Ja, jeg er enig i at det for de fleste er en korrelasjon mellom det man kan si om apparatene naturvitenskapelig, og den opplevelsen de gir. Men bare en viss, det er ikke endelig. Jeg vet ikke om noe som kan gi det endelige svar, men inntil man får de nødvendige vitenskapelige verktøy vil det for min del være naturlig å godta at det for eksempel er forskjell på kabler, for den enkelte. Selv om dette ikke kan måles. Derfor mener jeg at enkelte ekstreme objektivister hevder angående for eksempel kabler, er å strekke objektivismen for langt.
mvh
swr
Det jeg kjenner til som kan påvirke er:
1) "lydtrykket ved øregangen"
2) Visshet, synsinntrykk og forventninger
Jeg er ikke interessert i å betale penger for at inntrykket mitt skal forbedres vha imponerende syn av fete kabler. Jeg vet at jeg (og alle andre) er påvirkelige av slike faktorer, men jeg ser på det som en "parasitt-effekt", og ikke en del av opplevelsen. Hvis du får samme gleden av å bli lurt av en kabel-selger som putter biltema-kabler inn i hageslange og selger det for 10.000,- så kunne du like gjerne bedt kona om å kjøpe kabel. Hvis hun er slu kan hun da putte den gamle kabelen inni en hageslange, bruke 10.000 på å betale ned huslånet, og alle er fornøyde??
*Naturvitenskapen tilsier at lydtrykket ved øregangen skal være praktisk talt upåvirket ved valg av "normale" kabler.
*Humanoria-vitenskapen tilsier at mennesket er subjektivt og lett å "lure" når vi ønsker å høre noe som kanskje ikke er der
Snakk om "feelgood-faktor" og annet viser at enkelte her bevisst eller ubevisst ønsker den gode følelsen av å ha "verdens beste" kabler selv om det kanskje ikke er noen objektiv, hørbar forskjell. Jeg aksepterer dette, men jeg aksepterer ikke at dette valget skal opphøyes til en objektiv sannhet, og at alle som ikke abonnerer på denne troen skal få diskreditert sin hørsel eller interesse. Spesielt ikke så lenge ikke en eneste av disse påstandene noensinne er påvist i en ABX test.
mvh
Knut Inge