Studentbulen på Våland

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Så var det på tide at jeg også mekket meg en anleggstråd, etter å ha vært under vrangforestillingen at jeg ikke kunne opprette en slik tråd på grunn av min status som bransjeaktør! Jeg har lenge hatt lyst til å fortsette på den gamle tråden, men Høvdingen var grei og slettet den forrige på forespørsel slik at jeg kunne begynne med blanke ark :)

Bare for å ta det med en gang er jeg for ordens skyld deltidsansatt på Resonans i Stavanger, og dette betyr naturligvis at jeg ikke kan gå inn på emner som for eksempel lydbeskrivelse, anbefalinger og ymse som kan oppfattes som reklame. Jeg skal selvsagt gjøre mitt ytterste for å unngå å bryte bransjereglene, og håper dere sier ifra om dere kicker på noe :) Håper derimot ikke at min status som bransjeaktør stopper folk fra å skrive - jeg representerer ikke Resonans på dette forumet, men finner det riktig å få meg merket som aktør siden jeg jobber der.

Etter å ha stått opp og komt meg på jobb slår jeg opp øynene når jeg leser en rimelig dårlig strukturert tekst, så jeg har skrevet om nesten alt, og satt inn litt lister her og der for å gjøre ting mer oversiktelig. ;D

Litt halvveis utfyllende informasjon er vel obligatorisk. Jeg er en '90 modell som har et halvfullt vaksinekort nummer 2, etter å ha bodd i Kongo tre år i starten av oppveksten. Forøvrig født i Haugesund, men eksportert til Afrika etter knappe 10 uker, da mine foreldre skulle ut for å misjonere. Har også bodd på Kolbotn utenfor Oslo i noen år, men flyttet til Stavanger før jeg begynte på barneskolen, og er fortsatt siddis.

Jeg tar for tiden et 5-årig studie i Petroleumsteknologi på UiS og koser meg med det. Interessant studie, finurlige professorer og meget hyggelige medstudenter er stikkordene. Ved siden av studiene jobber jeg deltids på Resonans i Stavanger, og jeg synes det er gøy å få jobbe med en av hobbyene mine! Har allerede truffet noen HFS'ere, alltid hyggelig det :)

Ved siden av HiFi er det gøy med bil, fotball og Playstation! Jeg kjører den elsk/hat-pregede 1-serien til BMW og er stadig fornøyd når jeg setter meg til rette bak rattet. Fotballmessig er jeg såpass kjedelig at jeg ikke holder med noen lag, men synes det er gøy når lokallagene Stavanger IF og Randaberg gjør det bra, når Viking stadig feiler å innfri. Pleide å spille før, men det har ikke blitt mer enn noen ganger på løkka sammen med medstudenter de siste år.

Så var det anlegg og slikt da, får se om vi ikke kan ta en kort mimring over tidligere komponenter og anlegg. Mitt første stereoanlegg bestod av følgende komponenter:

• NAD C525BEE
  • NAD C325BEE
  • B&W DM601 S3

Dette skaffet jeg meg i romjulen '06, og dette gav meg smaken på hobbyen vår. Mange gode stunder foran dette anlegget, med ymse musikk som ikke skal snakkes om ;D Siden den gang har musikksmaken modnet noe, men jeg hører forsåvidt enda på mye rare greier.

Påfølgende sommer fikk jeg sommerjobb, og følgelig godt betalt for en ung mann. Pengene gikk inn i anlegget, siden jeg følte det var mye som manglet i det store og hele, selv om jeg var meget fornøyd med anlegget sånn sett. Det gamle utstyret ble solgt til en kamerat, og det trillet inn nytt og spennende utstyr. Fra sensommeren '07 til sommeren '09 bestod anlegget av:

• Electrocompaniet EMC-1 Up
  • Electrocompaniet ECi5
  • B&W 805N

Spilleren solgte jeg siden til en hyggelig kar, jeg ønsket ikke lenger å ha en såpass kostbar spiller i oppsettet i tilfelle den skulle bestemme seg for å ta kvelden. Ikke så gøy å sitte med reperasjonskostnader og sånt noe når man ikke har så mye gryn i utgangspunktet. En Abrahamsen V6.0 DAC og en Tangent CDP-100 ble innkjøpt. Fra midtsommeren '09 til uti september bestod anlegget altså av:

• Tangent CDP-100
  • Abrahamsen V6.0 DAC
  • Electrocompaniet ECi5
  • B&W 805N

Tangentspilleren tok kvelden rundt septembertider, og samtidig fikk jeg tilbud om å kjøpe nye høyttalere. En Marantz CD6002 erstattet Tangenten som drivverk, og B&W 805N måtte vike plassen for Sonus Faber Cremona Auditor. Jeg fikk tak i originale stativer, og ødela hendene flere uker fra montering av disse - det gikk hardt for seg, for å skru ned skruene i såpass hardt treverk var TUNGT! Fra september til tidlig desember "så" anlegget slik ut:

• Marantz CD6002
  • Abrahamsen V6.0 DAC
  • Electrocompaniet ECi5
  • Sonus Faber Cremona Auditor

I slutten av november ønsket jeg å oppgradere på elektronikksiden. En vennlig forumbruker sørget for at jeg sprengte budsjettet aldri så lite, og fikk amerikanske komponenter i anlegget. Mark Levinson No39 CD-Prosessor (cd-spiller med digitalinnganger og volumkontroll) og No27.5 (Effekt) ble etter hvert stappet inn i racket til fordel for.. ja, resten av elektronikken. Det gamle ble solgt videre. Som kilde valgte jeg å bruke min iMac, som ellers sto helt ubrukt. Fra desember til nå ser anlegget fortsatt likt ut:

• iMac
  • Mark Levinson No39
  • Mark Levinson No27.5
  • Sonus Faber Cremona Auditor

Som mange sikkert har gjettet går signalet digitalt fra iMac (jeg bruker avspillingsprogrammet Front Row som er forhåndsinnstallert med OSX) til ML No39, videre til ML No27.5 og ut i høyttalerne. Dette er en løsning som jeg finner svært brukervennlig, hele platesamlingen i hånden via den lille eplefjernkontrollen :) Jeg kjøper fortsatt CD-er, slik at disse rippes inn på dataen, så går den rett i hylla.

Jeg skal prøve å få tatt litt bilder, men har et heller labert mobilkamera tilgjengelig. Har noen gode kamerater med skikkelig utstyr, så jeg får bestikke dem en gang. Ellers er forumdyr velkomne til lytt, det er bare å ta kontakt - selv om jeg er en skummel bransjeaktør :)

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.760
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Herlig Marcus!
Det er jo deilig når vrangforestillingene slipper taket :)
...og ja, vi venter på bildene.

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Notert Jøgga ;)

Har vært snill gutt og revampet innlegget siden du skrev forøvrig!

Skal overvære Hovefestivalen fra imorgen til neste søndag, så bilder får bli fikset etter dette. Skal se å få ut fingeren!

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
.Marcus skrev:
Notert Jøgga ;)

Har vært snill gutt og revampet innlegget siden du skrev forøvrig!

Skal overvære Hovefestivalen fra imorgen til neste søndag, så bilder får bli fikset etter dette. Skal se å få ut fingeren!
Tjuvstarter du 4 dager før resten av røkla. ::)

ingen unnskyldning for manko på bilder. :-* ;)

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Jeg og en kameratgjeng kjører ned litt før, og tilbake litt etter. De siste 2 årene har jeg hatt til sammen 3 uker sommerferie, inklusiv neste uke!

Er så heldig å disponere et hus i gåavstand fra festivalen - ikke helt festivalånd, men jeg foretrekker faktisk en tørr seng og tak over hodet om det skulle starte å pøse ned kontinuerlig.

Men ditta blir bra, Them Crooked Vultures, Muse, Empire of the Sun og flere til!

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Kom med bilder da mann :D Dette vil jeg se!

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Beklager gutter, hadde VM-kveld her nå, og ingen kamerakyndige personer var tilstede ???

Skal få fikset bilder så fort jeg kan etter jeg er tilbake fra ferien. I morgen tidlig setter vi nesen mot Tromøya, og da skal det slappes av! Nesten dumt å ikke dra ned hele anlegget, men det er da grenser for hva man får plass til i den allerede lille bilen når man må kjøre på 3 slaskete kamerater pluss bagasje!

Jeg har forøvrig glemt å nevne en bidragsyter til anlegget, iPod docken Onkyo ND-S1. Denne tapper signalet digitalt, som er greit for meg som ikke har mulighet for å koble på analoge kilder til anlegget. Denne står derimot for det meste å samler støv, og brukes vel således kun til å synkronisere iPod og iMac, samt å lade førstnevnte. Godt mulig jeg ser meg nødt til å kvitte meg med den, da jeg så godt som aldri velger å bruke iPod som kilde over iMac.

Som sagt - skal prøve å fikse bilder snarest. Dere får prøve å smøre dere litt med tålmodighet :-[

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
VM-kveld??
sosialt handikappet eller?

beklager anal kommentar, men seriøst, fopall eller muzak? hvor er "fokuset".........

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.088
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
ErosLoveking skrev:
Ikke slåss mot vindmøller, Eros.
Vi er få, vi som ikke sitter mye foran foppall nå for tiden.
Ikke sikkert vi er ordentlige menn, sikkert noe kromosomfeil eller noe... ::)

R

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Forstår da godt de som ikke liker å se på fotball, slår ofte over på andre kanaler selv. Fotball kan så absolutt være dritkjedelig, og sånn som de fleste klubber og landslag utvikler spillet sitt blir det ikke en rent sjelden hendelse :'(

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Mens jeg sitter her på Hove, rosa og fin litt rundt omkring på kroppen, kan jeg jo også skrive litt om mitt anlegg nummer to, som er sammen med TV'en! Riktignok ikke så fælt mye å si om anlegget, men greit å ha det skrevet opp uansett!

Anlegget ble opprinnelig brukt som PC-anlegg , etter at jeg solgte 2.1-anlegget fra Logitech til en kamerat. Det eneste som kan stilles er volumet, ingen EQ, ingen kanalvelger, ingenting.

• T-Amp (Sonic Impact)
  • Klipsch RB-61

Lyden går inn til TV via HDMI fra PlayStation, og via vanlig single-ended tilkobling fra Lyse-dekoder. Derfra går begge signaler ut til T-amp. T-ampen har kun minijack inn, så det brukes følgelig en overgangskabel her. TV'en fungerer altså som en receiver for minianlegget.

T-ampen har beskjedne 8 watt per kanal ved svært lav forvrengning, før vrengen går i taket noen watt etterpå. Jeg valgte derfor Klipsch på høyttalerkanten på grunn av høy følsomhet, slik at jeg får mest mulig ut av den lille effekten som er til disposisjon gjennom T-ampen. Før Klipsch kom i hus svært nylig har jeg brukt B&W høyttalerne fra mitt første oppsett i anlegget, DM601 S3.

Ellers har Hovefestivalen vært kjempe så langt. Them Crooked Vultures fikk 3 i Dagbladet, men det må være en av de større konsertopplevelsene mine hittil. Dave Grohl så ut som om han ville drepe trommesettet, og lyden var perfekt for den type musikk, litt mørk og dyster, og en grom stortromme! Fantastisk konsert altså, anbefales på det sterkeste!

Var også på Muse, på tross av at jeg ikke akkurat er blodfan av musikken deres. De skapte veldig mye liv, og det hele var veldig engasjerende og kanongøy! Dizzie Rascal fikk det også til å svinge, og ikke er jeg så glad i hip-hop heller. Empire of the Sun hadde et rart sceneshow, men det var livlig ved amfiscenen. Kvelertak må også nevnes, men en flott åpningskonsert. Visstnok den åpningskonserten på Hove pdd som trakk mest folk.

I kveld venter Massive Attack, blir sikkert show det også!

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
Veldig bra hvis du får ut bilder, medvålending :D. Vi får gå og lytte hos hverandre en dag det faller seg slik.

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Nå har jeg knipset noen skamløse bilder av anlegget. Den gode nyheten må være at en kamerat trasker bort med kameraet en gang i neste uke - da får vi forhåpentligvis skikk på ting ;)

Her er et oversiktsbilde over det hele. Onkyo ND-S1 står på toppen av racket sammen med iMacen, men jeg må nok kvitte meg med førstnevnte da jeg ikke bruker den til annet enn en dyr lader.

Et litt mer nærgående bilde (jeg er profesjonell fotograf, så dette har jeg greie på)

Nærbilde av høyttalerne. Den observante vil se at de er i grafitt, og ikke lys lønn som er alternativet. Jeg må si jeg foretrekker denne.

Og et nærbilde av komponentene. ML No39 øverst og ML No27.5 nederst altså.

Beklager den horrible kvaliteten, men det dårlige mobilkameraet klarer seg ikke bedre med en ræva fotograf ;D

Ønskes flere grelle bilder av noe i oppsettet er det bare å si ifra, så skal jeg knipse enda fler skamløse bilder.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
.Marcus skrev:
Ønskes flere grelle bilder av noe i oppsettet er det bare å si ifra, så skal jeg knipse enda fler skamløse bilder.
Nei, nei,nei!!
Makter rett og slett ikke mer....

;D ;D

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
emotikon skrev:
.Marcus skrev:
Nei, nei,nei!!
Makter rett og slett ikke mer....

;D ;D
Skikkelig slem du :'(

;D ;D

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
For de spesielt interesserte kan jeg forøvrig avsløre at det planlegges å snekre to akustikkplater på bakvegg, og en dobbel en over lyttestolen. Det er nok en smule nakent i rommet nå, jeg har ikke målt men jeg kan tenke meg at etterklangstiden er ganske lang her. Det ble dog mye bedre akustisk med sofaen bak kameraet på plass, og jeg er egentlig fornøyd med rommets klang sålangt - men mye rom for forbedringer. Som vi sier i Stavanger så må bare "fingen ud av ringen", så ordnes det sikkert raskt.

Angående avspilling bruker jeg som sagt Front Row til å spille av musikken på iMac. iTunes brukes til ripping, og jeg bruker like godt Apples losslessformat, ALAC. Front Row fikser selv å finne musikken, mens alt klargjøres altså på iTunes, med låtnavn, album/artist/CD-cover osv. Bruker du digitalutgangen på maskinen kan du ikke stille volumet, slik at det er 100% sikkert at signalet på skiven er det som kommer ut til DAC. Bit-perfect kalles det vel.

Oppsettet sørger for at jeg overhodet ikke har lyst til å bytte kilde, for jeg synes det er ganske greit å ha alt i hånden. Det litt nostalgiske og tilstedeværende med å sette CD-platen i spilleren ble fort gammelt når toppmateren forsvant ut døra, selv om skuffen på ML'en er ganske fet 8) Jeg var overbevist om at jeg fremdeles kom til å spille av CD'er, men jeg ble en smule overfalt av brukervennligheten. Nå trenger jeg bare sette meg til rette én gang! ;D Forstår dog godt de som synes det gir en mye mer komplett musikkopplevelse å bla i coveret, finne frem platen i hylla, snurre i gang spilleren og sette seg godt ned i stolen og trykke play - det betyr bare ikke så mye for min del.

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
23.409
Sted
Bydelen for okser i Oslo
Torget vurderinger
10
Småpent oppsett Marcus :) ML og SF borger for kvalitet. Har aldri hørt de sammen, men kan tenke meg at det et en bra match. Når det gjelder studentbulen må jeg si at jeg er imponert over møblemanget. Er det ikke en Eams Lounge chair jeg spotter? Studenter nå tildags :)

OU812

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Tusen takk OU812!

Det er det, min mor ble lei av at jeg hele tiden knabbet hennes røde Montis Loge fra stua, så etter litt smådiskusjon gikk hun med på å finansiere en stol nede hos meg også. Vips, så fikk jeg et budsjett, og da ville jeg ha en sånnen! Det er riktignok en reproduksjon, så den var noget billigere enn originalen, men er kjempegod å sitte i!

Fordelen med den er at ryggen er såpass lav at om man ønsker å lytte uten puterefleksjonen, så går det helt fint, og når man kun vil høre på musikk og kose seg er det ingenting i veien for å synke ned i stolen og ha hodet på nakkeputen.

dag1234:

Vi må absolutt få til en lytt hos hverandre en gang, hadde vært gøy det! :) Ser du har mye interessant utstyr ut i fra signaturen din.

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
Takk for kjekk lytting i kveld, .marcus. Det var et veldig pent anlegg, både lydmessig og utseendemessig. Spesielt bra ble det når du fant frem musikk som matchet anlegget. Ubesværet og dynamikk i massevis. Mye musikk som jeg ikke har hørt før, og det er alltid kjekt å bli presentert for nye artister. Kjekt og å se hvordan macen din funka. Alt de får til, ungdommen!

Jeg tror opplevelsen vil bli enda bedre når du får subene dine, og kanskje også når du får makka deg til å få opp akustikkplatene, men vet i grunnen ikke hvor mye det vil si i rommet ditt. Kanskje det hadde holdt med litt mer tekstiler, og det vill gjerne vært en bedre løsning enn glava ::)

Også den deilige stolen, da. Slik vil jeg også ha!

Fin kveld, var det.

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Kjempekjekt å ha deg på besøk, Dag. Du er en meget hyggelig kar! Ser frem til å høre på ditt anlegg 8)

Kommer nok til å dette litt mer på plass med litt dypbass, de små monitorene spiller bra, men har ikke allverdens pondus nedover i registeret. Du får komme på besøk en gang til når alt er satt opp skikkelig :)

Akustikkplatene må selvsagt opp på veggen, tror det vil resultere i et mer behersket lydbilde, kanskje litt mer ro. Og blir det forferdelig er det ikke verre enn å fjerne dem igjen ;D

Angående stol, så er komfort en del av psykoakustikken, så det skal ikke undervurderes! ;)

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
Er det noe jeg har sans for og tro på så er det psykoakustikk! Vi snakket jo endel om det. Gleder meg til du kommer til meg, neste uke, eller når du får tid.

Tråler nå the internet etter en sånn stol som du har. Ikke lett å finne - til en pris som er løselig for oss i alminnelig lønnsregulativ.

Jeg tenkte meg, da jeg kom til meg selv igjen, at du kanskje skal vurdere om tekstiler i form av gardiner e.l. hadde gjort nytten langt på vei. Sånne plater er etter mitt syn ikke så pene, men du kan kanskje kle dem med stoff av et nydelig slag.

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Satser på å finne litt kult tekstil, eventuelt kjøpe veldig lett stoff (som består "puste-testen") og svinge malerpenselen :)

Nakne er de ganske kjipe, disse Rockwool-platene.

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
En tur på Ikea i går for å handle inn flatpakket mannsarbeid til andre i huset. Jeg fikk heldigvis påspandert meg noen helt latterlig dyre småakustiske tiltak!

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/60141498

Ligger på gulvet i førsterefleksjon. Har tatt frem målebåndet for å få alt høvelig sentrert (om enn ikke plassert), så jeg aner ikke om det har blitt bedre, men de er ihvertfall myke å tråkke på.

I tillegg til å ha kjøpt inn disse gulvflekkene har jeg funnet litt strømkabel på jobb, og nå venter jeg på at vi skal få inn plugger. Siden høyttalerkablene og strømkablene ligger oppi hverandre hadde jeg lyst til å fjerne eventuell påvirkning mellom disse. Kabelen er produsert av Helukabel, og er på 2x2,5kvmm + jord, samtidig som den har fått en fletteskjerm innenfor den gjennomsiktige kappen. Siden jeg har et budsjett å tenke på (har vel sånn sett ikke budsjett i det hele tatt) blir det Furutech av de mer billige variantene. Har ikke den veldig store troen på forskjeller, men gjør det mest for syns skyld. Skulle det ha en positiv effekt på musikken ut av anlegget er det jo bare å hoppe i taket. Jeg må vel finne meg en slik HiFi-strømpadde også med tiden.

Ellers ser det ut til at jeg får besøk fra østlandet første uken i august. Besøkende svipper innom med et par subwoofere han har solgt meg, og skal hjelpe meg med å sette disse opp skikkelig i anlegget. Jeg gleder meg veldig, for jeg savner av og til litt informasjon nedover i spekteret. Blir nok litt andre boller når SF'ene får litt hjelp i bassen! Dette er også grunnen til at jeg ikke måler opp hvor høyttalerne skal stå selv om jeg tok frem målebånd i dag - jeg antar det blir bittelitt omplassering når subbene skal integreres uansett.

Omplassering av høyttalere betyr sikkert at jeg må trå til med litt lenger høyttalerkabel, siden nåværende er litt kort. Har tenkt å gå fra bananplugg til å kjøpe "byggesett" fra Viablue (synes de er fine å se på) og terminere lederne rett i terminalene. Har testet om 2x4 kvadrat fikk plass i terminalene på Cremona, men det var litt trangt - så det blir nok 2x4 kvadrat, snarere enn 4x4kv, til hver høyttaler. Lurer på om det ikke allikevel blir mer effektivt tverrsnitt av å terminere 4 kvadrat rett i terminal fremfor å ha 8 kvadrat gå igjennom bananplugg, som i mine øyne ikke er annet enn en flaskehals med mindre du er avhengig å koble av og på relativt ofte.

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
23.409
Sted
Bydelen for okser i Oslo
Torget vurderinger
10
Gratulerer med teppe og ikke minst suber Marcus. Spennende å se når du får alt på plass!

De strømkablene du skal lage med Furutech kontakter blir nok bra! Tror sikkert at du vil høre positiv forskjell, men så er jo jeg "troende" til slikt da :) Vi får se om du blir det også :) Lykke til!

OU812

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Takk OU812! Det blir spennende å se om jeg klarer å høre forskjell fra slik det var med de gamle strømkablene. I utgangspunktet er jeg "ikke-troende", men liker fortsatt å ha det skikkelig. Så er det jo slik at skjerming av kabler faktisk har mening selv fra en ingeniørs standpunkt ;)

Jeg har respekt for psykoakustikk, og følelsen av at ting er på plass er nok for mange utslagsgivende, meg selv inkludert. Å få en skikkelig stol til stereoen var nok til at ting datt veldig på plass for min egen del. En bayer pleier også å hjelpe 8) Det jeg prøver å si er at bare å vite at strømkablene ER skikkelige, fint kan endre på persepsjonen av anleggets lyd - uten at en objektiv akustisk måling nødvendigvis vil være enig.

Skal prøve å ta et par skamløse bilder under kabelmekkingen, så må jeg få kamerakameraten min til å komme bort på besøk og litt knipsing - vips så blir det litt mer bilder i tråden!

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Så var det tid for litt kabelmekking! Det ble ikke Furutech som jeg hadde tenkt først, valget falt på Oyaide sin 079-serie, siden disse kontaktene er røde. Det betyr at de matcher det røde lyse i Mark Levinson komponentene 8)

Jeg har tatt litt flere elendige, fortsatt skamløse bilder. Jeg er på ingen måte stolt av selve fotografiene, men er fornøyd med byggekvaliteten på disse nye DIY-kablene. Jeg har enda ikke hørt på anlegget siden min iMac er til reparasjon. Den matet ut CD-platen som var oppi rett ut i innerveggen på kabinettet (antar jeg), så den må nok bare justeres litt. I mellomtiden orker jeg ikke tukle med CD-plater og alt dette her, forfengeligheten tar rotta på meg ;)

Men ja, litt bilder er alltid gøy. Det første viser pluggene og kabelen som ligger og koser seg litt, slik at monteringen går trygt og effektivt for seg, uten krangling og hyling.

Den første kabelen er ferdig! Masse rot og graps for å vise hvor vanskelig det er å klippe færrest mulig av trådene i skjermen.

Den nye kabelen til effektforsterkeren er en del kortere enn den gamle. En smule.

På grunn av det korte strekket ble det mye ryddigere bak racket. For deres fysiske helse har jeg heldigvis ikke bilde av de ville kabeltilstandene før kabelbyttet. Den tynne kabelen som går opp til rackets topplate er den optiske kabelen i oppsettet. Ikke aner jeg hva den heter og ikke har jeg betalt et rødt øre for den, men den fungerer!

Og en litt annen vinkel! Jeg er som sagt proff fotograf, så jeg tar med de aller viktigste perspektivene.

I dag har jeg også kjøpt inn noen meter glattkant og brannmurlist, snekringen av akustikkplatene er med andre ord svært nærliggende!

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.079
Torget vurderinger
1
Men, og så rett i den forgreiningskontakten..??

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Baby steps ;D

Red.: Det er nok enda verre forhold inni veggen og bort til sikringsboksen! 8)

C

Cyber

Gjest
Nettopp, ikke alltid man helt skjønner pointet om man ikke har god kabel helt til skapet... Men... hva er det før skapet?

Fint anlegg du har!

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.079
Torget vurderinger
1
.Marcus skrev:
Baby steps ;D

Det er jeg vel litt i tvil om, hehe. ;)

-men skaff deg en skikkelig forgreiningskontakt av god kvalitet. Synd du ikke har kontakter rett bak anlegget.

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
cybervision_ skrev:
Nettopp, ikke alltid man helt skjønner pointet om man ikke har god kabel helt til skapet... Men... hva er det før skapet?

Fint anlegg du har!
Takk skal du ha! :) Jeg vet jeg har 1,5kvmm fra vegg til sikringsskap. Heldigvis har skikkelig utstyr en stor lyttebank, og trenger ikke lide av den grunn 8)

Ellers bor jeg rett ved siden av en transformator, så jeg tror strømmen utenifra er ganske god (som om vi ikke har et av verdens beste strømnett uansett?). Uansett ikke noe jeg overhodet tenker på :)

bjornh skrev:
.Marcus skrev:
Baby steps ;D

Det er jeg vel litt i tvil om, hehe. ;)

-men skaff deg en skikkelig forgreiningskontakt av god kvalitet. Synd du ikke har kontakter rett bak anlegget.
Man vet aldri! ;D

Det er også på listen over ting som skal kjøpes inn etter hvert. Må ta det litt etter litt på studentlønn :)

C

Cyber

Gjest
.Marcus skrev:
Det er også på listen over ting som skal kjøpes inn etter hvert. Må ta det litt etter litt på studentlønn :)
Har aldri i ettertid hatt så mye penger mellom henda som da jeg studerte...

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Nå må du ikke ta fra meg halmstrået mitt, Cyber :'(

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.079
Torget vurderinger
1
cybervision_ skrev:
.Marcus skrev:
Det var fordi du ikke hadde så mye lån og regninger å betale. ;)

C

Cyber

Gjest
bjornh skrev:
cybervision_ skrev:
.Marcus skrev:
Nettopp, og dame hadde jeg heller ikke.

(Og hadde jeg kunnet skru tiden tilbake hadde jeg spist mye mer havregrøt og byttet mye mindre hifi enn jeg gjorde. Jens maser om penger hvert kvartal nå!!!)

Jeg pleier å si at forskjellen nå er at summene som kommer inn - og så går ut igjen er mye større nå enn under studietiden. Og så må jeg bruke huet i større grad. :D

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
Skal man si, litt av et studentanlegg. ML og SF er fine saker

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
cybervision_ skrev:
bjornh skrev:
cybervision_ skrev:
.Marcus skrev:
Nettopp, og dame hadde jeg heller ikke.

(Og hadde jeg kunnet skru tiden tilbake hadde jeg spist mye mer havregrøt og byttet mye mindre hifi enn jeg gjorde. Jens maser om penger hvert kvartal nå!!!)

Jeg pleier å si at forskjellen nå er at summene som kommer inn - og så går ut igjen er mye større nå enn under studietiden. Og så må jeg bruke huet i større grad. :D

Jøss, voksenlivet høres kjipt ut ;D Men det skal sies at pdd. har jeg tre jobber, og er også flink til å spare en liten slant her og der!

Anonym skrev:
Skal man si, litt av et studentanlegg. ML og SF er fine saker

Takk skal du ha! Skal ikke si deg imot, er fornøyd jeg :)

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Jeg sitter med tanken å kjøpe nye høyttalerkabler, for å få disse også i riktig farge. Viablue har kjekk kabel på løpemeter med kabelsplittere, røde kabelstrømper og alt sådær. De har en versjon med 2x4kvmm/kanal, og en versjon med 4x4kvmm/kanal. Planen var å terminere disse rett inn i høyttaler/sluttrinn, så jeg antok høyttalerne ville være den begrensende faktoren med tanke på hvor stort kvadrat jeg kunne ha.

Hvis jeg var flink til å tvinne fikk jeg 2x4kvmm i én terminal, hvilket skulle tilsi at 4x4kvmm ville hatt det høyeste tverrsnittet.

Nå med anlegget "ute av drift" (pga denne forfengeligheten med CD-plater og sånt rols) tenkte jeg at jeg skulle dobbeltsjekke terminalene i ML'en. Jaggu får jeg ikke plass til stort mer enn 2,5kvmm i hver terminal på den rakkeren!

Noen som vet hvilken av løsningene banan og spade som gir høyest effektivt tverrsnitt? :(

Topp Bunn