Politikk, religion og samfunn SV-skandale igjen og igjen...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    730
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    En ting er å dra til Polen for å feste og kjøpe dame. Men korrupsjon er langt mer alvorleg. Jeg vil ha Sv under sperregrensa etter dette og jeg tror det er stor sjanse for det.

Det blir interessant å se utviklingen av denne saken.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    SV-skandale igjenn og igjenn...

Tett mellom skrivefeilene her. Det heter Sjenndis!

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.752
    Sted
    Holmestrand
    SV-skandale igjenn og igjenn...

Kjendis skrev:
    En ting er å dra til Polen å ha det moro i god tror på at ingen merker at man kjøper dame. Men korupsjon er langt mer alvorlig. Jeg vil ha Sv under sperregrensa etter dette og jeg tror det er stor sjanse for det.

Det blir interessant å se etterspillet av dette.
    Så vi føler oss sikre på at frps moral kun svikter når det gjelder horer?
    Du følger ikke så godt med i Tønsberg skjønner jeg? Eller i pressens dekning av straffesaker ellers?

ArtDeco

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    Lysbakken har dummet seg ut gjentatte ganger i denne saken. SV'ere er ikke bedre enn andre folk. At Frepperne er verre hører vel hjemme i en annen tråd ;-)

C

Cyber

Gjest
    Ønsket SV under sperregrensa lenge før denne saken... :)

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    730
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Jeg mener ikke å sammenlikne, antall skandaler SV og Frp har i forhold til hverandre. Men jeg tror Lysbakken kan se langt etter partilederjobben. Siv Jensen er foreløpig trygg i sin stilling. Korrupsjon er ganske ille. Slike ting blir ikke glemt.

"One down! Two to go. One twelve o,clock and a big one nine o´clock. Concentrate the fire on the little one straight ahead!! Well take Geronimo later."

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.258
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Det skal bli festlig å høre en SVer lire av seg en anklage om at noen "beriker seg på fellesskapets bekostning" fra nå av. Den moralsk høye hesten deres viser seg å være en 60 cm høy sagkrakk. :p

Lysbakken & hans statssekretærer har påført SV stor skade. Måtte de bli sittende lenge!

mvh

EDIT: Det skal bli moro å se hva slags skjeletter som ramler ut av skapet i SV etterhvert som denne saken rulles opp.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.180
    Torget vurderinger
    4
    Det er iallfall ikke den saken SV er best tjent med nå, anonyme i regjeringssamarbeidet og en klønete skandale er ikke bra med tanke på oppslutning.

Får håpe på bedre tider, det er etter min mening behov for partiet.

ArtDeco

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    tkr skrev:
    Det skal bli festlig å høre en SVer lire av seg en anklage om at noen "beriker seg på fellesskapets bekostning" fra nå av. Den moralsk høye hesten deres viser seg å være en 60 cm høy sagkrakk. :p

Lysbakken & hans statssekretærer har påført SV stor skade. Måtte de bli sittende lenge!

mvh

EDIT: Det skal bli moro å se hva slags skjeletter som ramler ut av skapet i SV etterhvert som denne saken rulles opp.
    Du mener, at når en i et politisk parti har gjort noe dumt, kanskje til og med kriminelt, så har ikke de andre i partiet rett til å uttale seg?

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.258
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    ArtDeco skrev:
    tkr skrev:

mvh

Du mener, at når en i et politisk parti har gjort noe dumt, kanskje til og med kriminelt, så har ikke de andre i partiet rett til å uttale seg?
    Mener du at når en en minister og påtroppende partiformann sluser skattepenger inn til sin egen partiorganisasjon mens han overkjører sitt eget byråkrati, så er dette en ren personlig handling? Altså noe som ikke vedgår hans parti egentlig?

mvh

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Siv Jensen er foreløpig trygg i sin stilling
    Ja det blir faktisk vanskeligere og vanskeligere å se forskjell på Kristin og Siv, det har du rett i..

ArtDeco

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    tkr skrev:
    ArtDeco skrev:
    tkr skrev:

mvh

Mener du at når en en minister og påtroppende partiformann sluser skattepenger inn til sin egen partiorganisasjon mens han overkjører sitt eget byråkrati, så er dette en ren personlig handling? Altså noe som ikke vedgår hans parti egentlig?

mvh
    Jeg spurte hva du mente. Men om du ikke ønsker å svare blir jeg ikke videre overrasket.

rumath

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Antall liker
    228
    Trådstarter har forhåpninger om mange skandaler i SV ser jeg... Jaja, skadefryden er som kjent større enn xxxlysta hos de fleste. ;)

Jeg håper MITT parti ikke vil ha like mange skandaler som det vi har sett i andre partier. At SV ikke skulle ha noen skandaler, ville vært sensasjonelt! Selvsagt begår SV'ere gjør også feil, Lysbakken har innrømmet sine. Om han skal dømmes så hardt som enkelte her mener, er jeg uenig i.

Håper man snart kan begynne å diskutere politikk igjen i dette landet, og ikke bare personer. :)

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.118
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Så begynner VG å grave:

SV-statsråd Audun Lysbakken får kritikk for å ha gitt 300.000 kroner i støtte til en bok om seksualundervisning som ble skrevet av to partifeller.

SU-organisasjonen Jenteforsvaret er ikke de eneste partivennene i SV Lysbakken har gitt penger til som statsråd i Barne- og likestillingsdepartementet (BLD).

En måned etter at han tok over som statsråd, ga Lysbakkens departement flere hundre tusen kroner i støtte til boken «Seksualitet i skolen».

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10052587
    http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article3359514.ece

Godt jeg har popcorn i skapet.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det mest alvorlige i denne saken er ikke at SU har fått tildelt penger fra departementet, men at midlene ble hemmeligholdt for alle andre organisasjoner slik at ingen andre skulle kunne søke om å få tildelt støtt. Sammen med hemmelighold av korrespondanse, sletting av logger og løgner til Stortinget er dette blitt en ren korrupsjonssak.

Lysbakken er ferdig. Det er bare et spørsmål om tid før han trekker seg av personlige årsaker... for å få "tid til familien".

C

Cyber

Gjest
    rumath skrev:
    Trådstarter har forhåpninger om mange skandaler i SV ser jeg... Jaja, skadefryden er som kjent større enn xxxlysta hos de fleste. ;)

Jeg håper MITT parti ikke vil ha like mange skandaler som det vi har sett i andre partier. At SV ikke skulle ha noen skandaler, ville vært sensasjonelt! Selvsagt begår SV'ere gjør også feil, Lysbakken har innrømmet sine. Om han skal dømmes så hardt som enkelte her mener, er jeg uenig i.

Håper man snart kan begynne å diskutere politikk igjen i dette landet, og ikke bare personer. :)
    Det er jo politikken som er problemet for SV viser jo sitt sanne jeg. Korrupte som få. Det er vel kun FrP som kan toppe SV på skandaler så jeg vet ikke helt hvilke partier du tenker på som du håper SV ikke skal få like mange skandaler som.

Lysbakken har jo vist gjennom sin politikk at han er i utakt med "vanlige folk". Det ble ledd godt rundt på de tusen arbeidsplasser da han kom med "pappagruppene" sine. Da har du ikke mye kontakt med "mannen" i deg selv gitt...

G

Gjestemedlem

Gjest
    Lysbakken burde ta steget fullt ut og starte på hormonkur og ta operasjonen. Da stiller han sikkert sterkere ved neste korsvei hvis han vil tilbake til makten. Da kan ha få plass på kvinnekvoten i det minste, som Audune Marie Lysbakken.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.258
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    ArtDeco skrev:
    tkr skrev:
    ArtDeco skrev:
    tkr skrev:

mvh

mvh
    Jeg spurte hva du mente. Men om du ikke ønsker å svare blir jeg ikke videre overrasket.

Og jeg spurte hva du mente. Men hvis du ikke ønsker å svare, blir jeg ikke videre overrasket.

Ser at skjelettene begynner å ramle ut av SV- skapet allerede......Kjekt å være sannspådd av og til! ;D

mvh

Grace

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    7
    Et AP uten korrektiv på venstresiden ville være utålelig;- det får bli en stemme på SV også neste gang.

Grace,- nå også partipolitisk!

V

vredensgnag

Gjest
    Det er innlegg i tråden som gir meg inntrykk av at enkelte ønsker seg en ettpartistat, og fryder seg når en del av spektret på motsatt ende av deres sliter.
    Det er klokt å ønske seg et levende og variert politisk landskap, med stor spennvidde - og trist når partier ikke formår å forvalte sitt ansvar så de vekker respekt hos velgerne. Det gjelder om det er SV eller Frp, Krf eller Sp. Trist land å se frem til om Norges meningstorg skal passe inn i Ap og Høyre.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Uavhengig av partipolitisk ståsted, liker jeg dårlig blodhundmentaliteten.
    Dette gjelder så vel presse som debattanter. Lysbakken har sannsynligvis påtatt seg totalansvaret for hva et uansvarlig embedsverk har foretatt seg mer eller mindre utenfor hans kontroll. I seg selv finner jeg det betenkelig, men betydelig verre synes jeg det er at pressen nå har startet jakta; Lysbakken SKAL ned! Jeg tør vedde på at en stor andel politikere på Stortinget ville gå med i dragsuget, dersom pressen finner den første fliken å trekke i. De er mennesker som oss, verken verre eller bedre. Jeg ønsker ikke et Storting bestående av ufeilbarlige overmennesker! Jeg ønsker meg et åpent system, der slike elendige saksbehandlinger ivaretas og ansvarsplasseres der de hører hjemme, enten de nå er ministeren eller embedsverkets skyld. Enn så lenge synes jeg det er vanskelig å se om det er Lysbakken som bevisst ljuger, eller om det er noen som forer ham med mangelfulle opplysninger.
    Ljuger'n om sånne drittgreier er'n ferdig. Er det derimot ikke hans egen feil, begår samfunnet en stor urett. Jeg mener blodhundene bør sove litt til.

Honkey

G

Gjestemedlem

Gjest
    Honkey-Chateau skrev:
    Dette gjelder så vel presse som debattanter. Lysbakken har sannsynligvis påtatt seg totalansvaret for hva et uansvarlig embedsverk har foretatt seg mer eller mindre utenfor hans kontroll. I seg selv finner jeg det betenkelig, men betydelig verre synes jeg det er at pressen nå har startet jakta; Lysbakken SKAL ned! Jeg tør vedde på at en stor andel politikere på Stortinget ville gå med i dragsuget, dersom pressen finner den første fliken å trekke i. De er mennesker som oss, verken verre eller bedre. Jeg ønsker ikke et Storting bestående av ufeilbarlige overmennesker! Jeg ønsker meg et åpent system, der slike elendige saksbehandlinger ivaretas og ansvarsplasseres der de hører hjemme, enten de nå er ministeren eller embedsverkets skyld. Enn så lenge synes jeg det er vanskelig å se om det er Lysbakken som bevisst ljuger, eller om det er noen som forer ham med mangelfulle opplysninger.
    Ljuger'n om sånne drittgreier er'n ferdig. Er det derimot ikke hans egen feil, begår samfunnet en stor urett. Jeg mener blodhundene bør sove litt til.

Honkey
    Lysbakken selv har fredet sine statsråder og sagt at det er helt utenkelig å skyve sine ansatte foran seg, og at han tar det hele og fulle ansvar for det som har skjedd. Da må man ta man såpass på alvor at man forlanger at han skal gå av, selv om det er statsrådene hans som står bak korrupsjonssaken.

G

Gjestemedlem

Gjest
    SV har en rolle å spille i norsk politikk. Men det er ganske vesentlig hva partiet utvikler seg til å bli. De siste årene har partiet hatt en noenlunde sober ledelse som har vært med å styre landet. Halvorsen har vært den beste lederen partiet har hatt på lenge.

Men dette er på vei til å endres. Når Lysbakken tar over blir partiet endret. Da er det en sær blanding av rosablogging, marxisme og tøffelmentalitet som gjelder. SV blir et parti for pikebarn med fargerik påkledning og ikke et parti som på tross av sine mange underlige utspill har vært en stemme for rettferdighet, menneskelighet og humanisme.

Det er litt synd hvis partiet selv ikke ser dette og gjør noe med det før det er for sent. For å si det forsiktig er det et stykke mellom Hanna Kvanmo og Audun Lysbakken.

Ønsker man et SV som har en stemme i politikken som andre enn kraftfeminister og pikebarn lytter til, så må man ofre Lysbakken nå og skaffe partiet en bedre ledelse. Det er mange bra mennesker i partiet å ta av.

rumath

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Antall liker
    228
    Lysbakken er statsråd, du mener statssekretær.

Jeg synes det er underlig med denne "han må gå" mentaliteten. Denne saken har blitt blåst opp til absurde høyder. Hans statssekretær som håndterte saken, bør få en solid ripe, men er ikke sikker på om hun bør gå. Sannsynligvis ville det roet blodhundene noe, men det er avgjort ikke sikkert.

G

Gjestemedlem

Gjest
    rumath skrev:
    Lysbakken er statsråd, du mener statssekretær.
    Ja, selvsagt. :-[

Jeg synes det er underlig med denne "han må gå" mentaliteten. Denne saken har blitt blåst opp til absurde høyder. Hans statssekretær som håndterte saken, bør få en solid ripe, men er ikke sikker på om hun bør gå. Sannsynligvis ville det roet blodhundene noe, men det er avgjort ikke sikkert.
    Det er en god anledning, og kanskje den siste, til å bli kvitt Lysbakken som lederkandidat. Uforståelig at SVere tror at denne tøffelfiguren skal kunne gjenreise partiet.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Gjestemedlem skrev:
    Honkey-Chateau skrev:

Honkey
    Lysbakken selv har fredet sine statsråder og sagt at det er helt utenkelig å skyve sine ansatte foran seg, og at han tar det hele og fulle ansvar for det som har skjedd. Da må man ta man såpass på alvor at man forlanger at han skal gå av, selv om det er statsrådene hans som står bak korrupsjonssaken.
    Bortsett fra at Lysbakken ikke holder seg med egne statsråder, forstår jeg at han er nødt til å handle som han gjør under de rådende forhold. Mitt poeng er at det kan være blodig urett å skyte vilt på Lysbakken, dersom det er hans embedsverk som har opptrått illojalt og tilnærmet korrupt, uten å informere statsråden. SÅ vet selvsagt Lysbakken hvordan systemet fungerer, og spiller deretter.
    Jeg synes ikke nødvendigvis systemet fungerer etter hensikten. Hensikten bør være å verne de ansatte dersom disse handler på ordre fra ledelsen, men når de opptrer illojalt skal de da IKKE vernes! Systemet i da ivaretar den illojale, og skyter ned en intetanende leder. Det er ikke sikkert dette alltid er den beste løsningen.

Honkey

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.506
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Honkey-Chateau skrev:

Honkey
    Så vidt jeg kan forstå sa embedsverket at dette var en riktig dårlig idé, men ble overprøvd av politisk ledelse, i dette tilfellet den ene eller begge statsekretærene. Grunnholdningen ser ut til å ha vært at "nå er det vi som styrer, og da gir vi penger til hvem vi vil."

Epost fra SU-leder til statssekretær:
    Nå som SV har inntatt BLD lurer vi på om noen av dere som sitter der har mulighet for å gå nøye igjennom hvilke muligheter som kan finnes for å få finansiert et slikt prosjekt (...) Jeg håper du eller noen andre i BLD kan undersøke og tenke kreativt rundt dette, og komme tilbake med noen tips og en vurdering så snart dere får muligheten
    Svar fra statssekretær til SU-leder:
    Hei Mali. Jeg skal sette i gang en jobb med å se på hvilke muligheter som finnes med en gang. Mvh. Henriette
    Deretter ble anbudsrunden avlyst og pengene omdefinert som prosjektmidler, før det ble politisk bestemt hvem som skulle få pengene. Det stinker.

Hadde det vært en byggesaksbehandler i en kommune som ga utbyggingskontrakter til noen bekjente uten utlysning og behendig "glemte" å journalføre sentrale dokumenter, så ville det med rette blitt kalt korrupsjon og nepotisme. Det er ingen ting som tyder på at Lysbakken var personlig involvert i beslutningen. Likevel, statsråder har blitt sparket for mindre enn dette.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    ^Har selvsagt ingen innvendinger mot at Lysbakken får fyken dersom dette har foregått med hans velsignelse. Jeg er bare svært skeptisk til blodhundmentaliteten som fremvises før alle sakens fakta er på bordet. Er det statssekretærens verk, så burde det etter min oppfatning statssekretærens ansvar, jeg liker kort sagt ikke denne umyndiggjøringen, og derved ansvarsfraskrivelsen i slike prosesser. Voksne folk må lære seg å stå for sine egne handlinger i stedet for la noen andre ta skylda og straffen.

Honkey

V

vredensgnag

Gjest
    I UK ble det stor skandale pga en praksis som hadde utbredt seg blant parlamentsmedlemmer når det gjaldt godgjørelse for boutgifter. Tolkning av hva som gjaldt som slike skled ordentlig ut med årene, og mange hundre medlemmer ble seende ut som fjols når offentligheten endelig fikk innsyn i meget kreativ bruk av fellesskapets midler.
    Fordi begge partier var rammet klarte man lenge å legge lokk på uskikken, men til slutt fikk Telegraph fatt i medlemmenes innsendte godtgjørelseskrav, og da fikk man mye god underholdning, mange som gikk av og atter andre som ikke ble gjenvalgt da det var deres tur.
    http://en.wikipedia.org/wiki/United_Kingdom_parliamentary_expenses_scandal

Politisk forvaltning og statsforvaltning er to forskjellige ting. Den siste skal skje etter helt bestemte og transparente regler, og det skal ideelt sett være lik adgang til samfunnets goder dersom man oppfyller regelverkets krav.

Derfor er dette ikke noen fillesak, men vi kan trygt regne med at det ikke er kun SV som har lite lyst på full offentlighet i hvordan politisk har blandet seg inn i embetsverket. Så lenge slik innblanding er journalført, og så lenge man har rettet seg etter retningslinjer, så skal selvsagt et politisk parti kunne påvirke ressursfordeling - det er hele poenget med å stille til og vinne et valg.
    Men når man som i dette tilfellet bevisst unndrar seg informasjonsplikten, bryter retningslinjene og lyver om saken i ettertid, da går ansvaret helt til topps i departementet.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Gjestemedlem skrev:
    Lysbakken burde ta steget fullt ut og starte på hormonkur og ta operasjonen. Da stiller han sikkert sterkere ved neste korsvei hvis han vil tilbake til makten. Da kan ha få plass på kvinnekvoten i det minste, som Audune Marie Lysbakken.
    ;D
    Aud Unn Lysbakken trenger da ikke skifte navn...

Ellers legger jeg merke til at korrupsjon blir som vanlig bagatellisert her.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    838
    BT skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    ;D

Feil parti må vite.....

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.882
    Gubra skrev:
    BT skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    ;D

Feil parti må vite.....
    Så sant, hvem passer på vaktbikkjene når de sitter i posisjon?

V

vredensgnag

Gjest
    BT skrev:
    Så sant, hvem passer på vaktbikkjene når de sitter i posisjon?
    Det gjør K&KK, som har speilvendt sammensetning i forhold til regjeringen.

Det er da mange i tråden som kritiserer det inntrufne pga korrupsjonsaspektet (meg selv inkl), og nå skal Stortingens Kontroll- og Konstitusjonskomité ta opp saken på tirsdag, etter at Lysbakken gjorde en mildt sagt dårlig figur da han skulle legge ballen død før helgen.

Det er nok Lysbakken som er død politisk etter dette, og da nettopp pga korrupsjonsmomentet.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    BT skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    ;D

Ser ikke helt hvem du sikter til her, men jeg synes dette problemkomplekset inneholder flere prinsippdebatter.
    En ting er hvorvidt det som har foregått rent faktisk ER korrupsjon (det dreier seg i hvert fall ikke om personlig berikelse), selv om visse sider av det ligner, noe annet er om dette er utført av Lysbakken selv. "Alle" ønsker jo Lysbakkens blod, uavhengig av reellt ansvar her. Og da må jeg poengtere at jeg selvsagt ikke vet om han er involvert eller ikke. Er han det, får han værsågo' bære ansvaret også.
    En tredje sak, som jeg har nevnt, er om det er rett at utførende skal gå fri, mens noen andre må ta straffen. Det bryter i så fall med andre ansvarsplasseringer i vårt land. Voksne mennesker må selv bære ansvaret for sine handlinger; arbeidsgiver betaler ikke fartsbøter eller mister lappen om du kjører for fort på tjenestereise.

Honkey

V

vredensgnag

Gjest
    Bakenforliggende motiv for drittpakken mot Lysbakken i denne sammenheng er det liten grunn til å stusse over. Det var en stram kamp internt i SV om lederposisjonen etter Halvorsen, det er uenighet om partiets videre kurs, og opposisjonen syns det er fint å kunne drive kiler inn i koalisjonen før neste års stortingsvalg.
    Alt lå til rette for å bikke "lederkampens seierherre" av bukken før han hadde satt seg ordentlig på plass.

Personlig tror jeg dette var en fordel for partiet, i det lange løp, men det tror jeg uten å egentlig vite stort om hva som foregår innenfor veggene hos SV.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn