Streaming øker..

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.925
Sted
Phobos
Her er litt statistikk som tar for seg musikklytting, dvs ikke kjøp/salg, per media:

http://www.medienorge.uib.no/?cat=statistikk&medium=fonogram&queryID=86

Vinyl har sin all time low i 2013. Jeg vet ikke om dette er fordi den siste "mannen i gata" har sluttet å høre på vinyl og kun entusiastene og hipsterne er igjen, eller om den oppblomstringen man har sett på vinylsiden faktisk hovedsaklig består av de som kjøper vinyl fordi det er hipt og ser bra ut, mens de aldri lytter til platene.

Streaming fra nett kjører på, mens alt annet, inkludert lydfilavspilling fra PC, går tilbake.
CDen hadde imidlertid bare et marginalt dropp fra 2012, selv om folk slutter å kjøpe nye CDer i hopetall.

TrondW

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2012
Antall liker
162
Sted
Bergenser i Ålesund
Synes stemningen her bærer preg av at streaming er negativt? Spesielt om streaming er greia for fjortiser.
Streaming er dessuten så mye.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.582
Torget vurderinger
24
Ikke nødvendigvis negativt, men for oss som har vært med siden voksrullenes dager og har samlergenet inntakt, så er det om ikke noe annet litt trist da; ikke noe håndfast, album cover art er en saga blott osv. osv. Men for all del, de som konsumerer musikk i stedenfor å KONSERVERE, de har jo glade dager selvsagt.

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Antall liker
5.685
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Kunne aldri tenke meg å kun streame. Da er du helt avhengig av tilbyder og må leve med remastrede utgaver fra en forvirret musikkbransje.

Samlegenet skal man ikke kimse av. Ser at Lana del Reys siste plate kommer på vinyl med picturedisk. I boksen som naturligvis er Limited Edition, følger også CD, bok og nedlastingskode med.

Nye generasjoner samlere rekrutteres tydeligvis.
Jeg tilhører de som synes det er bra.

Final

• Liker
Reaksjoner: 666

Kvålsvoll

Bransjeaktør
Ble medlem
22.07.2010
Antall liker
1.697
Sted
Ålesund, Norge
Jeg hadde gjerne sett at filer for nedlasting hadde fått mere popularitet, slik at leverandører som Bandcamp får bedre tilbud og all musikk etterhvert kan kjøpes on-line for nedlasting, dette gir meg alt jeg vil ha - lett og raskt å kjøpe, best kvalitet, passende pris, og jeg får musikken på min harddisk inn i min samling.
For meg gjør det ingen stor forskjell om jeg samler på filer i stedet for et fysisk format.

Trenden er streaming, og dessverre på grunn av båndbreddebegrensninger så blir kvaliteten som tilbys dårligere, på musikk er ikke dette så stort problem lenger, men nå når filmer etterhvert går over på streaming så er det urealistisk å få disse i full hd.

Vinyl er ikke noe alternativ når teknisk kvalitet overgås til de grader av alle skapelige digitale formater, og platene slites og er tungvint å spille av.

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Antall liker
6.506
Torget vurderinger
14
Jeg synes alle formater har noe ved seg. Etter å ha hatt de selv over tid.
Kassetter var jo helt genialt. Både i bilen og i stua. De tålte ganske mye les: Fest, orgie, fylleslag osv.
Hadde du en Bic kulepenn dagen etter så var greia løst.
Så kom Sony med sin utrolig gode walkman (min var rød) Det var på 80 tallet engang hehe...
Men selvsagt LP plater var jo greia med "live" cover i hånda. Ingenting slår det uansett..
Så kom den første cd spilleren. Det husker jeg godt fordi jeg kjøpte med en gang.
Vi trodde blindt på det som ble lovpriset.
Etter hvert ble det bra. Dac kom og det ble bedre ( og noe så inni satans dyrt)
Så var det streaming: Squeezebox og greier. Zappe seg gjennom artister og låter
som fikk en med sterk ADHD til å framstå som en regelrett sofasliter.
Etter en tids detox, (er forsatt på avrusing) klarer jeg nå å kose meg med et cover
og høre ei hel plate med samme artist.
Dette selv om ikke Bandet/artisten står 40 meter ut i lokalet med cymbaler som spres seg
flere kilometer ut på siden. Og at du kan høre at bassisten ikke har fått seg noe på 3 dager osv osv...
Har bare brukt 40 år på å komme tilbake til start (ikke fikke jeg 2000 kr heller ved passering)
Men som sagt, alle formater har noe ved seg :)
Voksruller sluket, hvor gammel er du egentlig?
Men du har helt rett, nå er tiden for å skaffe seg vinyl til en betalbar pris.
Mvh
Lasse :)

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.582
Torget vurderinger
24
Sluket er tidløs, og vet å naske til seg de gode sidene ved samtlige formater!

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Antall liker
5.685
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Høres ut som alle fastlåste dogmer og forutintatte holdninger rett og slett bare blir borte i sluket.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.582
Torget vurderinger
24
:cool: Slukets eneste fordommer er mot fordommer i seg selv :cool:

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Antall liker
6.506
Torget vurderinger
14
Hehe, Sluket(c) er det ny Fantomet, Gammelt Julebord

(Ehhh, gammelt jungelord) :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.582
Torget vurderinger
24
Jeg er nok mere lik den mindre kjente sløfokken TOMFATET, broren til Fantomet...

Apropos, hva kaller man en svensk vinylsamler som har blitt tvunget over på streaming? Surstrømming selvsagt! :D:D

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.598
Sted
Stavanger
Ser ut for meg som om de som snakker om manglende cover, etc ikke har vært borti streaming i særlig grad.
I dag får man jo oppslag mot databaser etc. rett i iDevice (control point appen).
Da kan man lese alt rundt artisten og albumet til øya blir store og våte.
Dette vil selvsagt også forbedres i stor grad fremover.
Så har man også spesialapper som gir mye info (også mer omfattende enn den fysiske infoen).
Eksempel: Groovebug for iPad - Best free music app for the iPad

Så dette handler mer om en latent motstand mot endring enn reelle problemstillinger.

Hilsen 60 modell som har tatt del i alle formatene.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.925
Sted
Phobos
Den dagen vi får det totale utvalg, i beste kvalitet, og med alle releaser og mastere tilgjengelig på lik linje fra et felles uavhengig kulturbevaringsarkiv med globalt ansvar hvor tjenesteleverandørene kun kan konkurrere om applikasjon og frontend med felles base på innhold, med den konsekvensen at ingen kommersielle interesser fra en dag til den andre kan fjerne tilgjengeligheten på favorittartisten/masteren, ja da skal jeg gå bort fra å ha mitt eget musikkarkiv. Det er helt sunn fornuft å gjøre det på denne måten og ikke minst konkurransefremmende på en måte som ikke er direkte forbrukerfiendtlig slik som i dag.

Jeg tror nok jeg kan sitte trygt å ruge på mitt eget arkiv noen år til. Det fysiske formatet har jeg aldri hatt noe forhold til, så akrivet tar ikke opp noen plass uansett. Frigjøring av en liten flik av en harddisk et sted gir jo ingen insentiver for å gå bort fra noe som helst.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.582
Torget vurderinger
24
Ser ut for meg som om de som snakker om manglende cover, etc ikke har vært borti streaming i særlig grad.
I dag får man jo oppslag mot databaser etc. rett i iDevice (control point appen).
Da kan man lese alt rundt artisten og albumet til øya blir store og våte.
Dette vil selvsagt også forbedres i stor grad fremover.
Så har man også spesialapper som gir mye info (også mer omfattende enn den fysiske infoen).
Eksempel: Groovebug for iPad - Best free music app for the iPad

Så dette handler mer om en latent motstand mot endring enn reelle problemstillinger.

Hilsen 60 modell som har tatt del i alle formatene.
Tro hva du vil, men akkurat endringer er noe jeg lever utmerket med, også hva s.k. formater for innspilt musikk angår. Og her finnes alle formater, fra 78 til full serverbasert digital hverdag!

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.034
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Ikke nødvendigvis negativt, men for oss som har vært med siden voksrullenes dager og har samlergenet inntakt, så er det om ikke noe annet litt trist da; ikke noe håndfast, album cover art er en saga blott osv. osv. Men for all del, de som konsumerer musikk i stedenfor å KONSERVERE, de har jo glade dager selvsagt.
Konservatorisk musikkfokus?

Well, gamle veteran.
Les Perfecting sound forever av Greg Milner og kos deg, FOR en bok!!!

mvh

Topp Bunn