Sub prosjekt!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Takk for hyggelige ord folkens. :) Forsøker å gjøre det jeg kan for å lage god finish på kabinettene nå. Enda en runde med sparkel etter grunningen. Helt utslitt i hendene etter å ha lagt på snart 2-3 dl sparkel med 30 cm bredt sparkelstål. I morgen tenkte jeg å starte med hvit maling, blank 80. Da vil vel alle feil / skavanker dukke opp igjen... sukk... :-\

Har også rukket å ratte litt DEQX. Fikk BNC/RCA kabelen fra Blue Jeans for et par/tre dager siden. Kjører nå digitalt fra Audio Aero rett i hekken på DEQX-en. Steike ta - dette apparatet er intet mindre enn vidunderlig! Jeg har ikke eksperimentert så voldsomt med forskjellige justeringen på korreksjonsfiltre men allerede nå har jeg et skyv i mellombassen fra ProAc-ene som jeg ikke trodde var mulig. Skarptromma på Red Hot Chili Peppers er syykt stram og tøff. "Dynamikk en masse." I tillegg er lydbildet minst like presist og digert som med Krell Evo 222 / 505 som jeg hadde på hjemlån.

Blanding av skrekk og fryd går igjennom hodet med tanken på hva to ekstra 15" drevet av 4-500 PA watt kommer til å tilby. Hm... :eek:

Mvh

SannaX

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    1
    Dette blir skikkelig tøft! :) Ta gjerne en runde eller to ekstra med grunning, da er det mye lettere å få fin finish på sluttproduktet.

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Ser knallbra ut dei subbene/kassene dine.

Pass på øra.

Mvh.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.462
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    toref skrev:
    Har også rukket å ratte litt DEQX. Fikk BNC/RCA kabelen fra Blue Jeans for et par/tre dager siden. Kjører nå digitalt fra Audio Aero rett i hekken på DEQX-en. Steike ta - dette apparatet er intet mindre enn vidunderlig!
    Jeg har skumle planer om å bytte ut mye rart i anlegget, men DEQX'en blir stående, uansett. Jeg mener, helt seriøst, at noe slikt er et "må ha" i et seriøst anlegg. Det skjer noe magisk når du kan ratte inn frekvens- og fasegang til der den skal være uten å bruke en formue på kabelbytter eller å pådra deg husstandens vrede ved å fylle stua med absorbenter.

Stilig prosjekt, forresten. Spent på videre erfaring med de AE-elementene. Dette blir nok veldig, veldig bra.

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Takker igjen dere! Håper det kan være noen ideer til inspirasjon her også. :) Skal se om det ikke blir et par ekstra lag grunning SannaX.. ;) Det beste av alt, for min egen del, er at DIY får interessen tilbake til hi-fi igjen. Og ikke bare teknikken men også musikken. Det er noe helt annet å nyte musikk fra utstyr man har litt engasjement i. Vel og bra med ferdige produkter innimellom, men jeg tror at det for mange kan løfte hi-fi interessen enda et par hakk å "lage no' sjæl."

Og ja, Asbjørn, DEQX er intet mindre enn et smykke av et apparat! Jeg fikk en liten forsmak med DSP mulighetene i Crown, men DEQX drar det hele opp mange hakk. Blir spennende å sette seg skikkelig inn i virkemåten og "best practice" med DEQX. Jeg aner konturene av et morsomt prosjekt der også. :) Blandt annet det du snakket om i forhold til å trekke mer av rommet inn i høyttaler korreksjonene. Jeg tror de ekstra båndene med parametrisk EQ som ligger i Crown kan være et ypperlig supplement til EQ-en i DEQX-en her forresten. På Crown er EQ styrt per kanal. Det er så vidt jeg har funnet ut ikke mulig med DEQX.

Mest spennende nå blir naturlig nok å få skikkelig liv i AE AV15X elementene. Det var mye simulering i WinISD som lå til grunn for valget av det elementet. Så dersom jeg ikke har introdusert for mange ekstra faktorer som endrer teorien skal dette spille både lettflytende og dynamisk.

Mvh

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.462
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, det er nok ingen måte å sette EQ separat pr kanal (høyre/venstre) på i DEQX, men du kan endre gain på hver av de seks utgangene. Det går an å se det som en grov tre-kanals EQ pr side i tillegg til de 10 EQ-båndene som påvirker begge sider. Dessuten skjer høyttalerkorreksjon for hver enkelt driver, så alt som kommer inn i det korreksjonsfilteret kan være så asymmetrisk mellom høyre og venstre kanal som nødvendig. Ingen stor begrensning, altså.

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Asbjørn skrev:
    Nei, det er nok ingen måte å sette EQ separat pr kanal (høyre/venstre) på i DEQX, men du kan endre gain på hver av de seks utgangene. Det går an å se det som en grov tre-kanals EQ pr side i tillegg til de 10 EQ-båndene som påvirker begge sider. Dessuten skjer høyttalerkorreksjon for hver enkelt driver, så alt som kommer inn i det korreksjonsfilteret kan være så asymmetrisk mellom høyre og venstre kanal som nødvendig. Ingen stor begrensning, altså.
    Godt poeng. Jeg tror dette kan bli riktig bra. :)

Mvh

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Stemningsrapport fra "snickarboden".

Fant noen solide bein med gummiknotter under hos Byggmakker. Justerbare sånn at jeg kan kompensere for skikkelig skeivt gulv. Her er også portene på plass. Ting begynner å ta form.

Mvh

Vedlegg

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Tid for å montere elementene. Jeg sleit litt med å få innslagsmutterne på baksiden til å feste seg riktig i MDF-en så det var spennende å se om alle umbrako boltene fikk feste.

Det gikk heldigvis greit. Elementene er såpass tunge og "tighte i sporet" at det er fort gjort å ødelegge malingen dersom en må plukke de opp igjen.

Mvh

Vedlegg

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Hjulene på den stakkars gamle TV-benken fra IKEA knirket faretruende når jeg trillet høyttalerne mot plassene sine.

Inklusive elementet vil jeg tippe hver høyttaler nærmer seg 65-70 kilo. Jeg var utrolig glad for å denne benken med hjul.. :)

Mvh

Vedlegg

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Gårsdagens første famlende forsøk på å få tingene til å spille på lag.

Kabler? Jo, har da det.. ;)

Mvh

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Skikkelig bra hjemmearbeide T :)
    Klapp-Klapp!!
    Har da fulgt med i tråden skjønner du.

Og har du skikkelig flaks, passer subene der du har tenkt å ha dem.... ;)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Kul tråd. Spent på å lese hvordan det fungerte

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    emotikon skrev:
    Skikkelig bra hjemmearbeide T :)
    Klapp-Klapp!!
    Har da fulgt med i tråden skjønner du.

Og har du skikkelig flaks, passer subene der du har tenkt å ha dem.... ;)
    Takk for det J. :) Med sånn elektronikk tilgjengelig kan de passe hvor som helst.. ;)

65finger: Har ikke rukket å ratte så mye DEQX enda, men fyttirakkarn som dette trøkker! Snert, selv i dypet. Og selv på ganske høyt "rister-lett-i-veggene" nivå rører knapt membranene på seg.. Her er det headroom i bøtter og spann. Det spiller utrolig lettflytende og luftig allerede.

Mvh

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.080
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Flotte bilder! Og et virkelig flott resultat.

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Takk for det! Resultatet hadde aldri blitt såpass uten gode råd herfra. :)

Mvh

slarssen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2003
    Antall liker
    13
    Utrolig flott arbeid, Tore!

En fryd å se på, og gleder meg til å høre dem (kanskje) til uka :)

Gratulerer.

- Stig

ePi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    1.490
    "Hör ni djungeltrummorna?"

Pent resultat. Mer enn litt misunnelig! :D

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Bassene tok seg meget fint ut i rommet. Disse er rimelig store. Men likevel knapt "synlige".

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan låt så dette sammen med resten av oppsettet til toref?
    Jo, takk. Bare bra.
    Integreringen av dypbass fungerte rimelig bra med ikkehørbar forskyving av tid i de lave frekvensene. Det spillte med urovekkende bra driv og timing langt der nede.
    Personlig kunne jeg tenkt meg en smule mer "varme/fylde" i overgangen mellom ProAc`ene og subene. Vet at toref jobber med saken. Hvilken vei han vil gå er vel ennå noe usikkert..... Men løsningen finnes ganske så sikkert. Jobben denne DEQX`en gjør sammen med eq i Crown forsterkeren er etter mine ører, bra.
    Litt vel mye i området rundt 3khz- etter mine preferanser. Men igjen, dette var bra gjort på første forsøk T. Godt utført arbeid så langt. :) :)
    Er spent på hva NAF-folket sier etter sitt besøk i kveld.

Vedlegg

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Selv har jeg blitt veldig fornøyd så på dette stadiet er det bare fint å høre hva andre syns om lyden. Ingen grunn til å finne skyttergravene! Og det var ekstra artig når jeg kunne sammenligne med lyden i anlegget ditt Emotikon. (Som er mer "nøytral" i mine ører og med enda bedre holografi.) Kanskje er jeg mindre følsom for de tingene du nevner med varme/fylde i overgangen toref-subber og ProAc og betoning i 3KHz området for jeg synes det låter fett. Men jeg er helt enig i at det sikkert er mer å hente. Du får komme tilbake med mellomrom og fortelle om forbedringer/forverringer. :)

Jeg har gjort noen små justeringer med test av forskjellige filtre i delingen men har ikke hatt tid til virkelig å "ta inn" forskjellene. For det er jo så moro å høre musikk nå. :) Det mest dramatiske jeg har gjort er å få ordnet med kontroll helt i dypet. Fant ei skive med mye elektronisk bass nedimot 20 Hz (FSOL sin "ISDN") og her var det bare å dra ned 2 eq-grupper på 22 og 27 Hz på Crown-en med 5-7 dB. Lettvint og utrolig effektivt å kunne gjøre EQ i bassen mens man sitter og hører etter. I tillegg la jeg på et "høypass sikkerhetsfilter" fra 22 Hz med skarp avrulling for å hindre at elementene får servert frekvenser de (eller naboene) ikke har godt av. For ja - de brummer godt når bassen blir dyp nok..

Mvh

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Jeg er forøvrig ikke sikker på om jeg har justert riktig løpetidsforskjell mellom ProAc and toref-subbene. Jeg målt avstanden mellom høyttalerne til omtrent 60 centimeter og lagt til 2 ms forsinkelse på ProAc-ene i DEQX Calibration på grunn av DSP prosesseringen i Crown. Men om dette er nøyaktig - tja, si det.. ? Er det bra når det "høres bra ut"?

Mvh

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Svaret på det er JA toref :)
    Som vi snakket om, er det hva en selv synes er bra, som hele tiden må være målet.

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    emotikon skrev:
    Svaret på det er JA toref :)
    Som vi snakket om, er det hva en selv synes er bra, som hele tiden må være målet.
    Enig i det. Men jeg skjønte at egne mål er i endring - f.eks. etter besøk hos andre. ;D

Mvh

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    8.665
    Sted
    Kongsberg
    Gratulerer med flotte sub'er.
    Justering av tidsforsinkelse er viktig, og personlig hadde jeg nok ikke klart å slå meg til ro med å stole på 2 ms. Det kommer kanskje an på hvilke oppgaver du har gitt DSP'en i Crown'en..?
    Måten jeg pleier å gjøre det på er å se på impulseresponsen i sanntid mens jeg skrur av og på suben. En annen metode er å spille en testtone ved delefrekvensen og så måle ved hvilken forsinkelse du får mest nivå. Det er viktig at suben og HT spiller med samme lydtrykk ved delefrekvensen men det har du sikkert allerede stilt inn.
    Spesielt den siste testen har sin svakhet i at man lett kan bli lurt av refleksjoner, så det beste er å dra det hele med ut i friluft og måle der ;-).
    Hold oss oppdatert på hvordan det går.

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Armand skrev:
    Gratulerer med flotte sub'er.
    Justering av tidsforsinkelse er viktig, og personlig hadde jeg nok ikke klart å slå meg til ro med å stole på 2 ms. Det kommer kanskje an på hvilke oppgaver du har gitt DSP'en i Crown'en..?
    Måten jeg pleier å gjøre det på er å se på impulseresponsen i sanntid mens jeg skrur av og på suben. En annen metode er å spille en testtone ved delefrekvensen og så måle ved hvilken forsinkelse du får mest nivå. Det er viktig at suben og HT spiller med samme lydtrykk ved delefrekvensen men det har du sikkert allerede stilt inn.
    Spesielt den siste testen har sin svakhet i at man lett kan bli lurt av refleksjoner, så det beste er å dra det hele med ut i friluft og måle der ;-).
    Hold oss oppdatert på hvordan det går.
    Takker! Selv om det var ganske mye jobb må jeg si at det var veldig moro også. DIY er kult! :)

Jeg tror jeg formulerte meg litt dårlig ang. innstillingen av løpetidsforskjell. I DEQX Calibration kan man skifte mellom visning av forsinkelsen i ms og meter. Det jeg gjorde var å legge inn 60 centimeter som er avstand mellom baffel på front og sub, konverterte til ms (omtrent 1,7 ms) og deretter plusse på 2 ms som er oppgitt forsinkelse i Crown (funnet fra diverse diskusjonsforum). Så jeg endte opp med 3,7 som jeg plugget inn. Det hørtes bra ut. Men i ettertid har jeg testet litt forskjellige verdier og kommet fram til at 4,05 "høres bedre ut".

Men testene dine er nok mer pålitelige. Det er nok lett å bli lurt til av EQ. Jeg får finne fram en slik testtone tror jeg. Nå deler jeg på 100 Hz. Ved korrekt løpetidskorrigering får jeg da høyest nivå - fordi elementene er i fase og ikke kansellerer hverandre. Stemmer det?

Mvh

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    8.665
    Sted
    Kongsberg
    Ja, Det stemmer som du sier. Hvis dine sub'er hadde stått på eksakt samme sted som bassene på HT (umulig) så skulle du fått en 100% kansellering ved 100 Hz hvis du hadde 5ms feil løpetidskorreksjon ene eller andre veien. Men på grunn av at vi dessverre har disse sakene våre i et rom så får refleksjoner mye å si. Det kan derfor være at man må finjustere litt. Ved 100Hz tar det 10ms å spille en hel lydbølge. Når du justerer løpetiden fra 3,7 til 4,05 blir det det samme som å justere fasen med: (360/10)*0.35=12,6 grader.
    Jeg bruker følgende metode når jeg justerer 1 sub sammen med 2 HT:
    1. Få samme nivå på suben som de to HT har ved delefrekvensen.
    2. Juster løpetidskorreksjon til man får maks nivå.
    3. Juster nivået på nytt slik at de har likt nivå ved delefrekvens.
    4. Så justerer jeg frekvensresponsen med EQ for hele systemet til slutt.

Jeg brukte denne metoden hos en kompis som har en Velodyne DD12 og forskjellen var formidabel. Først bare "slengte" vi den inn i stua og håpet på mirakler men skuffelsen var stor. Det hang ikke sammen i det hele tatt. Etter justering var sub'en "borte" og lyden stor.

Digresjon:
    En annen test jeg gjorde en gang var litt spesiell. En kompis kjøpte en Sunfire SUB som har en sinnsyk forsinkelse. Jeg husker ikke hvor mye nå men jeg mener det var 8ms. Han hadde ingen justeringsmuligheter på sitt stereoanlegg så det vi gjorde var å forsinke den enda 2ms i tillegg slik at den spilte i fase med HT ved 100Hz men en hel bølgelenge forsinket! Dette funket også ganske bra.
    Nyskjerrig (som jeg er) måtte jeg teste hvor hørbart dette er, og satte opp delefilteret mitt hjemme (PC og waves) med en fjernkontroll der jeg kunne switche mellom korrekt fase og forsinkelse med HT og korrekt fase men en hel bølgelende forsinket ved delefrekvens.. Ved en konstant tone oppførte disse to filteroppsettene seg likt, men hvis en pianist skulle finne på å slå på G2 tangenten (98Hz) ville altså HT spille en hel bølgelenge før SUB'en ble med på notene. Det var overaskende hvor liten forskjell (les: ingen) jeg hørte :eek: Fortvilet over min inkompetanse hørte jeg gjennom flere typer musikk og skiftet frem og tilbake. Etter en stund klarte jeg heldigvis å skille de to filteroppsettene bare ved hjelp av hørselen. Dette var antagelig musikk som hadde ekstra informasjon eller anslag rundt delefrekvens som ble forvrengt ved at HT "ledet" med en hel bølgelenge på SUB'en.

Digresjon ferdig.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.848
    Hvis man forsinker subben med en periode ved en gitt frekvens så vil man nødvendigvis få tildels store integrasjonsproblemer ved andre frekvenser som kan være 1/2 periode eller 1,5 perioder forsinket.

Og så en helt annen ting: Den kanskje beste måten å måle seg fram til korrekt subforsinkelse - med rudimentære metoder - er å invertere subben og så justere timingen til man får en maksimal kansellering i delefrekvensen. Så setter man subben i rett fase og korrigerer frekvensresponsen.

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Takker for innspill Armand og Bx!

De siste dagene har jeg gjort noen forsøk på optimalisering men jeg klarte ikke høre særlig forskjell selv innenfor et intervall på 0,5 ms. (4 ms +- 0,25 ms). Etter en liten refleksjon skjønte jeg grunnen. Jeg har en ganske kraftig utfasing i rommet fra bassen på subbene rundt delefrekvensen på 100 Hz. Mens frontene spiller "på lag" med rommet her hører man ikke stort fra subbene. Jeg har slått meg til ro med 4 ms foreløpig. En idé er kanskje å legge delefrekvensen på et sted der både fronter og subber har normal interaksjon med rommet for så å justere fasen herfra?

Mvh

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    8.665
    Sted
    Kongsberg
    Hvis subbene har utfasing i lytteposisjon ved 100 Hz er det kanskje en ide å like godt senke delefrekvensen litt? Ingen vits å slite med å spille frekvenser som ikke blir hørt..?
    Men det er jo litt snodig at begge to har utfasing ved 100Hz. Kanskje en litt mer usymmetrisk plassering hadde vært lurt? Neimen ikke lett disse greiene her... :-\

toref

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    39
    Sted
    Trondheim
    Har ikke gjort noe mer rundt fasekorreksjonen mellom front og sub. Må ha noe å pusle med til høsten også. Skal ikke Argentina skåre snart da.. ? :)

Men jeg har slitt litt med å boltene på elementene til å sitte skikkelig. Tror egentlig ikke at jeg spiller så sykt høyt, men boltene løsner liksom litt for hver dag. Slitsomt i lengden. Så jeg gikk til det "drastiske" skrittet med å lime dem fast.

En liten tube av denne typen:

Og en bitteliten dråpe på hver bolt. (Dette er typen LocTite som blir temmelig hard når den tørker.) Det gjorde susen. Nå sitter det dønn. Det er en ganske solid gummiforing på Acoustic Elegance elementene. Det er mulig at det er gummien som gjør det vanskelig å få skikkelig feste uten bruk av gjengelås? Vet heller ikke om det har noen innvirkning på lyden - i alle fall har jeg ikke lagt merke til noen forskjell - men det føles bedre når man vet at det sitter. Om jeg skulle bli nødt til å løsne dem får jeg bare belage meg på å måtte skifte bolter og muttere (jeg har et lite lager).

Mvh

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn