Streamer som støtter å spille DSD filer fra lokal disk/NAS/filserver?

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.432
Antall liker
35.225
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Nvidia Shield Tv Pro er i hvert fall enkel å bruke, eneste minuset er at de ikke har qobuz (ennå) Jeg brukte Tidal på den når jeg hadde det. Artig med tidal i dolby Atmos.
 
S

Syncrolux

Gjest
Testet litt på Nvidia dingsen nå. Ser ut som 2300 kr rett i dass.....😠

Software som er testet;

KODI - ikke support for dsd. Nekter også plent å spille noe annet enn 2-kanal ut på audio filer. Gir surroundlyd på film. Testet sacd iso plugin. Virker, men kun 2-kanals lyd.

VLC - spiller flac blant annet i multikanal men ikke gapless. Ikke støtte for dsd.

MX player - ikke støtte for dsd.

Plex - funker ikke i det hele tatt.
 
Sist redigert av en moderator:
S

Syncrolux

Gjest
Det som er irriterende er at KODI på Windows gjør alt jeg ønsker .... bortsett fra at det er litt krøkkete.
 
S

Syncrolux

Gjest
Ok ok ok... etter litt mekk så funker KODI på Windows PC greit nok, men jeg ble nødt til å ha PC'en tilkoblet skjerm og tastatur, noe jeg hadde håpet å unngå. Bruker også appen KORE på Android telefon, og det funker helt ok til fjernstyring.

Hovedproblemet med PC er at PC'en er koblet til Surround-receiveren med HDMI. Receiveren dukker da opp som en audio-device i Windows. Hvis man skrur av receiveren så forsvinner audio-devicen, og hverken Windows eller KODI vet nå hvilken device de skal snakke med. Skrur man på igjen receiveren så går ikke KODI eller Windows nødvendigvis tilbake til korrekt audio-device, og man må fikse manuelt.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Du kan evt. teste Jriver Media Center og se om det fungerer bedre. Man kan nemlig velge Jriver som standard audio device under windows.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.432
Antall liker
35.225
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Hm... Jeg fikk opp Atmos som et alternativ på Tidal med Nvidia, forstår ikke at den kan lese av flere kanaler hvis kilden (pcm) har flerkanaler..?
 
S

Syncrolux

Gjest
Jada, det fikk jeg til å funke også. Men multikanal FLAC eller WAV .. funka ikke på Nvidia. Ikke DSD eller SACD ISO heller.

Uansett ligger den boksen på Finn.no nå..
 

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Innlegg
460
Antall liker
75
Torget vurderinger
2
Kan man spille DSD-filer og SACD ISO med Jriver?
Jeg spiller DSD-filer via Jriver. Da enten direkte over USB eller som DLNA til et endpoint. Jeg har ikke prøvd SACD ISO.

Mvh
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg spiller DSD-filer via Jriver. Da enten direkte over USB eller som DLNA til et endpoint. Jeg har ikke prøvd SACD ISO.

Mvh
På Windows eller Android? Vil tro det er forskjell på Jriver på de to plattformene.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.432
Antall liker
35.225
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jada, det fikk jeg til å funke også. Men multikanal FLAC eller WAV .. funka ikke på Nvidia. Ikke DSD eller SACD ISO heller.

Uansett ligger den boksen på Finn.no nå..
Så dumt, Fantastisk bra produkt spør du meg.
 

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Innlegg
460
Antall liker
75
Torget vurderinger
2
På Windows eller Android? Vil tro det er forskjell på Jriver på de to plattformene.
Hei,
jeg har en PC med Windows 10 stående i kjelleren for å kjøre J.River media center. Den brukes kun til lyd. Jeg fjernstyrer J.River med en app på en iPad innom huset. Da sender jeg lyden til diverse andre enheter i huset (fx DAC med alle formatover USB, Sonos med 16/44.1 over DLNA) Utenfor huset har jeg en app på mine iPoder for å hente musikk. Da spilles musikk (16/44.1) på iPod.

Mvh
 
S

Syncrolux

Gjest
Da vil jeg tro det gjør. For meg så funker alt jeg ønsker i KODI på Windows.

Men mitt opprinnelige poeng var å unngå Windows. Da hjelper det lite med ting som kjører Android når de ikke støtter alle formater jeg vil spille av.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.702
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Kodi i siste versjon har fått en oppgradert DSD-dekoder som nå også støtter ISO-filer/Multikanals DSD, men du må kanskje laste ned denne og aktivere den manuelt.

Du kan bruke Windowspcen din med en hardware-edid-dings mellom receiveren din og windows. Da vil du få lyd selv med TV'en av, men du vil kun få DSD konvertert til PCM i alle tilfeller (det samme gjelder Linux). Di kan bruke Custom Resolution Utility (CRU) for å lage en custom EDID som gjør at du ikke trenger å ha TV'en påslått. Men Windows som en headless unit til musikkavspilling betyr sannsynligvis alltid litt kødd av og til.

Alternativt setter opp en linux boks med Kodi. I linux kan man sette også sette opp en "fake" edid, så man slipper en separat hardware-dings. Det greieste er nok at man holder seg til LibreELEC om man ønsker å bruke kodi. (Selv om Kodi er så som så når det gjelder å bruke dette til musikkavspiller) Man kan også gjøre det samme med Volumio. (Som er greit nok om man holder seg vekke fra det av den proprietære bloatwaren), og vil da kunne spille av multikanals DSD via MPD.
 
S

Syncrolux

Gjest
Ser ut som Windows er veien å gå likevel ja. KODI oppsettet jeg har på Windows nå spiller alle surround formater jeg har, også SACD ISO.
 

Bjørn 66

Medlem
Ble medlem
14.04.2013
Innlegg
28
Antall liker
6
Sted
Trondheim
Har trådstarter funnet en grei løsning? Mitt tips er beskrevet i andre tråder her på Hifi-sentralen, men det skader ikke med litt repetisjon.
Jeg "streamer" DSD (og PCM) via Squeezebox Touch til en DSD-DAC fra Teac og videre analogt til Teac forsterker. Squeezebox fores med DSD-filer fra en eldre pc (med stor disk) som står bortgjemt i kottet og kjører Vortexbox. Det er ren DSD hele veien via Squeezebox til DAC, selv om det pakkes inn i DoP i transporten fra "sever" til Squeezebox.
Dette er en dønn stabil løsning som jeg har hatt i flere år. Relativt rimelig for Squeezebox Touch og serveren med Vortexbox er "gratis". En DSD-DAC koster jo litt, men har blitt veldig rimelig etter hvert. Anbefaler å sjekke ut løsningen med Vortexbox.
DSD-filene henter jeg fra egne SACDer og ripper via Playstation PS3. Flott at det har kommet masse nyutgivelser på SACD etter hvert.
 

Steinar.Sv

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2019
Innlegg
1.992
Antall liker
4.748
Torget vurderinger
1
Jeg henger meg på tråden som helt newbie her.
Jeg har en PC som kjører Win10 Pro, med en USB 3.2 (SS) utgang.
Ønsker å spille av flac filer fra PC til en DAC som står et stykke unna (må ha 7-8 meter kabel). DAC har USB-B inn.
Står dette om DAC : " XMOS asynchronous USB 24bit/192kHz input for computer audio "

Går det bra med en aktiv USB-A forlengelseskabel på 5 meter og så en USB-A til USB-B kabel på 3 meter inn i DAC?

Ønsker anbefaling av kabler, og software for bruk på PC. (Har kun Mediaplayer installert på PC)
 
Topp Bunn