest er påbudt, slik blir det når Staten bestemmer alt for én. Forøvrig ser jeg intet problem hvis det hadde vist seg at pornoforbruket "tok av". Hva hadde vært galt med det?

G

Gjestemedlem

Gjest
Slubbert skrev:
Komponenten skrev:

Det er da ingen som vil tvinge deg til å jobbe i én av barene som som eventuelt hadde røykefasiliteter. De fleste bartendere røyker selv så det hadde nok gått greit å finne folk som ikke synes det er noe problem å jobbe i røykfylte omgivelser. Så kunne resten søkt jobb i røykfrie barer, hvis det er slik at "folket" vil ha røykfrie barer så hadde disse som sagt tatt over markedet uansett. Tvang er unødvendig og nok et lite skritt i retning umyndiggjøring og Tankepolitiet, når det tvert om er behov for å gå motsatt vei.

...oppmykingen av pornolovgivingen har ikke gjort at det har tatt av så vidt jeg vet.
Nesten all porno omsettes på internett, kioskpornoen er i ferd med å dø ut og lovgivning er i den sammenheng helt uvesentlig. Og selvsagt "tar det ikke av", forbruket av en vare vil ikke overskride behovet for varen okkesom. Typisk norsk å tro at alt som ikke er forbudt nærmest er påbudt, slik blir det når Staten bestemmer alt for én. Forøvrig ser jeg intet problem hvis det hadde vist seg at pornoforbruket "tok av". Hva hadde vært galt med det?
Det blir litt som om en uhygienisk mann satt på bussen hver dag ved siden av meg med Vikingarnas Kramgode 34 på stor ghetoblaster i 1,5t når jeg skulle på jobb. Det står meg jo helt fritt å ta drosje i stedet, men jeg er nå likevel glad for at slikt ikke er lov. Selv om de feste bussjåfører skulle vise seg å være vikingarnafans også.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.086
Slubbert skrev:
Komponenten skrev:

Det er da ingen som vil tvinge deg til å jobbe i én av barene som som eventuelt hadde røykefasiliteter. De fleste bartendere røyker selv så det hadde nok gått greit å finne folk som ikke synes det er noe problem å jobbe i røykfylte omgivelser.
I gamle dager røykte man overalt, ikke bare i barer. Jeg tror ikke Kompa har sittet på en bar og jobbet.
Jeg røyker selv, men syntes røykeloven er på sin plass. Visste du at den ikke er særnorsk ? I NYC har de hatt den i over 10 år.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg kjøper ikke frø jeg heller, har mest rododendron, en del stauder, og har kjøpt litt blomsterløk fra Brumunddal frø (heter visst Hageglede nå)
Jeg har hatt mye flotte liljer, de er lette å få til, men de siste årene har jeg fått liljebiller på de, det er noe herk. Har litt snegler som går på de og, ikke brunsnegl tror jeg men de små med gule sneglehus.

Har nok ikke jobbet på bar nei, men før røykeloven var det fritt frem å røyke de fleste steder (du er kanskje så ung du Slubbert at du ikke husker det..? ;))

Høres greit ut i teorien, men i praksis vil det alltid være noen som røyker, derfor “må” man legge et selskap til et sted som tillater røyk så ikke de stakkars røykerne skal forgå. Få om noen barer eller restauranter ville vel våget seg på å være røykfrie, det var jo en sånn svartmaling før loven kom, ingen ville vel gå ut lenger om de ikke fikk røyke. Noen tror de må røyke for å drikke og..

Porno var bare et eksempel for å motbevise at ting automatisk tar av når det blir tillat. Har ikke sagt at det hadde vært noe galt i om det tok av, bare konstaterte at det ikke gjorde det, så forbudet var kanskje ikke så farlig likevel?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Litt på siden av tema, siden dette skal handle om Sverige, men denne er såpass spesiell at jeg tar den med.

Dette er en forside vi kommer til å se mer av fremover, og må begynne å venne oss til:

Ali vil tørrlegge hele byen

Ta mål til burka, snart får kona di bruk for den.

S

Slubbert

Gjest
Skrullinger kommer sjelden noen vei. Langt mer foruroligende er det at AP, SV, Rødt og KrF (samt deler av V!) lager en ny "kyskhetsallianse" som fremmer puritanisme og livsstilsregulering.

S

Slubbert

Gjest
Religiøst konservative muslimer kan klage over eller demonstrere mot karikaturer så mye de vil uten at det gjør noe. Problemet også her er jo at samme venstrekoalisjon som over er mer enn villige til å kaste grunnleggende prinsipper som ytringsfrihet på båten for å glatte over problemer de selv har skapt. Viktig å holde på fasaden, "uvitenhet er styrke".

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Joda de allierer seg med venstresiden, som ellers i Europa. Problemet er bare at det som vi tradisjonelt har kalt høyresiden ikke er noe bedre. Alle kappes om å være så inkluderende og politisk korrekte som overhodet mulig. Det er nesten bare hos grasrota du nå finner kritisk tenkning.

Jeg påviser kun en tendens i samfunnet. En økende, tiltagende tendens.
Så kan man forestille seg hvordan det blir om 5 år, 10 år, osv.

S

Slubbert

Gjest
Jeg er ærlig talt mest bekymret for motreaksjonen. For den vil komme.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.938
Torget vurderinger
0
Slubbert skrev:
..................................... for motreaksjonen. For den vil komme.

Får vi da virkelig håpe! Og at den ikke kommer for sent!! :mad:

S

Slubbert

Gjest
For sent til hva? Å redde norskheten? Den er tapt okkesom, verden har blitt for liten. Eller til å redde friheten? Motreaksjonen er det som vil ta (det som er igjen av) den fra oss. En økning av motsetningene og et par angrep på norsk jord og Politistaten vil rulle inn over oss som et lokomotiv. Ført av folket, et proletariatets diktatur.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Den motreaksjonen som bør komme, og som kan forhindre en verre reaksjon, er at politikerne snart våkner og setter inn noen grep. De hadde sjansen nylig da det kom et forslag om innstramming av muligheter til familiegjenforening, rett og slett forhindre misbruk, og gjøre livet mer levelig for de som er her ved at de ikke så lett som i dag kan utnyttes som levende visum, men det klarte lille, dumme SV å torpedere så elegant. Eneste håp jeg ser her er at Frp kommer til makten, så lenge ingen av de andre partiene viser den minste lille vilje til å i det hele tatt se problemet, så har vi ikke noe valg. Dessverre er ikke høyre heller særlig oppegående her, så om Frp får med seg dem på noe er vel litt uvisst, men noe må de vel klare…

De sliter i England:

http://www.rights.no/publisher/publisher.asp?id=56&tekstid=1777

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Slubbert skrev:
For sent til hva? Å redde norskheten? Den er tapt okkesom,
Norskheten er det mange meninger om, og den vil nok på sikt forsvinne, som en naturlig følge av økt globalisering.

Vestlig opparbeidede menneskerettigheter og etikk er jeg mer bekymret for. Men det virker ikke som noen er villig til å stå på barrikadene for det. Da virker det som det er bedre å piske oss selv og vår elendighet, og hylle alle andre kulter.

Så når folk endelig våkner og oppdager at de er ført bak lyset av islamoapologeter, da kan reaksjonen bli stygg ja.

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.468
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
Motreaksjon? Det blir ingen, annet enn litt mumling i kriker og kroker, som her.
Det er forlengst for sent, det skulle vært reagert for 25 år siden.
Den banden vi allerede har fått inn, blir vi ALDRI kvitt, og antallet som kommer, er stadig økende. Case closed.
Det er slik de vil ha det, de som styrer dette landet, og de har vi selv valgt.

G

Gjestemedlem

Gjest
Karl, Karl. Kor et børso mi. Hottentottane kjem!

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.468
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
Det skal du VAFFAL ha; du er en mester i å avspore alle de ikke-venstrevridde forsøkene på konstruktiv debatt som måtte forekomme.

G

Gjestemedlem

Gjest
.retteP skrev:
Det skal du VAFFAL ha; du er en mester i å avspore alle de ikke-venstrevridde forsøkene på konstruktiv debatt som måtte forekomme.
Når det meste til venstre for Vidar Kleppe ses på som sosialistisk propaganda, så er ikke det kritikk jeg tar så tungt.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
.retteP skrev:
Hehe, ikke så mye å bry seg om. Deff er mer som en maskot. ;D

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.468
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
oddgeir skrev:
.retteP skrev:
Hehe, ikke så mye å bry seg om. Deff er mer som en maskot. ;D
Vel, tro det eller ei, men det finnes faktisk mennesker som i fullt alvor har sånne meninger!

Topp Bunn