Ønsker anbefaling Subwoofer til musikk

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Da er det håp da,allikevel.
Kanskje ikkje tilfeldig at mitt prøveprosjekt med 1stk hfs sub i ett hjørne på siden av frontene,og 1stk skramstad hornsub(3m langt horn)i diagonalt motsatt hjørne,fungerer heilt ok,dog uten dsp ol.

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Antall liker
5.637
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Når jeg tenker meg om...Så vanskelig som det er å integrere sub, så skulle det ikke forundre meg om ikke noen sub blir dømt nord og ned på feil grunnlag? ???
Når du kobler opp en DSP sub i ett stereo oppsett vill subben virituelt havne over 1 meter lengere bak hovedhøytaler. Jl Audio og Paradigm sub 2. Enda lengere bak. Da er det lett for att subben får skylda for dårlig integrering.
Minst........

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Antall liker
5.637
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Men om ein da kompenserer for dette,med å ha sub nermere lyttepos,da blir det vel bra?
Ja, det er en måte og løse dette problemet på.
Men det er jo ikke sikkert sub spiller spes. bra der den blir plassert dog. Man har jo bare sørget for å minimalisere delay ved å gjøre det på den måten. Her må man vel inn med flere subber for å kompansere output man mister fra rommgain ved feks. hjørneplassering. Samt at deling må være så man ikke kan lokalisere sub. Og da kan man vel bare glemme deling på 80 feks.......:rolleyes:

alfalfa

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.09.2005
Antall liker
197
Torget vurderinger
8
Når jeg tenker meg om...Så vanskelig som det er å integrere sub, så skulle det ikke forundre meg om ikke noen sub blir dømt nord og ned på feil grunnlag? ???
Når du kobler opp en DSP sub i ett stereo oppsett vill subben virituelt havne over 1 meter lengere bak hovedhøytaler. Jl Audio og Paradigm sub 2. Enda lengere bak. Da er det lett for att subben får skylda for dårlig integrering.
Minst........
Prøvde bare og være litt snill. Har heller ikke erfaring fra andre subber enn mine egne.

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Antall liker
1.697
Sted
Ålesund, Norge
30hz, med fullt nivå og tilstrekkelig kapasitet vil neppe oppfattes som noe savn med jazz og barokk.
For noen av oss er det et "must"........og vi vet hva som er på skiva ;)
..
Joda, noen av oss er litt mer opptatt av å få med alt ned til langt under 20hz.
Men en må jo erkjenne at det da ofte må letes blant ganske obskure innpillinger for å finne noe med innhold så lavt i frekvens.
30hz holder for det meste av instrumenter.
Jeg har bl a en innspilling fra en pub i N.Y, lite ensemble, stort sett fiolin.
Opptaket er ufiltrert, slik at gulvet beveger seg her inne når noen går på scenen eller lukker en dør.
Jeg synes dette er morsomt, men en må jo også være åpen for at andre faktisk vil foretrekke å ikke få med noe av dette..

For elektronisk musikk og film blir det noe annet, men ref det som ymir sier, så skal det ikke brukes til slikt.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg har fra 20 - 20.000 Hz i alle mine tre anlegg. I to av anleggene bruker jeg sub - og kan slå av sub'ene hvis jeg skulle ønske det. Det har bare aldri skjedd - sub'ene står på hele tiden. Til musikk, til film, til Dagsrevyen - you name it. Ikke perfekt - det blir det aldri - men min erfaring er at sub er bedre enn ingen sub.

Men erfaringen er også at det er bedre med litt for lav delingsfrekvens og litt for lavt nivå enn omvendt. Sub'en skal ikke overta showet - den skal bare supplere litt kledelig diskret helt der nede. Slår jeg av hovedhøyttalerne, er det nesten umulig å høre sub'ene hjemme hos meg.

alfalfa

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.09.2005
Antall liker
197
Torget vurderinger
8
30hz, med fullt nivå og tilstrekkelig kapasitet vil neppe oppfattes som noe savn med jazz og barokk.
For noen av oss er det et "must"........og vi vet hva som er på skiva ;)
..
Joda, noen av oss er litt mer opptatt av å få med alt ned til langt under 20hz.
Men en må jo erkjenne at det da ofte må letes blant ganske obskure innpillinger for å finne noe med innhold så lavt i frekvens.
30hz holder for det meste av instrumenter.
Opptaket er ufiltrert, slik at gulvet beveger seg her inne når noen går på scenen eller lukker en dør.
Jeg synes dette er morsomt, men en må jo også være åpen for at andre faktisk vil foretrekke å ikke få med noe av dette..

For elektronisk musikk og film blir det noe annet, men ref det som ymir sier, så skal det ikke brukes til slikt.
For meg er det subben tilfører i mellombass område på musikk mye viktigere enn det laveste hz. På film er det greit og grave dypt.

Lyden av Opplevelser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.02.2013
Antall liker
42
Sted
Stavanger - Kirkegaten nr.43.
Torget vurderinger
0
- I Mono ...- så vil jo en sub fint kunne jobbe korrekt oppover fra 20Hz sammen med høyttaleren. MEN når to høyttalere som har Frekvensgang 30Hz - 20.000Hz skal gjengi 25Hz så vil disse to Høyttalerne samarbeide om den jobben og legge Bass-Slaget omtrent midt mellom seg..........Phasen på alle lydene som "STÅR" forankret i denne dype Frekvensen vil forskyves, - da måtte rent fysisk forflytte seg inn mot midten............- Altså Lydbildet krymper i bredde og dybde -
- Bruce Springsteen har spilt inn sangen - Philadelpia - i forbindelse med filmen med samme navn..........- Ei Super-Test-Plate for til de grader å vise hva som i praksis skjer uten Fullfrekvent reproduksjon av Lydbildet..........- ???
-..........
Mvh. Lyden av Opplevelser med "Phasinasjon" av nødvendig Tyngde i Fundamentet...

alfalfa

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.09.2005
Antall liker
197
Torget vurderinger
8
- I Mono ...- så vil jo en sub fint kunne jobbe korrekt oppover fra 20Hz sammen med høyttaleren. MEN når to høyttalere som har Frekvensgang 30Hz - 20.000Hz skal gjengi 25Hz så vil disse to Høyttalerne samarbeide om den jobben og legge Bass-Slaget omtrent midt mellom seg..........Phasen på alle lydene som "STÅR" forankret i denne dype Frekvensen vil forskyves, - da måtte rent fysisk forflytte seg inn mot midten............- Altså Lydbildet krymper i bredde og dybde -
- Bruce Springsteen har spilt inn sangen - Philadelpia - i forbindelse med filmen med samme navn..........- Ei Super-Test-Plate for til de grader å vise hva som i praksis skjer uten Fullfrekvent reproduksjon av Lydbildet..........- ???
-..........
Mvh. Lyden av Opplevelser med "Phasinasjon" av nødvendig Tyngde i Fundamentet...
Alt blir mye enklere med kringlyd.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.718
Torget vurderinger
0
Hvis man skal være åpen.....er det like greit å innse at de fleste ikke har noen erfaring med fullfrekvent lydopplevelse.....og erfaringsmessig er det ingen som vil tilbake til det gamle.....når oppdagelsen først er gjort ;)

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Antall liker
916
Det kan være veldig vanskelig å sette opp 1 sub i ett rom. Husker på 90 tallet når jeg solgte subber. Det betød i de fleste tilfeller at jeg måtte ta hjemme besøk hos kunden.
De hadde forventninger om at det skulle spille like mye bass på innspillinger med lite bass som de med mye bass. I tillegg så var delefrekvensen satt feil og som oftest gain for høyt. Gjerne var den satt på feil sted også.
Ofte var det en forventning om at det skulle spille bra med en gang også☺

Jeg har som regel kommet så bra ut av det at kunden har beholdt subben.

Den gang på 90 tallet så var det svært uvanlig med flere subber og de fleste "klarte"
seg med 1.

Må jo si at med min erfaring i dag så vil jeg nesten ikke anbefale subb hvis du ikke har muligheten for 2 eller flere :)
Så ting forandrer seg.

Og den erfaringen folk sitter med Rel subber her kan jeg si meg enig i.
Disse var lette å integrere og musikalske.
Men det var nok mest fordi de Spilte minst bass av alle og de klarte aldri å levere på realistisk lydtrykk.
Men syntes den gangen at de var nyanserte.

Min første subb var en Audiophysikk Terra.
Hjørne subb med 10" og slave.

Dette er desverre den eneste subben som jeg har klart å spille klassisk musikk med.
Men det kommer nok også mye av at de var delt på 35 hz. Og høytalerne var Dynaudio Countur 3.3 med doble 7".
Har ikke klart å lytte til klassisk siden.
Blir ikke det samme med receiveren og ditto utstyr.

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Antall liker
916
Når det gjelder full frekvens i den mening om at en sub skal spille godt fra 30 Hz og ned under 16 hz så er jeg enig. Enig i at det er best at den gjør det.

Men skjønner ikke helt diskusjonen om hvorvidt dette er viktig på musikk eller ikke.
Og på film en selvfølge.
Enten har du eller så har du ikke hørt den dypeste bassen.

Har du ikke hørt det før så vil du ikke savne det på film heller.
Og vil være fornøyd med subb oppsett som har fullt nivå fra 30 Hz. Bare det spiller høyt nok,rister og dunker nok.

Har du først hørt det så vil du savne det både på musikk og film.
Sånn er det for meg.

Mine preferanser er ganske høye da jeg har drevet med HI END som om det var narkotika.

Etter at jeg solgte hi end anlegget og kjøpte surround med små subber sluttet jeg å høre på musikk.
Senere mistet jeg interessen for surround også.
Når Parasound/ Ead~ Effekt/prosessor kombinasjonen sluttet å virke tok det mer enn 10 år før jeg handlet surround igjen.
Selv om jeg hadde 2 relativt dyre subber og ett godt anlegg med Audiovector høyttalere så var det ikke fristende med musikk. Prøvde mange ganger Men ga det litt opp.
Men ble etterhvert fristet til å lage egne subber.
Men det var ikke før jeg dro til ordentlig og bygde store "fullfrekvens"subber at jeg klarte å sitte å høre ferdig en hel cd bare for å finne 1 til og 1 til.
Det er ganske mye som skjer oppover i frekvens også når man har klart å integrere subber.
Dette er også målbart og ikke sammenlignbart med påstander om forskjell på kabler:)

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Antall liker
916
Hvis man skal være åpen.....er det like greit å innse at de fleste ikke har noen erfaring med fullfrekvent lydopplevelse.....og erfaringsmessig er det ingen som vil tilbake til det gamle.....når oppdagelsen først er gjort ;)
Dette kan jeg relatere til. Kan ikke bli mer enig.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
25.784
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
@carisma: jeg synes min rel sub gir fra seg nok lydtrykk, savner ikke min gamle xtz i det hele tatt.

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Antall liker
1.697
Sted
Ålesund, Norge
Når det gjelder full frekvens...
Er ikke så veldig ulikt slik jeg gjorde for et par år siden.
Lurte på å hive ut hele oppsettet som ikke ga mening å ha stående, fordi omfang/kompleksitet/fremtoning ikke samsvarte med bruk og lydopplevelse.

Så tenkte jeg tilbake på hva jeg har hatt, og hva jeg likte med det jeg har hatt.
Siden jeg har en del kompetanse på simulering av dynamiske systemer og elektroakustikk, tenkte jeg det kunne være interessant å prøve noe ny subwooferdesign.
Det virket.
Og ga mersmak.

Nå har jeg oppsett her som har både dypbass og det meste av smekk som jeg har savnet i alle ht jeg har hatt siden noe av det første jeg bygde for over 30 år siden.

Den enkleste løsningen for dypbass ned til under 20hz er nok å passe på å aldri oppleve slikt.
Da kan en argumentere for at det ikke er hørbart, det fins ikke på innspillingene, osv, og stort sett være fornøyd.
Det er ikke det at jeg er uenig i at fullfrekvent gjør stor forskjell, men en må erkjenne at det ikke er realistisk å få til i alle oppsett, og kan kreve en viss innsats å få til rett.

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Antall liker
916
@carisma: jeg synes min rel sub gir fra seg nok lydtrykk, savner ikke min gamle xtz i det hele tatt.
Godt du er fornøyd.
Jeg har til overs å høre de aller dyreste. Og også de som er laget etter år 2000 :)
Skal si det som det er.
Rel er det merket vi solgte mest av da Audiophysikk ofte ble for dyrt og billig merkene ikke spilte bra nok.

Og det er ikke alle av oss som trenger eller har muligheten til å spille 100 db +++.
Vi har alle forskjellige krav.

For de av oss som krever muligheten til å spille minimum 105 db på 16 hz samtidig som alt over er på stell,så er det ingen snarveier.
Da snakker man fort om 12" ++ .
Helst i store kasser og kraftige forsterkere og alle i flertall. Da snakker vi til nød 3 men helst 4 eller flere.
De fleste tror da at vi er gale: )Men nei,vi er bare realistiske.
Det er desverre ikke slik at hvis du har en sub som klarer 100 db på 20 hz og du plusser på en til så får du 200 db.
Faktisk så er det bare noen få db.

Man gjør det mest for å få headroom dynamikk og for å spille på ett realistisk lydtrykk fra bånn og oppover.
Man slipper også å bruke elementer med 3cm + slaglengde. Og kan dermed velge blant flere elementer som gir god lyd og er en lettere last for forsterkere.

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Antall liker
916

Den enkleste løsningen for dypbass ned til under 20hz er nok å passe på å aldri oppleve slikt.
Da kan en argumentere for at det ikke er hørbart, det fins ikke på innspillingene, osv, og stort sett være fornøyd.
Det er ikke det at jeg er uenig i at fullfrekvent gjør stor forskjell, men en må erkjenne at det ikke er realistisk å få til i alle oppsett, og kan kreve en viss innsats å få til rett.
Her er jeg enig.

Var hjemme hos en fyr med rektangulært rom. Med åpen løsning på høyre kort vegg til kjøkkenet. Og også åpen løsning på høyre side av lang veggen bak.
Anlegget på den andre lang veggen.
Soffa midt i rommet.
Og jeg fikk jobben med å justere inn sub.

Jeg hadde aldri vært der før,og det første jeg sa var;Her kan det ikke bli bra. Dette er ett vanskelig rom.

Så før jeg startet opp så ville jeg vite om det var slik han ville sitte.
For han så var det ikke aktuelt med sofa nærmere bakvegg. Eller på noen måte snu det.
Sa klart ifra at her trengs det minst 2 subber. For å kunne få en jevn frekvens gang.
Men foreløpig måtte jeg klare justering med 1 sub.
Det var den verste opplevelsen jeg har hatt. Da jeg før jeg begynte visste at dette ikke gikk.

Vel,han fikk bass i hele huset. På kjøkkenet og den store stua bak TV rommet.
Men minst der han satt. I midten av rommet . Både i lengde og bredde.

Han var fornøyd, da han ikke har preferanser.
Og jeg var misfornøyd: (

Han var happy fordi jeg fikk det til å virke.
Så vi har alle forskjellige krav.:)

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Kjørte denne sammen med BW805 diamond (som ble delt på 60hz), fikk plassert den midt i mellom og egentlig rett foran føttene mine når jeg satt i lytteposisjon. DET fungerte fint:

Men den er jo ikke billig da...

https://www.hifiklubben.no/hoyttalere/subwoofer/bowers--wilkins-db1-subwoofer/

Jeg kan anbefale å prøve med midstilt sub. Det ble noe helt annet her hjemme da suben fikk plass i midten i stedet for å stå på utsiden av den ene høyttaleren.

HAREPUSEN

avtrådt 010924
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
3.116
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Jeg hoppet av subwoofer karusellen" da jeg egentlig var på rett spor syntes jeg selv , det ble dyrt og komplext og beynnt å likne ett lydstudio i stedet for en stue ,Masser av ledninger og amper som måtte slås av og på i rette sekvenser,
Mitt beste oppsett til mine da ;fs 100 side system og jeg tok mine 2 subwofer elementer ut og laget en compound woofer " (elemntene rex13ddx et eller annet) helt lufttett koplet mot hverandre minsket kasse volumet med 2 ganger , Med passive elektroniske delefilter 12 db bessel drevet av kl A preamp , PAmpen for compound bassen må kunne dra 2 ohm lett, Resultat : stål bass og de stoppet når de skulle og fasen føltes bra forbeholdt plassert inline "
Men allike vel så følte jeg at jeg hadde jeg behov for både 1 og 2 ekstra amper og push pull subber ,og helt sikkert ikke urealistisk ,men dyrt ,Jeg fant at det var ikke veien jeg ville gå ,
Løsningen ble større høytalere og 2 amper som kan drive det som er ,,,, og lever lykkelig med det og ikke minst naboene :)

Lyden av Opplevelser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.02.2013
Antall liker
42
Sted
Stavanger - Kirkegaten nr.43.
Torget vurderinger
0

Her er jeg enig.

Var hjemme hos en fyr med rektangulært rom. Med åpen løsning på høyre kort vegg til kjøkkenet. Og også åpen løsning på høyre side av lang veggen bak.
Soffa midt i rommet.

Jeg hadde aldri vært der før,og det første jeg sa var;Her kan det ikke bli bra. Dette er ett vanskelig rom.

For han så var det ikke aktuelt med sofa nærmere bakvegg. Eller på noen måte snu det.
Sa klart ifra at her trengs det minst 2 subber. For å kunne få en jevn frekvens gang.
Det var den verste opplevelsen jeg har hatt. Da jeg før jeg begynte visste at dette ikke gikk.

- For din Kunde sin del så finnes der pr.d.d. en Ultra-Sub-Terskel, på i underkant av 10Hz, som kan løse denne problematikken !
Mvh. Lyden av Opplevelser av Ultra-Sub ...-

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Antall liker
916

Her er jeg enig.

Soffa midt i rommet.

- For din Kunde sin del så finnes der pr.d.d. en Ultra-Sub-Terskel, på i underkant av 10Hz, som kan løse denne problematikken !
Mvh. Lyden av Opplevelser av Ultra-Sub ...-
Litt usikker på hva du mener. Mener du at med en sub som spiller under 10 hz så er problemet borte?
Dette var en Klipsch 12" som rullet sterkt av ved 26 hz.

M

MusicBear

Gjest
Når det gjelder full frekvens i den mening om at en sub skal spille godt fra 30 Hz og ned under 16 hz så er jeg enig. Enig i at det er best at den gjør det.

Men skjønner ikke helt diskusjonen om hvorvidt dette er viktig på musikk eller ikke.
Og på film en selvfølge.

Og vil være fornøyd med subb oppsett som har fullt nivå fra 30 Hz. Bare det spiller høyt nok,rister og dunker nok.

Sånn er det for meg.

Mine preferanser er ganske høye da jeg har drevet med HI END som om det var narkotika.

Etter at jeg solgte hi end anlegget og kjøpte surround med små subber sluttet jeg å høre på musikk.
Når Parasound/ Ead~ Effekt/prosessor kombinasjonen sluttet å virke tok det mer enn 10 år før jeg handlet surround igjen.
Selv om jeg hadde 2 relativt dyre subber og ett godt anlegg med Audiovector høyttalere så var det ikke fristende med musikk. Prøvde mange ganger Men ga det litt opp.
Men det var ikke før jeg dro til ordentlig og bygde store "fullfrekvens"subber at jeg klarte å sitte å høre ferdig en hel cd bare for å finne 1 til og 1 til.
Det er ganske mye som skjer oppover i frekvens også når man har klart å integrere subber.
Dette er også målbart og ikke sammenlignbart med påstander om forskjell på kabler:)

Artig lesning, carisma.

Har akkurat ramlet inn i tråden, kan du utdype litt mer "fullfrekvent sub" og hva du benytter?

Jeg selv mener store og mange elementer og nesten ubegrenset forsterkerkraft er løsningen. Og har hørt god bass på et hi-fi anlegg kun en gang (slik jeg husker); to (billige) bilstereo 15" i åpen baffel på hver side. Spilte Mari Boine så jeg husker tårene sto og ville ut, ALDRI hørt noe så tørt, dypt, uanstrengt bla bla.

Samme tidspunkt (på danske Fyn, for ca. 10 år siden), hørte jeg hos en kamerat av han med disse subbene, hjemmelagede diskant-staver (tja, ca. meteren høye) til et 6,5" Vifa element så jeg husker jeg sa til meg selv at dette er ikke høyttalere - det er live!

I dag, med så mye måleutstyr og elektroniske delefiltere. Ja så er det nesten rart det ikke blir laget enda mer gromlyd av privatpersoner - fremfor en del overprisede high-end høyttalere som låter bra men er uforholdsmessig dyrt.

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Antall liker
916

Og på film en selvfølge.

Sånn er det for meg.

Artig lesning, carisma.

Har akkurat ramlet inn i tråden, kan du utdype litt mer "fullfrekvent sub" og hva du benytter?

Jeg selv mener store og mange elementer og nesten ubegrenset forsterkerkraft er løsningen. Og har hørt god bass på et hi-fi anlegg kun en gang (slik jeg husker); to (billige) bilstereo 15" i åpen baffel på hver side. Spilte Mari Boine så jeg husker tårene sto og ville ut, ALDRI hørt noe så tørt, dypt, uanstrengt bla bla.

Samme tidspunkt (på danske Fyn, for ca. 10 år siden), hørte jeg hos en kamerat av han med disse subbene, hjemmelagede diskant-staver (tja, ca. meteren høye) til et 6,5" Vifa element så jeg husker jeg sa til meg selv at dette er ikke høyttalere - det er live!

I dag, med så mye måleutstyr og elektroniske delefiltere. Ja så er det nesten rart det ikke blir laget enda mer gromlyd av privatpersoner - fremfor en del overprisede high-end høyttalere som låter bra men er uforholdsmessig dyrt.
Mange artige begrep her.
En sub har jo som oppgave å spille de dypeste frekvensene, sub frekvenser.
Men de fleste subber i dag er ikke laget for de aller dypeste frekvensene, under (sub)25 hz.
Og de som klarer å komme ned under 25 hz mangler trykk,nivå ,fundament.

Så litt enkelt forklart så er en fullfrekvens sub,for meg,en som klarer å levere nivå godt under 16 hz. Gjerne lavere. Men den skal klare å levere slam oppover også mot 70-80 hz.
Som du nevner så er det greit å bruke mange og gjerne kraftige forsterkere.

Pussig at du nevner Boine. Dette er en artist jeg ikke spilte siden jeg hadde den største Adyton forsterkeren med Dynaudio c 3.3 høyttalerne og Ap Terra sub (målte 95 db 5 hz)
Frelste mange med Boine på det systemet.

Dessverre ble den fasen i mitt liv avsluttet.

Nå er det familien som teller.

Så nå er det Onkyo 1010 receiver og Audiovector høyttalere.

Audiovector subbene klarte ikke å levere noe trykk. Så bygde to 40 liters kasser med hver sin Hypex 8.0 . Ca 530 w 8 ohm.
Når det gjelder elementer så måtte jeg av økonomiske grunner velge noen bil elementer som lå å støvet.
Boschmann (banner i kirka nå)12" . 800 w nominelt og 1700 Peak. 13 kg stk.

Merkverdig nok låt ikke det så verst. Men ble forkastet da den led litt i nedre oktaver.

Ble så 120 liters kasser med port og 22 hz tuning.
Disse har en helt utrolig slam og tørr bass med mye nyanser nedover.
Og klarer takket være stor kasse og forsterker å spille godt med trykk under 20 hz.
Disse står mellom høyttalerne foran.
Pga lang stue med vinkel så har sweet spot vært det eneste stedet det låt bra. Mange dipper i bassen andre steder.
Pga at det er en stue så er bass feller og akustiske tiltak ikke aktuelt.

Men tok ut forsterkerne og Peerless elementene (10")fra Audiovectorene.
Og satte de inn i 40 liters kassene og satte de i hvert sitt hjørne bak i motfase. Og jaggu ble så godt som alle bass problemer borte.
Jevn bass gang i rommet. +-2 db istedenfor 18 db. Disse er pga fysiske begrensninger justert noe lavere. Disse skal over tid byttes med noe tilsvarende til de foran.
Blir aldri noe mer enn det da kona mi holder meg i tøylene.
Så slik det er nå så har jeg fortsatt en vei å gå for å få det realistisk høyt nok i de laveste oktaver.
Men bra nok til å skremme fletta og imponere de fleste.
Og fru Boine stortrives her: )

Så i mine øyne ikke helt sub fullfrekvens: (
Alle som har hørt anlegget på Transformers, Turtle filmen og Godzilla skjønner ikke hva jeg prater om da det er bevegelse i rommet og trykk du ikke kan høre.Når kroppen får massasje og du ikke hører noe bør man være fornøyd.
Men føler selv det er igjen litt.
På musikk er jeg relativt fornøyd. Men tenker senere å få satt inn noe som er bedre på musikk. Time vil show.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.191
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Høres som du er en som har peiling på dette, carisma. Bra at du deler :)

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Antall liker
916
Nå som denne tråden har tatt helt av så vil jeg si til tråd starter at her har han fått litt erfaring med hva andres erfaring er,på godt og vondt: )

Da alle ord som beskriver noe i en slik tråd er av relativ betydning i forhold til kun den som beskriver det. Så må man ta den tunge veien å erfare selv.
Ingen kan med sikkerhet beskrive en annens behov.
Så vidt jeg husker er det ikke satt en makspris heller.
Når det er sakt, så ser de høyttalerne han beskriver linker til ut som en grei høyttaler for en la meg kalle det "feinschmekker" Da i positiv betydning.
Høyttalerne har relativt små elementer.
Så subben bør spille godt oppover mot 80 hz hvis det er til surround.
Hvis det er til stereo uten muligheten for å avskjære nedover på høyttalerne så blir i følge meg selv kravene strengere.
Og hvis jeg ikke husker feil fra tråd starter så er det musikk og spesielt Barokk som gjelder.
Så uansett prisklasse så bør man da velge en musikalsk sub.
Der er min erfaring at Rel er ett godt valg.
Den spiller ikke drit høyt. Men det trenger den ikke. Den vil uansett ikke ha muligheten til å spille noe særlig høyere enn trådstarter sine medium store høyttalere.
Rel kan også gå dypt nok (for de fleste)og er nyansert nok(for de fleste).
Dette er noe jeg kan stå for (sluttet med hifi salg for 15 år siden,så prøver ikke å selge)

Det finnes sikkert andre subber som kan det samme. Men de har ikke jeg hørt.

Det han bør holde seg unna er subber med elementer med for "stort"fat boy oppheng. Som er trøkket inn i en for liten kasse med stor forsterker.
Se etter en kasse på type 50 liter +Med ett normalt element med grei slaglengde og 300 w ++ nominelt/kontinuerlig.
Når det gjelder størrelse på elementet så vil jeg si at kvaliteten er viktigst ,10" og opp.
Og lukk gjerne øya og dra kortet på 2 stykker.
Min påstand er at det er lettere å integrere 2 subber en 1. Med tanke på resultatet i rommet. Dette gjelder om de står på samme vegg eller en annen.
Og får du det ikke til å funke så innrøm det å få hjelp. Noen ganger er det lettere med 2 kokker: )

En annen erfaring jeg har er at det ofte er lettere å få subber med slave (passive radiator)til å spille bra ihop med små høyttalere. Men der koster kvalitet mye mer enn en lukket kasse eller en med port.

Jeg håper trådstarter klarer å finne en sub han blir fornøyd med. Og lurer du på noe spesifikt så bare rop: )

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Antall liker
5.011
Torget vurderinger
2
Takker for innspill.

Ikke lett dette.Vurderte(r) litt dette også,men har vel godt bort fra det.

http://www.hifisentralen.no/forumet/tech-hja-rnet/78393-bi-amping.html

Har snakket litt med Arild på HiFi-Guiden.

T15

16" der fungerer etter hans mening bedre enn 13" i Monumental.

Monumental Subwoofer

Har fått en sub til å fungere tidligere,selv om jeg ikke fikk den til her jeg bor nå.
Mener å vite hvorfor,så EN god? sub ser det ut til å bli.

Er litt usikker på 40Hz som laveste delefrekvens er greit,og event. hvor langt opp
det også er tilrådelig å dele.

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Antall liker
916
Tok en titt til på høyttalerne dine. Første gangen så jeg ikke at det var basser nederst.

Sånn sett så vil du jo ha ett greit potensiale med bi-amping.
Du vil få brukbart mere kontroll og det kan bli ganske så bra med rett forsterker.

Men om det vil gi deg nok dybde og punch i bassen er vanskelig å si. Det blir jo ikke veldig stor forskjell. Men det vil ikke bli dårligere enn i dag,med riktig forsterker.

Du vil få en tydeligere forskjell med subb.
Men hvis du har erfaring med at rommet ikke liker subb. Så må du nok jobbe litt. Med plassering og justering.

Og siden jeg nå oppdaget at høyttalerne dine har bass så tror jeg den T 15 kan være grei. Ut fra speck. Hva må du betale for den?
Hvilke problemer støtte du på når du sier du har prøvd subb Men ikke fått det til i det rommet?

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2015
Antall liker
58
Har du vurdert Rythmik F12? Det er den jeg selv har landet på - men har ikke fått kjøpt den ennå....

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Antall liker
916
Glemte den siste posten din.
Når det gjelder dele frekvens så kommer det litt an på når og hvor fort høyttalerne dine ruller av. Og det samme med subben. Den også ruller av på en bestemt måte.
Det viktige er å finne ut hvor du kan dele av bassen og få den til å dekke det området høyttalerne dine ikke klarer uten å få det til å krasje.
Da mister du dynamikk/headroom.

Jo lavere du deler jo mindre sjans for at det krasjer.
Det samme gjelder gain.
Du vil nok havne ett sted mellom 30 og 40 hz.
Lyden på opptaket kan få dette til å gå i surr da ingen opptak låter likt.

Da er det greit med test plater for bass med både frekvens toner og pink noise.
Jeg har en som i tillegg har musikk med bass som er tatt opp med 0 db forsterkning.
Den er for bilstereo.
Jeg pleier å sette sub der jeg vil ha den og sette sub delefrekvensen så høyt som mulig.
Rundt 40 hz i ditt tilfelle.
Så justere gain med pink noise. Slik at det er tilnærmet høyt som høyttalerne. Db måler er ett must.
Så grov lytter jeg med musikk.
Så er det greit med ekstra lang kabel på subben og sette den i diverse andre posisjoner i rommet.
Som regel er det bare 3-4 plasser som er aktuelle i en stue. Når den plassen som gir mest riktig bass er funnet så er det bare å justere mest mulig riktig med test plate. Gjerne en med musikk også.
Min plate setter vegger og gulv i sving: )

Så er det bare å la det skure i noen måneder. Dette for at det nye beistet skal spilles inn.
Og du trenger tid til å akkumulere/ venne deg til det.
I løpet av de første månedene ville jeg spilt litt høyt/høyest mulig (moderat)slik at elementet får kjørt seg litt.
Det viktige er da att det er bass i musikken: )

Og du vil nok rive deg i håret av og til da det er store forskjeller mellom opptakene.
Og en subb vil også avsløre det bedre.

Når det gjelder hi end 2 kanals stereo så er det snakk om at bassen skal være usynlig og ikke gjøre så mye av seg. Litt motsatt av surround.
Hvis du skal ha aktiv deling så har du litt større frihet.
Når du har kommet hit kan man ta en ny test og se om innspilling har påvirket noe.

Flere subber låter flatt og tregt når det er nytt.

Topp Bunn