Svartebørsvirksomhet på bruktbørsen

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Har registrert at det ligger billetter til Springsteen-konsertene i Bergen ute på bruktørsen, hvor det er oppgitt at de selges til høystbydende.

I mine øyne er dette noe som ikke bør tillates her på sentralen, er vel i tvil om det er lov i det hele tatt, i henhold til loven om videresalg. Har rapportert dette til moderator, men uten respons. Hva syns menigheten?

En artikkel om temaet: http://www.bt.no/bergenpuls/konsert/article781138.ece

G

Gjestemedlem

Gjest
Lovligheten er vel omtrent som å selge tyvegods:

Lov om forbud mot prispåslag ved videresalg av billetter til kultur- og idrettsarrangementer

§ 1. Det er forbudt å selge billetter til kultur- og idrettsarrangementer til en høyere pris enn den som er påført billetten fra arrangørens side, eller som billetten første gang ble solgt for. Dersom billetten er solgt gjennom en annen aktør enn arrangøren på grunnlag av avtale mellom arrangøren og aktøren, og det er betalt en særskilt billettavgift som fremgår av billetten, kan billettavgiften også være inkludert i salgsprisen ved videresalg.

§ 2. Kjøperen kan kreve tilbake fra selgeren den del av en betalt billettpris som overstiger de beløp som følger av § 1.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Dette er en helt opplagt sak. Slike annonser skal fjernes, og selger bør opplyses om regelverket.

Birdman

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Lovligheten er vel omtrent som å selge tyvegods:

Lov om forbud mot prispåslag ved videresalg av billetter til kultur- og idrettsarrangementer

§ 1. Det er forbudt å selge billetter til kultur- og idrettsarrangementer til en høyere pris enn den som er påført billetten fra arrangørens side, eller som billetten første gang ble solgt for. Dersom billetten er solgt gjennom en annen aktør enn arrangøren på grunnlag av avtale mellom arrangøren og aktøren, og det er betalt en særskilt billettavgift som fremgår av billetten, kan billettavgiften også være inkludert i salgsprisen ved videresalg.

§ 2. Kjøperen kan kreve tilbake fra selgeren den del av en betalt billettpris som overstiger de beløp som følger av § 1.
Der, ja... Da bør jo annonsen fjernes etter min mening. Eller man kan kjøpe billettene og kreve refusjon med trussel om anmeldelse etter man har kjøpt de...

Man kan jo diskutere markedskrefter og hva den enkelte er interessert i å betale, men jeg blir irritert når jeg ikke får kjøpt billett pga et utrolig fjollete køsystem hos Billettservice, og det umiddelbart etter at det er utsolgt ligger billetter ute til salg, som det kreves 3-4 ganger pålydende for. Når det tillates alle å kjøpe 6 billetter blir det vel gjerne slik. Har heldigvis fått tak i på redelig vis, men blir fortsatt irritert..

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.050
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
finn.no har blitt ilagt bot for å videreformidle slikt. Jeg ser svært ugjerne at min donasjon til ny server på sentralen blir brukt til å betale en slik bot til HFS, og oppfordrer Høvdingen på det sterkeste til å være aktiv for å fjerne slikt.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.574
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hei, annonse fjernet, men jeg har ikke fått noen "melding" om dette...

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Jeg har alltid fjernet slike annonser, men jeg har verken fått noe melding eller sett denne, men Bambadoo har vært på saken.

Fint dere sier ifra, og vår holdning er helt klart at vi følger loven på slike saker.

Mvh
Høvdingen

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Skal man være spissfindig, er det ikke forbudt verken å annonsere billetter til salgs til høystbydende, eller å selge dem til høystbydende. Det er bare salg til en høyere pris enn pålydende som er forbudt. Så lenge annonsen har en klar formulering på dette punktet - høystbydende, punktum - skulle jeg tro at nettsteder som finn.no og Hifisentralen vil kunne argumentere for at de har sitt på det tørre. "Høystbydende, dog maksimum pålydende" er naturligvis helt vanntett. Annonser med et prisforlangende som i utgangspunktet ligger høyere enn pålydende er klart over streken - oppfordring til lovbrudd, er det ikke det man kaller slikt? - og rammes ganske sikkert av et eller annet forbud.

Det som er forbudt - og det fremgår klart av lovteksten - er videresalg til en høyere pris enn pålydende. Så lenge høystbydende holder seg under eller lik pålydende, er også selve transaksjonen lovlig. Jeg vet ikke om nettsteder som finn.no eller Hifisentralen kan pålegges å gå så langt som å sjekke hva annonserte billetter faktisk selges for.

Slike billettannonser er til nytte for både dem som av forskjellige grunner må selge billettene sine, og dem som av forskjellige grunner ønsker å kjøpe billetter. Det ville være litt drøyt dersom alle slike annonser ble utsatt for automatisk sletting. Hifisentralens regelverk burde heller ha en mal for hvordan slike billettannonser skal formuleres - og forbeholde seg retten til uten videre dikkedarer å slette de annonsene som ikke følger malen.

I

ijustpop

Gjest
Synes det er helt greit å automatisk slette annonser hvor det er såpass tydlig at selger ikke er interessert i å selge billettene til pålydende eller under.

Å selge konsertbilletter til pålydende eller under, bør derimot være helt greit.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Istedenfor å gjøre dette komplisert - kan vi ikke bare lage en enkel regel som sier at du enten må sette en fast pris som er lik eller lavere enn veiledende, eller du kan skrive høystbydende opptil veiledende pris. Under regelen kan vi referere til norsk lov som sier at salg av billetter ikke er tillatt til over veil. pris.

Ettersom regelen er enkel å følge vil avvik fra regelen medføre sletting. Dette blir også enkelt for oss moderatorer.

Mvh
Høvidingen

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det var noe slikt jeg prøvde å få frem - først nå ble ble det veldig klart og greit formulert.

G

Gjestemedlem

Gjest
Enda enklere er det vel å forlange at man skal oppgi prisen på billettene i annonsen, og ikke tillate noen annonser som oppfordrer til bud da disse uten unntak vil være forsøk på svartebørshandel unasett.

Om man tillater annonser med tekster som "bud opptil pålydende" eller noe slikt er det jo alikevel helt tydelig for alle og enhver at selger mer enn gjerne godtar bud over pålydende også, selv om han ikke har lov til å skrive dette ordrett.

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Lover skal selvsagt følges, men dette er vel et av de få tilfellene der etterspørselen ikke kan styre prisen..?

Jeg skulle ønske at samme regel ble gjeldende for sjeldne plater, og kanskje aksjer, men bare kanskje... 8)

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Gjestemedlem skrev:
Enda enklere er det vel å forlange at man skal oppgi prisen på billettene i annonsen, og ikke tillate noen annonser som oppfordrer til bud da disse uten unntak vil være forsøk på svartebørshandel unasett.
Jeg er faktisk enig med deg. Det er vel den eneste måten for å hindre (så langt det er mulig) ulovlige salg.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.079
Torget vurderinger
1
Bruktbørsen kan være en liten utfordring i seg selv. Det postes mye "feil" i den form at "ønskes kjøpt" gjerne havner under "selges". Men jeg har heller ikke fått melding om det billettsalget. Jeg har tidligere fjernet liknende "forsøk" på salg.

Bjørn

G

Gjestemedlem

Gjest
bjornh skrev:
Bruktbørsen kan være en liten utfordring i seg selv. Det postes mye "feil" i den form at "ønskes kjøpt" gjerne havner under "selges".
På en måte ville det vært greit å ha både kjøp og salg i samme kategori, så lenge de var tydelig flagget som henholdsvis kjøps- eller salgsannonser. Det hadde vært interessant å se hva som ønskes kjøpt av f.eks. forsterkere samtidig som selv man vurder kjøp. Det vil jo gi et bedre inntrykk av markedet. Én kategori for kjøp av alt mulig rart er ikke like oversiktlig.

Hifi4all har f.eks. fine søke- og inndelingsfunksjoner funksjoner i sin bruktbørs

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
bjornh skrev:
Bruktbørsen kan være en liten utfordring i seg selv. Det postes mye "feil" i den form at "ønskes kjøpt" gjerne havner under "selges". Men jeg har heller ikke fått melding om det billettsalget. Jeg har tidligere fjernet liknende "forsøk" på salg.

Bjørn
Det har vært mye av dette de siste ukene. Jeg regner med at dette gjøres bevisst i håp om at flere skal se annonsen. Og når det er sagt syntes jeg moderatorene kunne vært flinkere å slette :p

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Outlawbamse skrev:
Det har vært mye av dette de siste ukene. Jeg regner med at dette gjøres bevisst i håp om at flere skal se annonsen. Og når det er sagt syntes jeg moderatorene kunne vært flinkere å slette :p
Jeg følger med så og si hver dag, og ser jeg ønskes kjøpt annonse utenfor "ønskes kjøpt" kategori så går det i søplebøtta. Det er eneste måten for å få folk til å postere i riktig kategori.

Det er sikkert enkelte annonser som kommer seg unna, men vi gjør vårt beste. Det er mye å følge med på.

Mvh
Høvdingen

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Det er kanskje verdt å kikke på rapporteringssystemet også, hvis to brukere har rapportert annonsen til moderator uten at det har kommet frem...

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
JD skrev:
Det er kanskje verdt å kikke på rapporteringssystemet også, hvis to brukere har rapportert annonsen til moderator uten at det har kommet frem...
Veldig godt poeng. Rapporteringssystemet fra bruktbørsen fungerte ikke slik det skulle, men nå er feilen rettet opp.

Mvh
Høvdingen

Topp Bunn