Studio Målnes

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    stodiomaalnes.jpeg


    hjørne.jpeg åpninmotkjokken.jpeg bakvegg.jpeg

    Velkommen til Studio Målnes. Hytta ligger på 1100moh på Målnes ved Tyin. Min sønn er musikker og jeg elsker musikk så studiokvalitet på lyd i stua har vært målet mitt hele veien derav navnet Studio Målnes.


    Ja nå er jeg på hifi kjøret igjen etter ett par års pause pga mye jobbing og ferdistillelse av hytta på fjellet :) Etter som hytta endelig begynner å bli ferdig kommer lyden stille og rolig på plass. Tenkte dele litt erfaringer og kanskje få litt tips underveis så lager denne tråd hvor jeg legger ut litt bilder, målinger og tanker jeg har. Har savnet hifisentralen litt og ser mange av de gamle fjes fortsatt er veldig aktive og hjelpsomme. Synes HFS er en fantastisk ressurs som har hjulpet meg mye på min vei mot god lyd så om jeg kan hjelpe og inspirere andre med denne tråd hadde det gledet meg mye.

    Begynner med en kort beskrivelse av annlegget i stua. Stua er 4,2x5,6x2,35m med to store vinduer mot vest og nord. Kan store vinduer og god utsikt kombineres med god lyd i ett nogenlunde normalt oppholdsrom? Dette var jeg meget spent på. Hjørneplassering og stereo benk med skuffer under det største vinduet mot vest ble løsningen.


    Tenkte først å ha subber skult i skuffene under høyttalere men etter litt måling av fronter og simulering i REW room sim fant jeg fort ut at dette ikke fikset problemer i bassen. Beste lytteposisjon ble målt frem uten sub, og den viste seg og være ca 3.3m fra frontvegg. Dette stemmer og ganske gått med Rew room sim, og 38% reglelen for høyttaler plassering.


    Fant fort ut at en sub ved siden av lytteposisjon var veien å gå så da ble det i all hast laget en 56x56x56cm sub med to billige 15" og en 700w icepower amp. Driverne er montert på hver side av subben i push push konfigurasjon. Dette kanselerer mesteparten av kassevibrasjoner så subben kan brukes som kaffebord.


    Høyttalerne laget jeg for noen år siden nettopp mtp denne stua med så mye power og lite fotavtrykk som mulig. Høyttalerne er bestykket med 2xPurifi og Raal diskant i en 2.5 konfigurasjon med deling på 500hz, 1800hz og drevet av en 3 veis 2x250+100w hypex fusion amp pr høyttaler . Bassen fra frontene ruller av naturlig dvs ingen deling nedover.


    Rommet er åpent på ene siden mot gang og kjøkken. Bak i rommet er det en futonsofa mot bakvegg og en seng i hjørne som bidrar litt til å dempe bassen + ett par absobenter laget av 70mm hard glava. En enkel klappe test og tidlig måling viste litt mye etterklang så jeg sydde meg noen tunge gardiner av noe ullfilt jeg egentlig hadde planlagt å bruke på bakvegg. Men med gardiner og ett teppe på gulvet fikk jeg sånn passe liv i rommet. Åpen bakvegg med ullfilt som bassfelle var planen men utgikk da jeg likte den resirkulerte eikepanelen så godt att jeg ville ha den rundt om på alle vegger vell vitende om hvilke følger dette ville ha for basssen haha


    Jeg synes det låter ganske bra nå men jeg må nokk oppgradere subbene med noen bedre pro sub elementer for å få max headroom med minimum forvrengning. Forvrengning ligger rundt 1-2% i bassen under 40hz på det værste nå og det har jeg fått til kun fordi jeg ruller subbene av ganske bratt. Med bedre elementer tror jeg at jeg kan få ned denne vreng litt til. Tror ikke jeg hører noe til den forvrengning i bassen på normale nivå men ønsker å få det så bra som mulig. Subben var en rask proof of consept som jeg synes funker bra så da er det bare å gjøre siste finish og hive inn bedre drivere. Jeg har prøvd meg med endel eq men finner lyden med eq blir litt fattig ift å la høyttalerne gjøre jobben, så en så lenge får kamfilter se ut som de vil.. jeg liker godt klangbalansen som du ser i graf med 1/1 smoothing under. Tror jeg lar være å fikle mer med tuning nå, men blir nokk litt fintuning og eq etterhvert.. to be continued

    Klangbalansen.png


    13lyttepos.png

    vrengute.png
    vrenglytteposisjon.png
    wavelet.png
    uteinnenosmoothing.png
    uteinne148.png
     
    Sist redigert:

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Beveger vi oss igjennom gangen fra stua til andre ennen av hytta finner vi hjemmekino anlegget haha ja jeg har det på kjøkkenet :) Nb køkken er ennå ikke ferdigstilt men lyd og bilde er i boks til jul.

    Oppsettet består av ett par vegghengte Seas høyttalere med DXT diskant og 2 JBL 18" bassere. Basserne er drevet av dobbel mono 2x400w hypex ucd400 klasse D forsterker, og vegghøyttalerne er drevet av en 2x125w hypex ncore. Det hele deles og styres av en DBX driverack 2 DSP.

    Har ikke tunet så mye på de ennå kun satt opp deling i DBX. Kjøkken ikke er ferdig ennå men det høres lovende ut selv med basserne i hjørnet. Tror det har å gjøre størrelsen på rommet og bassere, kjøkkenet er jo litt mindre en stua ca 3,55x5,6x2,35m og basserne er større.

    IMG_20231222_173326_984.jpg
    image-4.png


    IMG_20231222_172510_456.jpg
    IMG_20231222_172540_088.jpg
    IMG_20231222_172454_555.jpg IMG_20231222_172607_547.jpg
     
    Sist redigert:

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Fant Harman romkurve på nettet og la den inn i REW for å se hvordan jeg lå an i stua. Harman sin kurve er basert på masse research og er vell den kurven jeg har mest tro på. Jeg har tre preset med 0 -1,5 og -3 db diskant gain i filter oppsettet til høyttalerne i stua. Målingene i første innlegg er tatt med -3db på diskanten. Ny måling under med 0 gain passer Harman kurven best så jeg skal la ørene kose seg med den i julen så får vi se hva som skjer etterhvert :)
    1703290526462.png
    1703290947437.png
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Har hytte nede ved Otrøvann og er jevnlig i området ved hytten din med ski/kite om vinteren, eller kjører forbi på sommeren. Kompis har hytte på Tyinstølen, så vi kiter ofte derfra. Aldri tenkt at det kunne befinne seg seg hifi i noen av hyttene på Målnes...😋
    Er det nybygg eller har du pusset opp?
     

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Nybygg satt opp for 4år siden men begynner ikke bli ferdig før nå. Har bygd den på fritiden. Jobber som snekker. Du får seile en tur innom om du er i området, Jeg bor mer eller mindre på hytta så er stort der. Hadde vært hyggelig med hifi besøk.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Det må vi prøve å få til ja. Å kite til lyttebesøk har jeg ikke prøvd før👍
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    284
    Sted
    Fredrikstad
    Så hyggelig å se flere her som holder til rundt Tyin! Kom nettopp hjem fra julefeiring ikke så langt fra deg ned mot Tyinkrysset. Tyin er et flott sted!

    Supert anlegg og kreative løsninger! Jeg har gått tur og fisket i området rundt der og ville aldri forestilt meg at noen ville ha et respektabelt hifianlegg der :)

    Vårt hytte-«hifi» er en kompakt Sony-boks med 3 mini-disker og cd-veksler.
    Godt nyttår!
     

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Ja teller snart en liten hifiklubb på Tyin Ja hifi er godt fordelt over det ganske land. Godt nytt år!
     

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Her er siste lille anleggsoppgradering henslengt under stereobenken. 😄

    Må si jeg er mektig imponert over Moode Audio OS Raspberry Pi 4b streamer med Tooping D10s DAC. HighRes internetradio og Spotify lett tilgjengelig fra mobil eller pc. Moode Audio OS støtter UPnP, Logitech Media Server, Spotify Connect, Airplay, Bluetooth, DSP, Multirom streaming, Fildeling, DLNA mm. https://moodeaudio.org/

    For de som ønsker en meget bra og fleksibel streamer og dac som ikke koster skjorta kan en slik løsning virkelig anbefales. Moode Audio er lett å installere og enkel i bruk. Følg installasjonsguiden! Jeg anbefaler å bruke ett sd kort av god kvalitet, og en solid housing til pi med passiv kjøling.

    signal-2024-02-07-191036_002.jpeg

    1707330766449.png
    1707332509367.png
    1707331974856.png

    1707331904021.png

    1707329063298.png


    1707329150716.png
     

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Har nå justert litt på høyttalerne i stua. Jeg flyttet de ca 5-10cm ekstra fra sidevegg og fikk dytta litt på dippen jeg hadde rundt 200hz. Jeg har og dempet de litt ved 600hz og 1000hz med ett par notch filter samtidig som jeg flyttet deling av nedre basselement fra 500hz opp til 700hz. Videre har jeg gått tilbake til -1.5db gain på diskant som deles ved 1800hz som før. Utrolig hvor stor forskjell en db her og der gjør med lyden. Liker godt det jeg hører nå.. men blir spennende å høre over litt tid da lydopplevelsen ofte endrer seg litt med dagsformen til meg og anlegget. :LOL: Måling under er i fra lytteposisjon 3.2m fra høyttaler.

    1707779203834.png


    1707779696610.png
    1707780336206.png
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn