Sven´s Kino

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    1.641
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg har også stor glæde over de mange diffusere jeg har fra SMT Svanø akustik.


    DSC01002.jpg



    Her er et tidligere billede fra lytterummet, hvor de sorte diffusere er SMT V-wings, som er så fantastiske. De hvide er den billigere udgave i pap og som man selv samler. De er også gode og giver mere for pengene men toppen er V-wings.

    Billedet viser også de lyse diffusere fra Hofa, som jeg begyndte med. De er flotte, men ikke så godt virkende som SMT.

    Billedet viser også diffusinering i loftet. De hvide hedder Wing 95 og de er 95 dybe. "Lampeskærmene" eller "Bublerne" er også fra SMT og de spreder lyden forståeligt nok, men de dæmper også bassen, fordi der er lidt afstand i placeringen til loftet. Da jeg fik dem op og sidde, valgte jeg af sælge mine Varitune V-4 og V-6.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    1.641
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg har nu næsten de højttalere jeg ønsker mig. Jeg kunne dog godt bruge lidt flere.

    Jeg er så glad for Auro-3D. Jeg kan godt bruge en VoG højttalere, også kaldet Tophøjtalere af Marantz. Monteret lige over mig. er en Dolby Atmos højtalere, der er placeret under loftet. Men den rigtige placering er lige over mig eller en gæst. Jeg bruger Auro-3D til alle film, der ikke er optaget i Dolby Atmos. Det er så godt.

    Over centerhøjtaleren har jeg en Roth 2-vejs, som er placeret på en højtalerstander , der står ovenpå centerhøjtaleren. en fremragende enhed.g en rigtig god bas, som er en 7 tommer. Så måske skal Roth udskiftes.
    På min ønskeseddel står der også en subwoofer / LFE højttalere, fordi det giver et mere ensartet bastryk samt det skåner subben for at bunde. Der kan være meget lave frekvenser ved film.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    1.641
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg har fået malet en del. I dag er hele loftet sort, og de hvide diffusere har jeg sprøjtelakeret. De hvide bubler, kupler, er stadig hvide. Det har givet et flottere billede.
    Når man dæmper noget, træder så andet frem. Det er så gulvet, og her lægger jeg pt sort Molton. Projektoren giver 1900 lumen, så der er knald på.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    1.641
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20190706_183809.jpg


    Et billede af højre side. Rummet har et indhak. De sorte diffusere er fra det svenske firma SMT Svanø akustik. Diffuserne hedder V-wings, og dem er jeg helt vild med. man kan sidde tæt på dem, og de forbedre lyden meget. Rummer åbner sig op, og det virker som at væggen er flyttet længere væk.

    Den diffusere, der ligger ned ovenpå de to V-wings, er den billigere model i Pap. Den er også god, men ikke på samme niveau som V-wings. Når de Pap-wings ligger ovenpå, bliver der mere højt til loftet.

    Jeg har planer om, at anskaffe mig flere V-wings og måske dem der hedder Flower-wings. De er kun 60 cm x 60. Men de er enormt flotte.

    Billedet viser også højre Front højtaler, Front High og Wide højtaler.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    1.641
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20190706_194356.jpg


    Her skal Jens Gregersen, Modifix, bygge en VOG højtaler til. Denne placering lige over mit hoved. Jeg bruger venstre Dolby Atmos højtaler i dag for den opgave.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    1.641
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20190706_194423.jpg


    Dolby Atmos højtalere, der er fire af. De er placeret under loftet med center af lytteren mig. De spreder lyden i en retning mod lytteren godt, og samler i anden retning.

    Der skal lidt mere sort farve på. De er købt bygget af Jens Gregersen, og der var de hvide. De er malet hængende under loftet, da de er temmelig tunge, og jeg ikke har særlig lyst til at tage dem ned.

    Den VOC højtaler der skal bygges, bliver med samme enheder, men på en lige linje.

    Denne bruges som VOC højttaler i dag.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    1.641
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20190713_164213.jpg


    Dette kabel købte jeg, for at det skulle bare være det bedste fra min Marantz AV8805 processer og til JVC N7. Der var flot billede og det var tip top i orden.

    Men en dag jeg så film, forsvandt billedet. Det satte mit projekt i stå. Jeg troede, at det var HDMI board der var gået i stykker. Jeg kørte ind med Marantz til Hifi-Freaks. Den virkede hos dem. Hjem igen og det virkede og Marantz var nulstillet. Jeg justerede igen, og så blev den langsom og til sidst virkede ikke mere. Ind igen til Hifi Freaks igen. Her virkede den igen. Jeg lånte så HDMI kabler med hjem.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    1.641
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Vis vedlegget 549015


    Jeg havde købt et nyt HDMI kabel i superkvalitet imellem Oppoen 205 og processeren. For at være sikker på, at det var rigtig godt. Jeg har før haft problemer med HDMI kabel, der pludselig ikke kunne gengive 4K.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    1.641
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det viste sig, at det AudioQuest Cherry Cola havde fået nogle knæk, og det er det sart over for. Det er et lysleder kabel. Men blev byttet til et nyt. Flot service fra AudioQuest. Så nu er jeg super omhyggelig.

    Også flot service fra Hi-Fi-Freaks med hjælp og lån af lange HDMI kabler.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Hei igjen, og nok en gang, mange takk for en meget hyggelig aften.

    Skal ikke utbrodere så mye om lyden da det er ganske unødvendig. Det spilte bare ganske enkelt, slik det skal i mine ører. Noen innvendinger i begynnelsen ble gjort til skamme ved å flytte sittegruppen litt til høyre - kanskje 6-7 cm.
    Det spilte tørt og meget detaljert nedover og utfoldet seg nøytralt og troverdig på all den musikken vi ble servert - meget bra

    Voksen hifi på øverste hylle

    Kino opptar meg ikke så veldig, men denne gjorde også et meget godt inntrykk.

    Kommer gjerne igjen.

    Tor
     
    Sist redigert:

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    2.508
    Torget vurderinger
    1
    Takk for lytt det er gått noen år siden sist jeg hørte oppsettet og jeg skal ikke skryte på meg en lydhukommelse som tar forskjellene fra den gang men som med flere av oss som jobber målrettet kan jeg konstatere at også i Danmark virker denne metoden;)

    At det finnes noen småting man kunne ønske litt annerledes er naturlig jeg blir ikke engang enig med reisefølget om alt, uansett havnet anlegget rett inn på topp ti lista

    Selv om kino lyden var den beste demo jeg har fått på noe hjemmeanlegg så passer fremdeles ikke musikk meg formidlet på denne måten.

    Gjentar det gjerne en annen gang og om noen av dere skulle havne i mitt område er det bare å ta kontakt om en lytt er av interesse.....
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    1.641
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Hei igjen, og nok en gang, mange takk for en meget hyggelig aften.

    Skal ikke utbrodere så mye om lyden da det er ganske unødvendig. Det spilte bare ganske enkelt, slik det skal i mine ører. Noen innvendinger i begynnelsen ble gjort til skamme ved å flytte sittegruppen litt til høyre - kanskje 6-7 cm.
    Det spilte tørt og meget detaljert nedover og utfoldet seg nøytralt og troverdig på all den musikken vi ble servert - meget bra

    Voksen hifi på øverste hylle

    Kino opptar meg ikke så veldig, men denne gjorde også et meget godt inntrykk.

    Kommer gjerne igjen.

    Tor
    Tak for dit/Jeres besøg. Det var et godt initiativ du tog, og I er bestemt velkomne igen. Det er dejligt, at dele sin interesse med andre, og så to kompetente folk.

    Jeg havde købt ind til Jeres besøg, så der var mulighed for kaffe, kage, franskbrød og ost og senere mad; men I gik direkte til Lytterummet, og der var vi så og der blev spillet musik og lyttet.

    Jeg var glad for, at I var glade for baslyden, specielt fordi I hver især har kæmpe store bassystemer hver især. Det er et imponerende system du har bygget The Shy.

    Jeg har haft store problemer med at få lyd på film, da jeg købte et dyrt AudioQuist Cola, som pludselig holdt op med at virke, og det blev skiftet og det virkede stadig ikke. Det blev skiftet på garantien, men fungerede åbenbart ikke med min Surround processer, en Marantz AV8805. Jeg var på værksted to gange med den, og hver gang fungere den upåklageligt, men den blev så nulstillet, så opsætningerne var væk og derfor passede lyd og billede ikke helt. Jeg bruger normalt en måling, de måler flere steder i rummet, og det gør, at man kan sidde flere steder og lytte, men det var jo så gået tabt, og da jeg på det sidste ikke har brugt surround, men arbejdet med stereo, og forbedre der med strømkabler og en forbedret egen gruppe til det hele med 7 vægudtag. Det bliver godt.

    Du lagde vægt på, at instrumenter lød rigtig og naturlig og her er vi helt enige.

    Tak for dit pæne ord og igen, tak for Jeres besøg.

    Mvh. Sven
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    1.641
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Takk for lytt det er gått noen år siden sist jeg hørte oppsettet og jeg skal ikke skryte på meg en lydhukommelse som tar forskjellene fra den gang men som med flere av oss som jobber målrettet kan jeg konstatere at også i Danmark virker denne metoden;)

    At det finnes noen småting man kunne ønske litt annerledes er naturlig jeg blir ikke engang enig med reisefølget om alt, uansett havnet anlegget rett inn på topp ti lista

    Selv om kino lyden var den beste demo jeg har fått på noe hjemmeanlegg så passer fremdeles ikke musikk meg formidlet på denne måten.

    Gjentar det gjerne en annen gang og om noen av dere skulle havne i mitt område er det bare å ta kontakt om en lytt er av interesse.....
    Dejligt, at du var på besøg igen Roald.

    Tak for de pæne ord og jeg var glad for, naturligvis, at I kunne lide lyden, men også Jeres ærlighed. Du manglede en lille smule mere spark i diskanten.

    Vi er enige i vigtigheden med at arbejde målrettet for at nå tættere på målet. Små skridt og nogle gange store skridt. Det er jo bare godt. :D

    Du spurgte hvad der var sket siden sidst. Der er sket meget siden dengang.

    Nye Dac fra Drossel, der er en del bedre end den tidligere.

    Holton forstærkerne er har fået højere spændeng mm. og som nok en 100 watt mere.

    Bagsiden er nu i træ og der er Modifix højtalerbøsninger på forstærkeren og Furutech FT-211 (R) på højttalerkablet.

    XLR signalkabler i en rigtig god kvalitet fra DH Labs. DH Labs Revelation XLR.

    Monoblokkene står på en plade i noget karbonlignende materiale, der bruges til vindmøller.

    Så er der arbejdet meget med strømkabler, som jo giver så meget. :cool: AudioQuist Thunder er forrygende.

    En ny forbedret Vibex strømfordeler, så nu er der to.

    Der er kommet en stor centerhøjttaler til, som er god til surround, men står i vejen for stereoen og mindsker dybdeperspektiv. Der bør jo være helt frit imellem højttalerne. Men to ting bygget sammen er jo et kompromis. Stereo og surround.

    Mit næste projekt er at forbedre gruppen til Hi-fi med et Klangmodul og så Furutech dobbelte vægkontakter. Virker til at være en meget fin kvalitet og jeg tror, at det vil give apparaterne meget bedre arbejdsbetingelser med bedre lyd som resultal. Tiden vil vise det. Jeg har for år tilbage, kunne lytte forskel på sikringer. 10 amp, 13 amp og 16 amp. Meget små forskelle, men de var der og så må det næste give en del med Klangmodul med en meget stor sikring. Jeg forventer lidt bedre dynamik, klarhed og mere stilhed. Stilhed finder jeg meget vigtig. Mozart har engang for længe siden sagt, at musikken ikke er i noderne, men det imellem.

    Jeg var glad for, at du kunne lide Svens Kino. :D Jeg studsede over lyden og viste at der var noget galt, og som jeg skrev i svaret til The Shy, så var indstillingerne på Marantz AV8805 blevet nulstillet. Desværre var der problemer med at få Marantz og AudioQuist til at spille sammen. Det var et forrygende HDMI kabel , og det nye AudioQuist er ikke på samme kvalitetsniveau.

    20191001_200620.jpg


    Det kommende Klangmodul og sikringen. Det bliver spændende at lytte til... :D
    Og Furutech vægkontakt.
     
    Sist redigert:

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.319
    Antall liker
    2.557
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Spørsmål er det mulig å kombinere et topp 2 kanals system med ditto surround?
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    1.641
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg har taget mit store lærred ned, fordi det er større end jeg foretrækker. Billedet har jeg gjort noget mindre, og så vil det være bedre med en mindre ramme både praktisk og lydmæssigt. Jeg er dog temmelig skuffet over, hvor meget bedre lyden blev, når det lærred blev fjernet. Det er et synes jeg, dyrt og med lydgennemgang. Det er lige nu placeret bagerst i lokalet, og jeg kan tydelig høre, hvor meget det ændre lyden, når jeg går forbi.

    Men fejlen er måske den, at det er beklædt med sort filt på bagsiden. Det ville jeg faktisk have klippet i, der hvor min centerhøjttaler står, men nu skal det bare væk.

    Jeg har i dag et supergodt dybdeperspektiv og det er en stor fornøjelse.

    Det blev mindsket, da jeg placerede min store subwoofer midt på Frontvæggen og senere en stor centerhøjttaler oven på. Det store lærred var dog det værste og det er rigtig øv.

    Der er så sket andre forbedringer med strømkabler installationskabler, Klangmodul og Furutech vægudtag. Forbedret Dac og andet. Så når jeg nu er pt uden det store lærred, er det forbløffende godt.

    20191117_195449.jpg
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    1.641
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20191214_101134_001.jpg


    Jeg har taget det store lærred væk fordi det giver dårligere lyd desværre. Det skal gøres mindre og det sort filt på bagsiden skal reduceres eller helt væk. Det dæmper og fjerner energien i musikken.

    Men så er der bedre mulighed for at arbejde mere med rummet.

    Der står to sorte SMT Svanø V-Wings til venstre for fronthøjttaleren, med Hofa diffusere ovenpå. Vil nok løfte de V-Wings igen.

    Bemærk, at jeg har placeret Hofa diffusere i vindues åbningen med bedre lyd til følge. Jeg har skubbet det kraftige Molton gardin til side, som dæmper lyden kraftigt. Diffusere er bare bedre end dæmpning.

    Bemærk også de kraftige installationskabler, der er trukket til hver deres Furutech vægudtag. Det er så godt med mere ren og dynamisk lyd. Mere åbent lydbillede og bedre bas. Ja alting bliver bedre.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    1.641
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20191214_100740.jpg



    Det problematiske højre hjørne, som er et indhak på 321 cm x 109. Det betyder at der er en gul murstensvæg, der går ind i rummet, men det viser billedet ikke.

    Men at sætte de Hofa diffusere i vinduesåbningen giver mere ro og renhed. Glas er problematisk og jeg har vinduer i Frontvæggen i højre i rummet i det indhak. Der er prøvet forskelig metoder ti at dæmpe lyden, og jeg vil anskaffe mig en bas absorbent til det 90 grader hjørne.

    Jeg vil fjerne det Molton gardin i højre side, da det ikke er godt at have forske på højre og venstre side.

    Bemærk strømudtaget. Det installationskabel i venstre side er det gamle med 5 x 2,5 kvadrat og til den gamle sikringsholder med 16 amp LK Ness.
    I højre side sidder der et 5 x 6 kvadrat, forbundet med 2 x 6 kvadrat pr leder der går til et nyt Klangmodul 4G med voldsom bedre lyd til følge. De har præcis samme Furutech vægudtag.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    1.641
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20191214_101204.jpg



    Jeg tror, at det er det sorte filt, der i den grad forringer lyden.

    Ærgerligt, at det ikke var taget ned, da jeg havde besøg fra Norge til to lytte seancer. Først The Shy og Roald og bagefter Flageborg.
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Ved et nytt besøk vil sikkert det samme inntreffe. Så fort besøket har dratt kommer utbedringene på løpende bånd;)
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    1.641
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Ved et nytt besøk vil sikkert det samme inntreffe. Så fort besøket har dratt kommer utbedringene på løpende bånd;)
    Ja et besøg er ligesom at få en vitamin indsprøjtning. Der er sket så meget siden du var på besøg, så det var super. :D Næste projekt subwoofer nr. 2 og den store rykkes til bagvæggen. Nr. 2 bygges lavere og skal stå imellem fronterne. Lavere fordi der egentlig ikke bør være noget imellem fronterne. Jeg håber, at rummet kan bære en ekstra subwoofer.

    Jeg vil også finpudse akustikken.

    Det er mærkeligt med de billeder der ikke vil være der.

    received_2507072186280403.jpg


    Monacor 12 tommer der skal bruges til subwoofer nr. 2.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    1.641
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Spørsmål er det mulig å kombinere et topp 2 kanals system med ditto surround?
    Det er et kompromis. Det er to forskellige ting, der arbejder imod hinanden, men også med hinanden. Jeg ser det som en ekstra udfordring.

    Stereo bliver dårligere af en centerhøjttaler, der er placeret midt imellem fronterne. Der bør IKKE være noget der imellem, og såfremt der er, så bør det ikke rave op med mere end 30 cm. over gulvet på grund af refleksioner.

    Subwooferen er godt placeret midt imellem fronterne, og vil harmonere godt med fronterne også til stereo; men vil modarbejde dybdeperspektiv og rum.

    Et lærred placeret midt imellem højttalerne vil skade lyden. Det er oven i købet lavet af plastik. Mit er et dyrt lydtransparent med sort filt på bagsiden, og det reducerede kvalitet af lyden. Desværre var det ikke fjernet, da jeg fik gæster fra Norge, og jeg var ikke klar over, hvor stort et problem det var.

    Enhver højttaler i et rum vil påvirke lyden negativt, fordi den optager plads, luftvolumen og den dæmper formodentlig også.

    Biografstole, der ikke bruges vil også optage luftvolumen, og reducere kvaliteten af lyden.


    Fordelen er så:

    Der helt klart et større rum! Små rum er noget man bliver træt af! Der skal luft til Volumen til. Afstand til bagvæggen på gerne 3 meter. Svanø V-wings virker dog godt med mindre afstand, men det bliver alligevel bedre. Afstand til loftet. Små rum kræver meget mere akustik tilpasninger.

    Klart også økonomisk en fordel at kombinere, og har man gode Fronthøjtalere og subwoofere, er det synd ikke at bruge dem til begge dele.

    Et godt rum er på, ifølge Dennis Foley:

    Længde min. 6,40 meter.
    Bredde min. 3,90 meter.
    Højde min. 3,35 meter. Diffusere kan øge opfattelsen af højden i rummet fra f.eks. 2,40 meter til 3,00 meter.
    9 meter er optimalt...

    Men kom og lyt og gør din vurdering.
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    1.641
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg bruger nu to subwoofere nu, og det er klart bedre. Det giver en mere ensartet basgengivelse i rummet.
    Den nye er med to 12 tommere. Det første er med en 18 tommer.

    20201023_160103.jpg


    20201023_155915.jpg
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    1.641
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Min plan er, at jeg køber nye SMT Svanå diffusere V-wings, der er højere. De er så alle placeret på samme led. Vigtigt er det, at man bruger samme slags diffusere og IKKE bruger forskellige typer.
    Dem på billedet flyttes ned på bagvægge, og de erstatter dem jeg har af Hofa diffusere. Hofa er ikke dårlige. De er gode. Men Svanå er bare bedre.
    Det bliver spændende at lytte til, hvad det giver af forbedring.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    1.641
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20210617_131606.jpg


    Det er sådan at stereo og multikanal surround arbejder mod hinanden. Jeg har prøvet at have centerhøjtaleren stående på gulvet og subwooferen ved bagvæggen. Men for at prøve at kombinere det, valgte jeg at flytte centerhøjtaleren op i den rigtige højde igen med en subwoofer under.
    Det forringede stereo lyden.
    Jeg placerede 2 Pap-wings foran center og subwooferen. Det hjalp lidt.
    Jeg placerede så de tunge SMT Svanå Teknik V wings i Mdf, og det hjalp.
    Senere arbejde jeg meget med at placere Fronthøjttalerne perfekt. Jeg mener, at det er det vigtigste at gøre. Jeg har fået en god dybde i lydbilledet og de er placeret 210 cm fra Frontvæggen målt til diskanten.
    Rummet er 742 cm langt, fordi jeg har nedtaget en væg. Så det betyder, at højttalerne kun... må være 247,33 cm fra Frontvæggen, som er en 1/3 del af rummet.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    1.641
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg ér inspireret af Anthony Grimani og hans forklaringer om Dolby Atmos. Jeg er dog uenig i placeringen af Fronterne, fordi en rigtig placering af højttalerne er bedst og jeg mener ikke, at man kan ved digital romkorrektion opnå det samme.
    Anthony Grimani mener:
    Der skal være 45 grader imellem L og R Fronthøjttalere. 22,5 grader fra centerlinien.
    Centerhøjtaleren skal være i samme højde.
    Sidespeaker ved 100 grader.
    Wide, som er vigtig, 45 grader fra centerlinien.
    Back speakers 165 grader.
    Subwoofers in the corners.
    Aldrig 1 sub at the front.
    15 tommer.
    Multiples subwoofer is better.
    4 subs is fine.
    3 subs ære ok.
    2 subs are ok.
    1 subs No.
    Use in mono.Messure frequence response.
    Listen to single tone sweeper.
    Møve subwoofer to nuller point.
    Top speakers at 1/2 point between C and L/R.
    Højttaler center min. 15 cm bag lærred.
    30 cm er bedre.

    Tag kontrol over rummet.
    Ikke dræbe refleksioner.
    Siderefleksioner 2-3 feet away no problem.
    Tray to get their neutralier rummet.
    Reducer refleksioner med 15 %.

    Jeg håber , at man kan bruge mine hurtige noter. Som er engelsk og dansk. 😀🇩🇰
     
    Sist redigert:

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    1.641
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Så kom den sidste subwoofer på plads. På Frontvæggen er der nu 3 subwoofere med hver 2 x 12 tommere.
    Centerhøjtaleren er placeret ovenpå den midterste subwoofer.
    Man kan lige se Front High, som bruges til kombineret Dolby Atmos og Auro-3D.

    20211016_115606.jpg
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    1.641
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    20211023_144903.jpg


    Den store subwoofer placeret midt på bagvæggen. Den har en 18 tommer basemhed og spiller dybt. Det var den første jeg fik bygget. Den er voldsom stor med et indvendigt volumen på 324 liter.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    1.641
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Billedet er før placering af diffusere. Man kan se de fire vinduer er tildækkede af krydsfin'er plader for bedre lyd og støjisolering.

    20211015_152734.jpg
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    1.641
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg har solgt række 2 af biografstole. Fordi de påvirkede basgengivelsen fra den store 18 tommer subwoofer. Desuden blev de ikke brugt normalt, da vi sjældent er mere end 3 personer til film eller stereo.
    Jeg sparer så også, at bygge et podie for at hæve række 2. da jeg har konference stole, der er højere.

    20211023_144529.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn