Sval, sjelfull og avslappende electronica ?

• Trådstarter Ballin_On_a_Budget
  • Startdato
B

Ballin_On_a_Budget

Gjest
Hei!

Her er det bare å poste tips angående band/grupper som lager musikk i sjangeren electronica, ikke syre aka rave musikk. Jeg snakker om stemningsfull og sjelfull electronica, ikke noe cheezy synth basert data skvip.

Finnes det noe slikt?

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
pioneren innen sjangeren :

Biosphere - ingen over,ingen ved siden !

mvh. s,

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Antall liker
2.154
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Enig med Tubesnake. Sjekk f eks ut denne utgivelsen:
In a beautiful place out in the country

Vil også anbefale denne utgivelsen av en japaner ved navn Susumu Yokota: Sakura

Vil også anbefale Biosphere. Han har laget mye fin musikk

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Hva av Biosphere anbefaler dere? Jeg har 10 album, men synes ikke noen av dem er noe særlig. Lite musikk, men mye lyder og romling (tror det ene sporet på 20 min er lyden av et jordskjelv eller noe).

I

ijustpop

Gjest
Ikke en sjanger jeg hører mye på(sval og avslappende), men anbefalelsen av In a beautiful place out in the country bifalles. Boards of Canada har aldri vært i nærheten av dette på noen av albumene sine. Synd. En av de beste elektronikautgivelser noensinne.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg har vel alt av fyren, og syntes han er en av norges fremste samtidsmusikere, sammen med Deathprod & Arne Nordheim. Men det er musikk som krever av deg, du må ville noe...ikke bare ville bli servert ;)

O.
Greven skrev:
Hva av Biosphere anbefaler dere? Jeg har 10 album, men synes ikke noen av dem er noe særlig. Lite musikk, men mye lyder og romling (tror det ene sporet på 20 min er lyden av et jordskjelv eller noe).

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Dette er musikk jeg hører en del på...så her kommer en batch:

Først, superdad:

Så andre godsaker:

Det får holde, ble sliten nå.

O.

I

ijustpop

Gjest
Dog har mye bra på lista. Spesielt er Venice og Endless Summer med Christian Fennesz favoritter. Music for Airports også. Men det er lite 'sløye beats' om det er det man er ute etter.

Luvaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2007
Antall liker
38
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Siden Boards of Canada er blitt nevnt her vil jeg bare si at i den leiren er Geogaddi mitt favorittalbum. Er nok ikke for den mest generelle electronica lytteren, men noe av det som blir spilt mest i denne kåken. Telefon Tel Aviv ligger nok også nære her og har et par bra plater. Deadbeat's New World Observer som vist ovenfor tok meg med storm.

Platene som virkelig tok meg inn i electronicaens verden var Kruder & Dorfmeister - The K&D Sessions & Leftfield - Leftism. Disse ligger enda på topp ett eller annet lista mi og det er mange år siden de ble oppdaget.

Andre er Kid Loco, Thievery Corporation, Tosca, Peace Orchestra

Kommer du litt inn på trip-hop siden så er Massive Attack ikke å komme utenom, spesielt Mezzanine. Portishead har noen gromplater, kommer foresten med ny plate nå i april (Third).

yellow

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
476
Erik Wøllo blir nevnt tidligere i tråden. Jeg kan bare gi min tilslutning.
"Wind Journey" er et must. Coveret på denne sier det meste. Sleng CDen i skuffen, sett deg i godstolen, lukk igjen øynene og du er på ballongferd over nydelig landskap.

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Jeg liker Orb - U.F.Orb er blant mine favoritter.

Air er nevnt - Moon Safari er også bra.

Selv synes jeg The Residents er kongene av elektronisk musikk, men tror ikke det passer til trådstarters forespørsel......Sjelfullt, ja, men svalt og avslappende? Neppe. The Residents er uneasy listening.

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
1.807
Torget vurderinger
5
Henger meg på Fennesz, Boards of Canada, Biosphere etc. Andre innspill:
Aphex Twin - Selected ambient works II
Manitoba - Start breaking my heart
Mum - Finally we are no one

Tormod

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
3
Luvaton skrev:
Siden Boards of Canada er blitt nevnt her vil jeg bare si at i den leiren er Geogaddi mitt favorittalbum. Er nok ikke for den mest generelle electronica lytteren, men noe av det som blir spilt mest i denne kåken. Telefon Tel Aviv ligger nok også nære her og har et par bra plater. Deadbeat's New World Observer som vist ovenfor tok meg med storm.

Platene som virkelig tok meg inn i electronicaens verden var Kruder & Dorfmeister - The K&D Sessions & Leftfield - Leftism. Disse ligger enda på topp ett eller annet lista mi og det er mange år siden de ble oppdaget.

Andre er Kid Loco, Thievery Corporation, Tosca, Peace Orchestra

Kommer du litt inn på trip-hop siden så er Massive Attack ikke å komme utenom, spesielt Mezzanine. Portishead har noen gromplater, kommer foresten med ny plate nå i april (Third).
Kjenner veldig godt til Thievery og Tosca - Bra men ikke favoritter , Air-Moon Safari er bra- Sævåg er også bra, Sævåg og Tosca mener jeg er mest sval og sjelfull
Favoritter som kanskje har litt mer trykk, likevel er det rolige fra disse absolutt i sjanger sval og sjelfull:
St- Germain - Tourist
Gotan Project, både Revancha de Tango og Lunatico
Absolutt fantastisk single fra Norske Xploding Plastix - 22 Carat Tear Jerker
Til slutt - absolutte favoritt: Mazzive Attack - Protection - Fantastisk plate

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.669
Torget vurderinger
4
Jeg kom nettopp over en glemt liten skatt i CD-hylla, - Gigi "Illuminated Audio". Reproduksjon og mix av Bill Laswell .

Ellers vil jeg anbefale en annen skjult liten skatt; Rune (grammofon) Kristoffersen sitt kortlevde prosjekt Elephant Song fra 1993. Er du heldig å komme over det i en obskur bruktsjappe er det vel verdt å ta med seg.

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
Greven skrev:
Viss du har ti album av ein kar du ikkje likar noko særleg har du kanskje prøvd nok?;) Platene hans som minner mest om "musikk", viss eg skal prøve å tolke deg, er dei to fyrste platene: Microgravity og Patashnik. Der er det både beat og korte melodiøse tema.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Etter anbefaling i denne tråden har jeg skaffet meg en del Brian Eno og Fennesz plater. Disse er meget bra! :) Takk for anbefalingene!

G

Gjestemedlem

Gjest
Kitaro kan være riktig avslappende på sitt beste. Silk Road, Tenku og Kojiki er bra.

Future Sound of London kan være vedt å høre på.. f.eks. ISDN og Dead Cities

Portishead kan jo få deg til å sige ut i tåkeheimen kanske lett.

ellers er det mye å hente fra 70-talls berlin school. Peter Seiler, Software, Klaus Schultze, Tangerine dream, eller litt nyere slik som Free System Projekt

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Har lest meg litt opp omkring denne Brian Eno og han har jo en meget bra merittliste! :) Eneste minuset er vel at det viser seg også å være mannen bak Windows oppstartslyden..... ;D ;D

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.489
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
XeqtR skrev:
ikke noe cheezy synth basert data skvip.
::)

Denne er egentlig obligatorisk

Og så har han skrapt sammen gamle synther og gjort den på nytt.

Vedlegg

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
985
Torget vurderinger
18
Her er mye nevnt allerde, men...ang FSOL kan jeg anbefale "Lifeforms", deres desidert beste.

ellers er følgende glimrende elektronika i etterspurte genre....

-A Reminicent Drive
-Global Communication
-Fragile State
-(Afterlife)

larsggu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.07.2007
Antall liker
21
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Yakubu skrev:
Hei!

Her er det bare å poste tips angående band/grupper som lager musikk i sjangeren electronica, ikke syre aka rave musikk. Jeg snakker om stemningsfull og sjelfull electronica, ikke noe cheezy synth basert data skvip.

Finnes det noe slikt?
Er ikke all elektronika synth- og/eller databasert, derav navnet på sjangeren? ???

Jeg har de siste dagene fallt fullstendig for debut-albumet til unge Trentemøller. Han er vel kanskje mest kjent for å levere remix'er i bøtter og span til hippe og trendye listetoppere, men skiva "The Last Resort" fra 2006 er kjemisk fri for ost. Den inneholder en fantastisk blanding av dyp techhouse, slik du kan finne på hans tidlige EP'er, og melodisk ambient med en dash dub. Anbefales på det varmeste, spesielt spesialutgaven på vinyl (2xLP).

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.958
Torget vurderinger
4
Murcof - Remembranza

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Hva med electronica pionèrene Tangerine Dream?
- tidvis rytmisk (trance lignende) men også tidvis utenomjordisk, svevende og veldig ambient samt new age orientert.

G

Gjestemedlem

Gjest
frans skrev:
Hva med electronica pionèrene Tangerine Dream?
- tidvis rytmisk (trance lignende) men også tidvis utenomjordisk, svevende og veldig ambient samt new age orientert.
Absolutt mye bra her. Dette er min favoritt:

Vedlegg

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.958
Torget vurderinger
4
Gentle People - Soundtracks for living

Om du takler litt sval vokal er dette deilig musikk for varme sommerkvelder.

Synes trådstarter har fått en god del gode forslag, så han skulle nok klare å finne noe han liker :)

Topp Bunn