Høyttalere Subwoofer Integrering/Kalibrering for Stereo Oppsett

BigOne

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2014
Innlegg
128
Antall liker
16
Sted
Øyværing
Hei igjen, jeg lurer på om noen har en fremgangs måte for å kalibrere 4 subber i et stereo anlegg uten subwoofer utgang på pre. Har lest å lest men finner bare opplysninger om hjemmekino recivere osv.

Fremgangs måten jeg har brukt idag med desibel måler er:

Sinus tone på 50hz fra youtube
Pre voum MV(30) ga meg 60db spl med bare fronter på. så slo jeg av effekt trinnet så frontene ikke spiller. slo på subb 1. justerte gain til jeg fikk 60db spl, for så å slå på effekt trinnet igjen å så justere phase på subb 1 til jeg fikk 6db spl, så justerte jeg ned gain på subb 1 til jeg fikk 60db spl ilag med frontene.

det har jeg gjort på alle 4. men føler mye av dynamikken osv er borte. har testa litt med å skru av og på 1 og 1 subb for å høre om det er noen forandringer men merker ikke noe spesielt mer dynamikk eller noe sånt. Har jeg gjort feil? skulle jeg ikke justert ned gain igjen etter å justert phasen? Slutt resultatet med alt på ble hvertfall 61db med mv30 på pre. så 1db økning i bassen da, men det kan jo skyldes litt 0.4db mere på 1 subb å så neste 0.1 osv. vanskelig å få alt til å spille akkurat 60db. mye gåing at å fram.

håper på mange inspill her, så det kan hjelpe andre som lurer på det samme.
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.231
Antall liker
2.254
Du trenger delefilter hvor delefrekvens kan settes, samt justering av delay og nivå. Så må det måles og justeres i henhold til målinger. Dvs du trenger målemic og måleprogram som room eq wizard.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.345
Antall liker
3.694
Torget vurderinger
1
Om man bare hekter på en sub, så vil det bli 3dB ekstra i utgangspunktet, +3dB pr vegg subben står imot. Da den spiller med overlappende frekvens. Aktive delefiltre anbefales heller istedet, DSP har gjerne dette. Å få fasen lik på sub med høyttalerne er ikke bare dB.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.611
Antall liker
3.143
Torget vurderinger
0
Hei igjen, jeg lurer på om noen har en fremgangs måte for å kalibrere 4 subber i et stereo anlegg uten subwoofer utgang på pre.
1. Har lest å lest men finner bare opplysninger om hjemmekino recivere osv.
2. det har jeg gjort på alle 4. men føler mye av dynamikken osv er borte.
3. håper på mange inspill her, så det kan hjelpe andre som lurer på det samme.
1. Kjøp en Receiver og du får et bra resultat
2. Plassering er avgjørende for dynamikk
3. Det er bedre med noen få innspill som hjelper for bedre lyd...... (y)
 

BigOne

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2014
Innlegg
128
Antall liker
16
Sted
Øyværing
hmm. merkelig, jeg hadde 2stk før, å da var fram gangsmåten jeg brukte alla samme. bare at jeg ikke stilte ned volumet på subber igjen. med andre ord jeg fikk ca 6+ db å det rev hus. har en DSP Dual Core anti mode 2.0. lyden ble grei den. bare at elementene på front gikk til helvete når jeg økte bassen på dualcoren, usikker på hvordan jeg skal koble det så dsp tar seg av både subber og fronter i 1, så kan man sette bassen hver for seg. for sånn som det er nå så går det en stereo y splitter fra effekt trinnet til subber. dårlig på å forklare men håper dere skjønner. ifølge DSP så kan man kalibrere i 2.0 og 2.1 og 2.2 stereo. så subbene skulle vell vært kobla direkte inn i dps xlr out sikkert. og så optisk kabel fra dsp til dac så til pre så til effekt så front. så sette crossover på dspn.

for sånn så det er nå så vill jo ikke dsp greie å måle avstand osv, siden subbene å front blir som et 2.0 oppsett, å så lenge subbene står bak front så vill jo subb lyden komme litt etter front uansett.
 
Sist redigert:

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.160
Antall liker
6.666
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
hmm. merkelig, jeg hadde 2stk før, å da var fram gangsmåten jeg brukte alla samme. bare at jeg ikke stilte ned volumet på subber igjen. med andre ord jeg fikk ca 6+ db å det rev hus. har en DSP Dual Core anti mode 2.0. lyden ble grei den. bare at elementene på front gikk til helvete når jeg økte bassen på dualcoren, usikker på hvordan jeg skal koble det så dsp tar seg av både subber og fronter i 1, så kan man sette bassen hver for seg. for sånn som det er nå så går det en stereo y splitter fra effekt trinnet til subber. dårlig på å forklare men håper dere skjønner. ifølge DSP så kan man kalibrere i 2.0 og 2.1 og 2.2 stereo. så subbene skulle vell vært kobla direkte inn i dps xlr out sikkert. og så optisk kabel fra dsp til dac så til pre så til effekt så front. så sette crossover på dspn.

for sånn så det er nå så vill jo ikke dsp greie å måle avstand osv, siden subbene å front blir som et 2.0 oppsett, å så lenge subbene står bak front så vill jo subb lyden komme litt etter front uansett.
Litt rotete forklart, så usikker på om jeg skjønner helt hva du sier, men uansett: Dual Core Antimode 2.0 har som navnet antyder bare 2 kanaler, den kan ikke korrigere høyttalere og subber uavhengig av hverandre hvis det er det du ønsker.

Jeg ville gjort en av to slik jeg forstår oppsettet ditt:

Alternativ A)
Hvis du kun har digital/DAC som kilde så bør du koble Antimode før DACen, dvs digitalt fra kilde og så til Antimode og så videre til DAC. Da vil Antimode korrigere hele signalet. Den vil "se" hele systemet (høyttalere og subber) som ett. Men hvis frontene dine sliter med å få økt bassnivået kanskje ikke dette er så god idé.

Alternativ B)
Kun korrigere subbene. Da kobler du inn Antimode etter Y-splitten fra effekttrinnet og setter den mellom effekttrinn og subber.
 

BigOne

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2014
Innlegg
128
Antall liker
16
Sted
Øyværing
Litt rotete forklart, så usikker på om jeg skjønner helt hva du sier, men uansett: Dual Core Antimode 2.0 har som navnet antyder bare 2 kanaler, den kan ikke korrigere høyttalere og subber uavhengig av hverandre hvis det er det du ønsker.

Jeg ville gjort en av to slik jeg forstår oppsettet ditt:

Alternativ A)
Hvis du kun har digital/DAC som kilde så bør du koble Antimode før DACen, dvs digitalt fra kilde og så til Antimode og så videre til DAC. Da vil Antimode korrigere hele signalet. Den vil "se" hele systemet (høyttalere og subber) som ett. Men hvis frontene dine sliter med å få økt bassnivået kanskje ikke dette er så god idé.

Alternativ B)
Kun korrigere subbene. Da kobler du inn Antimode etter Y-splitten fra effekttrinnet og setter den mellom effekttrinn og subber.

hmm. alternativ B kan fungere. Målet er å lette trykke på frontene å la subbene ta seg av den tyngre delen noe som vill gi effekt trinne mere pusterom å bedre kontroll på elementene på front. så får jeg også til å spille litt høyere uten forvregning. med andre ord at når jeg skrur opp bassen på kontrollen på antimode så så er det bare subbene så justeres å ikke frontene å subb samtidig, har testa frontene ved 60MV på PRE før bass elementer begynner å vrenge, så skrur jeg opp bassen på dsp fra la oss si 0db som er standar til 6+db som er max så må jeg ned til 50MV på pre for at frontene ikke skal begynne å skurre. men da mister jeg jo la oss si 10db spl. Noe jeg gjorde når jeg drakk meg full å glemte helt at jeg hadde skrudd opp bass på DSPn for jeg liker litt extra bass når jeg hører musikk å drikker Techno/Trance/Hardstyle freak, spillte på 60MV bassen hørtes bra ut siden subbene slo å laga ikke en eneste forvregning, å våkna dagen etterpå å skrudde ned til 0db på dsp å merka en rar lyd å da viste det seg at 3 bass elementer var gått til H og det 4 hadde all gummi rundt elemente løsnet, men det ble bra med litt råd fra hifi klubben å super lim. d ble en dyr lekse lært for å si det sånn. kunne like greit bare kjøpt nytt brukt par.

hmm, da skjønner jeg ikke helt vitsen i å ha valget 2.2 stereo kalibrering på antimoden da. for når jeg kjører automatisk setup så får jeg velge mellom 2.0 system. 2.1 system og 2.2. samme som man får på en reciver, bortsett at man ikke har mulighet for å sette høyttalere til Small og Large å at en reciver kalibrerer flere kanaler. 7.2 osv. men blir ikke akktuelt å kjøpe en reciver i bytte mot Pre30, hadde det før å lyden kan ikke sammenlignes. Da snakker vi om Flagskip modellen til Yamaha som vant flere priser. Dette var tilbake i 2012 +, men nokk om d.

shønner heller ikke hvordan antimode greier å justere avstand på front og subber. front sin bass vill jo komme litt før subbene sine. Spesielt på KK subbene mine. iogmed at en subb peker mot meg å en går i veggen som på bilde her https://www.kreiselsound.com/subDXD12012.php

leste også en plass at man kan rute signale inn til subber å så ut igjen å til effekt trinnet. så bruke subb forsterkeren sin crossover til å justere med. men da forsvinner vell hele signale fra 80 hz å oppover. fram til 750hz eller hva deleingen på frontene var. Så vill vell MV På subber også være med å styre frontene sine basser. Kompliserte greier dette xD føler jo mere jeg lærer jo mindre forstår jeg xD

Manual til Dualcore om noen har lyst å ta en titt kansje det er noe jeg har oversett. https://www.bkelec.com/hifi/Sub_Woofers/AntiMode20DualCoreEng09.pdf

Her er metoden jeg kopierte sånn ca.
EDIT: alle SPL-tall under gjelder for en 50hz sinustone.

1) Mål frontene alene, som gir f.eks. 80dB ved mastervolum MV(-20).
2) Mål sub1 alene i posisjon 1 med subvolum -6, justér gain til den gir 80dB ved MV(-20).
3) Mål sub1 sammen med frontene, justér fase til du måler 86dB.
4) Mål sub1 alene igjen, justér gain på sub til den måler 85dB.
5) Mål sub2 alene i posisjon 2 med subvolum -6, justér gain til den gir 80dB ved MV(-20).
6) Mål sub2 sammen med frontene, justér fase til du måler 86dB.
7) Mål sub2 alene igjen, justér gain på sub til den måler 85dB.
8 ) Mål sub3 alene i posisjon 3 med subvolum -6, justér gain til den gir 80dB ved MV(-20).
9) Mål sub3 sammen med frontene, justér fase til du måler 86dB.
10) Mål sub3 alene igjen, justér gain på sub til den måler 85dB
(og så videre, opp til hvor mange suber du har).
11) Juster subvolum i receiver til det nivå som du liker best! Jeg bruker -6dB på film og -10dB på musikk (litt avhengig av musikkvalg, av og til høyere).

Se forøvrig denne:

http://avforum.no/forum/hoyttalere/60823-kalibrering-av-subber-front-som-full-range.html

ble veldig mye her nå. men d var i hovedsak fremgangsmåter jeg ønsket.
 
Sist redigert:

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.160
Antall liker
6.666
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Innlegg
3.160
Antall liker
6.666
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
hmm. alternativ B kan fungere. Målet er å lette trykke på frontene å la subbene ta seg av den tyngre delen noe som vill gi effekt trinne mere pusterom å bedre kontroll på elementene på front. så får jeg også til å spille litt høyere uten forvregning. med andre ord at når jeg skrur opp bassen på kontrollen på antimode så så er det bare subbene så justeres å ikke frontene å subb samtidig, har testa frontene ved 60MV på PRE før bass elementer begynner å vrenge, så skrur jeg opp bassen på dsp fra la oss si 0db som er standar til 6+db som er max så må jeg ned til 50MV på pre for at frontene ikke skal begynne å skurre. men da mister jeg jo la oss si 10db spl. Noe jeg gjorde når jeg drakk meg full å glemte helt at jeg hadde skrudd opp bass på DSPn for jeg liker litt extra bass når jeg hører musikk å drikker Techno/Trance/Hardstyle freak, spillte på 60MV bassen hørtes bra ut siden subbene slo å laga ikke en eneste forvregning, å våkna dagen etterpå å skrudde ned til 0db på dsp å merka en rar lyd å da viste det seg at 3 bass elementer var gått til H og det 4 hadde all gummi rundt elemente løsnet, men det ble bra med litt råd fra hifi klubben å super lim. d ble en dyr lekse lært for å si det sånn. kunne like greit bare kjøpt nytt brukt par.

hmm, da skjønner jeg ikke helt vitsen i å ha valget 2.2 stereo kalibrering på antimoden da. for når jeg kjører automatisk setup så får jeg velge mellom 2.0 system. 2.1 system og 2.2. samme som man får på en reciver, bortsett at man ikke har mulighet for å sette høyttalere til Small og Large å at en reciver kalibrerer flere kanaler. 7.2 osv. men blir ikke akktuelt å kjøpe en reciver i bytte mot Pre30, hadde det før å lyden kan ikke sammenlignes. Da snakker vi om Flagskip modellen til Yamaha som vant flere priser. Dette var tilbake i 2012 +, men nokk om d.

shønner heller ikke hvordan antimode greier å justere avstand på front og subber. front sin bass vill jo komme litt før subbene sine. Spesielt på KK subbene mine. iogmed at en subb peker mot meg å en går i veggen som på bilde her https://www.kreiselsound.com/subDXD12012.php

leste også en plass at man kan rute signale inn til subber å så ut igjen å til effekt trinnet. så bruke subb forsterkeren sin crossover til å justere med. men da forsvinner vell hele signale fra 80 hz å oppover. fram til 750hz eller hva deleingen på frontene var. Så vill vell MV På subber også være med å styre frontene sine basser. Kompliserte greier dette xD føler jo mere jeg lærer jo mindre forstår jeg xD

Manual til Dualcore om noen har lyst å ta en titt kansje det er noe jeg har oversett. https://www.bkelec.com/hifi/Sub_Woofers/AntiMode20DualCoreEng09.pdf

Her er metoden jeg kopierte sånn ca.
EDIT: alle SPL-tall under gjelder for en 50hz sinustone.

1) Mål frontene alene, som gir f.eks. 80dB ved mastervolum MV(-20).
2) Mål sub1 alene i posisjon 1 med subvolum -6, justér gain til den gir 80dB ved MV(-20).
3) Mål sub1 sammen med frontene, justér fase til du måler 86dB.
4) Mål sub1 alene igjen, justér gain på sub til den måler 85dB.
5) Mål sub2 alene i posisjon 2 med subvolum -6, justér gain til den gir 80dB ved MV(-20).
6) Mål sub2 sammen med frontene, justér fase til du måler 86dB.
7) Mål sub2 alene igjen, justér gain på sub til den måler 85dB.
8 ) Mål sub3 alene i posisjon 3 med subvolum -6, justér gain til den gir 80dB ved MV(-20).
9) Mål sub3 sammen med frontene, justér fase til du måler 86dB.
10) Mål sub3 alene igjen, justér gain på sub til den måler 85dB
(og så videre, opp til hvor mange suber du har).
11) Juster subvolum i receiver til det nivå som du liker best! Jeg bruker -6dB på film og -10dB på musikk (litt avhengig av musikkvalg, av og til høyere).

Se forøvrig denne:

http://avforum.no/forum/hoyttalere/60823-kalibrering-av-subber-front-som-full-range.html

ble veldig mye her nå. men d var i hovedsak fremgangsmåter jeg ønsket.
Antimode 2.0 kan ikke sette noe avstand mellom subber og høyttalere, den har bare to kanaler ut og har ikke noe forhold til hva du kobler til egentlig. Den korrigerer kun responsen basert på det som spilles av når du kjører testen.

Enkel fremgangsmåte hvis du kobler antimode kun på subbene:
1) Still nivået på én og én sub så de har likt nivå målt fra lytteposisjon
2) Kjør romkorreksjonsfunksjonen til Antimode
3) Juster bassnivå via Antimode etter smak.
4) Ferdig.
 

BigOne

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2014
Innlegg
128
Antall liker
16
Sted
Øyværing
Antimode 2.0 kan ikke sette noe avstand mellom subber og høyttalere, den har bare to kanaler ut og har ikke noe forhold til hva du kobler til egentlig. Den korrigerer kun responsen basert på det som spilles av når du kjører testen.

Enkel fremgangsmåte hvis du kobler antimode kun på subbene:
1) Still nivået på én og én sub så de har likt nivå målt fra lytteposisjon
2) Kjør romkorreksjonsfunksjonen til Antimode
3) Juster bassnivå via Antimode etter smak.
4) Ferdig.
ja var det jeg tenkte var enklest jeg å. har vell ikke noe å si om fronter får 192khz og subber får 48?
 
Topp Bunn