SVADASPRÅK; Finnes det en grense for hvor drøy en produktbeskrivelse kan bli?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Eg har eigentleg ikkje greie på det, men eg innbiller meg at forsterkarar, spesielt rørforsterkarar vrenger relativt mykje når det spelast oppimot (og over) makseffekt. Det er fleire måtar å måle vrenginga på, men dersom det vrengast over 1%, bør ein ikkje skru så mykje høgre. Gjer ein det, vert vrenginga som ein gitarforsterkar. Og det er i høgste grad høyrbart.

    Så om forsterkaren din er på 80 watt kan han kanskje pressast til 100. Men om du likar det.....

    Om du køyrer i triodemodus, brukast røra på ein mindre effektiv måte, som oftast høyrest betre ut enn når han går ultralineært, men som tapar ein god del utgangseffekt. Så her må ein velje mellom å spele høgt eller ha godlyd.
    Like lurt å ikke skrive så mye om ting du ikke har greie på?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Kva skjer når Showmannen (Fender, 1961-modell) pressast til å vrengje hinsides? Eg trur han er på 100Watt med 4 6l6-rør.

    6rør
    For å sitere deg: "Dette har jeg ikke greie på......."
    I tilfellet gitarforsterkere lages vrenget langt tidligere i forsterkerkjeden enn i utgangsrørene?
    Trur eg.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.566
    Antall liker
    3.123
    Sted
    Oslo
    Tja, poenget er om du leter lenge nok i reklamematerialet finner du masse svada. Selv fra produsenter du selv anser som seriøse nok til å handle fra. Eier selv Densen utstyr, så jeg skøyt meg vel selv i foten på flere måter da? :giggle:

    Synes fortsatt slike tråder er triste...
    Jeg har også Densen og er enig i at de sier en del rart som får det til å rykke til i en realfagsutdannelse, men de virkelig utsvevende påstandene om kvantedingser og krystallvibrasjoner har de såvidt jeg vet holdt seg unna. Så seriøsiteten i markedsførings-svadaen er vel sånn middels.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.948
    Antall liker
    11.350
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    " For å sitere deg: "Dette har jeg ikke greie på......."
    I tilfellet gitarforsterkere lages vrenget langt tidligere i forsterkerkjeden enn i utgangsrørene?
    Trur eg. "

    Det varierer med forsterkertypen.... noen liker mora, andre liker dattera.... :cool:
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har også Densen og er enig i at de sier en del rart som får det til å rykke til i en realfagsutdannelse, men de virkelig utsvevende påstandene om kvantedingser og krystallvibrasjoner har de såvidt jeg vet holdt seg unna. Så seriøsiteten i markedsførings-svadaen er vel sånn middels.
    Det var ene og alene deg jeg tenkte på da jeg dro frem Densens svada! :ROFLMAO: Tydelig ikke en dealbreaker for meg heller, så...

    Men den vibrasjonsgreia og avmagnetiseringen er jaggu tett på kvantetøv.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.566
    Antall liker
    3.123
    Sted
    Oslo
    Det var ene og alene deg jeg tenkte på da jeg dro frem Densens svada! :ROFLMAO: Tydelig ikke en dealbreaker for meg heller, så...

    Men den vibrasjonsgreia og avmagnetiseringen er jaggu tett på kvantetøv.
    :cool:
    Jeg vet det, og jeg har den avmagnetiseringsplata. Heldigvis var den ikke spesielt dyr (tror jeg fikk den med på kjøpet av anlegget). Jeg kan ikke si at den gjorde stor forskjell da jeg prøvde.

    Deal-breakere for meg blant relativt vanlige produkter er vel særlig van den Hul, som selger healing armbånd på si, tett fulgt av NordOst og Furutech, som også skriver en god del tull.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Synes nå det burde väre en grense på hfs for hva en bransjeaktör kan lire av seg mot andre aktörer, selv om det er mye snömos i produktbeskrivelsene der ute...

    mvh
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Deal-breakere for meg blant relativt vanlige produkter er vel særlig van den Hul, som selger healing armbånd på si, tett fulgt av NordOst og Furutech, som også skriver en god del tull.
    Så hva tenker du når realfagfolkenes store helt, Bruno, bruker Furutech i sine produkter. Kan det være grunnen til at unge Snickers er så tung til sinns om dagen tro? 🌧
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.948
    Antall liker
    11.350
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå har jeg kun sett Furutech på bilder, og rent elektroteknisk er det neppe noe galt med stikk og støpsler, men at en plastklump skal ha slike fantasiske og magiske egenskaper hinsides all kjent teknologi, finner jeg ekstremt usannsynlig.....
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Synes nå det burde väre en grense på hfs for hva en bransjeaktör kan lire av seg mot andre aktörer, selv om det er mye snömos i produktbeskrivelsene der ute...

    mvh
    Det er en slik grense. Spesielt for bransjeaktører.
    Noen ganger kan den tøyes. Andre ganger blir den håndhevet strengt.
    Spørsmålet er ofte om en lokal aktør er forfatter av svadaet eller om det kommer fra produsenten.
    Her på berget er ikke de lyriske evnene like godt utviklet som ute i den store verden.
    Ser ikke bort fra at en del av de mest kreative forfatterene har en viss teknisk bakgrunn.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Det er en slik grense. Spesielt for bransjeaktører.
    Noen ganger kan den tøyes. Andre ganger blir den håndhevet strengt.
    Spørsmålet er ofte om en lokal aktør er forfatter av svadaet eller om det kommer fra produsenten.
    Her på berget er ikke de lyriske evnene like godt utviklet som ute i den store verden.
    Ser ikke bort fra at en del av de mest kreative forfatterene har en viss teknisk bakgrunn.
    ..og noen aktörer er flinkere enn andre å tøye de grensene, og med moderatorer som applauderer og nesten oppmuntrer til ”hets” mot bransjen i den gode hifi-gjernings navn..er det kanskje ikke rart man havner der man gjør...

    mvh
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.948
    Antall liker
    11.350
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Så da synes du det er helt greit at folk uten tilstrekkelig teknisk bakgrunnskunnskap lures av regelrett pisspreik om apparater og andre delers fortreffelighet uten rot i annet enn en alternativ virkelighet?
     
    Sist redigert:

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Så da synes du det er helt greit at folk uten tilstrekkelig teknisk bakgrunnskunnskap lures av regelrett pisspreik om apparater og andre delers fortreffelighet uten rot i annet enn en alternativ virkelighet?
    Hvor lettlurt må en være før noen kommer en til unnsetning?
    Jeg kommer ikke på noen annen bransje der det forekommer så mye svada som i HiFi bransjen.
    Det pussige er at det er skarpe hoder bak mange av konstruksjonenen. Likevel blir markedsføringen svada.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.566
    Antall liker
    3.123
    Sted
    Oslo
    ..og noen aktörer er flinkere enn andre å tøye de grensene, og med moderatorer som applauderer og nesten oppmuntrer til ”hets” mot bransjen i den gode hifi-gjernings navn..er det kanskje ikke rart man havner der man gjør...
    Jeg har aldri skjønt hvorfor bransjen skal vernes mot kritikk av ordbruk de selv har valgt å bruke.

    For meg er dette vel så mye humor som alvor. Man må få lov til å flire litt av det rare de finner på, selv om ingen tar skade av å finne lydpartikler i gulvteppet.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kommer ikke på noen annen bransje der det forekommer så mye svada som i HiFi bransjen.
    I beg to differ.
    Alternativ medisin. Tilfeldig valgt eksempel:
    Den første uken du har dem i ditt eie foretar krystallene store justeringer med dine energifelt. De sammenligner ditt eget energimønster til et større energifelt; det universelle.
    Det er viktig at du hele denne tiden bærer krystallen på deg på alle døgnets timer og i 21 dager. Dette er tiden det tar før krystallene er fullt ut justert.
    Dette er også tiden hvor blokkeringer og ubalenser i ditt energifelt blir fjernet.
    Noen ganger vil det oppstå healing-kriser på dette punktet, spesielt de første dagene du bærer krystallene. Husk at å løse indre konflikter kan ta tid og at krystallene akselererer endringsprosessen.
    Tillat disse prosessene uten at du griper inn ved å bære krystallene inntill de to neste trinnene er ferdige.
    Det er en god ide å rense krystallene hver uke og å lade dem opp i solskinn eller måneskinn i minst 4 timer ukentlig under denne healingprosessen.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har aldri skjønt hvorfor bransjen skal vernes mot kritikk av ordbruk de selv har valgt å bruke.

    For meg er dette vel så mye humor som alvor. Man må få lov til å flire litt av det rare de finner på, selv om ingen tar skade av å finne lydpartikler i gulvteppet.
    Synes i grunn det hadde vært av interesse å spørsmålsstille de mer outrerte tekniske forklaringene, i stedet for å bare latterliggjøre. Som flere nevner, så sitter det kunnskapsrike folk også hos dem som benytter seg av merkelig markedsføring. De fleste kan komme med mer presise forklaringer enn de mer og mindre mystiske beskrivelsene vi finner her og der.
    Men av og til er det vanskelig å konvertere objektiv kunnskap over til det subjektive domene. Kanskje noen burde finne opp en OSC (objective/subjective converter)
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.566
    Antall liker
    3.123
    Sted
    Oslo
    Synes i grunn det hadde vært av interesse å spørsmålsstille de mer outrerte tekniske forklaringene, i stedet for å bare latterliggjøre. Som flere nevner, så sitter det kunnskapsrike folk også hos dem som benytter seg av merkelig markedsføring. De fleste kan komme med mer presise forklaringer enn de mer og mindre mystiske beskrivelsene vi finner her og der.
    Men av og til er det vanskelig å konvertere objektiv kunnskap over til det subjektive domene. Kanskje noen burde finne opp en OSC (objective/subjective converter)
    Joda, og jeg har også forsøkt innen det bittelille området jeg kan som overlapper denne bransjen, men folk som Asbjørn har jo stadig kommet med gode forklaringer? Riktignok med evig motbør og påstander om "målemafia" o.l.

    For min del kan folk flest bruke hvilke begreper de vil og jeg finner sjelden grunn til å le av det, men i forhold til ren markedsføring fra produsentene ser jeg ingen grunn til å være snill. De velger det, sannsynligvis mot bedre vitende.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    I beg to differ.
    Alternativ medisin. Tilfeldig valgt eksempel:
    Helt enig. Den teksten du har lagt ut er så drøy at jeg ikke kan forstå at det kan være lovlig markesføring. Allikevel finner vi den type markedsføring relativt hyppig i hifibransjen, selvsagt mellom mer seriøse ting. Jeg tar meg ofte i å tenke at det er markedsføring som burde vært vurdert av myndighetene.

    Men av og til er det vanskelig å konvertere objektiv kunnskap over til det subjektive domene. Kanskje noen burde finne opp en OSC (objective/subjective converter)
    For meg er det 4 nivåer av dette:

    1: Man kan sakene sine og dermed lar det seg også forklare helt greit. Det er ikke nødvendigvis slik at man når ut til alle, og for dem som ikke henger med kan det oppleves som bla-bla-bla, og om man velger å la seg imponere fremstår det kanskje til og med imponerende.

    2: Man kan sakene sine, men er mer opptatt av å nå ut, og derfor forlater man litt det strengt saklige og da kan det bli beskrivelser som fremstår noe mer fantasifulle, men ikke av den grunn feil.

    3: Man kan overhodet ikke sakene sine, men gjør et hederlig forsøk. Det hele blir ganske feil fordi man mangler den kunnskapsbasen som kreves. Samtidig har man et snev av kunnskap som man ikke helt vet hvordan skal anvendes, men teksten fremstår som kunnskapsbasert. Kategorien er ganske farlig fordi tekstene ofte er mer preget av engasjement, styrke og overbevisning enn kategori 1, men de fremstår som om de har samme faglige tyngde som kategori 1 for dem som ikke selv har evne til å vurdere innholdet.

    4: Det er uvesentlig om man kan eller ikke kan faget, for det man skriver har ikke til hensikt å være faglig etterrettelig. Man konstruerer en forklaring uten snev av forankring i virkeligheten. Forklaringene har ingen relevans for produktet, og ofte har heller ikke produktet til hensikt å ha noen annen funksjon enn å se spennende ut på en eller annen måte og å passe til historien. I denne kategorien er det overhodet ingen grenser for hva produsenten kan finne på å påberope seg, og det er heller ingen grense for hvor mye man kan ta seg betalt for noe som verken har funksjonell verdi eller koster nevneverdige summer å fremstille.


    Jeg forstår at enkelte ønsker å frikjenne bransjen en smule, men jeg tror det hersker bred enighet om at det her finnes veldig mange ulike nivåer. Samtidig frykter jeg at når man først tar bransjen i forsvar så ligger det en liten frykt for at ett eller flere produkter man selv har et forhold til kanskje følges av en kommunikasjon man ikke selv egentlig tror helt på.

    Jeg ser at noen faktisk går så langt som å skrive at "Jammen Bruno har et produkt som bruker Furutech connectorer". Hva er det man forsøker å oppnå med det?
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Så da synes du det er helt greit at folk uten tilstrekkelig teknisk bakgrunnskunnskap lures av regelrett pisspreik om apparater og andre delers fortreffelighet uten rot i annet enn en alternativ virkelighet?
    Av alle de selvutnevnte nyttige idiotene som skriver her inne og skal ”hjelpe” oss andre så vi forstår vårt eget beste, så er det en bra gjeng her inne jeg ikke skulle spurt om råd og hjelp...om jeg var i en slik situasjon...

    mvh
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    For å sitere deg: "Dette har jeg ikke greie på......."
    I tilfellet gitarforsterkere lages vrenget langt tidligere i forsterkerkjeden enn i utgangsrørene?
    Trur eg.
    Dei gamle Showman (og Bassman sine fyrste modellar, har eg høyrt) har berre ein volumknapp. Så for å få til vreng, må ein skru høgt. Eigentleg er det berre eitt stille som funkar godt på Showman, og det er ganske høgt. For å regulere styrken, må ein ha ein relativt tungdriven høgtalar. Eit av problema frå mi stormfulle periode som bassist, var at dei andre (som hadde mastervolum slik at dei kunne få vreng med fornuftig lydstyrke) måtte tilpasse seg volumet til bassisten.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Bebop and Spec rides again !!

    Skoddegjøkforeningen liver opp en grå søndag her vest. Med god hjelp av Mr Google selvfølgelig. Man kan jo undres hva og til hvem dette budskapet er. Men egentlig ikke.... Goodbye science !


    Dr. E
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Bebop and Spec rides again !!

    Skoddegjøkforeningen liver opp en grå søndag her vest. Med god hjelp av Mr Google selvfølgelig. Man kan jo undres hva og til hvem dette budskapet er. Men egentlig ikke.... Goodbye science !

    Dr. E
    Det som kan være leit i sånne sammenhenger, er at det kan skape en opplevelse av at selve prouktet er et svadaprodukt, og dermed kan noen komme til å avholde seg fra å høre på det. I det konkrete tilfellet med Spec, vil det i så fall være en uheldig avgjørelse. Det er velbygget klasse D med evige kvaliteter, men låter som en ekstremt vellykket klasse A, allikevel uten at den blir varm, overhodet.

    For øvrig har Bebop en noe annen innfallsvinkel på sin siste salgsannonse, jeg synes vel det virker som en bedre strategi:
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tror seriøst at de som forfatter salgspoesien, faktisk øsnker å formidle poenget med emosjonsformdling, Hvordan flytter vi teknikkens realiteter inn i persepsjonens verden?
    Problemene oppstår jo bare når man velger én av de to. Hvis det handler om å flytte teknikkens realiteter inn i persepsjonens verden, hvorfor skal man da kun snakke om persepsjoner? Det er fullt mulig å si at produktet er bra fordi teknikken er sånn og sånn, og at det gjør at det persiperes på sånn eller sånn måte.


    Man må forutsette at produsenten vet hva de holder på med. Da burde de ikke være noen som helst problemer med å forklare hvorfor produktet er bra. Litt poesi i tillegg kan man godt koste på seg, selvfølgelig.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Problemene oppstår jo bare når man velger én av de to. Hvis det handler om å flytte teknikkens realiteter inn i persepsjonens verden, hvorfor skal man da kun snakke om persepsjoner? Det er fullt mulig å si at produktet er bra fordi teknikken er sånn og sånn, og at det gjør at det persiperes på sånn eller sånn måte.


    Man må forutsette at produsenten vet hva de holder på med. Da burde de ikke være noen som helst problemer med å forklare hvorfor produktet er bra. Litt poesi i tillegg kan man godt koste på seg, selvfølgelig.
    Det kan man, så det å legge opp en lenke til produsentens egne hjemmesider, er neppe en dum idé.

    Men for meg ser det ofte ut som om enkelte er mer ute etter å disse eller prate ned produkter og forretninger, når det vi virkelig behøver, er det diametralt motsatte. Om vi mener at dette er en hobby som har livets rett, selvsagt. Så får en hver avgjøre med seg selv om de har råd og lyst til å bli med på de største karusellene.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Vi kan kanskje være enig om at det gjelder å framsnakke de tingene som faktisk vil gi bedre lyd istedenfor de tingene som kun koster penger. Med mindre man tar en slags markedsøkonomisk tilnærming som Alan Shaw (Harbeth) og anbefaler folk å kjøpe dyre kabler – ikke fordi de gir bedre lyd, men fordi de gir inntjening til hifi-sjappa.

    Det må være et poeng å kunne skille skitt fra kanel. Tekniske beskrivelser er et uunnværlig verktøy der.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Vi kan kanskje være enig om at det gjelder å framsnakke de tingene som faktisk vil gi bedre lyd istedenfor de tingene som kun koster penger. Med mindre man tar en slags markedsøkonomisk tilnærming som Alan Shaw (Harbeth) og anbefaler folk å kjøpe dyre kabler – ikke fordi de gir bedre lyd, men fordi de gir inntjening til hifi-sjappa.

    Det må være et poeng å kunne skille skitt fra kanel. Tekniske beskrivelser er et uunnværlig verktøy der.
    Det er jeg helt enig i, men det er et par problemer som gjenstår, allikevel.

    Det finnes tekniske løsninger som velges utelukkende grunnet et sett målinger, mens det også finnes tekniske løsninger som velges av rent subjektive årsaker. Forklaringsmodellene som benyttes for å forklare hvorfor man velger et teknisk sett dårligere prinsipp, må nødvendigvis bevege seg ut på subjektive kriterier. Videre, prissetting er også et problematisk tema. Det finnes svært gode produkter som koster under 10 000 NOK, og som i tillegg ofte måler (mye) bedre enn ekstremt dyre produkter. Det finnes fortsatt årsaker til hvorfor noen velger å betale (veldig) mye for ganske små endringer, og jeg tror mye av vår hobby ligger akkurat i skjæringen mellom teknologi og opplevelser. Det er fortsatt ikke noe teknisk sett gode poenger for å eie en Rolex, i grunn. Men mange vil ha en, allikevel.

    Jeg, som den entusiasten jeg er, ønsker å bygge opp eier- og opplevelsesglede, i stedet for å lete etter feil, mye fordi jeg tror hobbyen behøver et positivt mindset for å overleve. :)
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Forklaringsmodellene som benyttes for å forklare hvorfor man velger et teknisk sett dårligere prinsipp, må nødvendigvis bevege seg ut på subjektive kriterier.
    For min del er dette ikke et problem i det hele tatt. TDAI- og SDA-forsterkerne fra Lyngdorf bruker f.eks. ikke feedback, men valgte en annen løsning som de mente fungerte bedre. Hegel, derimot, har gjort feedback til en kunstart. Sånne forklaringer lever jeg helt fint med. Men når man selger dritdyre USB- og ethernetkabler fordi de skjermer bedre eller et eller annet, så mangler den teknologiske forklaringen.

    Selgere og markedsavdelinger legger selvfølgelig vekt på hvilken del av dette man skal legge vekt på, men hifi som sådan er ikke tjent med obskurantisme.

    Jeg, som den entusiasten jeg er, ønsker å bygge opp eier- og opplevelsesglede, i stedet for å lete etter feil, mye fordi jeg tror hobbyen behøver et positivt mindset for å overleve. :)
    Positivt mindset og transparens! :)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn