SVADASPRÅK; Finnes det en grense for hvor drøy en produktbeskrivelse kan bli?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.015
    Torget vurderinger
    2
    Leverandørforfølgelse/offentlig latterliggjøring er selvsagt ikke formålstjenlig, men jeg må innrømme at avsnittet om at 'relasjonen'/"sterk kobling" denne disken har til vinyl, at slike disker- og dens fremstilling benyttes til å produsere master-disken skal gi vesentlig bedre lyd fra vinyl, fikk meg til å heve øyenbrynene. Denne "en helt spesiell nitrocelluloselakk" er standard hyllevare i musikkinstrumentforretninger ettersom jeg har observert.
    Tekstens oppbygning og den innhold gir i alle fall meg en sterk assosiasjon til tekster og påstander såkalte healere skriver, der "naturlige molekyler balanserer kroppens molekylfrekvenser slik at denne naturlig fremstilte saften til kr 750,- pr dl beskytter deg mot alle alvorlige sykdommer."
    Jeg er ikke uenig i dette, altså, bare for å ha det klart.
    Dette er sånn Spec ønsker å fremlegge sitt budskap, jeg har pusset det litt for å vinkle det noe mer mot et kritisk norsk marked, men kan ikke fjerne produsentens grunnleggende ide gjennom oversettelsen, heller.

    Ta det for hva det er, for å sitere Arve over her, det er ikke snakk om liv eller død. Skulle jeg skrevet om produktet i hifipressen, ville jeg nok selv debattert ordlyden fra produsenten, slik jeg har gjort flere ganger i mine artikler opp gjennom årene.

    Og uavhengig av hvordan Spec ønsker å forklare hva som skjer, kan jeg for egen del i det minste si at det som skjer oppleves av meg som svært fordelaktig! :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.015
    Torget vurderinger
    2
    I sammenheng med det ovenstående, har jeg sakset fra en produsent av bl.a. CD drivverk:

    The CD drive features a sophisticated, super precise, new levels of mechanical qualities to read out a bit-perfect data stream.
    Kan så definitivt imøtegås, det der også. Men noe må produsentene få si, uten at det må skape aggresjon. Shampoo, gulvvaskemidler, biler og reiser markedsføres også med dubiøse, underliggende budskap, som neppe kan verifiseres eller underbygges veldig godt. Det heter reklame, og det er neppe ansett som den endelige sannhet.
    Jeg synes det er rimelig å spørsmålsstille både det ene og det andre, men å skape noe som minner om en hetsekampanje mot noen som forsøker å spre sitt glade budskap, synes jeg er regelrett ufint.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.190
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Men nå er det slik at bevisbyrden for slike fantastiske egenskaper ligger hos produsent / importør, noe som ikke rent sjelden blir forfulgt av forbrukermyndighetene... men aldri for "HiEnd", etter det jeg har sett eller hørt om... her slipper man unna med hva som helst....
    NB: dette var ikke spesifikt for Spec....
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Så hva kommer det av?
    Hva det kommer av? Det har jeg virkelig kun en vag formening om. Jeg er ingen materialingeniør (om det er den korrekte norske tittelen), jeg konstruerer ingenting og mitt eneste måleinstrument er et multimeter jeg har brukt to ganger, med varierende hell. Denslags spørsmål overlater jeg til folk med faktisk og relevant kompetanse å svare på, helst produsenten selv og gjerne i form av fyldig vedlagt dokumentasjon. Noe som ellers er helt dagligdags når man presenterer produkter som man hevder har kvaliteter utover det vanlige eller kjente.

    Personangrepet ser jeg ikke helt hvorfor du må ta med
    Jeg ser at det kan forstås slik, men det var faktisk ikke hensikten. Det er ganske enkelt min helt ærlige og oppriktige mening.

    Du sier selv det er forskjell på lyden avhengig av platemattens materiale. Hva er det som teknisk sett skjer?
    Besvart ovenfor.

    Jeg aksepterer at det kan diskuteres hvorfor og hvordan forskjeller oppstår, og jeg aksepterer placebo / nocebo som fenomen. Men hvordan skal man markedsføre noe som har med platespillere å gjøre, om man ikke får fortelle om påvirkeligheten i signalene fra en pick-up?
    Jeg fatter virkelig ikke hvordan dette kan være så til de grader vanskelig å forstå: man kan hevde nøyaktig hva man vil om effektene til produktet man selger, så lenge man kan understøtte det med data som henger på greip. Man kan ikke - i noen annen sammenheng, i noen annen del av samfunnet - uten videre slenge ut løse påstander i hytt og gevær OG deretter bli snurt og fornærmet når noen går en etter i sømmene og påpeker f.eks den totale mangelen på beviser eller at forklaringsmodellen strider mot kjente naturlover el.l. Man må faktisk velge det ene eller det andre, med mindre man er president av USA eller, tilsynelatende, driver i audiobransjen i en eller annen kapasitet.

    Det blir omtrent som om jeg skulle gå rundt og kalle meg selv professor i mattematikk, for så å bli jævlig såra og vonbråten om noen gravde opp vitnemålet mitt fra videregående der det klart og tydelig er trykket et to-tall i gjeldende rubrikk. Da har jeg faen meg bare meg selv å skylde på.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.015
    Torget vurderinger
    2
    Men nå er det slik at bevisbyrden for slike fantastiske egenskaper ligger hos produsent / importør, noe som ikke rent sjelden blir forfulgt av forbrukermyndighetene... men aldri for "HiEnd", etter det jeg har sett eller hørt om... her slipper man unna med hva som helst....
    NB: dette var ikke spesifikt for Spec....
    Sant nok, og jeg tror nok at dersom du ønsker det sterkt nok, kan du kontakte forbrukermyndighetene, og fremlegge overtrampene. For øvrig ligger det i sakens natur at svært få (men dessverre alt for mange, uansett), tror fullt og fast på reklame, så en del slakk må man nok tillate, eller se gjennom fingrene med, enten det dreier seg om shampoo eller forsterkere.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.015
    Torget vurderinger
    2
    @JMM: jeg er ikke snurt eller fornærmet, det er en sinnsstemning du selv har valgt å tillegge meg. Jeg forsøker bare å føre en saklig debatt, der jeg ikke synes min person er av nevneverdig interesse.

    Mht. saken; dersom det faktisk er forskjell på lyden fra en LP, avhengig av underlaget som benyttes, er en mulig forklaringsmodell at underlaget gjør noe med vibrasjoner som kommer gjennom tallerkenen, og/eller gjør noe med påvirkningen fra arm og pickup. Dersom dette er tilfellet, har det med andre ord å gjøre med vibrasjonskontroll og/ eller energiflyt. Det kan høres rart ut, men om dette er en eller annen form av demping fra utenforliggende / lokal påvirkning, så er det faktisk en ganske presis beskrivelse.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Reklamer for ethvert hud eller hårprodukt er underlagt LANGT strengere ettersyn og må i tillegg kunne dokumentere enhver effekt de påberoper seg.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    dersom det faktisk er forskjell på lyden fra en LP, avhengig av underlaget som benyttes, er en mulig forklaringsmodell at underlaget gjør noe med vibrasjoner som kommer gjennom tallerkenen, og/eller gjør noe med påvirkningen fra arm og pickup. Dersom dette er tilfellet, har det med andre ord å gjøre med vibrasjonskontroll og/ eller energiflyt. Det kan høres rart ut, men om dette er en eller annen form av demping fra utenforliggende / lokal påvirkning, så er det faktisk en ganske presis beskrivelse.
    Helt enig, samtidig som ingenting av det du sier her har noe som helst å gjøre med det jeg snakker om. Det er innlysende at denne matta vil låte forskjellig fra min matte i kork og gummi - det som er særdeles langt fra innlysende er at den på noen som helst måte "garanterer en eksakt, kontrollert energiflyt ", en "eksakt vibrasjonskontroll" eller består av "et helt spesielt materiale ".

    At den låter annerledes enn mange/alle andre platematter er en fullstendig mundan påstand. Disse eksepsjonelle egenskapene innebærer imidlertid en heftig bevisbyrde.
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.015
    Torget vurderinger
    2
    Om så er tilfelle tenker jeg at du jaggu bør tørke krokodilletårene, gå i deg selv, og tenke litt gjennom hva du faktisk forfekter.
    Jeg ser at det kan forstås slik, men det var faktisk ikke hensikten. Det er ganske enkelt min helt ærlige og oppriktige mening.
    Liten sidevei her, bare for å vise at det å ordlegge seg presist, ikke alltid er så enkelt.

    Det første sitate oppleves som et klart personangrep, der du tillegger meg en respons jeg ikke har, samt angriper meg for det samme (aka. "stråmannsargumentasjon")

    Så sier du at det ikke var ment som et personangrep, for deretter å understreke at det er din ærlige oppfatning av meg som person, da kan ikke jeg lese det annerledes enn at det faktisk var ment som et personangrep.

    Det tåler jeg fint, men det jeg forsøker å få fram her, er at man må lese med litt velvilje for å forstå budskapet, dette med skrevne ord kan være utfordrende. Det er ikke så lekende lett å uttrykke seg sånn at alle umiddelbart forstår valøren og nyansene i det man har skrevet. Og det må både den som skriver og den som leser ta med seg i beregningen på en debattside som denne.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.015
    Torget vurderinger
    2

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Lovverket er det samme, men det har aldri blitt håndhevet i forhold til audiobransjen. Høyst sannsynlig fordi det verken finnes ressurser eller kompetanse til å gjøre det. Ergo: gullkantet frikort.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.015
    Torget vurderinger
    2
    Eksempel på shampooreklame:

    Det var liten tvil om at geitrams skulle være en hovedingrediens i RÅ fra Define, da vi oppdaget den gode effekten planten har på håret og hodebunnen. Pleiende Geitrams Shampo og Balsam er god mot hodebunnen for et sunt hår og passer til alle hårtyper. I tillegg til at geitrams:

    Lindrer irritert og sensitiv hodebunn
    Motvirker flass
    Gir en sunn hodebunn
    Har prebiotisk effekt. Prebiotika stimulerer vekst av de gode mikroorganismene og balanserer mikrofloraen i hodebunnen.
    Reduserer produksjon av hodebunnsfett

    Planten har mange bruksområder og har gjennom tidene blitt brukt i folkemedisin der væsken fra stilken ble smurt på sår. Bladene til geitrams har også blitt lagt direkte på sår og insektstikk for lindrende effekt.
    Jeg tror bare sånn delvis på det der, må jeg innrømme. Sikkert en bra shampoo, men det kommer jeg aldri til å finne ut, for jeg har ikke hår på huet.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.015
    Torget vurderinger
    2
    Lovverket er det samme, men det har aldri blitt håndhevet i forhold til audiobransjen. Høyst sannsynlig fordi det verken finnes ressurser eller kompetanse til å gjøre det. Ergo: gullkantet frikort.
    Nja, jeg tror i grunn ikke det.
    Dersom selgeren påstår (og det har jeg faktisk selv opplevd at noen har gjort!!) at lyden fra klasse-A påvirker dine indre organer, så kroppen fungerer bedre, da hadde nok den reklamen fått et endringspålegg ganske kjapt, ja. :)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Har ikke noe som helst problem med Geitramsen. Den blir brukt til å utvinne bestanddeler i medisin, er betennelsedempende, antibakteriell og blødningsstoppende, i tillegg til flere andre egenskaper.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Nja, jeg tror i grunn ikke det.
    Dersom selgeren påstår (og det har jeg faktisk selv opplevd at noen har gjort!!) at lyden fra klasse-A påvirker dine indre organer, så kroppen fungerer bedre, da hadde nok den reklamen fått et endringspålegg ganske kjapt, ja. :)
    Kanskje, kanskje ikke, men jeg tviler. Selv vet jeg om flere som har levert inn klager til Forbrukertilsynet og forsøkt å få dem til å ettergå audiobransjens høytflyvende påstander (niks, jeg er ikke en av dem). Helt uten hell, som sagt grunngitt med mangel på ressurser og kompetanse.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.015
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke noe som helst problem med Geitramsen. Den blir brukt til å utvinne bestanddeler i medisin, er betennelsedempende, antibakteriell og blødningsstoppende, i tillegg til flere andre egenskaper.
    Finner ingen beviser på at Geitrams i naturlig form har slike egenskaper. Du sier den er antibakteriell (antibiotisk), mens shampoo-reklamen sier det motsatte, pro-bakteriell. Planter tillegges ofte mange gode egenskaper, men dessverre er det vanskelig å underbygge dette i medisinske forsøk.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det føles litt som en avsporing dette her, men anyway: det spørs muligens hvordan du leser det. Jeg tviler på at de mener at innsanket, hel Geitrams hives i en blender og deretter tilsettes sjampoen. Da heller jeg mer til at de mener at bestandeler utvunnet fra den blir brukt. Antar jeg.

    Men det er muligens nok Geitrams for akkurat denne tråden?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.015
    Torget vurderinger
    2
    Enig. :) Det var bare et relevant, tilfeldig valgt eksempel.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Tidligere har det ofte vært benyttet platetallerkener av aluminium eller glass, med platematter av gummi, lær eller filt på toppen. Alle disse materialene har sine egenskaper som vil påvirke de svært følsomme signalene fra en pick-up. Glass og aluminum formidler vibrasjoner som behøver demping, mens bruken av gummi, lær og filt kan overdempe, og dermed også begrense energiflyten i pick-up’en ved avspilling.

    Dette er sprøyt (siste setning).
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Energiflyt i ein pickup må vel nødvendigvis vere den straumen som vert generert? Her er det spolar og jern som tel. På den andre sida er det tydeleg skilnad mellom ulike matte- og tallerkenmateriale si innverknad på lyden. Så dei fyrste setningane kan vere rette, medan sprøytet kjem til sist.
    Her kan vi halde fram drøftinga, viss vi vil. Men eg skal jobbe i hagen når popquiz er slutt....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Ja. Hvordan overdemper man uønskede vibrasjoner? Uønskede vibrasjoner er forvregning. Kun vibrasjoner fra rillene i plata skal gjengis. Resonanser skal dempes så godt som mulig. Overdemping er umulig....
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Energiflyt i ein pickup må vel nødvendigvis vere den straumen som vert generert?
    Eller (uten å kjenne til vedkommende pick up eller tekstens opphav) så kan det väre den lydmessige/mekaniske energien som dempes, og da skulle det kanskje stått fra og ikke i puén, så det kan kanskje leses og forståes på (minst) to måter...my to cents...basert på erfaring att platematter oppleves forskjellig uten at de elektriske egenskapene i puén har endret seg...

    mvh
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Men, hvorom alt ting er, i stua i 2. etasje syntes jeg lyden manglet litt pondus i bassen med den plasseringen ht hadde mot hvert sitt hjørne i enden av stua/smaleste vegg, og tilsvarende plassering av samme ht i kjellerstua ga litt vel mye energi der nede i dypbassen. I går kveld bar jeg sakene tilbake opp i stua i 2. etasje, men plasserte ht mot langveggen med avstand 1/4 av vegglengden fra hvert sitt hjørne, og VOILA!, spot-on mht passe mengder dypbass. Ingen tweaks hvor en må bruke fremmedord for å forklare årsak-virkning kan oppveie den 'oppgraderingen' med mer vellykket plassering av ht, og det er til og med gratis.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.015
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser ellers på Finn at det ligger et par høyttalere til salgs med en kilopris på 34500,-, og det er ganske mye, når de veier 500 kilo.

    Jeg tror ikke en gang det finnes så mye svada i verden, at det kan forklares på fornuftig vis. På den annen side er og blir denne hobbyen sånn passe sjuk, og noen vil ha alt de kan klare å kjøpe, 7 biler i garasjeanlegget på strandtomta, egen velværeavdeling i huset, båten ved brygga nedenfor koster fort noen titalls millioner, den også.
    Sånn er arten homo sapiens. I en slik sammenheng synes jeg litt "kreativ" bruk av språket for å beskrive en drøm, er litt prosaisk, i grunn. :)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Ja. Grunnen til at det selges kabler til hi-fi formål til 100 000kr + er at det finnes folk som gjerne vil betale så mye for en kabel...
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det er jeg forsåvidt enig i.... og alle bruker kronene som de vil, - problemet oppstår når argumentet eller forsvaret ofte blir "det må jo være bedre/best fordi det koster mest".....
    Helt enig... Hva er det i bunn og grunn vi diskuterer? Jantelov, "ingen skal ha dyrere anlegg enn meg, og det er iallefall ikke bedre enn mitt hvis det ikke vises til målinger"? "Svadaspråk er ikke tillat, hvis det ikje gangner meg, evt er gratis, eller min NTNU utdanning gjør dumskapen selvforklarende..."???
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Jeg ser ellers på Finn at det ligger et par høyttalere til salgs med en kilopris på 34500,-, og det er ganske mye, når de veier 500 kilo.

    Jeg tror ikke en gang det finnes så mye svada i verden, at det kan forklares på fornuftig vis. På den annen side er og blir denne hobbyen sånn passe sjuk, og noen vil ha alt de kan klare å kjøpe, 7 biler i garasjeanlegget på strandtomta, egen velværeavdeling i huset, båten ved brygga nedenfor koster fort noen titalls millioner, den også.
    Sånn er arten homo sapiens. I en slik sammenheng synes jeg litt "kreativ" bruk av språket for å beskrive en drøm, er litt prosaisk, i grunn. :)
    Jeg er selvsagt helt enig i at prisen er helt hinsides, men det skal sies at de har noe spennende teknologi som man ikke finner ellers. Motorene i mellomtone og bass består utelukkende av ferromagnetiske og umagnetiske materialer. Altså, det er ikke stål eller andre paramagnetiske materialer i motorene. Børresen har iofs også motorer som er helt uten paramagnetiske materialer, men deres magneter er aksiale. Om jeg har forstått rett bruker Kharma radiale magneter. Det gjør i såfall at de får mye mer linjær slaglengde, men begge vil ha ekstremt lav induktans og praktisk talt fullstendig fravær av fluxmodulering. Det eneste negative med slike motorer er at de vil være ekstremt sårbare for varme siden man har neodymiummagneter liggende så tett på spolen.
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    669
    Antall liker
    742
    I sammenheng med det ovenstående, har jeg sakset fra en produsent av bl.a. CD drivverk:



    Kan så definitivt imøtegås, det der også. Men noe må produsentene få si, uten at det må skape aggresjon. Shampoo, gulvvaskemidler, biler og reiser markedsføres også med dubiøse, underliggende budskap, som neppe kan verifiseres eller underbygges veldig godt. Det heter reklame, og det er neppe ansett som den endelige sannhet.
    Jeg synes det er rimelig å spørsmålsstille både det ene og det andre, men å skape noe som minner om en hetsekampanje mot noen som forsøker å spre sitt glade budskap, synes jeg er regelrett ufint.
    En hetse-kampanje er selvsagt ikke ok. Men når samme leverandør/importør gang etter gang går i "Google-translate" fella og kommer med påstander som i beste fall blir humoristiske får det være grenser for hva man skal akseptere. Markedsføring kan også gjøres på en god måte uten å ty til blomsterspråk og uforklarlige beskrivelser av lyd og materialbruk.

    Importøren ville være tjent med å bruke gode og nøkterne beskrivelser av egne produkter for så å linke opp til en produsent. Folk er ikke dumme og denne type markedsføring styrker ikke importørens kredibilitet.

    IMO.

    JP
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Enig JP, og jeg ser et annet lite problem her. Vi ønsker jo gjerne at forhandleren skal ha litt peiling på det de selger. Det er ofte det nærmeste forbrukeren kommer en fagperson på området. Når man leser en norsk tekst som bærer preg av at den som har skrevet den ikke helt har forstått innholdet kan man fort få følelsen av at det er en mindre seriøs importør eller forhandler. Da er det nesten bedre å ikke skrive noe, men heller henvise til produsentens hjemmeside, evt reprinte teksten på originalspråket. Forøvrig kan det virke som om svada skrevet på japansk blir enda mindre troverdig når det forsøkes oversatt til engelsk. Jeg tror superlativer og språklige virkemidler har en litt annen funksjon i det japanske språket enn hva som er vanlig i den vestlige verden. Noen som kan japansk her?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.015
    Torget vurderinger
    2
    En hetse-kampanje er selvsagt ikke ok. Men når samme leverandør/importør gang etter gang går i "Google-translate" fella og kommer med påstander som i beste fall blir humoristiske får det være grenser for hva man skal akseptere. Markedsføring kan også gjøres på en god måte uten å ty til blomsterspråk og uforklarlige beskrivelser av lyd og materialbruk.

    Importøren ville være tjent med å bruke gode og nøkterne beskrivelser av egne produkter for så å linke opp til en produsent. Folk er ikke dumme og denne type markedsføring styrker ikke importørens kredibilitet.

    IMO.

    JP
    Enig i dette, JP, og jeg har derfor gjort en jobb med oversettelsene fra Spec.
    Et av problemene er også av kulturell art; hvordan beskriver man på japansk for det japanske marked, og hvordan oversettes dette til Engelsk. Spec har jo tydelige holdninger til hvordan de ønsker sitt budskap fremlagt, og det er langt fra alltid kompatibelt med et vestlig tenkesett. Derfor vil noen av deres beskrivelser oppleves som nokså mystiske for de fleste på disse sider.

    Det forhindrer heldigvis ikke at produktene som sådan spiller hårreisende bra, i min verden slår de knock-out på det aller meste av solid state-forsterkere, og i hvertfall er det klasse D done right! :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.015
    Torget vurderinger
    2
    Men hvorfor skrev du teksten da? Leverandør fikser vel det fint selv?
    PS: Bare litt undrende.
    Jeg er 80% permittert fra jobb, og har påtatt meg et oversettelsesoppdrag.

    Jeg har som nevnt slipt litt på Spec's beskrivelser, og mener fortsatt at de er i overkant kreative, men sånn vil produsenten ha det, det må man forholde seg til.
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    669
    Antall liker
    742
    Jeg er 80% permittert fra jobb, og har påtatt meg et oversettelsesoppdrag.

    Jeg har som nevnt slipt litt på Spec's beskrivelser, og mener fortsatt at de er i overkant kreative, men sånn vil produsenten ha det, det må man forholde seg til.
    Hva mener du med at slik vil Spec ha det? De kan da umulig være klar over hvordan annonsene har blitt formulert på norsk frem til nå?

    JP
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn