Supra Phono kabel

fwrummel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2023
Antall liker
80
Sted
Risør
Etter oppgradering til mc pickup fant jeg ut at det sikkert var riktig å bytte ut en ordinær rca kabel kjøpt på hifiklubben til en dedikert phono kabel.
Etter de siste kommentarene om kabel i less loss tråden er jeg i tvil om det var så lurt.
Soundgarden.no skriver følgende om kabelen:

Supra Phono m/jordkabel er en høykvalitets phonokabel utviklet for maksimal signalintegritet mellom platespiller og RIAA-trinn eller forsterker. Med ekstremt lav kapasitans, avansert skjerming og separat jordleder leverer den en støyfri og dynamisk vinylopplevelse – selv med følsomme pickuper.

Forsøkte å søke på forumet om det var noen som hadde kommentert denne kabelen tidligere, men fikk ikke opp noen søkesvar. Er det noen som har erfaringer eller gjerne tekniske kommentarer til denne?

MakkinTosken

Godseier
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
60.695
Sted
Me? Just hanging around!
Torget vurderinger
7
Supra Phono er konstruert etter gode prinsipper hvor man lar signal og signaljord ligge skjermet. De kaller det semibalansert, men det er litt misvisende, samtidig som jeg heller ikke har bedre navn på koblingsmetoden

Det er ikke sikkert du opplever noen umiddelbar endring eller bedring i lyd, men ikke alltid det er poenget med gode kabler. Men det kan hende den fungerer bedre en standardkabler når det virkelig gjelder.

Jeg er selv ganske begeistret for Supra og opplever at deres feks deres USB kabler overgår standardens grenser for mulig lengde for passiv overføring, så skjerming forstår de imo.

fwrummel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2023
Antall liker
80
Sted
Risør
Det var fint å lese, det er jo på ingen måte noe spesielt dyr kabel, heller greit priset.
Men det er tilfredsstillende å vite at det man putter inn i anlegget har de kvaliteter man tror de har.
Og det er jo skjerming og det å hindre at de svake signalene blir påvirket som har motivert meg til kjøpet. Tenker nå at kjøpet fint kan forsvares.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
33.104
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Kjøpet kan absolutt forsvares. Phonokabler har betydning for lyden. De trenger ikke være dyre for å være gode, akkurat som andre hifikabler, men egenskapene bør være nærmere mikrofonkabler enn vanlige RCA-kabler til linjenivå.

fwrummel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2023
Antall liker
80
Sted
Risør
Det med mikrofonkabler er interessant, sett det har blitt nevnt i andre tråder.
Den gang jeg var i jobb var primæroppgaven min automatisering i industrielle miljøer. Og vi brukte industri-pc’er med digitale og analoge kort montert i tavler som også ofte hadde frekvensomformere, mykstartere og kontaktorer, mange støykilder.
Da brukte vi mikrofonkabler fra rekkeklemmer og instrumentjord koblet direkte til i/o kortene.
Mener å huske typebetegnelsen var mc250, ja mikrofonkabler kan absolutt ha noe for seg.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
33.104
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Er det denne Supraen du har kjøpt? Ser tillitvekkende ut.

Korf Audio selger en ikke spesielt dyr tonearmskabel (den er for 5-pins tonearmsplugg, ikke 2 RCA pluss jord). Dersom man leser "salgsbrosjyren og de to blogginnleggene Alexey Korf lenker til kan man lære veldig mye om tonearmskabler:

fwrummel

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2023
Antall liker
80
Sted
Risør
Ja, det er denne.
Forstår ikke helt hvor og hvordan kabelen til Korf skal benyttes, er det en kontakt i foten av tonearmen som denne skal tilkobles?
For noen år siden brukte jeg noe som sikkert var en billig og dårlig konstruert phonokabel som fremkalte brum og det var nok å skyve litt på den i kabel-kaoset bak så ble det stille. Den jeg har nå er helt immun, men tenker at en mc-pickup krever litt mer.
Jeg opplever at hifi er et fag som krever kunnskap, ser at det er lett å ta feil beslutninger og finne rett balanse mellom kost/nytte. Sentralen er et fint sted for å lese og lære, men ikke alt som skrives her er fasit på de «store hifi spørsmål»

edit, ser nå at kabelen skal benyttes på Korf sine tonearmer. Og artikkelen var veldig interessant. Jord og skjerm er ikke en helt enkelt ting, har i mitt yrkesliv sett mange slite med det.

Sist redigert:
Topp Bunn