SVADASPRÅK; Finnes det en grense for hvor drøy en produktbeskrivelse kan bli?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Har du ingenting å melde er det et velkjent knep å pakke det inn i så mange ord som mulig.
    Å spe på med fremmedord og obskure termer hjelper selvsagt.

    Man kan jo lure på om forfatterne virkelig vurderer informasjonsinnholdet i det de skriver?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Har du ingenting å melde er det et velkjent knep å pakke det inn i så mange ord som mulig.
    Å spe på med fremmedord og obskure termer hjelper selvsagt.

    Man kan jo lure på om forfatterne virkelig vurderer informasjonsinnholdet i det de skriver?
    Problemet er vel mer å forsøksvis formidle noe komplisert teknologi til befolkningen slik at de tror de forstår hva det hele handler om
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Problemet er at egentlig så er dette stort sett ikke komplisert i det hele....men dog, - kanskje for folk som ikke har elektronikk som fag... For fagfolk blir svadaen lett gjennomskuelig som nettopp reinhekla svada, men når man forsøker å si noe, så går det som vi alle vet.... :cool:
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Med all respekt Rognlien - dette er tullprat.
    Og fryktelig arrogant og nedlatende.
    ??
    Ja vel? Kan du utdype?

    Jeg tror seriøst at de som forfatter salgspoesien, faktisk øsnker å formidle poenget med emosjonsformdling, Hvordan flytter vi teknikkens realiteter inn i persepsjonens verden?
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Med hensyn til en integrert måloppnåelse stabiliseres strategien hva angår satsingsområdet.I forhold til en helhetlig tidshorisont forankres økningen med sikte på løsningen.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    ??
    Ja vel? Kan du utdype?

    Jeg tror seriøst at de som forfatter salgspoesien, faktisk øsnker å formidle poenget med emosjonsformdling, Hvordan flytter vi teknikkens realiteter inn i persepsjonens verden?
    Vel - det opplagte er at man antar at mottageren ikke er i stand til å forstå en teknisk forklaring.
    Og - like opplagt: når man har funnet en 'lur' teknisk løsning klarer man ikke å forklare denne på en forståelig måte.
    Å gå ut i fra at ens publikum er idioter som svelger hva som helst av svada er ikke annet enn ren arroganse.
    Å beskrive tekniske løsninger med ''emosjonsformidling'' ?
    Hva med å sette inn et dikt av Børli istedet? Det har i hvert fall litterære kvaliteter - og er akkurat like relevant.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Vel - det opplagte er at man antar at mottageren ikke er i stand til å forstå en teknisk forklaring.
    Og - like opplagt: når man har funnet en 'lur' teknisk løsning klarer man ikke å forklare denne på en forståelig måte.
    Å gå ut i fra at ens publikum er idioter som svelger hva som helst av svada er ikke annet enn ren arroganse.
    Å beskrive tekniske løsninger med ''emosjonsformidling'' ?
    Hva med å sette inn et dikt av Børli istedet? Det har i hvert fall litterære kvaliteter - og er akkurat like relevant.
    Nå er jo realiteten at majoriteten faktisk ikke har kunnskap om all mulig teknologi, ergo ønsker markedsføringsavdelingen å formidle teknikken til almuen med det språk de har til rådighet. Det har intet med idioti å gjøre. Det ser ut som om du fremstiller det som om at de som ikke bestiiter kunnskapen, er idioter, sånn er det selvsagt ikke.
    De som har kunnskapen vil som oftest mislike forklaringene som skapes. Men begrepet "emosjonsformidling" er ikke presist, det har å gjøre med en oppfatning av det som formidles. Dette er en rent subjektiv opplevlelse.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Det ser ut som om du fremstiller det som om at de som ikke bestiiter kunnskapen, er idioter, sånn er det selvsagt ikke.
    De som har kunnskapen vil som oftest mislike forklaringene som skapes. Men begrepet "emosjonsformidling" er ikke presist, det har å gjøre med en oppfatning av det som formidles. Dette er en rent subjektiv opplevlelse.
    Ok - nei.
    Jeg sier at når man forenkler en forklaring ved å utelate teknisk terminologi og erstatte dem med følelsebegreper så behandler man mottakeren som en idiot.
    Jeg mener på den andre siden at de som leser slikt er fullt istand til å forstå dem tekniske terminologien. (Ergo: Ikke idioter.)

    Jeg undrer på om du selv forstår meningen med følgende utsagn:

    ''Begrepet emosjonsformidling er ikke presist, det har å gjøre med en oppfatning av det som formidles'. Det er en ren subjektiv opplevelse.'

    Antar man at man vet hva mottakeren opplever/oppfatter av det som formidles?
    Svaret ligger hos mottageren?
    Ja selvsagt. Men det har aldri allmenn gyldighet.

    Hvorfor i all verden skal man bruke den subjektive oppfatningen til en person for å gi en generell beskrivelse av et produkt?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Synes slike tråder er litt triste. Jeg går nemlig ut i fra at de fleste her inne er over snittet engasjert og velger sine produkter med åpne øyne. Selvfølgelig morsomt å le litt av kreativ markedsføring, men slik humring går fort over til regelrett utdriting.

    Er vel på tide at det selvutnevnte forbrukerrådet her inne tar seg en velfortjent ferie?
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Det som er trist er at entusiaster som Rognlien, som i mange år har formidlet sine opplevelser med mye forskjellig utstyr, nå ikke gidder lenger. Lydopplevelser er og blir subjektive, det er ikke mulig å komme unna det faktum. At en ikke alltid er enig med f,eks Rognlien, er så enkelt at vi alle er forskjellige og at lyd bedømmes subjektivt uansett hvordan man vender på det.

    For min del er litt blomsterspråk ikke noe problem. De fleste her inne er vel oppegående nok til å ta det som det er.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Synes slike tråder er litt triste. Jeg går nemlig ut i fra at de fleste her inne er over snittet engasjert og velger sine produkter med åpne øyne. Selvfølgelig morsomt å le litt av kreativ markedsføring, men slik humring går fort over til regelrett utdriting.

    Er vel på tide at det selvutnevnte forbrukerrådet her inne tar seg en velfortjent ferie?
    Det som er trist er at entusiaster som Rognlien, som i mange år har formidlet sine opplevelser med mye forskjellig utstyr, nå ikke gidder lenger. Lydopplevelser er og blir subjektive, det er ikke mulig å komme unna det faktum. At en ikke alltid er enig med f,eks Rognlien, er så enkelt at vi alle er forskjellige og at lyd bedømmes subjektivt uansett hvordan man vender på det.
    Her tok dere ordene rett ut av munnen på meg. Kan ikke fatte hvorfor engasjementet er så vannvittig stort blant enkelte.
    Dessuten savner jeg litt blomstrete språk i hifilektyren. Tipper jeg er en av mange her inne som mister litt lysten til å dele av sine opplevelser, og som savner denslags.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ikke misforstå, jeg vil ikke tilbake til mørketiden for 20-30 år siden, hvor hele hobbyen var en stor bløff og røvere og dilettanter hadde fritt leide. Drømmer vel om en gylden middelvei hvor målbare fakta kan gå hånd i hånd med gode opplevelser.

    Synes forsåvidt trådstarter med sin innsikt og nyanserte forståelse burde holde seg for god til å fyre opp hylekoret. Faktumet er at målemafiaen (meg selv inkludert) for det meste består av samme type rævdiltere som i sin tid svelget alt de skjønnlitterære "hifi-connoisseurene" spydde ut.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Drømmer vel om en gylden middelvei hvor målbare fakta kan gå hånd i hånd med gode opplevelser.

    Det er nettopp det. Så lenge ikke alle sitter med kunnskapen til å måle, eller forklare disse målingene, vil mange. Meg inkludert. Kvie seg til å fortelle om disse gode opplevelsene man opplever, i frykt for å bli høvlet ned av den tidligere omtalte «målemafia» 😉
    Det være seg anskaffelse av en dyr DAC som måler ræva, bytte av en kabel, og andre ting.
    En gyllen middelvei høres ut som en god ting. Det er nedhøvling, latterliggjøring, idiotforklaring, og skyttergravskrig som gjør at mange som tidligere var aktive på forumet. Ikke lenger er det.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er nettopp det. Så lenge ikke alle sitter med kunnskapen til å måle, eller forklare disse målingene, vil mange. Meg inkludert. Kvie seg til å fortelle om disse gode opplevelsene man opplever, i frykt for å bli høvlet ned av den tidligere omtalte «målemafia» 😉
    Hovedproblemet, slik jeg ser det, er at mange på hver side av bordet ikke klarer å se bjelken i eget øye.

    Føler ikke at all skyld kan legges på mafiaen. Det er mange rosemalere som har litt og svare for også! At de med mer romantisk tilnærming, nå nærmest inntar en offerrolle er temmelig patetisk. Samtidig synes jeg vel en del ullhuer i mafiaen bør jekke seg ned noen hakk.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ikke misforstå, jeg vil ikke tilbake til mørketiden for 20-30 år siden, hvor hele hobbyen var en stor bløff og røvere og dilettanter hadde fritt leide. Drømmer vel om en gylden middelvei hvor målbare fakta kan gå hånd i hånd med gode opplevelser.

    Synes forsåvidt trådstarter med sin innsikt og nyanserte forståelse burde holde seg for god til å fyre opp hylekoret. Faktumet er at målemafiaen (meg selv inkludert) for det meste består av samme type rævdiltere som i sin tid svelget alt de skjønnlitterære "hifi-connoisseurene" spydde ut.
    Hifi-poesi er ein eigen sjanger, som må nytast og opplevast. :cool: .I dag er det for mykje leite-lesing der ein skal prøve å finne fakta i teksten. Ingenting gale med fakta, eigentleg, men ein må då ha det litt gøy også. Hugs den gongen då det var vakre fotografi og livsbejaende formuleringar..... kva er vitsen med frekvenskurver, effekt og vrenging om ein ikkje også kosar seg?
    Å sitte i sweetspot med sinnet fylt av vrengingsangst og frekvensdipparanoia er ikkje mi greie, iallfall...
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.507
    Antall liker
    14.223
    Sted
    Langesund
    Hovedproblemet, slik jeg ser det, er at mange på hver side av bordet ikke klarer å se bjelken i eget øye.

    Føler ikke at all skyld kan legges på mafiaen. Det er mange rosemalere som har litt og svare for også! At de med mer romantisk tilnærming, nå nærmest inntar en offerrolle er temmelig patetisk. Samtidig synes jeg vel en del ullhuer i mafiaen bør jekke seg ned noen hakk.
    Jekker meg faen ikke ned et eneste hakk;):love:
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hifi-poesi er ein eigen sjanger, som må nytast og opplevast.
    Jeg nyter Fremmers anekdoter jeg, vel vitende om at gubben tilsynelatende knapt har bakkekontakt. Han har åpenbart opplevd mye gjennom interessen sin og er på den måten et lite forbilde.

    Jeg kan jo snu på det hele også, se det fra en positiv vinkel. :) I den virkelige verden synes jeg det er like så givende å tilbringe tid med målehuene som romantikerne. Det blir for meg en litt tilspisset, fiktiv kløft her inne. Bildet mange skaper av seg selv samsvarer liksom ikke med det jeg møter ute i villmarka. Folk flest er ofte temmelig nyanserte.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Fremmer er for hifi det same som Alex Rosen er som stjernekampdeltakar. Underhaldande og prega av eit langt liv.
    Den verkelege verda er no ein sak for seg, og passar kanskje dårleg i denne tråden? Bortsett frå målingane, då. Eg set pris på målingar. Dei kan vere som rådgjeving, som ein kan velje å fylgje, eller la vere.
    Uansett, ein kvar tråd som vert oppretta på Sentralen har i seg ein kime til polarisering.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Produsentene serverer vel svadaspråk fordi det er hva majoriteten av kundene vil ha. HiFi er en av de få "tekniske" hobbyene hvor majoriteten av brukerne overhode ikke er interessert i hvordan og hvorfor noe virker som det gjør. Og det er det desverre mange som utnytter..
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Fremmer er for hifi det same som Alex Rosen er som stjernekampdeltakar. Underhaldande og prega av eit langt liv.
    Den verkelege verda er no ein sak for seg, og passar kanskje dårleg i denne tråden? Bortsett frå målingane, då. Eg set pris på målingar. Dei kan vere som rådgjeving, som ein kan velje å fylgje, eller la vere.
    Uansett, ein kvar tråd som vert oppretta på Sentralen har i seg ein kime til polarisering.
    Jegl leser gjerne Fremer. En «guilty pleasure» 😉

    Han har utvilsomt langt erfaring.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Denne tråden omhandler hvordan produsentene velger å omtale sine produkter.

    Hvilken terminologi anmeldere og fornøyde kunder bruker er en helt annen diskusjon...
    og en plass hvor både emosjonsformidling og blomsterspråk er nødvendige ingredienser.

    At man blir personlig fornærmet når en produsent blir hengt ut for tullprat i markedsføringen, må en nesten bare ta på sin egen kappe.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Problemet er vel mer å forsøksvis formidle noe komplisert teknologi til befolkningen slik at de tror de forstår hva det hele handler om
    Jeg er helt uenig. Man må skille mellom dem som har null og niks å komme med, og som bare forsøker å sette sammen ord for å høres imponerende ut, og dem som faktisk prøver å forklare virkemåten eller effekten av en faktisk teknologi.

    Se på trådens tittel. Jeg opplever deg som en person som er opptatt av integritet, og tror ikke du egentlig ønsker å være en talsperson for at det ikke er noen grense for hva selgere kan tillate seg å hevde.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Lydopplevelser er og blir subjektive, det er ikke mulig å komme unna det faktum.
    Det er vi nok alle enige om. Men et annet faktum er at lyd er og blir objektivt. Det er et faktum det heller ikke er mulig å komme unna.

    Problemet oppstår når noen vil sette likhetstegn mellom lyd og opplevelser.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Denne tråden omhandler hvordan produsentene velger å omtale sine produkter.
    Ok, la meg da holde meg til trådens ånd og ta for meg noen utklipp fra en produsent jeg selv har erfaring med.

    Made without any compromises at all, the B-350 contains some outstanding features and qualities, and represents the state-of-the-art in amplifier technology

    We recommend that you use Densen’s DeMagic at least once a week, to diminish magnetic distortion.

    All Densen products require a burn-in period to perform at their best. Please allow 100 hours of use before they are ready to perform 100%.

    By running your fingers softly across the cabinet, you may be able to feel a slight shiver in your fingertips. Now try reversing the power plug, and touch the cabinet once more with your fingertips. The position of the power plug that produced the least amount of shivering in your fingertips, is the correct one.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Synes slike tråder er litt triste. Jeg går nemlig ut i fra at de fleste her inne er over snittet engasjert og velger sine produkter med åpne øyne. Selvfølgelig morsomt å le litt av kreativ markedsføring, men slik humring går fort over til regelrett utdriting.
    Det eneste triste etter min mening er at den useriøse delen av bransjen vurderes side om side med den seriøse, uten antydning til kritiske vurderinger.

    Ikke misforstå, jeg vil ikke tilbake til mørketiden for 20-30 år siden, hvor hele hobbyen var en stor bløff og røvere og dilettanter hadde fritt leide.
    Har vi noen sinne hatt en mørkere tid enn akkurat nå?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det eneste triste etter min mening er at den useriøse delen av bransjen vurderes side om side med den seriøse, uten antydning til kritiske vurderinger.
    Føler at svært mange faktisk klarer å navigere seg frem til et, for dem, lykket resultat jeg.

    Har vi noen sinne hatt en mørkere tid enn akkurat nå?
    Snakk for deg selv, aldri hatt det så bra jeg. :) Nå kan jeg bruke tiden på musikk, flikke på stua og preke skit med likesinnede.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.507
    Antall liker
    14.223
    Sted
    Langesund
    Tilgangen på opplysninger gjør det enklere å hode seg borte fra mørke siden
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det eneste triste etter min mening er at den useriøse delen av bransjen vurderes side om side med den seriøse, uten antydning til kritiske vurderinger.



    Har vi noen sinne hatt en mørkere tid enn akkurat nå?
    Du har eit poeng. Før i verda var det ikkje skilnad på kablar, og rørforsterkarar var gammaldagse, samanlikna med dei moderne transistorkonstruksjonane. Så var det endåtil betre lyd frå CD-ar enn frå vinylplater.
    Dei gode, gamle dagar?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Dette er ikke svada, men likevel noe forvirrende:
    Cayin Audio sin nye CS-100A rørforsterker er spesifisert til 80 watt per kanal (typisk 100W) i klasse AB Ultra-lineær modus og 50 watt per kanal i triodemodus.
    Alle som kjøper et produkt vil vel gjerne ha et som mest mulig oppfyller produsentens spesifikasjoner.
    Hvis produsenten (som her) spesifiserer 80W og jeg får 100W er alt såre vel.
    Siden produsenten sier at du trolig får 100W og du faktisk bare får 80W, kan jeg da gå tilbake til selgeren og si at jeg ikke har fått et typisk produkt?
    Jeg vil gjerne ha en forsterker som gir meg 100W. Som jo er typisk for denne typen i følge produsenten eller selgeren.

    EDIT:
    Spørsmål......
    Er disse typiske 100W målt eller er det ren synsing?
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er helt uenig. Man må skille mellom dem som har null og niks å komme med, og som bare forsøker å sette sammen ord for å høres imponerende ut, og dem som faktisk prøver å forklare virkemåten eller effekten av en faktisk teknologi.

    Se på trådens tittel. Jeg opplever deg som en person som er opptatt av integritet, og tror ikke du egentlig ønsker å være en talsperson for at det ikke er noen grense for hva selgere kan tillate seg å hevde.
    Takker for tilliten, Snickers. :)

    Men vil gjerne benytte Joaquim / Aura Fidelity som eksempel. For det er liten tvil at han benytter et meget alternativt språk for å formidle sine tekniske valg når han konstruerer sine kretser. Men han kan forbanna mye om det han driver med, så kan vi da si at han er useriøs på noen måte? Joda, jeg forstår at ingeniører og teknologer ikke liker hans måte å fremlegge sine valg på, men betyr det at det han gjør er feil?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Dette er ikke svada, men likevel noe forvirrende:
    Cayin Audio sin nye CS-100A rørforsterker er spesifisert til 80 watt per kanal (typisk 100W) i klasse AB Ultra-lineær modus og 50 watt per kanal i triodemodus.
    Alle som kjøper et produkt vil vel gjerne ha et som mest mulig oppfyller produsentens spesifikasjoner.
    Hvis produsenten (som her) spesifiserer 80W og jeg får 100W er alt såre vel.
    Siden produsenten sier at du trolig får 100W og du faktisk bare får 80W, kan jeg da gå tilbake til selgeren og si at jeg ikke har fått et typisk produkt?
    Jeg vil gjerne ha en forsterker som gir meg 100W. Som jo er typisk for denne typen i følge produsenten eller selgeren.
    Eg har eigentleg ikkje greie på det, men eg innbiller meg at forsterkarar, spesielt rørforsterkarar vrenger relativt mykje når det spelast oppimot (og over) makseffekt. Det er fleire måtar å måle vrenginga på, men dersom det vrengast over 1%, bør ein ikkje skru så mykje høgre. Gjer ein det, vert vrenginga som ein gitarforsterkar. Og det er i høgste grad høyrbart.

    Så om forsterkaren din er på 80 watt kan han kanskje pressast til 100. Men om du likar det.....

    Om du køyrer i triodemodus, brukast røra på ein mindre effektiv måte, som oftast høyrest betre ut enn når han går ultralineært, men som tapar ein god del utgangseffekt. Så her må ein velje mellom å spele høgt eller ha godlyd.
     
    Sist redigert:

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.721
    Antall liker
    4.399
    Sted
    Nøtterøy
    Ok, la meg da holde meg til trådens ånd og ta for meg noen utklipp fra en produsent jeg selv har erfaring med.

    Made without any compromises at all, the B-350 contains some outstanding features and qualities, and represents the state-of-the-art in amplifier technology

    We recommend that you use Densen’s DeMagic at least once a week, to diminish magnetic distortion.

    All Densen products require a burn-in period to perform at their best. Please allow 100 hours of use before they are ready to perform 100%.

    By running your fingers softly across the cabinet, you may be able to feel a slight shiver in your fingertips. Now try reversing the power plug, and touch the cabinet once more with your fingertips. The position of the power plug that produced the least amount of shivering in your fingertips, is the correct one.
    Er du ikke akkurat nå like god som de du akkurat kritiserte?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Er du ikke akkurat nå like god som de du akkurat kritiserte?
    Tja, poenget er om du leter lenge nok i reklamematerialet finner du masse svada. Selv fra produsenter du selv anser som seriøse nok til å handle fra. Eier selv Densen utstyr, så jeg skøyt meg vel selv i foten på flere måter da? :giggle:

    Synes fortsatt slike tråder er triste...
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Ok, la meg da holde meg til trådens ånd og ta for meg noen utklipp fra en produsent jeg selv har erfaring med.

    Made without any compromises at all, the B-350 contains some outstanding features and qualities, and represents the state-of-the-art in amplifier technology
    ...
    Jeg tilbyr meg å snuble i den første vendinga og bite på agnet ... Uten noen kompromisser er rent tøv. Jeg tipper det er en Densen B350. Den har ikke ubegrenset og lastuavhengig utgangseffekt, og den er ikke uten støy, forvregning eller båndbreddebegrensning. Når er det mange kompromisser som kanskje er bagatellmessige og uvesentlige, og enda flere som det kan være lett å leve med, men kompromissløs - njet. Dersom den var kompromissløs så er det kanskje heller ingen grunn til B350+ ?

    mvh
    KJ
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Finnes svada myntet på de intellektuelle blant oss også...

    After every stage has proven immaculate performance, the same is done with the whole product and so problem spots get methodically rooted out before they hide themselves and become “audible but not measurable”.

    Dette er et målemonster utstyrt med Furutech plugger, skapt av en virkelig mafiahelt
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Takker for tilliten, Snickers. :)

    Men vil gjerne benytte Joaquim / Aura Fidelity som eksempel. For det er liten tvil at han benytter et meget alternativt språk for å formidle sine tekniske valg når han konstruerer sine kretser. Men han kan forbanna mye om det han driver med, så kan vi da si at han er useriøs på noen måte? Joda, jeg forstår at ingeniører og teknologer ikke liker hans måte å fremlegge sine valg på, men betyr det at det han gjør er feil?
    Jeg leste en av beskrivelsene. Det brukes jo store ord, og det er kanskje ikke noen lærebok i elektronikk. Men mange beskrivelser er ren løgn, og ofte avslører man en total mangel på forståelse av det man skriver om. Det jeg leste var jo ikke der i det heletatt. Man kan selvsagt diskutere om hans feed forward korreksjon er en god eller en dårlig løsning, men han er jo åpen om hva han gjør.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn