Streame fra iPad

grelv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2007
Innlegg
515
Antall liker
109
Torget vurderinger
1
Hva en enkleste måte å streame fra iPad til USB-DAC?
Hvilke kabler/overganger trengs?
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.102
Antall liker
213
Torget vurderinger
4
Her finnes det ingen enkel løsning desverre.

Det enkleste er å bruke Airplay via en Airport Express eller en Apple TV, begge har optisk utgang og kan kobles til dac med optisk inngang.
Airport Express har også innebygd dac og vanlig minijack utgang så du kan koble den rett i inngangen på forsterkeren.
 
X

X186841

Gjest
Noen Dac,er har apple kompatibel inngang slik att du kan ta digitalt ut med ladeledningen, det gir best lyd (Arcam irdac / Martantz NA7004 F.eks.) . Andrevalget er Airplay til en Arcam Airdac eller Marantz NA7004 f.eks. Deretter kom AppleTv og det dårligste jeg har prøvd var nyeste Airport Express , den ga små dropouts innimellom.
 

stianl75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2014
Innlegg
127
Antall liker
39
Torget vurderinger
1
Jeg benytter apple tv og er veldig fornøyd med funksjonaliteten. Er ikke 100% fornøyd med lyden. Det er nok mer å hente for meg med en sonos eller bluesound som mottaker. Jeg benytter Cambridge DacMagic Plus optisk.
 

Ikaros

Medlem
Ble medlem
25.08.2010
Innlegg
14
Antall liker
1
Sted
Oslo
Jeg bruker en Aune DAC/hodetelefonforsterker med iPad når jeg er på hytta. Bruker en original Apple overgang (camera connection kit?). Virker fint som snus:)
 

grelv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2007
Innlegg
515
Antall liker
109
Torget vurderinger
1
Takk for tips. Dumt at ikke Ipad har vanlig USB-utgang - men annet er kanskje ikke å vente fra den proprietære kanten...
Pørvde med camera connection kit, men fikk det ikke til å funke.

Må vel sjekke Airplay, skjønner jeg...
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Takk for tips. Dumt at ikke Ipad har vanlig USB-utgang - men annet er kanskje ikke å vente fra den proprietære kanten...
Pørvde med camera connection kit, men fikk det ikke til å funke.

Må vel sjekke Airplay, skjønner jeg...
Du må muligens bruke en powret USB hub, da iPad ikke har nok juice til å drive DAC.
Trekk ut kabel og sett den inn igjen slik at iPad forstår at lyden skal ut på kamera konnektor.
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.417
Antall liker
14.405
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Takk for tips. Dumt at ikke Ipad har vanlig USB-utgang - men annet er kanskje ikke å vente fra den proprietære kanten...
Pørvde med camera connection kit, men fikk det ikke til å funke.

Må vel sjekke Airplay, skjønner jeg...
Hvis jeg ikke misforstår helt, hva med denne?

drDock - iPod Docks - Arcam

OU812
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.914
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Noen Dac,er har apple kompatibel inngang slik att du kan ta digitalt ut med ladeledningen, ........
Såvidt jeg har klart å finne ut stemmer ikke det. Du må ha et adapter, f.eks. Apple lightning camera connection kit. Da kan du koble til en DAC med USB-inngang, hvis DACen din støtter Apple signal. (korriger meg hvis jeg tar feil, jeg har ennå ikke prøvd selv)
Eller du kan bruke et tilsvarende HDMI-adapter, hvis du har en DAC med HDMI-inngang. Da er du sikker.

ed: temaet dukket opp i AtleT sin tråd for noen dager siden, det var da jeg undersøkte litt
http://www.hifisentralen.no/forumet...-en-dunkel-og-kald-kammersal.html#post1811378
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Hva en enkleste måte å streame fra iPad til USB-DAC?
Hvilke kabler/overganger trengs?
Du kan bruke apples camera-kit, men min erfaring er dårlig lyd med denne løsningen. Det beste jeg har funnet til nå er Arcams Dr Dock, som er dock/dac i en dings. Da kan man feks bruke tango remote og styre ipad fra iphone med blutooth dersom man ikke har tilgang på wifi/airplay.
 
V

vredensgnag

Gjest
Takk for tips. Dumt at ikke Ipad har vanlig USB-utgang - men annet er kanskje ikke å vente fra den proprietære kanten...
Pørvde med camera connection kit, men fikk det ikke til å funke.

Må vel sjekke Airplay, skjønner jeg...
Finnes meget billig overgang som du setter inn i iPadens utgang, og som gir deg full USB-funksjonalitet ut. Så, ja, fryktelig, fryktelig dumt at Apple gjør det så vanskelig, eller at folk ikke setter seg inn i hva som er mulig.

iPad-USB-Crop.jpeg



Faktisk ganske utrolig hva man kan gjøre med en iPad innen audio ...

http://music.tutsplus.com/articles/top-30-devices-and-interfaces-for-ipad-audio--audio-16640
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.914
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Vredensgnag, er den overgangen fra lightning, slik de siste iPad utgangene har?
I så fall snodig at den ikke dukker opp på mine søk. Finner bare lightning-30pins og microUSB
 

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
517
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Noen Dac,er har apple kompatibel inngang slik att du kan ta digitalt ut med ladeledningen, ........
Såvidt jeg har klart å finne ut stemmer ikke det. Du må ha et adapter, f.eks. Apple lightning camera connection kit. Da kan du koble til en DAC med USB-inngang, hvis DACen din støtter Apple signal. (korriger meg hvis jeg tar feil, jeg har ennå ikke prøvd selv)
Eller du kan bruke et tilsvarende HDMI-adapter, hvis du har en DAC med HDMI-inngang. Da er du sikker.

ed: temaet dukket opp i AtleT sin tråd for noen dager siden, det var da jeg undersøkte litt
http://www.hifisentralen.no/forumet...-en-dunkel-og-kald-kammersal.html#post1811378
Noen dacer har lightning inngang hvor man ikke trenger adapter. Ladeledningen rett inn i dac.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Noen Dac,er har apple kompatibel inngang slik att du kan ta digitalt ut med ladeledningen, ........
Såvidt jeg har klart å finne ut stemmer ikke det. Du må ha et adapter, f.eks. Apple lightning camera connection kit. Da kan du koble til en DAC med USB-inngang, hvis DACen din støtter Apple signal. (korriger meg hvis jeg tar feil, jeg har ennå ikke prøvd selv)
Eller du kan bruke et tilsvarende HDMI-adapter, hvis du har en DAC med HDMI-inngang. Da er du sikker.

ed: temaet dukket opp i AtleT sin tråd for noen dager siden, det var da jeg undersøkte litt
http://www.hifisentralen.no/forumet...-en-dunkel-og-kald-kammersal.html#post1811378
Noen dacer har lightning inngang hvor man ikke trenger adapter. Ladeledningen rett inn i dac.
Interessant - har du en link til fabrikat?
 
X

X186841

Gjest
Klart det stemmer når jeg sier det :)
Har testet det i praksis, først på iRDac fra Arcam og nå senest for 2 minutter siden på Marantz NA7004 sin frontinngang. Lader og spiller som en drøm. Men det gikk ikke på Naim streamer og Unitiqute bla.

Noen Dac,er har apple kompatibel inngang slik att du kan ta digitalt ut med ladeledningen, ........
Såvidt jeg har klart å finne ut stemmer ikke det. Du må ha et adapter, f.eks. Apple lightning camera connection kit. Da kan du koble til en DAC med USB-inngang, hvis DACen din støtter Apple signal. (korriger meg hvis jeg tar feil, jeg har ennå ikke prøvd selv)
Eller du kan bruke et tilsvarende HDMI-adapter, hvis du har en DAC med HDMI-inngang. Da er du sikker.

ed: temaet dukket opp i AtleT sin tråd for noen dager siden, det var da jeg undersøkte litt
http://www.hifisentralen.no/forumet...-en-dunkel-og-kald-kammersal.html#post1811378
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.914
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Det var kjekt å høre. Da skal jeg prøve både på SuperUniti og på Oppo 105. Har trua på den siste.
 
X

X186841

Gjest
Går ikke på Superuniti , har hatt og prøvd. Ihvertfall ikke med den softwaren som var tilgjengelig da jeg hadde Superuniti.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Klart det stemmer når jeg sier det :)
Har testet det i praksis, først på iRDac fra Arcam og nå senest for 2 minutter siden på Marantz NA7004 sin frontinngang. Lader og spiller som en drøm. Men det gikk ikke på Naim streamer og Unitiqute bla.

Noen Dac,er har apple kompatibel inngang slik att du kan ta digitalt ut med ladeledningen, ........
Såvidt jeg har klart å finne ut stemmer ikke det. Du må ha et adapter, f.eks. Apple lightning camera connection kit. Da kan du koble til en DAC med USB-inngang, hvis DACen din støtter Apple signal. (korriger meg hvis jeg tar feil, jeg har ennå ikke prøvd selv)
Eller du kan bruke et tilsvarende HDMI-adapter, hvis du har en DAC med HDMI-inngang. Da er du sikker.

ed: temaet dukket opp i AtleT sin tråd for noen dager siden, det var da jeg undersøkte litt
http://www.hifisentralen.no/forumet...-en-dunkel-og-kald-kammersal.html#post1811378
Jeg tror du har misforstått dette med Lightning inngang.
Du mener vel Lightning kontakt i Apple iDevice enden og USB-A hann i DAC enden?
Så du er sikker på at du får tak i det digitale signalet på denne måten?
 
V

vredensgnag

Gjest
Det var kjekt å høre. Da skal jeg prøve både på SuperUniti og på Oppo 105. Har trua på den siste.

Ellers syns jeg det var mer enn høvelig at reklame for denne ligger øverst på min FBside akkurat idag
iPad 4, iPad Mini Kamera Tilkoblingssett
Godt at de følger med
Jeg er litt skeptisk til disse som ikke har kabel frem til enheten, fra Lightning-pluggen. Når pluggen er del av overgangsenheten, kan man lett komme til å skade enten den eller mottaket i iPad/iPhone.
 
X

X186841

Gjest
Arcam irDac:
Plus, this DAC includes a second USB input designed just for your Apple iPod, iPhone, or iPad. When connected, the Arcam extracts the pure, unprocessed digital data from your player and feeds it to its own built-in high-performance DAC, which provides greater punch and musical accuracy.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Arcam irDac:
Plus, this DAC includes a second USB input designed just for your Apple iPod, iPhone, or iPad. When connected, the Arcam extracts the pure, unprocessed digital data from your player and feeds it to its own built-in high-performance DAC, which provides greater punch and musical accuracy.
Høres bra ut.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.031
Antall liker
7.853
Torget vurderinger
12
Jeg bruker iPad for streaming på følgende 2 måter:
- Via airplay til apple TV og optisk til DAC.
- Montert i docking (overgang 30-pin / lightning) Pure i20. Digitalt SP/DIF ut til DAC via kobber.

begge deler fungerer meget bra og airplay er foretrukket av bekvemmelighetshensyn.
 

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
517
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Arcam irDac:
Plus, this DAC includes a second USB input designed just for your Apple iPod, iPhone, or iPad. When connected, the Arcam extracts the pure, unprocessed digital data from your player and feeds it to its own built-in high-performance DAC, which provides greater punch and musical accuracy.
Veldig greit at Arcam også lader opp ipad mens den spiller. Har selv kjøpt meg den 2m lange og tykkere ladeledningen fra apple og synes dette er kjempegreit.
 

grelv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2007
Innlegg
515
Antall liker
109
Torget vurderinger
1
Takk for alle tips og info.
Da kjøpte jeg en Airport Express.
Funker fint, og det er jo greit med trådløst.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.460
Antall liker
2.119
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Har både Airport express og apple tv, begge fungerer utmerket. Bruker optisk ut til dac.
 

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Innlegg
2.852
Antall liker
2.281
Sted
Tromsø
Det hele er så enkelt at hvis DAC'en ikke har MFI-sertifisering så er det bare å glemme digital tilkobling. Skikkelig irriterende med hele iPod problematikken. Min Fiio E17 vil aldri kunne få det digitale signalet fra min siste generasjon iPod.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Da har jeg fått lyd. Kjøpte en lightning to usb camera adapter. Kom melding på skjermen at dacen trakk for mye strøm. Plugget inn i en USB powered hub og så var det lyd.
Dacen er en Auralic Mx+


767094.jpg
 

stianl75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2014
Innlegg
127
Antall liker
39
Torget vurderinger
1
Hva slags usb-powered hub snakker vi om? Jeg kunne godt tenke meg å teste dette
 

stianl75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2014
Innlegg
127
Antall liker
39
Torget vurderinger
1
Ok, ikke noe mer avansert altså. Og den forringer ikke lyden på noen måte?
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Dette er litt for nytt for meg til at jeg kan mene noe bastant om det, men synes det låter bra. Det finnes audiofile huber muligens gjør en bedre jobb, men sikkert til en annen pris. Vet ikke. Skal nok sjekke det ut med tid og stunder ;) Hadde uannsett denne huben liggende.
 
V

vredensgnag

Gjest
Det er en stund siden nå, men jeg må tilstå at jeg ble forbløffet da jeg første gang gikk inn på NRK TV app'en på min iPad, valgte et program, valgte AppleTV, og så sendte programmet trådløst med lyd&bilde, til fjernsynet som er tilkoblet AppleTV.

Selv hvor jeg bor nå, der det er ganske smalt bredbånd, kan jeg se programmene fra NRK uten avbrytelser, og i meget god oppløsning, og sitter og styrer avspilling og programvalg fra sofaen. Me like.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Det er en stund siden nå, men jeg må tilstå at jeg ble forbløffet da jeg første gang gikk inn på NRK TV app'en på min iPad, valgte et program, valgte AppleTV, og så sendte programmet trådløst med lyd&bilde, til fjernsynet som er tilkoblet AppleTV.

Selv hvor jeg bor nå, der det er ganske smalt bredbånd, kan jeg se programmene fra NRK uten avbrytelser, og i meget god oppløsning, og sitter og styrer avspilling og programvalg fra sofaen. Me like.
Det gjør kona mi også. :)
 

stianl75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2014
Innlegg
127
Antall liker
39
Torget vurderinger
1
Da kjøpte jeg usb-hub fra d-link med power. Fungerer helt utmerket ??????. Bruker Cambridge sin DacMagic Plus. Faktisk hakket bedre lyd enn med apple tv
 
Topp Bunn