Høyttalere Studio høyttalere vs "eliten"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg skjønner greia. Sikkert et fint verktøy i komplekse flerveissystemer, men jeg lurer på om ikke jeg foretrekker å unngå det mest mulig så lenge jeg har et enkelt toveis system. Kommer heller til å sette i gang med enkle akustikktiltak hvis jeg skal ta dette videre, tenker jeg. :)
    Du har nok mye rett i at aktiv dsp-basert drift har mest for seg når systemene blir mer komplekse. Men det er også et poeng i å starte i riktig ende også på enkle to-veis systemer slik at man får mest mulig av potensialet ut av høyttalerne. Gode eksempler på forskjellen mellom gode aktive høyttalere i billigste ende av skalaen mot tilsvarende passiv løsning illustreres godt av disse anmeldelsene;

    Elac Debut B5

    JBL Lsr305

    Det er tydelig at godt høyttalerdesign kombinert med aktiv drift kan utgjøre signifikante forskjeller sett opp mot tilsvarende passiv drift. Samme historie med feks Kef LS50 vs Kef Ls50W active.

    God lyd er for det meste en vitenskap og derfor gir det mening å starte riktig med de store tingene som har mest betydning, som elementer med lav forvrengning, kontrollert direktivitet, jevn respons både on-axis og off-axis, god tidsoppførsel, godt kabinett etc.
    Og kjenner man parametrene fra elementene så kan man matche forsterker med oppgaven på en langt bedre måte og kombinert med dsp nesten trylle seg opp i kvalitet i forhold til pris.

    Det vil ikke si at man ikke kan oppnå like god lyd med tradisjonelle metoder, men det er en unødvendig omvei å ta både praktisk og økonomisk hvis det er resultatet som teller. Synes iallefall jeg :)

    Synes det er en positiv trend at fokuset i hobbyen sakte forandrer seg fra at folk generelt er opphengt av bling og fine ord til å bry seg mer om de tekniske sidene som feks akustikk, dsp, målinger og ikke minst muligheter.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.336
    Antall liker
    8.417
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Målemessig perfekt er vel noe de fleste ikke vil ha.
    Man ønsker en liten jevn heving i bassen og muligens noe senking andre steder.
    Men spik flat frekvensgang kan virke kjedelig.
    men store topper og dype daler som blir fjernet skaper jo mer magi i mine øyne.
    Du får jo da med deg alt i lydbilde når dette er kontrollert og jevnt.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Målemessig perfekt er vel noe de fleste ikke vil ha.
    Man ønsker en liten jevn heving i bassen og muligens noe senking andre steder.
    Men spik flat frekvensgang kan virke kjedelig.
    men store topper og dype daler som blir fjernet skaper jo mer magi i mine øyne.
    Du får jo da med deg alt i lydbilde når dette er kontrollert og jevnt.
    Hvis DU visste hva alle ville ha, hadde du vært en god mastering-ingeniør.

    Hvorfor gjør ikke alle mastering-ingeniører som du anbefaler?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvis vi alle hadde visst nøyaktig hvordan alle målinger skulle sett ut slik vi selv likte lyden best, da hadde vi alle brukt målinger som eneste kriterie for vurdering.
    Heldigvis har smarte mennesker forsket mye på dette over flere tiår, så vi slipper å finne opp hjulet helt på nytt alle sammen.

    Hvis vi gjør som @Svart-Hvitt sier og tar utgangspunkt i anbefalingene om hva som er subjektivt nøytralt (kalkulert snitt av hva folk flest foretrekker, sikkert), så er vi kommet langt på vei. Den perfekte målingen vil alltid forbli en individuell greie, men bedre å starte på 90% der enn på 4% der, tenker jeg.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Du skrev at noe av «noe av magien» forsvinner ved «målemessig perfekt lyd».

    Dette er, teoretisk sett, helt naturlig hvis dine individuelle preferanser systematisk avviker fra det nøytrale.

    For øvrig er det vanskelig å spå hvordan et individs preferanser systematisk vil avvike fra det nøytrale. Derfor er det nøytrale alltid et trygt utgangspunkt hvis man ikke vet nøyaktig hvordan ens preferanser avviker systematisk fra det nøytrale.
    Dette har ikke nok ikke så mye med preferanser å gjøre.

    En teknisk "perfekt" lyd og en "farget" lyd har begge to positive sider den andre ikke har. Det er ikke slik at det ene alltid låter bedre enn det andre.

    For å være litt konkret - så tror jeg nok feks LMC sitt oppsett låter ganske ulikt mitt. Først og fremst har han en helt annen miks av direktelyd/reflektert lyd enn det jeg har. Jeg vil anta at mitt oppsett måler bedre - først og fremst pga at jeg nesten utelukkende har direktelyd. Men jeg er likefullt sikker på at mye musikk (og kanskje spesielt slik musikk som LMC spiller mye av - feks Oscar Peterson) nok låter bedre hos LMC enn hos meg. Mens det jeg hører på, kanskje spiller bedre hos meg.

    Mvh
    OMF
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Men mitt inntrykk er at jo lengre man kommer i jakten på "målemessig perfekt lyd", så forsvinner også noe av magien som anlegget tilfører.
    Min opplevelse er det stikk motsatte. Men vi definerer trolig "målemessig perfekt" helt forskjellig.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Målemessig perfekt er vel noe de fleste ikke vil ha.
    Man ønsker en liten jevn heving i bassen og muligens noe senking andre steder.
    Men spik flat frekvensgang kan virke kjedelig.
    men store topper og dype daler som blir fjernet skaper jo mer magi i mine øyne.
    Du får jo da med deg alt i lydbilde når dette er kontrollert og jevnt.
    "Målemessig perfekt" betyr på ingen måte at du spiller med en flat kurve, men at lyden faktisk svarer til den kurven du vil ha.

    Men det betyr at alle disse tekniske tingene er så bra som det kan bli - forvrenging, Frekvnesrespon, etterklang, polarrespons, refleksjoner i rommet osv.


    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Men mitt inntrykk er at jo lengre man kommer i jakten på "målemessig perfekt lyd", så forsvinner også noe av magien som anlegget tilfører.
    Min opplevelse er det stikk motsatte. Men vi definerer trolig "målemessig perfekt" helt forskjellig.
    Det tror jeg ikke.

    Jeg skriver "magien som anlegget tilfører". Når jeg fikk Magnepan 20.7 i hus, så spilte jeg en stund på de med passivt delefilter. Og da hadde de en god dasj med magi når det gjaldt holografi/"rommet" de projiserte hadde en litt "magisk" følelse. Men presisjonen var dårlig. Jeg er ganske sikker på at dette skyldes slake delefilter og at en for enkelte frekvenser så ble de gjengitt av både diskant og mellomtone element, gjerne i motfase og med store avvik i spredning. Når jeg gikk over til digital deling, og bratte filtrere - så var det som å vri en fotolinse i fokus, presisjon og definisjon ble supert, men noe av denne diffuse magien ble borte. Et annet eksempel kan være oppsettet jeg hadde med AP Avanti III der jeg bodde før. De hadde på en del låter vanvittig dyp og presis bass, uten romling, og når jeg spilte min favorittlåter andre steder, så manglet de enten den den gode "Pushet" jeg hadde i bunn, ellers var det alt for basstungt. Når jeg etterhvert fikk målt mitt eget oppsett - så viste det seg at jeg hadde en kjempedipp i bassen som matchet utrolig godt med de låtene jeg likte å spille. Jeg har også hørt oppsett som har kjemperefleksjoner, som gir magi i form av fantastisk dybde eller bredde på et på noen låter, men som jeg prøver å si - at når du rydder opp i dette, så forsvinner også den magien.

    Mvh
    OMF
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Blir det riktig å omformulere det du sier til at magi i et anlegg er helt avhengig av at kvaliteten på innspillinger matcher anlegget, OMF?

    Hvis jeg forstår deg riktig så er det største problemet i dagens lydverden at de som mikser musikken har helt andre musikkformidlere i øynene enn nøytralt objektive gode høyttalere, og at det derfor kan slå heldig eller uheldig ut avhengig av hvem og hva man hører på.
    Kanskje de med aktiv byttesyke egentlig bare er folk som jevnlig skifter musikksmak og hele tiden må finne et nytt anlegg som matcher makkverkene de hører på :confused::cool:
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.005
    Antall liker
    12.886
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg tror jeg skjønner litt av hva du mener OMF.
    Vi bruker jo samme DSP løsning, men oppsettene våre er likevel svært forskjellige.

    Jeg synes det generelt er veldig vanskelig å "skru" DSP til å låte bra på all musikken jeg liker.
    Noe låter skikkelig bæsj, mens annet kan låte bedre enn de dyreste anleggene jeg har hørt.

    Studio miks, lydkarakter, kvalitet og smak til de som serverer oss alt av musikk er så varierende at dette blir en hard nøtt å knekke for et system som skal svelge alt på strak arm.

    Edit; trur du er inne på noe der coolio
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.540
    Sted
    Langesund
    Synes vel at det går helt greit med det meste av opptak når dsp-innstillingen er optimal. Må jo bare skru ned litt på det som er mest komprimert.
     

    Erlendb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2014
    Innlegg
    1.443
    Antall liker
    556
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Har brukt proff monitors som stueanlegg i mange år. Anbefaler folk å ta seg en tur for å lytte på Genelec 8351. De er rett og slett fantastiske!. Men det finnes selvfølgelig mange proffhøyttalere som ikke spiller musikalsk i det hele tatt. For eks Yamaha Ns-10 er glitrende verktøy for folk som kjenner dem godt. Men jeg ville aldri hatt dem i stua eller lytterommet. De har forskjellig bruksområde og noen monitorer fungerer ikke som hifi. Men en del proffhøyttalere spiller bedre en det meste jeg har hørt av glitter og stas. Til en bedre pris!. Man får det man betaler for og det er ikke noe voodoo involvert heller. Har lagt vekk drømmen om Jbl M2 i et litt stort lytterom, kanskje supplert med noen ekstra suber og et eget lite ¨forsterkerrom¨ fullt av crownforsterkere. Men kanskje senere en gang?. De spiller noe vanvittig!. Om det er tradisjonell hifi eller proffhøyttalere er helt likegyldig når det kun er lyden som teller.
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Fort gjort å bruke DSP verktøyet feil og korrigerer noe som verken bør eller kan korrigeres. Resultatet kan blir dårligere lyd.
    Optimaliserte delefiltre og evt. bedre spredning vil utelukkende føre til generelt bedre lyd IMO. En del veldig dårlige innspillinger kan derimot ha godt av noe EQ eller f.eks andre harmonisk forvrengning, men det blir noe annet.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.336
    Antall liker
    8.417
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Målemessig perfekt er vel noe de fleste ikke vil ha.
    Man ønsker en liten jevn heving i bassen og muligens noe senking andre steder.
    Men spik flat frekvensgang kan virke kjedelig.
    men store topper og dype daler som blir fjernet skaper jo mer magi i mine øyne.
    Du får jo da med deg alt i lydbilde når dette er kontrollert og jevnt.
    Hvis DU visste hva alle ville ha, hadde du vært en god mastering-ingeniør.

    Hvorfor gjør ikke alle mastering-ingeniører som du anbefaler?
    Hva har det jeg sier å gjøre med mastring å gjøre?
    Synes en slik kommentar faller helt utenfor, her er det snakk om hvordan lyden oppfører seg i rommet.
    Det har ingen ting med att jeg vil være mastering-ingeniør. Noe jeg ikke har påstått.
    Å dra slike slutninger faller desverre bare dumt ut.
    Men mange liker å vri å vrenge på det andre skriver.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Elefantmannen:
    Delay i prosesseringen i DSP er ikke noe å bekymre seg over så lenge en kjører hele høyttaler gjennom DSP.
    Forsinkelsen vil da gjelde alle driverne.

    Deler man opp at man kjører DSP på noen deler, andre passivt helt utenom DSP, da bør man ha tunga i rett munn... :)
    Ja, jeg skjønner greia. Sikkert et fint verktøy i komplekse flerveissystemer, men jeg lurer på om ikke jeg foretrekker å unngå det mest mulig så lenge jeg har et enkelt toveis system. Kommer heller til å sette i gang med enkle akustikktiltak hvis jeg skal ta dette videre, tenker jeg. :)
    Tenk enkelt.
    Møblering?
    Teppe på gulv?
    1.refleksjon om det er et problem i det hele?
    Les litt rundtom, gå den stien du mener er riktig for deg. :)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Blir det riktig å omformulere det du sier til at magi i et anlegg er helt avhengig av at kvaliteten på innspillinger matcher anlegget, OMF?
    Nei, det blir nok litt for enkelt

    Poenget er mer at det er litt mer nyansert - hvis jeg bruker et eksempel som ikke er så betent.
    Man kan stille opp anlegget sitt med å lytte i nærfelt, eller å sitte lengre unna.

    Vi har vel sikkert flre av oss vært på lytting et sted hvor noen foretrekker å sitt i sofaen, mens noen synes det låter best på en stol bak sofaen, eller enda lengre bak.
    Samme elektronikk, samme rom, samme låt osv. Og jeg kan gjerne gjøre en slik test og komme frem til at jeg likte holografien, presisjonen og nærheten til vokal når jeg satt foran, mens jeg likte den mer homogene lyden lengre bak feks.

    Poenget mitt er at det er ikke bare preferansene som er forskjellig. Poenget er at man greier ikke å få et anlegg til å være best på alt. Mange av egenskapene vi er på jakt etter er motstridende - man ønsker bra trøkk i bassen, men man vil ikke ha grums. Man ønsker mye luft og oppløsning, men det skal aldri låte hardt. Man ønsker "Wall of Sound", men vil ikke at Kari Bremnes skal være stor som en kjempe, osv osv osv.

    Og en del av fargingen/feilene, som et anlegg som ikke måler "perfekt" gjør - høres bra ut. Og det er effekter som vi mister når vi fjerner avvikene.

    Ja - rør kan komprimere litt....er det bare negative med det? Alle studior har en haug med ulike saturation boxer som de kan koble inn for å gi mer intensitet på vokal.

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Fort gjort å bruke DSP verktøyet feil og korrigerer noe som verken bør eller kan korrigeres. Resultatet kan blir dårligere lyd.
    Det er vel i grunn mulig å gjøre det meste feil, både med elektronikk, oppsett, akustikk, DSP osv.

    Jeg har ikke noe stort inntrykkk at de som jobber med DSP har så veldig mye dårlgiere lyd enn de som knoter med andre ting.

    Mvh
    OMF
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Målemessig perfekt er vel noe de fleste ikke vil ha.
    Man ønsker en liten jevn heving i bassen og muligens noe senking andre steder.
    Men spik flat frekvensgang kan virke kjedelig.
    men store topper og dype daler som blir fjernet skaper jo mer magi i mine øyne.
    Du får jo da med deg alt i lydbilde når dette er kontrollert og jevnt.
    Hvis DU visste hva alle ville ha, hadde du vært en god mastering-ingeniør.

    Hvorfor gjør ikke alle mastering-ingeniører som du anbefaler?
    Hva har det jeg sier å gjøre med mastring å gjøre?
    Synes en slik kommentar faller helt utenfor, her er det snakk om hvordan lyden oppfører seg i rommet.
    Det har ingen ting med att jeg vil være mastering-ingeniør. Noe jeg ikke har påstått.
    Å dra slike slutninger faller desverre bare dumt ut.
    Men mange liker å vri å vrenge på det andre skriver.
    Poenget mitt er at hvis det finnes noen enkle EQ-grep man kan gjøre for å få bedre lyd på alle avspillinger (av innspilt materiale), hvorfor gjøres ikke dette allerede i masteringen?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.336
    Antall liker
    8.417
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Målemessig perfekt er vel noe de fleste ikke vil ha.
    Man ønsker en liten jevn heving i bassen og muligens noe senking andre steder.
    Men spik flat frekvensgang kan virke kjedelig.
    men store topper og dype daler som blir fjernet skaper jo mer magi i mine øyne.
    Du får jo da med deg alt i lydbilde når dette er kontrollert og jevnt.
    Hvis DU visste hva alle ville ha, hadde du vært en god mastering-ingeniør.

    Hvorfor gjør ikke alle mastering-ingeniører som du anbefaler?
    Hva har det jeg sier å gjøre med mastring å gjøre?
    Synes en slik kommentar faller helt utenfor, her er det snakk om hvordan lyden oppfører seg i rommet.
    Det har ingen ting med att jeg vil være mastering-ingeniør. Noe jeg ikke har påstått.
    Å dra slike slutninger faller desverre bare dumt ut.
    Men mange liker å vri å vrenge på det andre skriver.
    Poenget mitt er at hvis det finnes noen enkle EQ-grep man kan gjøre for å få bedre lyd på alle avspillinger (av innspilt materiale), hvorfor gjøres ikke dette allerede i masteringen?
    Jeg er ute etter å gjøre noe med det man faktisk kan gjøre noe med.
    Det største problemet for dårlig lyd ligger i ens egen stue, ikke i studio.
    Ja det er mye dårlig der ute, men det kan ikke vi gjøre noe med. Derfor har jeg fokuset på det som jeg kan gjøre.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Hva har det jeg sier å gjøre med mastring å gjøre?
    Synes en slik kommentar faller helt utenfor, her er det snakk om hvordan lyden oppfører seg i rommet.
    Det har ingen ting med att jeg vil være mastering-ingeniør. Noe jeg ikke har påstått.
    Å dra slike slutninger faller desverre bare dumt ut.
    Men mange liker å vri å vrenge på det andre skriver.
    Poenget mitt er at hvis det finnes noen enkle EQ-grep man kan gjøre for å få bedre lyd på alle avspillinger (av innspilt materiale), hvorfor gjøres ikke dette allerede i masteringen?
    Jeg er ute etter å gjøre noe med det man faktisk kan gjøre noe med.
    Det største problemet for dårlig lyd ligger i ens egen stue, ikke i studio.
    Ja det er mye dårlig der ute, men det kan ikke vi gjøre noe med. Derfor har jeg fokuset på det som jeg kan gjøre.
    Flott, det er vel det EQ er til for.

    Toole skriver utfyllende om dette, samtidig som han forklarer hva et nøytralt utgangspunkt er samt hva «circle of confusion» går ut på.

    Tipper vi egentlig er helt enige, men definerer ord litt forskjellig.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Circle of confusion kunne vært unngått ved at man hadde en bransjestandard med hensyn til frekvensrespons både on-axis og off-axis samt et kalibrert lydnivå når plater mikses og mastres og tilsvarende standard for høyttalere til hjemmebruk.

    Men ville vi fått et bedre snittresultat for forbrukere flest som spiller av musikk på øretelefoner til 200 kr og Tivoli-radioer i de tusen hjem? Ville vi likevel vært avhengig av noen form for EQ for å kompensere for andre lydnivåer enn platen er mikset for? Og ville den gjengse musikklytter ha foretrukket et veldig høyt dynamisk spenn når man sitter på trikken med mye støy rundt seg?

    Jeg tror den tanken hans er utopisk siden den bare tar hensyn til det som er objektivt lurt sett fra kun et kvalitativt perspektiv, men er det egentlig en praktisk god løsning hvis vi vurderer hvor og hvordan folk lytter mest til musikk?
    Ikke overbevist om at resultatet jevnt over hadde blitt så forferdelig mye bedre.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ja, jeg skjønner greia. Sikkert et fint verktøy i komplekse flerveissystemer, men jeg lurer på om ikke jeg foretrekker å unngå det mest mulig så lenge jeg har et enkelt toveis system. Kommer heller til å sette i gang med enkle akustikktiltak hvis jeg skal ta dette videre, tenker jeg. :)
    Du har nok mye rett i at aktiv dsp-basert drift har mest for seg når systemene blir mer komplekse. Men det er også et poeng i å starte i riktig ende også på enkle to-veis systemer slik at man får mest mulig av potensialet ut av høyttalerne. Gode eksempler på forskjellen mellom gode aktive høyttalere i billigste ende av skalaen mot tilsvarende passiv løsning illustreres godt av disse anmeldelsene;

    Elac Debut B5

    JBL Lsr305

    Det er tydelig at godt høyttalerdesign kombinert med aktiv drift kan utgjøre signifikante forskjeller sett opp mot tilsvarende passiv drift. Samme historie med feks Kef LS50 vs Kef Ls50W active.

    God lyd er for det meste en vitenskap og derfor gir det mening å starte riktig med de store tingene som har mest betydning, som elementer med lav forvrengning, kontrollert direktivitet, jevn respons både on-axis og off-axis, god tidsoppførsel, godt kabinett etc.
    Og kjenner man parametrene fra elementene så kan man matche forsterker med oppgaven på en langt bedre måte og kombinert med dsp nesten trylle seg opp i kvalitet i forhold til pris.

    Det vil ikke si at man ikke kan oppnå like god lyd med tradisjonelle metoder, men det er en unødvendig omvei å ta både praktisk og økonomisk hvis det er resultatet som teller. Synes iallefall jeg :)

    Synes det er en positiv trend at fokuset i hobbyen sakte forandrer seg fra at folk generelt er opphengt av bling og fine ord til å bry seg mer om de tekniske sidene som feks akustikk, dsp, målinger og ikke minst muligheter.
    I det store og det hele er jeg enig i det meste du sier, men for egen del kan jeg bare si at det var ikke så mange aktive alternativer til de høyttalerne jeg har når jeg skulle handle. Og iallfall ingen som hadde SET forsterkere innebygd. :)

    Så det jeg gjorde, var å velge høyttalere med et konstruksjonsprinsipp jeg hadde tro på, etter å ha lest en test av lillebroren i Stereo+. Stort membranareal og en koaksialmontert diskant med vaweguide, samt en følsomhet som ikke var helt borti natta. Også må jeg bare ha litt tiltro til at folka hos Tannoy som har lagd høyttalere omtrent lengre enn noen andre i hele verden vet litt hva dem driver med når de bygger kabinetter, velger elementer, og konstruerer delefilter. Nå gikk jo dette ganske bra for min del rent lydmessig siden jeg hadde en forsterker fra før som jeg ville ha høyttaler til, men bottom line er at jeg egentlig ikke klarer å se noen ferdigbygde høyttlare med aktiv drift som er noen direkte konkurrent eller et sammenlignbart alternativ til det jeg har nå.

    For min del strander det litt der. Jeg ser det rasjonelle i et aktivt system, men jeg syns ikke valgmulighetene er der for alle og enhver. I mitt anlegg sånn det er satt sammen (jeg hadde faktisk en plan underveis) ville det IMO vært litt tullete å implementere DSP i dag, det ville besudlet konseptet med enkel signalvei, og (tror jeg) ødelagt litt av gleden for min del når det spiller så greit som jeg syns det faktisk gjør. Men jeg ville ikke hatt motforestillinger i forhold til noen enkle målinger for å se hvordan frekvensresponsen er i rommet.

    Utenom det kunne jeg ikke vært mer enig i at det er positivt at fokuset i hobbyen beveger seg bort fra bling, og over til reell og matnyttig kunnskap om hva som har noe å si. Og det gjelder både aktive og passive anlegg
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Elefantmannen:
    Delay i prosesseringen i DSP er ikke noe å bekymre seg over så lenge en kjører hele høyttaler gjennom DSP.
    Forsinkelsen vil da gjelde alle driverne.

    Deler man opp at man kjører DSP på noen deler, andre passivt helt utenom DSP, da bør man ha tunga i rett munn... :)
    Ja, jeg skjønner greia. Sikkert et fint verktøy i komplekse flerveissystemer, men jeg lurer på om ikke jeg foretrekker å unngå det mest mulig så lenge jeg har et enkelt toveis system. Kommer heller til å sette i gang med enkle akustikktiltak hvis jeg skal ta dette videre, tenker jeg. :)
    Tenk enkelt.
    Møblering?
    Teppe på gulv?
    1.refleksjon om det er et problem i det hele?
    Les litt rundtom, gå den stien du mener er riktig for deg. :)
    Jada, det helt elementære som teppe på gulv, stor sofa midt i rommet, og litt møbler er på plass. :)

    Tanken er å se litt på refleksjonene, og kanskje bygge noen absorbenter selv hvis jeg ikke finner noen ferdige produkter jeg liker, til en betalbar pris. Finnes jo mye som mest diffuserer lyden å få kjøpt, men er usikker på om det er veien å gå. Kanskje jeg starter en egen tråd for å få råd og innspill når jeg får litt mer initiativ. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Circle of confusion kunne vært unngått ved at man hadde en bransjestandard med hensyn til frekvensrespons både on-axis og off-axis samt et kalibrert lydnivå når plater mikses og mastres og tilsvarende standard for høyttalere til hjemmebruk.

    Men ville vi fått et bedre snittresultat for forbrukere flest som spiller av musikk på øretelefoner til 200 kr og Tivoli-radioer i de tusen hjem? Ville vi likevel vært avhengig av noen form for EQ for å kompensere for andre lydnivåer enn platen er mikset for? Og ville den gjengse musikklytter ha foretrukket et veldig høyt dynamisk spenn når man sitter på trikken med mye støy rundt seg?

    Jeg tror den tanken hans er utopisk siden den bare tar hensyn til det som er objektivt lurt sett fra kun et kvalitativt perspektiv, men er det egentlig en praktisk god løsning hvis vi vurderer hvor og hvordan folk lytter mest til musikk?
    Ikke overbevist om at resultatet jevnt over hadde blitt så forferdelig mye bedre.
    Det du kaller circle of confusion kunne vært unngått hvis det ble laget to mikser av utgivelser. En som er tilpasset 200-kroners-øretelefon-folket, og en som er tilpasset lytting på kvalitetsanlegg med det dynamiske spennet intakt.

    Mye musikk blir allerede gitt ut på forskjellige formater, så hvorfor ikke tilpasse miksen til formatet samtidig. Vinyl og CD får full dynamic range, og strømmetjenester får både en komprimert øretelefonvennlig utgave, og hi-resolution med FDR.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er slik du nevner elefantmannen angående utvalget. Det er i dag begrenset når det gjelder aktive delte høyttalere. Studiomonitorer er ofte små, bruker ikke topp notch elektronikk/forsterkeri og utseendet er så som så. Personlig mener jeg at innebygget elektronikk heller ikke er veien å gå når vi snakker om high-end. Både med tanke på termisk forvrengning, muligheten til å bytte/prøve noe annet og i forhold til reparasjon/service.

    Men det er noen av oss som jobber med løsninger her og hvor det fint kan kombineres med en SET forsterker om ønskelig. Ting tar dog tid og spesielt når man ikke har mange millioner å investere med.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Mye musikk blir allerede gitt ut på forskjellige formater, så hvorfor ikke tilpasse miksen til formatet samtidig. Vinyl og CD får full dynamic range, og strømmetjenester får både en komprimert øretelefonvennlig utgave, og hi-resolution med FDR.
    God ide for så vidt, men det betyr dobbelt så mye jobb, og ingen tar seg vel råd til det.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Får man til å voice riktig så skal det vel spille greit på det meste.

    Voiceing Curve.PNG


    Uten at jeg veit alt....men det virker litt som en sak at på ordinære kjøpehøyttalere så blir det fort slankt i området 100-300 pga mer kompakt design og man "presser" heller mer ut nedover i frekvens?

    Altec 17 og JBL 4343 som jeg la ut bilde av tidligere har nok ikke dette problemet.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Mye musikk blir allerede gitt ut på forskjellige formater, så hvorfor ikke tilpasse miksen til formatet samtidig. Vinyl og CD får full dynamic range, og strømmetjenester får både en komprimert øretelefonvennlig utgave, og hi-resolution med FDR.
    God ide for så vidt, men det betyr dobbelt så mye jobb, og ingen tar seg vel råd til det.
    Kan ikke lydteknikerne bare lage èn ordentlig miks til CD og vinyl, også bruke den berømte 'suck' kontrollen på samme miksen og på den måten tilpasse den billig øretelefonbruk? :p

    610958af82d9cfde584758fd2f25dff3.jpg
     

    Stalewinter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    112
    Antall liker
    157
    Torget vurderinger
    1
    bob ludwig.jpg

    Bob Ludwig mastrer på Ivy Signature SE-høyttalerne til Eggelston Works. De har jeg hørt hos en kompis og konklusjonen er at det funker i både studio- og hifi-verdenen :)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.392
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Mye musikk blir allerede gitt ut på forskjellige formater, så hvorfor ikke tilpasse miksen til formatet samtidig. Vinyl og CD får full dynamic range, og strømmetjenester får både en komprimert øretelefonvennlig utgave, og hi-resolution med FDR.
    God ide for så vidt, men det betyr dobbelt så mye jobb, og ingen tar seg vel råd til det.
    Må det være motstridene interesser? Hva med feks Bratland og Nordståga sin Heimafrå som er spilt inn i Nidaros studio og mastret i Cutting room den låter suverent bra hos meg både i tilflukstrommet med Dynaudio AIR20, i bilen og med Bose QC25.
     

    trex

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    916
    Antall liker
    29
    Miks og mastering har jo ikke noen "mal", men er lyd "by design". Man velger hvordan det skal låte, man kan tilføre eller trekke fra som man vil eller fremheve visse frekvenser over andre, komprimere det til døde eller bare legge peakene opp mot 0db. Ofte er det ønsker fra artist eller produsent som er sterkt medvirkende til hvordan det låter. Man kan lage egen master for vinyl, som ikke er uvanlig og egen for streamingtjenester som blir mer og mer vanlig. Det hele koker ned til at det er en betalt jobb som blir utført som bestilt (forhåpentligvis) og som svarer til bestillers ønske. Og hvor mye penger man kan legge i jobben.
    Som med alt annet koster de beste folka i de beste studioene mye penger og da må de fleste som lager musikk ta noen kompromisser for å få budsjettene til å gå opp med
    dagens modell for kjøp av musikk.

    Jeg skulle ønske flere artister/utgivere kunne gi ut (som en opsjon) en umastret ferdig miks, slik lydteknikeren ønsket det skulle låte. Det vil si en 24/44,1-96-fil med maks tilgjengelig dynamikk, selv om nivået nok ville ligget på -12 til -4 db. Det har man volumkontroll til. Jeg tror mange hifi-interesserte ville hatt glede av dette.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Litt rart og tru at mikse monitorene skal stå på så stor avstand, sånn som disse Egellston Woks. Slik det har vært i alle år, så har masterings monitoren bare blitt oppstilt på liten avstand fra mikseboret som en punkt kilde(point -source) for å komme tett på detaljene og forhindre refleksjoner. Og de store monitorene lenger bak i rommet. Sånn som vi lytter til musikken.
    Ellers så er det Tannoy, JBL , Yamaha. Urei og AR som er vetranene blant studiomonitorene. Og selsagt Roger LS3/5A( point source). Rogers, AR og JBL monitorer har fungert bra til hjemmbruk hos meg.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn