Ja, det er en måte og løse dette problemet på.Men om ein da kompenserer for dette,med å ha sub nermere lyttepos,da blir det vel bra?
Ja, det er en måte og løse dette problemet på.Men om ein da kompenserer for dette,med å ha sub nermere lyttepos,da blir det vel bra?
Minst........Når du kobler opp en DSP sub i ett stereo oppsett vill subben virituelt havne over 1 meter lengere bak hovedhøytaler. Jl Audio og Paradigm sub 2. Enda lengere bak. Da er det lett for att subben får skylda for dårlig integrering.Når jeg tenker meg om...Så vanskelig som det er å integrere sub, så skulle det ikke forundre meg om ikke noen sub blir dømt nord og ned på feil grunnlag? ???
Men det er jo ikke sikkert sub spiller spes. bra der den blir plassert dog. Man har jo bare sørget for å minimalisere delay ved å gjøre det på den måten. Her må man vel inn med flere subber for å kompansere output man mister fra rommgain ved feks. hjørneplassering. Samt at deling må være så man ikke kan lokalisere sub. Og da kan man vel bare glemme deling på 80 feks.......Ja, det er en måte og løse dette problemet på.Men om ein da kompenserer for dette,med å ha sub nermere lyttepos,da blir det vel bra?
Prøvde bare og være litt snill. Har heller ikke erfaring fra andre subber enn mine egne.Minst........Når du kobler opp en DSP sub i ett stereo oppsett vill subben virituelt havne over 1 meter lengere bak hovedhøytaler. Jl Audio og Paradigm sub 2. Enda lengere bak. Da er det lett for att subben får skylda for dårlig integrering.Når jeg tenker meg om...Så vanskelig som det er å integrere sub, så skulle det ikke forundre meg om ikke noen sub blir dømt nord og ned på feil grunnlag? ???
Joda, noen av oss er litt mer opptatt av å få med alt ned til langt under 20hz.For noen av oss er det et "must"........og vi vet hva som er på skiva30hz, med fullt nivå og tilstrekkelig kapasitet vil neppe oppfattes som noe savn med jazz og barokk.
..
For meg er det subben tilfører i mellombass område på musikk mye viktigere enn det laveste hz. På film er det greit og grave dypt.Joda, noen av oss er litt mer opptatt av å få med alt ned til langt under 20hz.For noen av oss er det et "must"........og vi vet hva som er på skiva30hz, med fullt nivå og tilstrekkelig kapasitet vil neppe oppfattes som noe savn med jazz og barokk.
..
Men en må jo erkjenne at det da ofte må letes blant ganske obskure innpillinger for å finne noe med innhold så lavt i frekvens.
30hz holder for det meste av instrumenter.
Jeg har bl a en innspilling fra en pub i N.Y, lite ensemble, stort sett fiolin.
Opptaket er ufiltrert, slik at gulvet beveger seg her inne når noen går på scenen eller lukker en dør.
Jeg synes dette er morsomt, men en må jo også være åpen for at andre faktisk vil foretrekke å ikke få med noe av dette..
For elektronisk musikk og film blir det noe annet, men ref det som ymir sier, så skal det ikke brukes til slikt.
Alt blir mye enklere med kringlyd.- I Mono ...- så vil jo en sub fint kunne jobbe korrekt oppover fra 20Hz sammen med høyttaleren. MEN når to høyttalere som har Frekvensgang 30Hz - 20.000Hz skal gjengi 25Hz så vil disse to Høyttalerne samarbeide om den jobben og legge Bass-Slaget omtrent midt mellom seg..........Phasen på alle lydene som "STÅR" forankret i denne dype Frekvensen vil forskyves, - da måtte rent fysisk forflytte seg inn mot midten............- Altså Lydbildet krymper i bredde og dybde -
- Bruce Springsteen har spilt inn sangen - Philadelpia - i forbindelse med filmen med samme navn..........- Ei Super-Test-Plate for til de grader å vise hva som i praksis skjer uten Fullfrekvent reproduksjon av Lydbildet..........- ???
-..........
Mvh. Lyden av Opplevelser med "Phasinasjon" av nødvendig Tyngde i Fundamentet...
Hvis man skal være åpen.....er det like greit å innse at de fleste ikke har noen erfaring med fullfrekvent lydopplevelse.....og erfaringsmessig er det ingen som vil tilbake til det gamle.....når oppdagelsen først er gjortJeg har bl a en innspilling fra en pub i N.Y, lite ensemble, stort sett fiolin.
Opptaket er ufiltrert, slik at gulvet beveger seg her inne når noen går på scenen eller lukker en dør.
Jeg synes dette er morsomt, men en må jo også være åpen for at andre faktisk vil foretrekke å ikke få med noe av dette..
Dette kan jeg relatere til. Kan ikke bli mer enig.Hvis man skal være åpen.....er det like greit å innse at de fleste ikke har noen erfaring med fullfrekvent lydopplevelse.....og erfaringsmessig er det ingen som vil tilbake til det gamle.....når oppdagelsen først er gjortJeg har bl a en innspilling fra en pub i N.Y, lite ensemble, stort sett fiolin.
Jeg synes dette er morsomt, men en må jo også være åpen for at andre faktisk vil foretrekke å ikke få med noe av dette..![]()
Er ikke så veldig ulikt slik jeg gjorde for et par år siden.Når det gjelder full frekvens...
Godt du er fornøyd.@carisma: jeg synes min rel sub gir fra seg nok lydtrykk, savner ikke min gamle xtz i det hele tatt.
Her er jeg enig.Når det gjelder full frekvens...
Den enkleste løsningen for dypbass ned til under 20hz er nok å passe på å aldri oppleve slikt.
Da kan en argumentere for at det ikke er hørbart, det fins ikke på innspillingene, osv, og stort sett være fornøyd.
Det er ikke det at jeg er uenig i at fullfrekvent gjør stor forskjell, men en må erkjenne at det ikke er realistisk å få til i alle oppsett, og kan kreve en viss innsats å få til rett.
Jeg kan anbefale å prøve med midstilt sub. Det ble noe helt annet her hjemme da suben fikk plass i midten i stedet for å stå på utsiden av den ene høyttaleren.Kjørte denne sammen med BW805 diamond (som ble delt på 60hz), fikk plassert den midt i mellom og egentlig rett foran føttene mine når jeg satt i lytteposisjon. DET fungerte fint:
Men den er jo ikke billig da...
https://www.hifiklubben.no/hoyttalere/subwoofer/bowers--wilkins-db1-subwoofer/
- For din Kunde sin del så finnes der pr.d.d. en Ultra-Sub-Terskel, på i underkant av 10Hz, som kan løse denne problematikken !Her er jeg enig.Når det gjelder full frekvens...
Den enkleste løsningen for dypbass ned til under 20hz er nok å passe på å aldri oppleve slikt.
Da kan en argumentere for at det ikke er hørbart, det fins ikke på innspillingene, osv, og stort sett være fornøyd.
Det er ikke det at jeg er uenig i at fullfrekvent gjør stor forskjell, men en må erkjenne at det ikke er realistisk å få til i alle oppsett, og kan kreve en viss innsats å få til rett.
Var hjemme hos en fyr med rektangulært rom. Med åpen løsning på høyre kort vegg til kjøkkenet. Og også åpen løsning på høyre side av lang veggen bak.
Anlegget på den andre lang veggen.
Soffa midt i rommet.
Og jeg fikk jobben med å justere inn sub.
Jeg hadde aldri vært der før,og det første jeg sa var;Her kan det ikke bli bra. Dette er ett vanskelig rom.
Så før jeg startet opp så ville jeg vite om det var slik han ville sitte.
For han så var det ikke aktuelt med sofa nærmere bakvegg. Eller på noen måte snu det.
Sa klart ifra at her trengs det minst 2 subber. For å kunne få en jevn frekvens gang.
Men foreløpig måtte jeg klare justering med 1 sub.
Det var den verste opplevelsen jeg har hatt. Da jeg før jeg begynte visste at dette ikke gikk.
Vel,han fikk bass i hele huset. På kjøkkenet og den store stua bak TV rommet.
Men minst der han satt. I midten av rommet . Både i lengde og bredde.
Han var fornøyd, da han ikke har preferanser.
Og jeg var misfornøyd: (
Han var happy fordi jeg fikk det til å virke.
Så vi har alle forskjellige krav.![]()
Litt usikker på hva du mener. Mener du at med en sub som spiller under 10 hz så er problemet borte?- For din Kunde sin del så finnes der pr.d.d. en Ultra-Sub-Terskel, på i underkant av 10Hz, som kan løse denne problematikken !Her er jeg enig.Når det gjelder full frekvens...
Var hjemme hos en fyr med rektangulært rom. Med åpen løsning på høyre kort vegg til kjøkkenet. Og også åpen løsning på høyre side av lang veggen bak.
Anlegget på den andre lang veggen.
Soffa midt i rommet.
Og jeg fikk jobben med å justere inn sub.
Jeg hadde aldri vært der før,og det første jeg sa var;Her kan det ikke bli bra. Dette er ett vanskelig rom.
Så før jeg startet opp så ville jeg vite om det var slik han ville sitte.
For han så var det ikke aktuelt med sofa nærmere bakvegg. Eller på noen måte snu det.
Sa klart ifra at her trengs det minst 2 subber. For å kunne få en jevn frekvens gang.
Men foreløpig måtte jeg klare justering med 1 sub.
Det var den verste opplevelsen jeg har hatt. Da jeg før jeg begynte visste at dette ikke gikk.
Vel,han fikk bass i hele huset. På kjøkkenet og den store stua bak TV rommet.
Men minst der han satt. I midten av rommet . Både i lengde og bredde.
Han var fornøyd, da han ikke har preferanser.
Og jeg var misfornøyd: (
Han var happy fordi jeg fikk det til å virke.
Så vi har alle forskjellige krav.![]()
Mvh. Lyden av Opplevelser av Ultra-Sub ...-
Når det gjelder full frekvens i den mening om at en sub skal spille godt fra 30 Hz og ned under 16 hz så er jeg enig. Enig i at det er best at den gjør det.
Men skjønner ikke helt diskusjonen om hvorvidt dette er viktig på musikk eller ikke.
Og på film en selvfølge.
Enten har du eller så har du ikke hørt den dypeste bassen.
Har du ikke hørt det før så vil du ikke savne det på film heller.
Og vil være fornøyd med subb oppsett som har fullt nivå fra 30 Hz. Bare det spiller høyt nok,rister og dunker nok.
Har du først hørt det så vil du savne det både på musikk og film.
Sånn er det for meg.
Mine preferanser er ganske høye da jeg har drevet med HI END som om det var narkotika.
Etter at jeg solgte hi end anlegget og kjøpte surround med små subber sluttet jeg å høre på musikk.
Senere mistet jeg interessen for surround også.
Når Parasound/ Ead~ Effekt/prosessor kombinasjonen sluttet å virke tok det mer enn 10 år før jeg handlet surround igjen.
Selv om jeg hadde 2 relativt dyre subber og ett godt anlegg med Audiovector høyttalere så var det ikke fristende med musikk. Prøvde mange ganger Men ga det litt opp.
Men ble etterhvert fristet til å lage egne subber.
Men det var ikke før jeg dro til ordentlig og bygde store "fullfrekvens"subber at jeg klarte å sitte å høre ferdig en hel cd bare for å finne 1 til og 1 til.
Det er ganske mye som skjer oppover i frekvens også når man har klart å integrere subber.
Dette er også målbart og ikke sammenlignbart med påstander om forskjell på kabler![]()
Mange artige begrep her.Når det gjelder full frekvens i den mening om at en sub skal spille godt fra 30 Hz og ned under 16 hz så er jeg enig. Enig i at det er best at den gjør det.
Men skjønner ikke helt diskusjonen om hvorvidt dette er viktig på musikk eller ikke.
Og på film en selvfølge.
Enten har du eller så har du ikke hørt den dypeste bassen.
Har du ikke hørt det før så vil du ikke savne det på film heller.
Og vil være fornøyd med subb oppsett som har fullt nivå fra 30 Hz. Bare det spiller høyt nok,rister og dunker nok.
Har du først hørt det så vil du savne det både på musikk og film.
Sånn er det for meg.
Mine preferanser er ganske høye da jeg har drevet med HI END som om det var narkotika.
Etter at jeg solgte hi end anlegget og kjøpte surround med små subber sluttet jeg å høre på musikk.
Senere mistet jeg interessen for surround også.
Når Parasound/ Ead~ Effekt/prosessor kombinasjonen sluttet å virke tok det mer enn 10 år før jeg handlet surround igjen.
Selv om jeg hadde 2 relativt dyre subber og ett godt anlegg med Audiovector høyttalere så var det ikke fristende med musikk. Prøvde mange ganger Men ga det litt opp.
Men ble etterhvert fristet til å lage egne subber.
Men det var ikke før jeg dro til ordentlig og bygde store "fullfrekvens"subber at jeg klarte å sitte å høre ferdig en hel cd bare for å finne 1 til og 1 til.
Det er ganske mye som skjer oppover i frekvens også når man har klart å integrere subber.
Dette er også målbart og ikke sammenlignbart med påstander om forskjell på kabler![]()
Artig lesning, carisma.
Har akkurat ramlet inn i tråden, kan du utdype litt mer "fullfrekvent sub" og hva du benytter?
Jeg selv mener store og mange elementer og nesten ubegrenset forsterkerkraft er løsningen. Og har hørt god bass på et hi-fi anlegg kun en gang (slik jeg husker); to (billige) bilstereo 15" i åpen baffel på hver side. Spilte Mari Boine så jeg husker tårene sto og ville ut, ALDRI hørt noe så tørt, dypt, uanstrengt bla bla.
Samme tidspunkt (på danske Fyn, for ca. 10 år siden), hørte jeg hos en kamerat av han med disse subbene, hjemmelagede diskant-staver (tja, ca. meteren høye) til et 6,5" Vifa element så jeg husker jeg sa til meg selv at dette er ikke høyttalere - det er live!
I dag, med så mye måleutstyr og elektroniske delefiltere. Ja så er det nesten rart det ikke blir laget enda mer gromlyd av privatpersoner - fremfor en del overprisede high-end høyttalere som låter bra men er uforholdsmessig dyrt.