Høyttalere Subwoofer til musikk som spiller ned til 20hz, 1 eller 2 stk til under 30.000,-

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
4.340
Antall liker
5.815
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
8
Hei er det noen som har kjennskap til disse subbene og kan si noe om hvordan de er om man skal bruke de i et 2 kanals musikk system.
De er jo veldig prisgunstig nå, da OHC selger ut Mk 1 til redusert pris.
Tanken er 2 sub av ok kvalitet (på nivå med disse) eller 1 sub av høy kvalitet, det blir da klart billigere om en av disse subbene er gode på musikk og ikke bare film.

Boomy bass er utelukket skal ha sub som gjengir korrekt bass og som satt opp rett integreres i nåværende system så sømfritt som mulig.
Helst ikke merke de er der før man slår de av, vet dette krever at man jobber med plassering og krever målinger.
Det er ikke første gang jeg integrerer sub i hi-fi system men har ikke mulighet til å reise rundt å høre sub selv.
Å hva du får høre hos en hi-fi butikk er sjelden særlig representativt opp mot hvordan ting presterer.

Pr. i dag ingen dsp, å i utgangspunktet er det tanken at det skal forbli slik foruten om det er innebygget i sub.
Har ingen problem med at jeg føler savn av bass i dagens system men skjer også en del mellom 30-20hz og noe under der også.
Så ønsker jeg de andre positive tingene sub tilfører som er mye mer en bare bass.

I første omgang ønsker jeg kjøpe sub, jeg ikke har utstyr som gjør det mulig å lage noe selv som ser bra ut uten. Og om jeg skal kjøpe inn slikt utstyr og materialer samt komponenter og regner tidsbruk tenker jeg fort kost blir fort ikke et argument om jeg kjøper brukt.
 

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Innlegg
2.620
Antall liker
2.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Sist redigert:

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
4.340
Antall liker
5.815
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
8
Ville kanskje like gjerne sett på disse: https://soundgarden.no/svs/117779/svs-sb-1000-classic-2-pack-2-stk-12-subwoofer

De har integrert DSP som gjør det mulig å ta ned de verste bass-toppene som fins i alle rom.
Har sett de men min erfaring fra tidligere svs er at de ikke er lette å få til i et hi-fi system på det nivået jeg ønsker.
Mulig de nyere er blitt bedre🤷🏻‍♂️ Dsp har jo klart sinne fordeler men byr også på utfordring med tanke på tid-korrigering mellom høyttaler og sub i et system uten dsp på hele systemet. Ønsket i utgangspunktet å ikke gå i den retningen med mitt oppsett.
Her er REL, Velodyne og JL Audio og flere vært bedre en SVS ut fra hva jeg tidligere hørt i hifi system systemer.
 
T

ThomasN

Gjest
Til musikk er REL overlegne. Tror tilbod med HT serien deres fungerer veldig bra. Ingen kunstig DSP som pusher de til å spille dypere enn de er bygget for. Forskjellen er nok mest at det sitter en klasse D i dem fremfor A/B. Lukket kasse er det også, så har troa på de.


Har hatt T9 og S812 og til musikk er de overlegne andre løsninger med DSP som eksempelvis SVS, Arendal Sound, JL Audio osv som jeg også har testet.

Til film stiller det seg annerledes, men kanskje den økte effekten med klasse D gjør sitt der også 🤔
 

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Innlegg
2.620
Antall liker
2.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Har sett de men min erfaring fra tidligere svs er at de ikke er lette å få til i et hi-fi system på det nivået jeg ønsker.
Mulig de nyere er blitt bedre🤷🏻‍♂️ Dsp har jo klart sinne fordeler men byr også på utfordring med tanke på tid-korrigering mellom høyttaler og sub i et system uten dsp på hele systemet. Ønsket i utgangspunktet å ikke gå i den retningen med mitt oppsett.
Her er REL, Velodyne og JL Audio og flere vært bedre en SVS ut fra hva jeg tidligere hørt i hifi system systemer.

Skjønner. Hvis du er uheldig med rommet kan det forsåvidt også by på utfordringer å integrere to subber uten DSP i pre. I sånne tilfeller kan det lønne seg med én sub med integrert DSP. Har du noe øvre budsjett, og hvor stort er rommet det hele skal stå i? Du ønsker deg jo respons under 20 Hz, så da må det litt størrelse og hestekrefter til. Jo større rommet er, jo mer.

Som et eksempel har DB-serien til B&W integrert DSP med EQ og veldig lav forsinkelse (under 1 ms), og respons ned til under 10 Hz. Det gir veldig lav gruppeforsinkelse ved 20 Hz. Jeg liker disse subbene, selv om de ikke er så veldig populære blant sub-folket – sikkert på grunn av prisen og fordi de ikke kommer fra en "ekte" sub-produsent.
 

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
4.340
Antall liker
5.815
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
8
Skjønner. Hvis du er uheldig med rommet kan det forsåvidt også by på utfordringer å integrere to subber uten DSP i pre. I sånne tilfeller kan det lønne seg med én sub med integrert DSP. Har du noe øvre budsjett, og hvor stort er rommet det hele skal stå i? Du ønsker deg jo respons under 20 Hz, så da må det litt størrelse og hestekrefter til. Jo større rommet er, jo mer.

Som et eksempel har DB-serien til B&W integrert DSP med EQ og veldig lav forsinkelse (under 1 ms), og respons ned til under 10 Hz. Det gir veldig lav gruppeforsinkelse ved 20 Hz. Jeg liker disse subbene, selv om de ikke er så veldig populære blant sub-folket – sikkert på grunn av prisen og fordi de ikke kommer fra en "ekte" sub-produsent.
Budsjett er nok 25k men kan strekke meg litt, men pris er ikke ensbetydende med kvalitet. Så ønsket resultat til lavest pris er tanken.
Rommet er på 22 kvm og de skal supplere er Tannoy DC10ti og ned til 20hz er ønskelig for å dekke det man kan høre. Dali har jeg ikke erfaring med, hvor høyt må man opp på deres modeller for at de blir bra?
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.667
Antall liker
7.746
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Tror det hadde blitt veldig bra 👍🏻
Har selv hatt HT/1003 i kikkerten men har måttet utgå foreløpig på grunn av farge.
 

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
4.340
Antall liker
5.815
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
8
Tror det hadde blitt veldig bra 👍🏻
Har selv hatt HT/1003 i kikkerten men har måttet utgå foreløpig på grunn av farge.
Her går mørk farge greit inn og behøver ikke være blankpolert heller. Så derfor ble jeg nyskjerrig på disse, da pengene er lagt i det som betyr noe for lyden.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.357
Antall liker
35.081
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.357
Antall liker
35.081
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Til musikk er REL overlegne. Tror tilbod med HT serien deres fungerer veldig bra. Ingen kunstig DSP som pusher de til å spille dypere enn de er bygget for. Forskjellen er nok mest at det sitter en klasse D i dem fremfor A/B. Lukket kasse er det også, så har troa på de.


Har hatt T9 og S812 og til musikk er de overlegne andre løsninger med DSP som eksempelvis SVS, Arendal Sound, JL Audio osv som jeg også har testet.

Til film stiller det seg annerledes, men kanskje den økte effekten med klasse D gjør sitt der også 🤔
Har hatt REL har nå SVS spiller utelukkende musikk, ingen tvil om hvem av disse jeg liker best. Savner ikke REL i det hele tatt.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.357
Antall liker
35.081
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Er vel SB-1000 pro som i så fall gjelder eller større. Ser de spiller 20-270hz +-3dB. 2 av de vil jo gå ennå dypere🤔
@HoJ du har jo 2 slike og vet jo således hvordan de er til musikk.
Utrolig fornøyd med de.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.357
Antall liker
35.081
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Det tilbys sikkert åpent kjøp. Angående støy i forsterkerdelen så er det ikke vanskelig å få byttet de hvis det blir et problem. Mine har vært uten det problemet.
 
T

ThomasN

Gjest
Har hatt REL har nå SVS spiller utelukkende musikk, ingen tvil om hvem av disse jeg liker best. Savner ikke REL i det hele tatt.
Vet ikke hva du har hatt av REL, men min opplevelse av de jeg har hatt er at de spiller bedre på musikk enn eksempelvis SVS.

Men for noen er jo høyere, jo bedre. Så det er ikke bare å diskutere dette. Det er bare min mening ut fra hva jeg har hørt.

Det er jo ikke nødvendigvis at alt REL har gjort utelukkende har vært best til enhver tid heller vil jeg tro

Siden tema er HT serien, så er det også klart at musikk ikke er pri. Men funker sikkert greit.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.357
Antall liker
35.081
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
@ThomasN Hva legger du i ordet "høyere"?
Lukket sub 12" i svs'n her altså, vi snakker ikke om slagbass, hvis det er det du tror - jeg har en egen sub til film - som virkelig gir fra seg (som også bare er 12" - men i stor kasse) Jeg vil si at sb1000-pro spiller meget musikalsk og kontrollert.
 
T

ThomasN

Gjest
@ThomasN Hva legger du i ordet "høyere"?
Lukket sub 12" i svs'n her altså, vi snakker ikke om slagbass, hvis det er det du tror - jeg har en egen sub til film - som virkelig gir fra seg (som også bare er 12" - men i stor kasse) Jeg vil si at sb1000-pro spiller meget musikalsk og kontrollert.
Det tviler jeg ikke på, og har ingen erfaring med de hjemme selv. Men tror det er skikkelig bang for the buck subber.

Men portet SVS egner seg best til kino ut fra det jeg har hørt.

Jeg gikk fra 2 stk Arendal Sound Sub2 til 2 stk REL S/812 og det skjedde noe magisk på musikk siden. Arendal fungerte også helt fint, men ikke like bra, men vesentlig bedre enn hva JL Audio Fathom F113 gjorde til musikk hos meg.

Uansett, godt integrerte subber gjør susen 👌🏼
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.951
Antall liker
1.286
Sted
Nadadouro, Portugal
Her tror jeg at SVS er verdt en test, større er bedre. Er selv en REL tilhenger så dette er vanskeligt men ikke mye slår to stk SVS!
 

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
4.340
Antall liker
5.815
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
8
Her tror jeg at SVS er verdt en test, større er bedre. Er selv en REL tilhenger så dette er vanskeligt men ikke mye slår to stk SVS!
Jeg er ikke ute etter maks lydtrykk, men ute etter noe som kan gå ned til 20 hz og samtidig spille korrekt bass på musikk.

2 stk SVS sb1000-pro skal ut i fra oppgitte spec klare og nå 20 hz flatt i sammen, så der innfrir de et av kriteriene. i følge @HoJ skal de også prestere bra på det å gjengi bass på musikk på rett måte og integreres med rom.

REL kommer man ikke utenom om man snakker sub til musikk, de er nærmest blitt synonymet med musikk-sub. Men skal man ned til 20 hz med flat kurve koster det mye penger:eek:

Så perr nå er 2 stk. sb1000-pro et mulig alternativ som i dagens marked koster 15k, så gjenstår det å se om det dukker opp noen andre alternativer.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.357
Antall liker
35.081
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Absolutt verdt et forsøk med sb1000-pro. Kan med hånd på hjerte ikke si at rel fungerte noe bedre til musikk en det sb'en gjør i mitt system.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Bruker også en SVS SB1000 i et mindre anlegg - kun til musikk. Fungerer veldig bra.

2 stk SB1000 til under 10k er nok ganske vanskelig å slå.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Ah, ikke pro serien.
Ja, de vil vel bli kvitt kjiping modellen, er vel ingen som vil ha den etter Pro kom :ROFLMAO:

Forresten det med at REL skulle være mer musikalsk et noe annet - har jeg bestandig sett på som "snake oil" - som et markedsførings-stunt - for å kunne legge på prisen litt i forhold til andre. Så håper de at noen skal bite på kroken.
 

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
4.340
Antall liker
5.815
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
8
Ja, de vil vel bli kvitt kjiping modellen, er vel ingen som vil ha den etter Pro kom :ROFLMAO:

Forresten det med at REL skulle være mer musikalsk et noe annet - har jeg bestandig sett på som "snake oil" - som et markedsførings-stunt - for å kunne legge på prisen litt i forhold til andre. Så håper de at noen skal bite på kroken.
Mulig du er inne på noe her, en sub som er laget rett burde gjøre samme jobben som en annen som er laget rett ;)
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.667
Antall liker
7.746
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Ja, de vil vel bli kvitt kjiping modellen, er vel ingen som vil ha den etter Pro kom :ROFLMAO:

Forresten det med at REL skulle være mer musikalsk et noe annet - har jeg bestandig sett på som "snake oil" - som et markedsførings-stunt - for å kunne legge på prisen litt i forhold til andre. Så håper de at noen skal bite på kroken.
REL selv har ikke frontet dette så vidt jeg vet, det er vel blitt et gjengs utsagn fra en mengde anmeldere opp gjennom årene som har ført til ryktet.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.357
Antall liker
35.081
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
En jeg kjenner fikk besøk av en person som skulle se på hans høyttalere (som er til salgs) - etter litt så skrudde han på sine to svs sb1000-pro for å vise hvordan det låt med disse i systemet. Da utbrøt gjesten at svs var kun bra til film - han derimot - han hadde en sub fra b&w :unsure:
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.667
Antall liker
7.746
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Du bruker MiniDSP for integrering @HoJ , og @roeng2 ønsker ikke noe DSP i oppsettet. Vet du hvor enkle SVSene er å integrere kun med app/justeringer på sub? Sikkert nyttig for trådstarter å vite siden oppsett av subene blir ganske forskjellig i deres oppsett 🙂
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.357
Antall liker
35.081
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Brukte app, før minidsp kom inn i huset, fungerte meget bra det også - kunne levd lenge med det hadde det ikke vært for at jeg ønsket å belaste høyttalerne mindre. Men appen fungerer meget bra, med mange innstillinger.
 

Janpe

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.08.2015
Innlegg
675
Antall liker
755
Jeg har 2 x T/7x REL aktive subber med Magnepan. De fungerer utmerket, uten DSP. Jeg har kun tunet med ørene og de er etter min mening sømløst integrert med Magnepan, som ikke er den enkleste øvelsen Magnepans spillemåte tatt i betraktning. Kan på det varmeste anbefale REL som også har en veldig god kundeservice når man sender epost til dem. 2 subber er absolutt å anbefale for musikklytting, til film har jeg ingen erfaring.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.357
Antall liker
35.081
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jeg har 2 x T/7x REL aktive subber med Magnepan. De fungerer utmerket, uten DSP. Jeg har kun tunet med ørene og de er etter min mening sømløst integrert med Magnepan, som ikke er den enkleste øvelsen Magnepans spillemåte tatt i betraktning. Kan på det varmeste anbefale REL som også har en veldig god kundeservice når man sender epost til dem. 2 subber er absolutt å anbefale for musikklytting, til film har jeg ingen erfaring.
Følte også jeg fikk det sømløst til med rel på mine magnepaner, helt til jeg byttet ut rel med svs som har dsp. Det var (hos meg) noe helt - helt annet. Og så klart mange hakk bedre og enklere med MiniDsp (og Dirac) som jeg bruker nå.
 

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
4.340
Antall liker
5.815
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
8
Du bruker MiniDSP for integrering @HoJ , og @roeng2 ønsker ikke noe DSP i oppsettet. Vet du hvor enkle SVSene er å integrere kun med app/justeringer på sub? Sikkert nyttig for trådstarter å vite siden oppsett av subene blir ganske forskjellig i deres oppsett 🙂
Brukte app, før minidsp kom inn i huset, fungerte meget bra det også - kunne levd lenge med det hadde det ikke vært for at jeg ønsket å belaste høyttalerne mindre. Men appen fungerer meget bra, med mange innstillinger.

Har tidligere klart og integrere 2 sub uten dsp i eget oppsett, så regner med at det også skal gå med dsp.
Det er jo ganske mange som produserer sub som skal være bra konstruert, så rart det kun er SVS og REL som nå er luftet.
I min tråd ble Dali nevnt, men ser det kan bli kostbart med 2 x sub :)
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.357
Antall liker
35.081
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Mange andre suber også så klart, Velodyne Deep Blue har jeg hørt, meget gode, men koster jo en del mer.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.951
Antall liker
1.286
Sted
Nadadouro, Portugal
Vet at trøkk og spl ikke er viktigt men REL vil vel gå til 20 hz også? Spec sier -6db men plasering betyr en del. Min lille REL T5 går flatt til 30hz målt med Radio Shack meter og falder da som en stein men det holder for meg jo.
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.251
Antall liker
9.036
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
REL sine HT subber funker også utmerket til musikk. Dog mister du høy nivå tilkoblingen som er på deres andre. :)
 

roeng2

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
4.340
Antall liker
5.815
Sted
Møre & Romsdal
Torget vurderinger
8
REL sine HT subber funker også utmerket til musikk. Dog mister du høy nivå tilkoblingen som er på deres andre. :)
Ser 1000 pro går dypere en HT serien til REL, de er i samme pris klasse. Tror mann må på +25k før REL sinne subber går så dypt. Ned til 30hz spiller minne høyttalere og med godt trykk. Så målet er fullfrekvent som er flatt til 20hz. 2 stk 1000 pro klarer det men ikke en alene.
 
Topp Bunn