Sub refleksrør

frode n

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.07.2010
Innlegg
227
Antall liker
328
Jeg er ute etter bassrefleksrør på 150 mm i diameter, som skal være ca 700 mm lange. Har lest her at det er viktig at enden inne i kabinettet har en trompet tut. Er dette riktig ? Lurer i så fall hvor jeg kan få tak i sånne ?.
 
L

Lassencad

Gjest
Et bas refleks rør kan have mange udformninger . Dette du her nævner har jeg ikke set før.
I min sub er røret stort ved front men drejer så inde i kabinettet og bliver mere og mere smal og ender lige bag enhed.
Er nærmest udformet som en orgel pibe.
Har du prøvet at Google :)
 

AleksanderMR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2019
Innlegg
258
Antall liker
156
Jeg er ute etter bassrefleksrør på 150 mm i diameter, som skal være ca 700 mm lange. Har lest her at det er viktig at enden inne i kabinettet har en trompet tut. Er dette riktig ? Lurer i så fall hvor jeg kan få tak i sånne ?.
Jeg kjøpte refleksrør som ikke hadde trumpettut. Da fant jeg en glassflaske hvor toppen av flasken hadde mindre diameter enn røret, mens bunnen hadde større diameter. Tredde røret nedover flasken, varmet opp med varmepistol, og presset røret. Plasten ble myk, slik at det formet seg etter flasken.

Eksempel: https://how-to-install-car-audio-sy.../03/how-to-make-your-own-flared-pvc-aero.html
 

Audiosan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.08.2018
Innlegg
427
Antall liker
228
Lassecad. Det er vel høyst sansynlig en av verdens mest brukte type bassrefleksrør.
 

frode n

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.07.2010
Innlegg
227
Antall liker
328
Tror det er lett å få tak i 150 mm rør som avløpsrør eller lignende, men trompet avslutningen blir verre. Spør da jeg ønsker å høre om dette er riktig ?
 

Audiosan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.08.2018
Innlegg
427
Antall liker
228
frode n. Om du har tilgang til 6" aeroport som du kan måle ytterdiameter på, så vil det enkleste være om du finner papprør i samme dimensjon. Eventuelt skjøtestykke så du kan skjøte 2 plastrør.
 

frode n

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.07.2010
Innlegg
227
Antall liker
328
150 mm rør skal jeg alltids finne. Googlet litt og der leste jeg at det var viktig at røret innvendig hadde trompet ( større diameter ) avslutning. Dette ser jeg som lettest å kjøpe ferdig og deretter kappe lengden selv. Ønsker egentlig å høre om dette er av betydning eller ikke. Sikkert mange her som har laget sub med refleks og har en tanke om dette.
 

Audiosan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.08.2018
Innlegg
427
Antall liker
228
150 mm rør skal jeg alltids finne. Googlet litt og der leste jeg at det var viktig at røret innvendig hadde trompet ( større diameter ) avslutning. Dette ser jeg som lettest å kjøpe ferdig og deretter kappe lengden selv. Ønsker egentlig å høre om dette er av betydning eller ikke. Sikkert mange her som har laget sub med refleks og har en tanke om dette.
Ja 150mm rør er enkelt å finne. Men om 6" aeroport har større diameter, så får du ikke brukt endestykkende på 150mm rør. Personlig bruker jeg sjelden innvendig flens. Men utvendig flens.
 

frode n

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.07.2010
Innlegg
227
Antall liker
328
Forstår deg ikke helt Audiosan. Det jeg lurer på er det viktig at den enden som er inne i kabinettet har en avrundet ende, eller kan jeg kappe et 150 mm rør ?
 

Audiosan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.08.2018
Innlegg
427
Antall liker
228
Jeg mener den ytre flensen er mere viktig enn den indre flensen. hvilket rør som er best for deg å bruke er det nok umulig for noen å si uten en hel mengde data og informasjon om oppsett.
 

frode n

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.07.2010
Innlegg
227
Antall liker
328
Tusen takk, den siden var det mye bra på
 
Topp Bunn