Streamer ønskes

ELJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.106
Antall liker
1.827
Sted
Harstad
Torget vurderinger
23
Er på utkikk etter en enkel streamer som skal fore min Topping D70 dac. Må takle 24/192k. Helst så rimelig som mulig. Bruker CC nå og er delvis fornøyd men vil gjerne vite at de høyoppløste filene fra Qobuz blir gjengitt som de fortjener. Er ikke interessert i enheter som er avhengig av pc for å fungere.
Takknemlig for alle forslag :)
Mvh
 

ELJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.106
Antall liker
1.827
Sted
Harstad
Torget vurderinger
23
Må tilføye at jeg er helt noob på digitalt siden analog(LP) er foretrukket her i heimen. Men ønsker som sagt en enkel streaming enhet som kan glede meg med tjenesten fra Qobuz
 

Kikkerten

Medlem
Ble medlem
24.11.2020
Innlegg
5
Antall liker
3
Sted
Molde
Torget vurderinger
1
Hei, denne streamer opp til 32bit/352.8kHz og DSD256.

Ikke tillatt å linke til salgsannonser på selve forumet, og spesielt ikke sine egne. Mvh Høvdingen

Om du ikke vil bruke PC kan du benytte Pro-Ject app til Android/iOS. Funker eks å styre med BubbleUPnP om man vil heller det. Eneste siden den ikke har CC kan man ikke benytte app fra Qobuz.

SoTMhar noen greit prisede streamere, ikke prøvd men tror de takler Qobuz. Har heller ikke WiFi om det er viktig.
 
Sist redigert av en moderator:
  • Liker
Reaksjoner: ELJ

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
ELJ: Skal mye til før en betalbar streamer blir bedre enn Audiolab 6000N Play. Bruker PlayFi, den. Og er standalone. Gi den et ordentlig, kablet nettverk, så…Jeg hadde kjøpt den selv -om den hadde vært en smule mer Apple- vennlig.
 

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Innlegg
2.651
Antall liker
9.708
Sted
London
Det enkleste er Yamaha WXC 50 eller en NP-S303 - disse er enkel å sette opp og MusicCast er stabil og enkel
NP-S303
WXC 50
 
  • Liker
Reaksjoner: ELJ

thetjomster

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2013
Innlegg
923
Antall liker
2.144
Sted
Trondheim
WXC-50 er et flott alternativ. Eneste minus i mine øyne er at app'en ikke er den beste. Men det kommer jo helt an på personlige preferanser:)
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.765
Antall liker
50.381
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Må tilføye at jeg er helt noob på digitalt siden analog(LP) er foretrukket her i heimen. Men ønsker som sagt en enkel streaming enhet som kan glede meg med tjenesten fra Qobuz
Lumin U-1 mini😁
 

Emmashifi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.08.2020
Innlegg
66
Antall liker
29
Sted
Oslo
Nb. En eneste ulempe er det at man ikke får gapless spilling, men det har jo ikke cc heller og skal man ha det i dag blir det vel bare pc som har denne funksjonen? Eneste jeg savner, men skal heller ikke bruke pc her så man får bare vente til noen løser den saken😄
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Kan noen forklare poenget med gapless, skjønner ikke hva det er en gang
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Kan noen forklare poenget med gapless, skjønner ikke hva det er en gang
Om man har f.eks et konsert album hvor sangene glir over i hverandre (dvs, ingen mellomrom) så får man uten gapless et brudd i lyden når den skifter til neste spor.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Pussig , jeg har aldri lagt merke til at det er noe sånt eller noe problem, men så har jeg Roon da og Roon Ready streamer. Alt virker normalt som det har fungert siste 50 år,
 
Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Jeg ville gått for en streamer som takler wifi, evnt. fiber på nettverket. Ser det er utrolig mange her inne som har veldig mye problemer med vanlig cobber-kabel og verre er dette problemet jo dyrere streamerne er også..
 

Prospect

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2013
Innlegg
135
Antall liker
74
Sted
Ute i det friere landskap (heldigvis)
Det enkleste er Yamaha WXC 50 eller en NP-S303 - disse er enkel å sette opp og MusicCast er stabil og enkel
NP-S303
WXC 50
Slutter meg lett til denne.
Har hatt begge i drift over litt tid.
100% stabile og ingen problemer av noe slag.
303 har optisk og rca digital utgang samt en helt grei Dac med SE utganger.
Koster fornuftige penger gjør de også🙂
 

PeterDa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2020
Innlegg
220
Antall liker
248
Sted
Melhus
Bruker Raspberry Pi 2 som streamer i kombinasjon med Roon mot Hegel H190 og H390.
100% stabile og pålitelig (på wifi og ethernet) og til og med billig.
 

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Innlegg
314
Antall liker
53
Torget vurderinger
15
Har sendt deg PM
Vidar
 
  • Liker
Reaksjoner: ELJ

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Jeg ville gått for en streamer som takler wifi, evnt. fiber på nettverket. Ser det er utrolig mange her inne som har veldig mye problemer med vanlig cobber-kabel og verre er dette problemet jo dyrere streamerne er også..
Alle mine enheter fungerer like bra på Wifi som kablet ethernet. Om man har problem med kabel så er det noe prinsipielt galt med enheten. Ethernet er en veldig utprøvd teknologi som fungerer veldig bra. Så det er absolutt ingen grunn til at det ikke skal fungere tilsvarende bra på en streamer med mindre den har noen seriøse designfeil på den tekniske siden. Om noe så skal kablet nett gi økt stabilitet.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
La oss bare si at enhver. streamer SKAL være kablet for å yte sitt aller beste. For det første er det langt mer stabilt. Og du får større datahastigheten og- mengde ved å kable den også. Trådløst er fullt av loss..
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Trådløst er fullt av loss..
Nei, så lenge wifi er stabilt vil det ikke bli noe tap av kvalitet... får man ikke over signalet stabilt via wifi så vil du høre det klart at ting ikke spille av korrekt med avbrudd. Naturligvis er wifi mer utsatt for andre aktiviteter over wifi som kan medføre problem (stabilitetsproblem).
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
6.653
Antall liker
5.814
La oss bare si at enhver. streamer SKAL være kablet for å yte sitt aller beste. For det første er det langt mer stabilt. Og du får større datahastigheten og- mengde ved å kable den også. Trådløst er fullt av loss..
Datahastighet til musikk i beste kvalitet trenger ikke mer enn ca. 1,5 Mbit/s.
Streaming av Netflix 4K/Ultra HD (UHD) krever ikke mer enn ca. 25 Mbit/s.
Begge deler er no problemo med trådløst nettverk.
 
Sist redigert:

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Det er vel en generell misforståelse at streamer overfører signaler via SPDIF over nettverket. Overføring over nettverk til streamer er garantert tapsfri (pakker mottas, de verifiseres og om noe er galt så spør streamer om denne pakken igjen); om den ikke klarer håndtere det på x antall forsøk så vil avspilling bryte. Uansett hva man vil finne på så får man ikke redusert kvalitet, her er det enten eller.

En god måte å teste dette konseptet på er å starte avspilling og trekke ut nettverkskabelen under avspilling. Streameren vil fortsette avspillingen i 2-30 sekund. Så enheten har masse tid til å få eventuelt korrupte pakker igjen om noe feil skulle oppstå. Streamer fyller buffer som den spiller av fra async. Dette er ikke så kompleks som enkelte kabelprodusenter prøver å antyde. Teknologien har vært i bruk i x antall år og er svært utprøvd.
 
Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Trådløst nettverk så har jeg 2.4Gbit/s, på kablet så har jeg 1Gbit/s. Har jeg 50% loss så er det fortsatt mer skyv på det trådløse.. Loss har svært lite å si når man streamer musikk, samme gjelder film fra Netflix etc. Også. Merkes godt med loss på gaming da det er realtime, samme med realtime streaming (men dette er ikke noe man normalt bruker, IPTV kan bruke dette bare for direkte-TV). Protokoller bestemmer dette og gjør at man ikke får feil på avspilling, så lenge man har litt overhead på nettverket.. Dra hodet ut av tidlig 2000-tall, tenk på noe nytt og bedre istedet da ting endrer seg.
 

Emmashifi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.08.2020
Innlegg
66
Antall liker
29
Sted
Oslo
Liten korreksjon.
Gapless hires avspilling fungerer fint ved å bruke Qobuz istedet via BubbleUPnP android appen. Da savner jeg ingenting egentlig. Helt i mål.
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Bluesound Node er en billig og god streamer. Roon støtte, digitale og analoge utganger. Siste utgave har også Hdmi Arc slik at en lett kan få lyd fra tv over anlegget fra forsterkere som ikke har dac eller Hdmi.
Bluesound appen er lett å bruke, stabil og god. Sjekk den ut på hifiklubben sin hjemmeside.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Jeg har ofte anbefalt Bluesound Node, den gjør jobben og som nevnt er Roon Ready.
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.040
Antall liker
3.944
Sted
Tårnåsen
Kjøpte meg akkurat en CocktailAudio X50D som er en digital streamer ++.
Fordelen med den er at den har Roon-støtte, AES/EBU outputs (hvis man trenger det, noe jeg gjør), wordclock hvis man gidder å gå ned den ruten, digitale inputs for andre kilder som for eksempel fra TV, digital volumkontroll både på enheten og fjernkontrollen, HDMI ut (slik at jeg kan se spillelista på TV/prosjektor framfor en app), stor skjerm, ripping hvis man gidder det. En slik digital hub dreier seg for meg mest om brukervennlighet og features. Så lenge signalet er digitalt så er det nettopp det. Min dCS dac bufrer, isolerer og reklokker uansett AES-inputen som den mottar så ingen grunn til å bruke mer enn nødvendig på streameren. Men jeg er villig til å betale 18k for alt det X50D tilbyr som alt-i-ett digital hub..
 
Sist redigert:

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.040
Antall liker
3.944
Sted
Tårnåsen
PS: En annen streamer som har fått mye skryt i flere år og som er nesten like fleksibel som CocktailAudio er Cambridge Azur 851N men jeg fant ingen steder som hadde den i sortimentet så da ble det litt Cocktail istedet ;)
 
M

MarkusH

Gjest
Bluesound Node er en billig og god streamer. Roon støtte, digitale og analoge utganger. Siste utgave har også Hdmi Arc slik at en lett kan få lyd fra tv over anlegget fra forsterkere som ikke har dac eller Hdmi.
Bluesound appen er lett å bruke, stabil og god. Sjekk den ut på hifiklubben sin hjemmeside.
Får snart en på test, så det blir spennende. ;)
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Uten tvil mest effektivt med integrert streamer i DAC; så slipper man overgang til/fra SPDIF.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.189
Antall liker
1.059
Torget vurderinger
1
Liten korreksjon.
Gapless hires avspilling fungerer fint ved å bruke Qobuz istedet via BubbleUPnP android appen. Da savner jeg ingenting egentlig. Helt i mål.
Hvilken løsning / kombinasjon av streamer og strømmetjeneste var det du siktet til i ditt forrige innlegg, og som ikke skulle støtte gapless playback? Yamaha WXC-50 støtter gapless playback med Spotify Connect, Qobuz, og TIDAL / TIDAL Connect. Også med Apple Music og Youtube Music via AirPlay. Eneste strømmetjenesten som ikke støtter gapless playback med MusicCast er Deezer, som er avhengig av å sende via Chromecast.
 

Emmashifi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.08.2020
Innlegg
66
Antall liker
29
Sted
Oslo
Hvilken løsning / kombinasjon av streamer og strømmetjeneste var det du siktet til i ditt forrige innlegg, og som ikke skulle støtte gapless playback? Yamaha WXC-50 støtter gapless playback med Spotify Connect, Qobuz, og TIDAL / TIDAL Connect. Også med Apple Music og Youtube Music via AirPlay. Eneste strømmetjenesten som ikke støtter gapless playback med MusicCast er Deezer, som er avhengig av å sende via Chromecast.
Det var wxc-50 og qobuz. Qobuz er strømmetjenesten tråden handler om å optimalisere billigst mulig fra start av. Fint om du får til gapless på magisk vis, det fungerer ikke her med Qobuz via Musiccast (noe som også generelt bekreftes ved litt kjapp googling). Med Qobuz via BubbleUpnP fungerer det.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.189
Antall liker
1.059
Torget vurderinger
1
Det var wxc-50 og qobuz. Qobuz er strømmetjenesten tråden handler om å optimalisere billigst mulig fra start av. Fint om du får til gapless på magisk vis, det fungerer ikke her med Qobuz via Musiccast (noe som også generelt bekreftes ved litt kjapp googling). Med Qobuz via BubbleUpnP fungerer det.
Jeg lånte WXC-50 2-3 uker i forbindelse med en test, og noterte at Qobuz fungerte med gapless playback via MusicCast-appen. Jeg kan selvfølgelig ha blingset på noe, men tror vel kanskje ikke det. Testalbumet for gapless playback var Waiting for Colombus. Jeg googlet og fant noen meldinger om fravær av gapless playback for et års tid siden, men det kan ha skjedd endringer med både Qobuz og Musiccast / FW på WXA-50. Jeg går ut fra at du sikkert har nyest FW og MusicCast-app? Og tilsvarende fra Qobuz?
 

Emmashifi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.08.2020
Innlegg
66
Antall liker
29
Sted
Oslo
Jeg lånte WXC-50 2-3 uker i forbindelse med en test, og noterte at Qobuz fungerte med gapless playback via MusicCast-appen. Jeg kan selvfølgelig ha blingset på noe, men tror vel kanskje ikke det. Testalbumet for gapless playback var Waiting for Colombus. Jeg googlet og fant noen meldinger om fravær av gapless playback for et års tid siden, men det kan ha skjedd endringer med både Qobuz og Musiccast / FW på WXA-50. Jeg går ut fra at du sikkert har nyest FW og MusicCast-app? Og tilsvarende fra Qobuz?
Alt er oppdatert og wxc fikk faktisk en fw oppdatering senest i går. Nokså utrolig at slike saker ikke er løst enda av selskapene.
 

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Innlegg
2.651
Antall liker
9.708
Sted
London
[/QUOTE]
Det var wxc-50 og qobuz. Qobuz er strømmetjenesten tråden handler om å optimalisere billigst mulig fra start av. Fint om du får til gapless på magisk vis, det fungerer ikke her med Qobuz via Musiccast (noe som også generelt bekreftes ved litt kjapp googling). Med Qobuz via BubbleUpnP fungerer det.
Jeg har akkurat testet to MusicCast streamere med Qobuz og får gapless playback her...
Har en CD-NT670D og en NP-S303
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.189
Antall liker
1.059
Torget vurderinger
1
Jeg har akkurat testet to MusicCast streamere med Qobuz og får gapless playback her...
Har en CD-NT670D og en NP-S303
Interessant - samsvarer med min erfaring med en helt ny WXC-50. Kan det være andre variabler her, som f. eks. HW? Forskjell på ny- og litt eldre WXC-50? Magefølelsen min tiliser at det ikke burde ha betydning, men hvem vet.
 

Emmashifi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.08.2020
Innlegg
66
Antall liker
29
Sted
Oslo
Interessant - samsvarer med min erfaring med en helt ny WXC-50. Kan det være andre variabler her, som f. eks. HW? Forskjell på ny- og litt eldre WXC-50? Magefølelsen min tiliser at det ikke burde ha betydning, men hvem vet.
Jeg tror du har rett der, det er nok saken at min wxc er en eldre versjon. Den har jo vært i salg lenge og noe har de sikkert gjort med den på alle de årene. Kom nå på jeg leste akkurat noe slikt for ett års tid siden. Finner det ikke igjen raskt dessverre.
 

Fivus

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.01.2020
Innlegg
800
Antall liker
558
Torget vurderinger
2
Kunne tenke meg streaming via nettverkskabel. Produktene jeg ser på anbefaler tilkobling til router. Jeg har nettverkspunkt i veggen, er det nødvendig med en router i mellom? Evt hvorfor?
 
Topp Bunn