Surround receiver eller prosessor?

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Innlegg
1.578
Antall liker
747
Torget vurderinger
3
Har idag en Marantz 7702 prosessor som forsåvidt har fungert greit, men blir solgt ilag med resten av anlegget så skal begynne på nytt.

Skal derfor kjøpe ny surroundprosessor eller receiver, gode tips til hva en bør kjøpe om dagen? Noen som kanskje har noe spennende ril salgs??

Valget prosessor eller receiver er heller ikke så enkelt synes jeg. Seperat forsterker på frontene vil jeg uansett bruke så receiver med innebygd forsterker til tak og surround er litt fristende selv om jeg da mister balanserte utganger.

Mest aktuelle kanidater pr nå:
Marantz 7704/7705 prosessor
Marantz 8012 receiver
Yamaha 3080 receiver

Dersom jeg strikker pengestrikken lenger:
Anthemn AVR60 prosessor
Arcam AV860 prosessor

Noen som kan hjelpe på vegen?
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Innlegg
1.578
Antall liker
747
Torget vurderinger
3
Har ikke brukt Yamaha selv, men utifra hva andre mener så er nok du unntaket for de fleste ser ut til å foretrekke Marantz.

Yamaha 3080 virket forsåvidt likevell som en mulig aktuell sak da den er ny modell, og kunne vært brukt på surround og tak høyttalerne (i motsetning til mange andre som ikke kan dette), største ankepunkt er manko på ballanserte utganger.

Det jeg finner av "tester" mellom prosessor og receiver indikerer egentlig at forskjellene ofte er marginale og dette med ballanserte utganger som ofte er hovedforskjell brukt som ren prosessor. Mao at dersom en bruker en Yamaha 3080 som prosessor er det svært liten forskjell opp til 5200. 5100 får en til grei pris (15000) men den er snart 3 år gammel.
 

larsmp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.05.2002
Innlegg
52
Antall liker
3
Torget vurderinger
5
Jeg ville også sett på Arcam FMJ AVR390. Dette er en AV-receiver med 7-forsterkerkanaler, men støtter 11.1 med ekstra forsterkere. Den er identisk med Arcam sin toppmodell bortsett fra forsterkerteknologien og er således et godt kjøp. Kommer med Dirac Live innebygget som kanskje er et stort pluss? Jeg synes i hvert fall denne modellen virker spennende.

Et par ulemper forhold til konkurrentene:
-Pris
-Lite forhandlere i Norge
-Ikke mulighet for å "assigne" forsterkerne. Det betyr at atmos-kanalene uansett krever ekstern forsterker. Disse er jo egentlig ideell å drive med de interne.
-Dirac har ikke samme mulighet som Audessey for å kompensere for ikke lineær menneskelig hørsel ved lavere lyttenivåer.
-Ingen Auro3D. Vet ikke om det er så viktig?

Kan legge til at det etter min erfaring er liten forskjell mellom receiver og pre-pro. Jeg tviler på at du kan høre det lydmessig. Jeg har i hvert fall gått fra det ene til det andre uten å oppleve store forskjellen. XLR er jo heller ikke noe du må ha. Hvis budsjett er viktig er det lett å velge bort pre-pro og XLR uten at du taper noe særlig lydmessig.

Edit: Det kommer snart en test av AVR390 på AVforums.com: https://www.avforums.com/threads/avforums-podcast-episode-244-26th-november-2018.2201759/
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Ville selv ha valgt Yamaha surround prosessor framfor en Marantz. Fremstår som og ha lavere forvrengning og mer transparente. Har aldri likt egenlyden til Marantz prosessorene. Solgte min for noen år siden p.g.a. det.
https://www.prisjakt.no/product.php...cWqHJCcnAh9uS2hpYDxoC_8AQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

https://www.prisjakt.no/product.php...CFvEkOWDjMRgCUrmwNhoC5ooQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Var ikke du med på en test mellom Marantz og Yamaha prosessorer der det ble fastslått at det var nesten umulig å skille dem lydmessig i pure direkt uten RK..?
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Har ikke brukt Yamaha selv, men utifra hva andre mener så er nok du unntaket for de fleste ser ut til å foretrekke Marantz.

Yamaha 3080 virket forsåvidt likevell som en mulig aktuell sak da den er ny modell, og kunne vært brukt på surround og tak høyttalerne (i motsetning til mange andre som ikke kan dette), største ankepunkt er manko på ballanserte utganger.

Det jeg finner av "tester" mellom prosessor og receiver indikerer egentlig at forskjellene ofte er marginale og dette med ballanserte utganger som ofte er hovedforskjell brukt som ren prosessor. Mao at dersom en bruker en Yamaha 3080 som prosessor er det svært liten forskjell opp til 5200. 5100 får en til grei pris (15000) men den er snart 3 år gammel.
Yamaha sine receivere, i alle fall de jeg har testet, har hatt solid hørbar forvrengning. Litt innelukket/mørk i toppregisteret og mangel på kontroll i bassen. Snakker da om bruk med ekstern effektforsterker. Men jeg har ikke prøvd toppmodellene og heller ikke de siste modellene. Prosessorene til Yamaha holder derimot veldig bra kvalitet.

Ja, jeg liker ren og transparent lyd fra elektronikk. Marantz legger på et slør med varme, noe jeg ikke sansen for.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ville selv ha valgt Yamaha surround prosessor framfor en Marantz. Fremstår som og ha lavere forvrengning og mer transparente. Har aldri likt egenlyden til Marantz prosessorene. Solgte min for noen år siden p.g.a. det.
https://www.prisjakt.no/product.php...cWqHJCcnAh9uS2hpYDxoC_8AQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

https://www.prisjakt.no/product.php...CFvEkOWDjMRgCUrmwNhoC5ooQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Var ikke du med på en test mellom Marantz og Yamaha prosessorer der det ble fastslått at det var nesten umulig å skille dem lydmessig i pure direkt uten RK..?
Var med på en sammenligning ja. Det var ikke en skikkelig gjennomført blindtest eller en spesielt nøysom sammenligning, men vi lytter "blindt" litt frem og tilbake med nivåmatching. Jeg mener jeg hørte så vidt forskjell og tilsvarende det jeg beskriver, men jeg måtte hatt muligheten til å velge musikkmateriale og brukt litt tid dersom jeg skulle klart å passere en statisk blindtest. Det var forøvrig en del bassresonanser i oppsettet som nok kan ha vært med på å maskere litt.
 

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Innlegg
1.578
Antall liker
747
Torget vurderinger
3
Et par ulemper forhold til konkurrentene:
-Pris
-Lite forhandlere i Norge
-Ikke mulighet for å "assigne" forsterkerne. Det betyr at atmos-kanalene uansett krever ekstern forsterker. Disse er jo egentlig ideell å drive med de interne.
-Dirac har ikke samme mulighet som Audessey for å kompensere for ikke lineær menneskelig hørsel ved lavere lyttenivåer.
-Ingen Auro3D. Vet ikke om det er så viktig?

/[/url]
Jeg har også litt trua på Arcam men du har påpeikt en del negative ting, og dette med at den ikke kan brukes til surround og tak gjør at jeg uansett må ha effekt der og det er kjempenegativt med tanke på totalprisen. Dirac har jeg strengt tatt fra før i form av MiniDSP. Jeg må fortsatt ha ekstern DSP i en eller annen form siden jeg fortsatt skal ha aktiv drift på frontene, tre valg der: innebygd DSP f.eks. Hypex Fusion, MiniDSP DDRC-88, eller BSS DSP (begge de to siste har jeg fra før, er dog uten effektforsterker snart så det og må handles)

Ja, jeg liker ren og transparent lyd fra elektronikk. Marantz legger på et slør med varme, noe jeg ikke sansen for.
Kan ikke si at jeg føler min nåværende 7702 legger på slør mot det varme, snarere tvert imot faktisk.

Hadde jeg vært superduper fornøyd med 7702 hadde valget vært enkelt men jeg regner ikke med det er noen revolusjon fra 7702 til 04/05 så derfor jeg grubler en del. Forskjell mellom Marantz sine 7704 og 05 er marginal i hvert fall. Yamaha skryter mye av nye DACer i 5200 som en av hovedforskjellene men usikker hvor mye forskjell det er?

For Marantz er også 8012 receiver noe å vurdere siden den kan brukes på tak og surround, dette kan også Yamaha 30380 i motsetning til Arcam
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.989
Antall liker
20.125
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Hva Baldrick skal velge skal jeg ikke si. Men sto selv ovenfor valget mellom reciver eller prosessor tidligere iår. Hadde da marantz 7010. Etter mye frem og tilbake så falt valget på marantz 8012. Det jeg kan si om de to er at 8012 fremstår som en del friskere, ikke så romantisk i lyden som 7010. Det er mer gnist og guts i 8012. Den har mista litt at den typiske marantz varmen. Men den er ikke frempå eller lys i klangen. Bare bedre på alle mulige måter.

Jeg er i vertfall meget fornøyd med denne. Den driver mine høyttalere uten problem (92db/1w) uten ekstra effektforsterker.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ja, jeg liker ren og transparent lyd fra elektronikk. Marantz legger på et slør med varme, noe jeg ikke sansen for.
Kan ikke si at jeg føler min nåværende 7702 legger på slør mot det varme, snarere tvert imot faktisk.

Hadde jeg vært superduper fornøyd med 7702 hadde valget vært enkelt men jeg regner ikke med det er noen revolusjon fra 7702 til 04/05 så derfor jeg grubler en del. Forskjell mellom Marantz sine 7704 og 05 er marginal i hvert fall. Yamaha skryter mye av nye DACer i 5200 som en av hovedforskjellene men usikker hvor mye forskjell det er?

For Marantz er også 8012 receiver noe å vurdere siden den kan brukes på tak og surround, dette kan også Yamaha 30380 i motsetning til Arcam
Kan ha forandret siden jeg prøvde. Hadde en samtale med Ken Ishiwata på en en hifi messe for noen år siden. Da nevnte jeg denne problemstillingen og spurte om det var annerledes med 8000 prosessor serien. Han sa nei og den varmen lyden var deres signatur og det ikke var aktuelt med det han kalte "monitor lyd". Etter det har jeg antatt at Marantz har fortsatt med dette men hvem vet.

Du er vel best med å prøve ut selv i eget oppsett. Hvis man ikke er ute etter transparent elektronikk og dermed kan utelukkende se på målinger (hvis de finnes), så har jeg liten tro på at tips og råd fra andre skal fortelle folk hva de foretrekker i egne oppsett.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.989
Antall liker
20.125
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Det er vertfall en klar signatur forskjell mellom 7010 og 8012.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Ville selv ha valgt Yamaha surround prosessor framfor en Marantz. Fremstår som og ha lavere forvrengning og mer transparente. Har aldri likt egenlyden til Marantz prosessorene. Solgte min for noen år siden p.g.a. det.
https://www.prisjakt.no/product.php...cWqHJCcnAh9uS2hpYDxoC_8AQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

https://www.prisjakt.no/product.php...CFvEkOWDjMRgCUrmwNhoC5ooQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Var ikke du med på en test mellom Marantz og Yamaha prosessorer der det ble fastslått at det var nesten umulig å skille dem lydmessig i pure direkt uten RK..?
Var med på en sammenligning ja. Det var ikke en skikkelig gjennomført blindtest eller en spesielt nøysom sammenligning, men vi lytter "blindt" litt frem og tilbake med nivåmatching. Jeg mener jeg hørte så vidt forskjell og tilsvarende det jeg beskriver, men jeg måtte hatt muligheten til å velge musikkmateriale og brukt litt tid dersom jeg skulle klart å passere en statisk blindtest. Det var forøvrig en del bassresonanser i oppsettet som nok kan ha vært med på å maskere litt.
Ok , skjønner.
Og da koker det vel egentlig ned til at forskjellen ganske marginal. Og at det hele kommer mer an på smak og behag ift. utstyr og brukervennlig.
Selv har jeg for tiden Marantz AV7704 og er veldig fornøyd med den. Tidligere hadde jeg Yamaha CX-A5000 og den var også meget bra , og i pure Direct i stereo er jeg ikke så sikker på om det er noen forskjell. Men jeg liker nå veldig bra mulighetene man har med den nye Audyssey appen.
Men det er en ting Yamaha gjør bedre enn alle andre , og det er at man beholder lyden fullt ut når man gjør div endringer i menyene , og da er det mye lettere å høre hva som skjer "in real time".
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.867
Antall liker
645
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Et par ulemper forhold til konkurrentene:
-Pris
-Lite forhandlere i Norge
-Ikke mulighet for å "assigne" forsterkerne. Det betyr at atmos-kanalene uansett krever ekstern forsterker. Disse er jo egentlig ideell å drive med de interne.
-Dirac har ikke samme mulighet som Audessey for å kompensere for ikke lineær menneskelig hørsel ved lavere lyttenivåer.
-Ingen Auro3D. Vet ikke om det er så viktig?

/[/url]
Jeg har også litt trua på Arcam men du har påpeikt en del negative ting, og dette med at den ikke kan brukes til surround og tak gjør at jeg uansett må ha effekt der og det er kjempenegativt med tanke på totalprisen. Dirac har jeg strengt tatt fra før i form av MiniDSP. Jeg må fortsatt ha ekstern DSP i en eller annen form siden jeg fortsatt skal ha aktiv drift på frontene, tre valg der: innebygd DSP f.eks. Hypex Fusion, MiniDSP DDRC-88, eller BSS DSP (begge de to siste har jeg fra før, er dog uten effektforsterker snart så det og må handles)

Ja, jeg liker ren og transparent lyd fra elektronikk. Marantz legger på et slør med varme, noe jeg ikke sansen for.
Kan ikke si at jeg føler min nåværende 7702 legger på slør mot det varme, snarere tvert imot faktisk.

Hadde jeg vært superduper fornøyd med 7702 hadde valget vært enkelt men jeg regner ikke med det er noen revolusjon fra 7702 til 04/05 så derfor jeg grubler en del. Forskjell mellom Marantz sine 7704 og 05 er marginal i hvert fall. Yamaha skryter mye av nye DACer i 5200 som en av hovedforskjellene men usikker hvor mye forskjell det er?

For Marantz er også 8012 receiver noe å vurdere siden den kan brukes på tak og surround, dette kan også Yamaha 30380 i motsetning til Arcam
Det er overraskende stor forskjell fra 5100 og opptil 5200.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Gå for en prosessor, der kan man gjøre litt med lyden på effekt-delen man velger i forhold til smak. På en receiver så har man hverken ubalanserte utganger eller noe man kan gjøre med egenlyd.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Gå for en prosessor, der kan man gjøre litt med lyden på effekt-delen man velger i forhold til smak. På en receiver så har man hverken ubalanserte utganger eller noe man kan gjøre med egenlyd.
Vel , man kan jo koble effekttrinn på en receiver også da (så sant man har pre-out selvsagt).

Men for max lydkvalitet så er nok stort sett en prosessor å foretrekke , men det koster jo litt ekstra da ....
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Rent lydmessig er det egentlig ingenting som kan matche å bruke et høykvalitets flerkanals lydkort (f.eks Lynx) med en HTPC og bruke JRiver til koding. Det blir i beste fall bare like bra som det med tanke på forvrengning uavhengig av pris. Men det er en mer knotete løsning og ikke for alle.
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Rent lydmessig er det egentlig ingenting som kan matche å bruke et høykvalitets flerkanals lydkort (f.eks Lynx) med en HTPC og bruke JRiver til koding. Det blir i beste fall bare like bra som det med tanke på forvrengning uavhengig av pris. Men det er en mer knotete løsning og ikke for alle.
Klarer en Atmos og DTS-X via pc og lydkort nå? Er jo skett ikke avskrekkende priser om det er så bra som du sier.
 

LemonDog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
379
Antall liker
49
Torget vurderinger
8
Jeg gikk fra en Marantz AV7701 til en Anthem AVM60 og det var STOR forskjell. Anthem låter mye bedre i kjellerstua her. Vet ikke om det er selve forforsterkerdelen eller romkorrigeringen som utgjør mest. Er vel en kombinasjon vil jeg tro.

Marantz høres slørete og sidrumpa ut til sammenligning.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Rent lydmessig er det egentlig ingenting som kan matche å bruke et høykvalitets flerkanals lydkort (f.eks Lynx) med en HTPC og bruke JRiver til koding. Det blir i beste fall bare like bra som det med tanke på forvrengning uavhengig av pris. Men det er en mer knotete løsning og ikke for alle.
Klarer en Atmos og DTS-X via pc og lydkort nå? Er jo skett ikke avskrekkende priser om det er så bra som du sier.
Det har fungert lenge; kjørte for mange år siden min Mac Mini med Kodi (riktignok med Windows). Atmos og DTS:X fungerte helt fint.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Rent lydmessig er det egentlig ingenting som kan matche å bruke et høykvalitets flerkanals lydkort (f.eks Lynx) med en HTPC og bruke JRiver til koding. Det blir i beste fall bare like bra som det med tanke på forvrengning uavhengig av pris. Men det er en mer knotete løsning og ikke for alle.
Klarer en Atmos og DTS-X via pc og lydkort nå? Er jo skett ikke avskrekkende priser om det er så bra som du sier.
Det har fungert lenge; kjørte for mange år siden min Mac Mini med Kodi (riktignok med Windows). Atmos og DTS:X fungerte helt fint.
Mac mini med Windows da?
:)

MacOS sender ikke gjennom DTS.HD.MA eller TrueHD, det er en lisensgreie (som for meg er uforståelig). Videre så støtter macOS bare 24FPS; ikke 23.976 som flertallet av alle utgivelse er lagret i. Så mange fordeler med Windows her.
 
Sist redigert:

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Naturligvis det enkleste er OSMC sin Vero 4K+; så har man både HDR, støtte for alle bilderater (inkludert 23.976 og 24) samt DTS:X og Atmos. Boksen koster rundt 1000,- og gir deg alt du trenger (mangler egentlig bare Dolby Vision).

Det finnes andre tilsvarende alternativer også; men kan bare uttale meg om den jeg har prøvd selv.
 
Sist redigert:

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.357
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Ser vel for meg en HTPC med bluray drev og minst to hdmi innganger (PS4 og WiiU) og 16-kanals (ut) lydkort istedet for prossessor, spørsmålet er vel da om dette er noe resten av familien kan betjene?

Bruker Logitech Harmony idag, jeg innbiller meg den skal kunne brukes mot pc også, bare basisfunksjonene som volum og inngang, samt bla og velge i Kodi?
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Ser vel for meg en HTPC med bluray drev og minst to hdmi innganger (PS4 og WiiU) og 16-kanals (ut) lydkort istedet for prossessor, spørsmålet er vel da om dette er noe resten av familien kan betjene?

Bruker Logitech Harmony idag, jeg innbiller meg den skal kunne brukes mot pc også, bare basisfunksjonene som volum og inngang, samt bla og velge i Kodi?
Om du har harmony elite; så har den bluetooth - det fungerer fint på hvilken som helst PC (til nøds må man ha bluetooth mottaker i en av USB-portene). Jeg brukte dette på mac mini med Windows uten noen problem. Noe knot å konfigurere om man ikke klarer seg med bare kodi f.eks.
 
Topp Bunn