Studiofoam akustikkplater?

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei du!
Dette var jo fint at du lurte på, særlig for meg ;D
De bassfellene der (og til og med i forskjellige farger kan jo passe mitt nye lytterom helt fortreffelig.
Takk skal du ha.
Jeg skal lese mer og eventuelt se om jeg kan bidra med hjelp.
Lydplater og akusikkplater er nok to forskjellige platetyper (tror jeg da)
De hvite du (sikkert) har sett hos meg, er akustikkplater (den jeg brukte som "plasmatv" i et år ca. bl.a. ;D
Lydplater er mer som isolasjon i formen med det formål å virke mest opp mot lyd (og mindre opp mot varmeisolasjon)
Akkustikkplatene er med "behandlet" overflate (litt struktur).
Mvh.KW
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.883
Torget vurderinger
24
Det er nok riktig som KW presiserer mht akustikkplater.

http://guide.rockwool.no/sw14613.asp

Rockwool kaller disse helt riktig for akustikkplater. Effekten av Rockwool og Auralex vil avhenge av tykkelse. Rockwool kommer i ulike tykkelser og dette vil ha innvirkning på hvor langt ned i frekvens de virker, det samme gjelder for andre produsenter. Det de har felles er at ingen av dem tar bass. Jeg personlig ville nok hatt størst tiltro til Rockwool, men det blir bare synsing. Fordelen med disse andre er at de lettere lar seg henge opp.

http://www.wavepanels.com/products.htm

Wave-panels har jo tilsvarende plater til å henge på vegg. Dessuten har de produkter som virker litt lenger ned i frekvens. Jeg har en del corner-traps, men de kommer ikke opp mot DaaD i effekt.
 

Vedlegg

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.278
Antall liker
3.332
Torget vurderinger
49
Interesant lesing på Auralex sine hjemme sider ,tipper det ikke blir lenge til kona og jeg havner i lange diskusjoner om hvordan vi kan pynte opp stua ;D

Er rimelig fersk når det gjelder akustikk ,hva det gjør med lyden ,og hvorfor .
Kjøpte for 2mnd siden 2 esker med Rockwool akustikkplater av typen 50mm ,12 plater tilsammen .
Hvor langt ned i frekvens "demper" disse ,eller avhenger det av hvor mange jeg bruker ?

Skal lese litt mer her før jeg peprer i vei for mange spørsmål............  8)
 

Vedlegg

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.278
Antall liker
3.332
Torget vurderinger
49
Thanx :)
Ser det er mye bedre abs.koeff ( ;D ) når platene er nedsenket 30cm ,da demper de også et stykke ned i frekvens . Har ikke plass til å trekke dem 30cm ut fra veggen ,men regner med det er bedre med litt mellomrom til vegg en klin inntil (skal prøve )

Er i gang med å lage ramme til 2 stk som jeg tenkte hjemme bak flatsjermen(uff skulle vel hatt dem foran) 8)
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.883
Torget vurderinger
24


Det går jo ann å kle med et fint stoff, så tar det seg pent ut i rommet.
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0


Det går jo ann å kle med et fint stoff, så tar det seg pent ut i rommet.
Hva het den stoffbutikken der du kjøpte greiene igjen?
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Tannum, tenker jeg (eller kanskje det heter Tanum ??? )
Ligger borte ved Nationalteateret (Stortingsgata/Drammensveien)
Møbelbutikk på den ene siden og stoffer på den andre siden av (Munkedamsveien? )
Mvh.KW
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.883
Torget vurderinger
24
Hei Topline, stoffet er fra Marimekko, kjøpt i Marimekkos Konseptbutikk i Bygdøy Allé.

http://www.artinterior.no/marimekko/marimekko-interior.htm

Men, Tannum som KW nevner er også et meget godt alternativ, her har de masse fint.

Jeg brukte et understoff som skjuler treramma, ta blåsetesten før du kjøper og monterer.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Ville bare nevne at jeg var innom Ikea i dag og der hadde de nå noen "lerretbilder" på ramme (ca.5cm dybde) og bildet var 90x90 cm.
2 forskjellige motiver et med tulipaner (Audrey Hepburn?) og det andre var noe strålignende i fine duse "jordfarger" hadde matchet mitt nye rom fargemessig så det suser :D
En kunne da ha fyllt "tomrommet" med vanlig Rockwool og dekket med plast på baksiden.
Fint alternativ for de som vil gjøre det enkelt, men kanskje ikke dette "lerettet" egentlig er så godt egnet, sammenliknet med stoff.

Mvh.KW
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Problemet med slik lerretsbilder i trykk er vel at papiret på fronten er helt tett og reflekterer lyden men demper den ikke.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.079
Antall liker
33.814
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Synes disse studiofoam-platene ser interessante ut, men de blir litt fargerike til å bruke f.eks i taket.
Noen som vet om det finnes liknende produkter i lyse farger ?
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Synes disse studiofoam-platene ser interessante ut, men de blir litt fargerike til å bruke f.eks i taket.
Noen som vet om det finnes liknende produkter i lyse farger ?
Hei!
Jeg synes også de har mye interessant og jeg skal dit til mandag å titte på vareutvalget, da de nettopp har fått inn masse forskjellig fra Auralex.
Jeg synes også at de er vel "fargerike" og mørke.
Jeg hadde planer om å male veggene i "lytterommet" i en skittenrosa farge som eventult vile matche den "burgunderøde" foamen de har.
Dette gikk jeg vekk fra og har nå malt med en lys offwhite farge og det er jeg nå svært glad for.
Dersom en eventuelt skal gå for disse Lernd basstraps med kuber (oppe) i hjørnene (som jeg antagelig kommer til å gjøre, så kan en f.eks feste en glideskinne i taket og henge ned en "kappe" som vil skjule dette, (alternativt) hel høyde med egnet (lyst?) stoff.
"Kappen" trenger jo ikke være særlig mye lengre (ned) enn 60-70 cm.

Mvh.KW
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.883
Torget vurderinger
24
Disse materialene tror jeg dessuten har en tendens til å falme/skifte farge i sollys.

Men, disse er veldig enkle å kle med f.eks lyst understoff (veldig billig). Festes med knappenål eller lim på baksiden av produktet. Har gjort det med noen tilsvarende produkter jeg har hjemme (wave panels).
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Disse materialene tror jeg dessuten har en tendens til å falme/skifte farge i sollys.

Men, disse er veldig enkle å kle med f.eks lyst understoff (veldig billig). Festes med knappenål eller lim på baksiden av produktet. Har gjort det med noen tilsvarende produkter jeg har hjemme (wave panels).
Hei!
Falming vil nok bli et meget lite problem (for meg) i et kjellerrom med et lite vindu (mot nord/øst) likevel aldri sol der nede ved bakken p.g.a. trær og høyt gjerde ;)

Jeg var hos "Soundwave" i dag (like ved Sinsenkrysset/Grefsen togstasjon gamle).
De hadde fått inn varer men ikke rukket å pakke opp alt enda, fikk likevel se noe i ei pakke, bl.a. noen diffusorer i hvit plast (som eventuelt kan males og eventuelt fylles?).
Disse har en "flat" ytterkant som gjør de enkle å skru opp enten det nå er tak eller vegg.

Det er mye interessant der, sjekk hjemmesiden nøye ;)

Bl.a. gramma amp/monitor Iso Riser 38x58 x6,5 cm må jo være fin til demping av utstyr/komponenter samt foroverrettet sub dersom målene holder og det finnes en som er større.
Prisen på nevnte er 440,- pluss moms
Et sett med Monitor Isolation Pads som består av 4 sett med pads, som igjen hver seg består av to deler, brukt aleine (den største delen) kan man (p.g.a.) at den er vinklet få monitoren (stativhøyttaleren) til å peke litt nedover eller oppover dersom man snur de bak frem.
Vil man ha det rett så bruker man bare den medfølgende minste delen som utligner vinkelen på den største.
Man kan jo bruke den minste delen også til å "øke"vinkelen om ønskelig og hver enkelt par med disse ( beregnet to stykk til hver høyttaler slik at en kan "justere" til bredden på den enkelte høyttaler.
Pris ;) 210 kroner pluss moms

Mvh.KW
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Er det noen i Kristansandsområdet som er interessert i å spleise på en tolvpakning med grå 2"  plater fra Auralex?

Er det eventuelt noen som vet om man kan kjøpe tilsvarende produkter her i byen?
 
Topp Bunn