Svakeste ledd

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Har du sendt Mail og ikke fått svar?
Sendte epost nå etter at du tok det opp. Har brukt den gamle versjonen så mye at jeg ikke tenkte over det.
Får se hva som svares. Men alltid best om flere tar opp samme tema på epost :)
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Fikk svar med en gang.
Han beklager, og sendte ved PDF manual.

Den skulle visstnok være printet ut og lagt ved av butikken. Men her er nok dette glemt.

DFDACD2D-1789-485C-BF81-34799709F0FE.jpg
 
Sist redigert:

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Med de små sirklene rundt krysningspunktene hadde dette vært nesten selvforklarende.....
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Med de små sirklene rundt krysningspunktene hadde dette vært nesten selvforklarende.....
Nettopp.. Det var slik på den gamle versjonen protraktor. På ny utgave er disse bortevekk ;)
I tillegg er strekene flyttet, og ny strek har dukket opp. Noe som ikke Kom frem på den medfølgende «gamle» manualen.
Men på den som jeg fikk tilsendt så kommer det frem tydelig hvilken som skal brukes.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
Jeg har følgene oppsett i vinyl riggen min. Dr feickert Woodpecker spiler, Jelco 750L arm. ZYX 4D ultimate (U) PU og Naim Superline RIAA. Opplever at det spiller ganske så bra, men opplever at mellomtonen er noe tilbakelent/tilslørt. Når jeg spiller digitalt så låter mellomtonen bedre. Ellers så synes jeg vinylen låter mere naturlig. Men den tilsløringen irriterer og gjør nok at jeg ikke spiller så mye vinyl lengre.

Prøvde nettopp en annen tonearmskabel. Det ble noe bedre. Alle innstilling skal være riktige. Noen som tenker hvor skoen trykker? Er armen for dårlig? Eller kanskje missmatch mellom arm og pu? Har prøvd den nye PS audio Stella RIAA. Naim riaaen låt bedre hos meg.
Jeg mener å ha lest att Rudi har testet samme vinylrigg som du har og var veldig fornøyd, både med arm og pickup att de matchet godt. Og du har en god spiller så
da vil jeg gå ut i fra att pickup ikke er perfekt for deg.
Må bare si at det spiller bra. Mangler litt på mellomtonen. Vokalen er litt mere tilbakelent i forhold til digitalt. Det kan godt være ZYX ikke er perfekt for meg. Men den har også kvaliteter som jeg setter stor pris på. Rudi testet også Jelco 950. I forholdt til 750 så var det som et slør som forsvant på 950. Kanskje det er det som skal til. Sammen med en bedre tonearmskabel. Dette handler nok en del om smak og behag.
Ja jeg vil tro att det handler og smak og behag. Og jeg må jo si att på alle de vinyl oppsettene jeg har hørt, så er det nettopp det du påpeker med lyden på vinyl kontra digitalt synes jeg ofte er tilfelle. Så jeg har tenkt tanken mange ganger selv hvorfor jeg gidder å bruke så mye tid å penger på noe som kan gjøres mye enklere og billigere ved å bruke digitalt:)
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
16.987
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Jeg har følgene oppsett i vinyl riggen min. Dr feickert Woodpecker spiler, Jelco 750L arm. ZYX 4D ultimate (U) PU og Naim Superline RIAA. Opplever at det spiller ganske så bra, men opplever at mellomtonen er noe tilbakelent/tilslørt. Når jeg spiller digitalt så låter mellomtonen bedre. Ellers så synes jeg vinylen låter mere naturlig. Men den tilsløringen irriterer og gjør nok at jeg ikke spiller så mye vinyl lengre.

Prøvde nettopp en annen tonearmskabel. Det ble noe bedre. Alle innstilling skal være riktige. Noen som tenker hvor skoen trykker? Er armen for dårlig? Eller kanskje missmatch mellom arm og pu? Har prøvd den nye PS audio Stella RIAA. Naim riaaen låt bedre hos meg.
Jeg mener å ha lest att Rudi har testet samme vinylrigg som du har og var veldig fornøyd, både med arm og pickup att de matchet godt. Og du har en god spiller så
da vil jeg gå ut i fra att pickup ikke er perfekt for deg.
Må bare si at det spiller bra. Mangler litt på mellomtonen. Vokalen er litt mere tilbakelent i forhold til digitalt. Det kan godt være ZYX ikke er perfekt for meg. Men den har også kvaliteter som jeg setter stor pris på. Rudi testet også Jelco 950. I forholdt til 750 så var det som et slør som forsvant på 950. Kanskje det er det som skal til. Sammen med en bedre tonearmskabel. Dette handler nok en del om smak og behag.
Ja jeg vil tro att det handler og smak og behag. Og jeg må jo si att på alle de vinyl oppsettene jeg har hørt, så er det nettopp det du påpeker med lyden på vinyl kontra digitalt synes jeg ofte er tilfelle. Så jeg har tenkt tanken mange ganger selv hvorfor jeg gidder å bruke så mye tid å penger på noe som kan gjøres mye enklere og billigere ved å bruke digitalt:)
Å hadde digital lyden vært mye dårligere enn vinyl, så hadde jeg stresset med å å oppgradere digital biten. Evig runddans:)
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.273
Antall liker
6.429
Sted
Under stjernene
Må bare si at det spiller bra. Mangler litt på mellomtonen. Vokalen er litt mere tilbakelent i forhold til digitalt. Det kan godt være ZYX ikke er perfekt for meg. Men den har også kvaliteter som jeg setter stor pris på. Rudi testet også Jelco 950. I forholdt til 750 så var det som et slør som forsvant på 950. Kanskje det er det som skal til. Sammen med en bedre tonearmskabel. Dette handler nok en del om smak og behag.
Ja jeg vil tro att det handler og smak og behag. Og jeg må jo si att på alle de vinyl oppsettene jeg har hørt, så er det nettopp det du påpeker med lyden på vinyl kontra digitalt synes jeg ofte er tilfelle. Så jeg har tenkt tanken mange ganger selv hvorfor jeg gidder å bruke så mye tid å penger på noe som kan gjøres mye enklere og billigere ved å bruke digitalt:)
Å hadde digital lyden vært mye dårligere enn vinyl, så hadde jeg stresset med å å oppgradere digital biten. Evig runddans:)
Må nok innrømme at jeg er i mål i begge leire, kan nok hende at enkelte ting kan bli enda bedre - og hva så.;D
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
16.987
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Må bare si at det spiller bra. Mangler litt på mellomtonen. Vokalen er litt mere tilbakelent i forhold til digitalt. Det kan godt være ZYX ikke er perfekt for meg. Men den har også kvaliteter som jeg setter stor pris på. Rudi testet også Jelco 950. I forholdt til 750 så var det som et slør som forsvant på 950. Kanskje det er det som skal til. Sammen med en bedre tonearmskabel. Dette handler nok en del om smak og behag.
Ja jeg vil tro att det handler og smak og behag. Og jeg må jo si att på alle de vinyl oppsettene jeg har hørt, så er det nettopp det du påpeker med lyden på vinyl kontra digitalt synes jeg ofte er tilfelle. Så jeg har tenkt tanken mange ganger selv hvorfor jeg gidder å bruke så mye tid å penger på noe som kan gjøres mye enklere og billigere ved å bruke digitalt:)
Å hadde digital lyden vært mye dårligere enn vinyl, så hadde jeg stresset med å å oppgradere digital biten. Evig runddans:)
Må nok innrømme at jeg er i mål i begge leire, kan nok hende at enkelte ting kan bli enda bedre - og hva så.;D
Jeg er ikke langt unna jeg heller. Akkurat nå prioriteres akustikken i rommet. Vinylen spiler fint, men tenker at pu kanskje ikke får ut hele potensialet. Alltid et lite jag. Hadde jeg ikke direkte sammenlignet med digitalt, så hadde jeg kanskje ikke reagert. Jeg tror arm og kabling kan gjøres bedre. Lite som skal til for at jeg blir fornøyd. Mangler liksom det siste steget.
 

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.273
Antall liker
6.429
Sted
Under stjernene
Å hadde digital lyden vært mye dårligere enn vinyl, så hadde jeg stresset med å å oppgradere digital biten. Evig runddans:)
Må nok innrømme at jeg er i mål i begge leire, kan nok hende at enkelte ting kan bli enda bedre - og hva så.;D
Jeg er ikke langt unna jeg heller. Akkurat nå prioriteres akustikken i rommet. Vinylen spiler fint, men tenker at pu kanskje ikke får ut hele potensialet. Alltid et lite jag. Hadde jeg ikke direkte sammenlignet med digitalt, så hadde jeg kanskje ikke reagert. Jeg tror arm og kabling kan gjøres bedre. Lite som skal til for at jeg blir fornøyd. Mangler liksom det siste steget.
Ja akustikken er viktig. Har et vanskelig rom. Montert i løpet av siste året 3 akustikkplater i taket, 2 på hver side, 1 bak og 1 foran. 1 bassabsorbent bak hver høyttaler hadde jeg fra før.
Det kan være vanskelig å treffe med kombinasjonen PU og platespiller er. Av og til kan flaksen være større enn kunnskapen.
Har gått kritisk til verks i dag, da jeg har et tilbud på Zyx Ultimate Dynamic. Jeg klarer ikke å høre at noe kan bli noe (særlig) bedre. Dette til tross for at arm/drivverk er 30-35 år gammelt. Motoren blir drevet direkte fra nettet, ikke noen motorstyring der i gården.

Det kan være er en del å hente på kabling og føtter.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
16.987
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Har gjort mange akustiske tiltak i mitt rom. Summen av rommet og oppsettet blir lyd vi hører. Det kan godt være at digital oppsettet mitt som kanskje er mere pågående i mellomtonen. Men at mine tiltak i rommet gjør at det spiller bra. Men at dette ikke er like godt tilpasset vinyl oppsettet mitt. Jeg holder på reversere noen av tiltakene fremover. Porøst er bra, kan gjøres bedre. Kommet til å bytte de ut litt etter litt. Tror det vil hjelpe. Gammel drivverk kan funke like bra som nytt. Som du sier så er kan flaks være avgjørende på om kombinasjon er suksess. Skal tross alt tilpasses resten av anlegget, rommet og ikke minst ørene.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.842
Antall liker
38.577
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Har det litt på samme vis her hjemme Sevald, digital riggen er hakket bedre en vinyl i mine ører :) men regner med at å oppgradere pu vil gjøre forskjellene mindre men for all del så spiller det slettes ikke verst noen av delene :)

mvh
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
16.987
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Har det litt på samme vis her hjemme Sevald, digital riggen er hakket bedre en vinyl i mine ører :) men regner med at å oppgradere pu vil gjøre forskjellene mindre men for all del så spiller det slettes ikke verst noen av delene :)

mvh
Lettere å komme i mål med digital avspilling. Men at vinyl kan være mere utfordrende gjør at det er mere spennende å drive med. Du oppgradere armen og regner med at det var en suksess?
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.842
Antall liker
38.577
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Har det litt på samme vis her hjemme Sevald, digital riggen er hakket bedre en vinyl i mine ører :) men regner med at å oppgradere pu vil gjøre forskjellene mindre men for all del så spiller det slettes ikke verst noen av delene :)

mvh
Lettere å komme i mål med digital avspilling. Men at vinyl kan være mere utfordrende gjør at det er mere spennende å drive med. Du oppgradere armen og regner med at det var en suksess?
Ja det ble et betydelig løft med arm bytte :) Mye mere attack i lyden så det er jeg godt fornøyd med, håper å tror at et pu bytte drar det enda lenger.
Har i grunnen sett meg ut en Art9 som pu siden jeg i utgangs punktet er godt fornøyd med AT :)

MVH
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
16.987
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Tar en ny runde å justerer opp spilleren. Bilde viser et fozgometer for justering av azimuth.

D74B89D1-972D-4DF5-9002-AE714C92BA8B.jpg
 

hogen

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.12.2003
Innlegg
2.808
Antall liker
2.374
Torget vurderinger
2
Feil kapasitanse på armkabel?
Siden du spør er det MM?
Nei. Det er MC. Balle Clorin nevnte dette med feil kapasitanse på armkabel som en av punktene. Armkabelen min er Van den hull oyaide. Denne fulgte med platespilleren som jeg kjøpte brukt. Jeg har nå lånt en original kabel til en kostbar Vertere spiller. Det hjalp noe. Så armkabel her en del å si. Burde jeg teste andre?
Min erfaring er at tonearmskabel har mye å si.
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
16.987
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Tonearmskabel har noe å si. Sammen med mye annet. En ting som ikke er nevnt og litt glemt fra min side er platematten. Eller i fravær av platematte. Mange spiller uten platematte på dr feickert, og det gjør heller ikke jeg. Testet for lenge siden en matte jeg har liggende. Kostbar matte i noe gummi lignende materiale. Husker at jeg ikke brukte den pga pucken ikke når gjengene på sentertappen. Testet den i dag igjen( tror ikke jeg har testet før på Zyx pu) Sammen med noe finjustering, bytte av tonearmskabel og matte så har jeg kommet til et punkt hvor jeg er ganske så fornøyd. Så får jeg heller bestille ny puck. At jeg har oversett matten er nesten flaut. Ja jeg vet at VTA blir påvirket, men det er det tatt hensyn til.
 
Topp Bunn