Strømrensing - woodoo eller nødvendig??

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.651
    Antall liker
    3.353
    Lovlig spenningsfall i en installasjon er etter husken opp mot 4% og tilsvarer ca 9,2 V i en 233 V installasjon. En strømtrekk på 10 amp gir med 1,5 ohm, 15 V og er altså ikke tillatt (i en 10A kurs). Men vi er i rett gate.

    Uansett er det gjerne ganske høy impedans ute på kursene og dette gir spenningsfall av betydning, særlig på store peakstrømmer fra hifianlegg. Det hjelper å få ned impedansen, da blir spenningsfallet på kursen lavest mulig og spenningen i huset blir minst ødelagt. Større tverrsnitt eller kortere avstand gir mindre impedans. I tillegg har jeg i denne tråden nevnt at det hjelper med en induktans, for å glatte ut strømpulsen. En trafo som nevnt, er nettopp en induktans (spole). Galvanisk skille (trafo) kan også være gunstig av andre årsaker.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.147
    Antall liker
    4.305
    Torget vurderinger
    1
    coolbiz skrev:
    James Tanner fra Bryston, som vel regnes som en no-nonsense produsent, sier i et intervju:

    "As an amplifier manufacturer, Bryston always advised consumers NOT to use an AC conditioner because such devices can limit the transient response of an amplifier by limiting the instantaneous current draw —then we began thinking: What would be the perfect power source for an amplifier? How could we make the perfect conditioner? We concluded that the ideal device would be a very low impedance AC source with high current capability. That led us to the concept of using huge isolation transformers, which have an impedance of .2 to .04 Ohms. By comparison, a typical AC wall outlet has an impedance of about 1.5 Ohms—significantly higher."

    Er dette bare markedsføringssvada, eller har det noe for seg?
    Forutsatt at viklingsforholdet er 1:1 så er utgangsimpedansen = (inngangsimpedansen fra veggstøpselet + impedansen i primærviklingen) (dividert ? med 1+koblingstapet i trafoen) + impedansen i sekundærviklingen. Dvs at impedansen ut av en 1:1 trafo er noe større enn kildeimpedansen ut av veggstøpselet. Det er «steady state», dynamisk vil energilagringen i magnetfeltet potensielt gi en kortvarig utgangsimpedans omtrent på nivå med impedansen i sekundærviklingen. Det kan også hende det er noe mere mikkmakk enn bare en 1:1 trafo.

    mvh
    KJ
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tipper det er energilagringen i magnetfeltet og øyeblikkelig strømtrekk som er poenget her. Det kan i og for seg ha noe for seg, men det kan være vel så hendig å ha en overdimensjonert trafo og digre glattekondensatorer i strømforsyningen i effektforsterkeren. Da har du energilageret der, klart til bruk. Hvis den energilagringen i en isolasjonstrafo gjør nevneverdig forbedring, tyder det kanskje på at strømforsyningen i effektforsterkerne er litt underdimensjonert?
     
    Y

    ymir

    Gjest
    hei
    Når jeg da sliter med svært høye verdier av overharmonisk,da spesielt 23 og 25 (7% og5%) som jo har nokså høye frekvenser (har verdier som overstiger normen helt oppe på 49 overharmoniske),er det da nærliggende å tro att dette er grunnen til at forsterkeriet til tider låter som en liten bærbar lommeradio fra 70tallet?

    Høye frekvenser inn på trafoen gjør at den går i metning,og dermed bremser/reduserer tilgang til kraft.

    Er ikke fagmann,men er dette sånn noenlunde rett tenkt,eller er dette helt feil?

    Trafoen til poweramp. er på 2000VA,ladelytter på 44 000uF pr.kanal og kan levere 64A peak.
    Preamp har 400 000 uF Fire hundre tusen.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.651
    Antall liker
    3.353
    ymir skrev:
    Trafoen til poweramp. er på 2000VA,ladelytter på 44 000uF pr.kanal og kan levere 64A peak.
    Få dette beistet på en egen kurs og se om det ikke hjelper litt. Det er jo bare å trekke en skjøteledning for en rask test.
     
    Y

    ymir

    Gjest
    Hedde skrev:
    ymir skrev:
    Trafoen til poweramp. er på 2000VA,ladelytter på 44 000uF pr.kanal og kan levere 64A peak.
    Få dette beistet på en egen kurs og se om det ikke hjelper litt. Det er jo bare å trekke en skjøteledning for en rask test.



    Forsterkeren er på egen 16A kurs med 4mm2 kabel og ca.1m til sikringskap

    Problemet er at HELE bygda,ca.30 boliger + hyttefelt med ca.5 fordelingstrafoer
    er infisert med same elende som er vist i måling på side 7 i tråden.

    Men akkurat nå har det bedret seg den siste uke og dersom trenden er som tidligere år vil jeg ha kanonlyd bort i mot HELE tiden i mange uker fremover.Det er i underkant av
    1 år siden lyden har hvert på dette nivået.
     
    Y

    ymir

    Gjest
    Hei

    Og arbeidet fortsetter og fortsetter,men i samtale med NVE vil trykket mot netteiger øke etter 01.11.11.Ser også at netteiger nok har valgt måletidspunkt med omhu da det er nå på denne tiden av året at det er mulig å få de beste måleresultatene.

    Dette er noe jeg har påpekt både til netteiger og NVE og som er nevnt i brevet.Jeg vil ikke godta at målinger gjordt på gunnstigste tid skal vere rettningsgivende for tilstanden på nettet og event. tilltak,noe NVE er enige i.

    Dette er og har hvert en lang prosess,delvis pga. manglende trykk fra meg og trenering av saken fra netteiger sin side samt svartidsfrister iht. forskriftene.

    Men jeg gir ikke opp.
     

    Vedlegg

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.931
    Antall liker
    585
    Rhesus skrev:
    Hedde skrev:
    Barbaresco skrev:
    Nå var det påstanden om at 3,5,7,9...osv harmoniske flater ut spenningen som ble diskutert. Synes mitt innlegg var veldig relevant da det tilbakeviste noe du mente ikke var diskutabelt. Dette viste jeg med ett eksempel.
    3,5,7,9 harmoniske flater ikke ut spenningen i seg selv, de kan like godt lage topper.
    En utflating består av ulike harmoniske, men ikke alle signaler som inneholder ulike harmoniske er sinus med flate topper.

    Når det er sagt, så har jeg til gode å se slike signaler du beskriver på nettspenningen. Men så er det ikke så ofte jeg kobler oscilloscopet på nettspenningen heller.
    Ja, det er klart det kan lage topper eller flater, det kommer av faseinformasjonen, som ligger i kompleksdelen av fourierrekken.

    Men omvendt er det klar sammenheng: klipping eller utflating VISER SEG som odde harmoniske i fourierrekken. Og det er dette som ikke er åpent for diskusjon.

    Husk kompleksdelen, fasen, når dere tar fourier i deres munn!
     
    Y

    ymir

    Gjest
    Barbaresco skrev:
    Rhesus skrev:
    Hedde skrev:
    Barbaresco skrev:
    Nå var det påstanden om at 3,5,7,9...osv harmoniske flater ut spenningen som ble diskutert. Synes mitt innlegg var veldig relevant da det tilbakeviste noe du mente ikke var diskutabelt. Dette viste jeg med ett eksempel.



    3,5,7,9 harmoniske flater ikke ut spenningen i seg selv, de kan like godt lage topper.
    En utflating består av ulike harmoniske, men ikke alle signaler som inneholder ulike harmoniske er sinus med flate topper.

    Når det er sagt, så har jeg til gode å se slike signaler du beskriver på nettspenningen. Men så er det ikke så ofte jeg kobler oscilloscopet på nettspenningen heller.
    Ja, det er klart det kan lage topper eller flater, det kommer av faseinformasjonen, som ligger i kompleksdelen av fourierrekken.

    Men omvendt er det klar sammenheng: klipping eller utflating VISER SEG som odde harmoniske i fourierrekken. Og det er dette som ikke er åpent for diskusjon.

    Husk kompleksdelen, fasen, når dere tar fourier i deres munn!

    Hei
    Dette er vel teoretisk dersom kurven inneholder kun 1 komponent og ikke i praksis.Bildet viser hvordan det kan se ut i praksis.

    Hva sjer når ALLE disse komponentene er til stede samtidig?Del låter i hvertfal ikke noe særlig bra,og ikke er det bra for helsen til elektronikken heller.
     

    Vedlegg

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.931
    Antall liker
    585
    Skjønner ikke? 1 komponent, da er det perfekt 50 Hz, teoretisk, men sjeldent forekommende i praksis. Høyere komponenter, det er vel både teori og praksis for alle, men i varierende grad. Ikke sant??
     
    Y

    ymir

    Gjest
    Barbaresco skrev:
    Skjønner ikke? 1 komponent, da er det perfekt 50 Hz, teoretisk, men sjeldent forekommende i praksis. Høyere komponenter, det er vel både teori og praksis for alle, men i varierende grad. Ikke sant??

    hei

    jeg mente at dersom kurven er beheftiget med f.eks kun 3 overharmonisk eller 5 overharmoniske som den animerte illustrasjonen vist tidligere viser.
    Den animasjonen viser vel hvordan kurven forandrer seg etter hvert som de overharmoniske stiger i orden,dette var det jeg mente som teori.

    Med i praksis mente jeg f.eks verdiene som er målt hos meg som bildet av måleresultat viser med verdier utenfor normal for 14,15,16,18,19,20,21,22,23,24,25 osv overharmoniske.

    Når ein har alle disse samtidig vil kurven ikke bli som den animerte ilustrasjonen?

    Her er det nok sikker noe jeg ikke har fått med meg og ikke forstår,så derfor blir det muligens noe "god dag mann...økseskaft"
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har også opplevd ganske stor virkning av et strømfilter som tar ned overharmoniske og RF-støy på nettet. I prinsippet er det et enkelt lavpassfilter, men når det blir såpass høye frekvenser som trettiniendeharmoniske (39x50=1950 Hz) vil selv et førsteordens filter (6 dB/oktav) kutte dette ganske mye.

    Men hva er det egentlig som skjer når dette omsettes til hørbar forvrengning gjennom høyttaleren? Det opplagte er at høye frekvenser på strømnettet fører til oppvarming av trafoen og høyere seriemotstand i den. Det tilsvarer å vikle trafoen med tynnere kobbertråd både på primær- og sekundærsiden, og det kan jo ikke være noen god ting. Kan det være andre effekter? Glattekondensatorer og eventuell RC-filtrering vil jo ta ned overharmoniske frekvenser ganske hardt på sekundærsiden, men kan det være noen form for resonans eller andre fenomener som gjør at overharmoniske på primærsiden gir en kraftig økning i rippel ut av strømforsyningen? Systemavhengig, selvsagt, ettersom både oppbygningen av strømforsyning og forsterkerens sårbarhet for rippel (PSRR) kan være helt forskjellig.

    Interessante linker:
    http://ecmweb.com/mag/electric_effects_harmonics_power_2/
    http://www.mecoinst.com/media-releases/documents/harmonics.pdf
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.931
    Antall liker
    585
    ymir skrev:
    Barbaresco skrev:
    Skjønner ikke? 1 komponent, da er det perfekt 50 Hz, teoretisk, men sjeldent forekommende i praksis. Høyere komponenter, det er vel både teori og praksis for alle, men i varierende grad. Ikke sant??

    hei

    jeg mente at dersom kurven er beheftiget med f.eks kun 3 overharmonisk eller 5 overharmoniske som den animerte illustrasjonen vist tidligere viser.
    Den animasjonen viser vel hvordan kurven forandrer seg etter hvert som de overharmoniske stiger i orden,dette var det jeg mente som teori.

    Med i praksis mente jeg f.eks verdiene som er målt hos meg som bildet av måleresultat viser med verdier utenfor normal for 14,15,16,18,19,20,21,22,23,24,25 osv overharmoniske.

    Når ein har alle disse samtidig vil kurven ikke bli som den animerte ilustrasjonen?

    Her er det nok sikker noe jeg ikke har fått med meg og ikke forstår,så derfor blir det muligens noe "god dag mann...økseskaft"
    Den animerte kurven viser oppbygning av en trekant med overharmoniske satt sammen på EN måte, med et visst faseforhold mellom komponentene. Med en annen kombinasjon av fase, og trolig litt andre amplitudeforhold, kan man bygge opp en like perfekt firkant av odde overharmoniske. Det er ikke noe mystisk med det, men mange glemmer fasedelen av en fourierrekke.

    Uendelig antall kurveformer har samme effektspektrum. Med fasen inkludert er det en-til-en kopling mellom fourierrekke og tidsforløp.

    Ble vel ikke bedre av denne forklaringen.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Y

    ymir

    Gjest
    hei

    her er en liste med elektronikk som er blitt deffekt over en relativ kort periode.Selv om noe nok døde av alderdom sier NVE at dette er allt for mye.

    Kenwood kjøkkenmask begynte å gå motsatt vei lite brukt
    Kjøleskap eldre
    B&O TV eldre
    DVD spiller ny
    Panasonic plasma skjerm ny
    Grundig sat.tuner ny
    Power injektor/splitter (data) ny
    Trådløs router Xyxcel ny
    D-Link 2 stk ny
    trådløst accsesspunkt D-Link 2 stk ny
    Squeezebox Duett 3 stk ny
    Mark Levinson Pre/power 1984
    Videospiller eldre
    Motor sentralstøvsuger ny
    Miele vaskemaskin 2 stk 1 eldre og 1 ny
    PC stasjonær ny
    PC bærbar ny
    Panasonic varmepumpe ny
    +
    +

    Ny = innenfor garanti tid

    Tror noen og enhver ville begynt å fundere på hva som kan vere galt.Etter som alle målinger viser spenningsusymetri og overharmonisk som eneste avik så er vel saken oppklart?

    Må til tider svært ofte resette elektronisk utstyr.

    Så den som sier at Audio utstyret sitt er bort i mot imune mht. "nettstøy" er hjertelig velkommen for en avprøving. ;D
     
    Y

    ymir

    Gjest
    Anonym skrev:
    ymir skrev:
    hei
    For de av oss som har kun litt kunskap er denne skrevet på en lettfattelig måte som gjør at ein i allefall får ett lite innblikk i hva det dreier seg om.


    http://www.statsbygg.no/FilSystem/files/prosjekter/fouprosj/teknologi/50215_ElektriskStoy.pdf
    Artig at du linker til den, der står det at ved å sette forbrukere med ren ohmsk motstand på kurser med støyproblemer så er problemet eliminert.
    Her er det bare og komme å prøve.I praksis så er det litt å hente men ikke mye.Har brukt energimåleren til Claes Ollson med powerfaktor måling og lagt på ren ohmsk last opp til power faktor viser 0,98. PF ligger på 0,54 så jeg måtte ha ca.300W,men har prøvd 1, 1,5 og 2 KW også.

    Ellers er nettstøy filteret til Consonance litt brukt,Isotek mini sub,samt PurePower regenerator.Ingen av disse remediene kunne komme opp på et nivå som er i nærheten av et godt nett.

    For de som har lyst å prøve så er det også noe å hente med å bruke en synkronmotor som går ubelastet parallelt over lasten.(Syncronous Condenser)



    http://en.wikipedia.org/wiki/Synchronous_condenser
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg vil anbefale deg å kjøpe en skilletrafo innenfor sykehuskrav (8kVA) for bruk til elektronikk du er bekymret for.

    Med tanke på utstyret du har listet opp kan det hende at investeringen blir god i lengden.
     
    Y

    ymir

    Gjest
    Anonym skrev:
    Jeg vil anbefale deg å kjøpe en skilletrafo innenfor sykehuskrav (8kVA) for bruk til elektronikk du er bekymret for.

    Med tanke på utstyret du har listet opp kan det hende at investeringen blir god i lengden.
    Skilletrafo med spenningsstabilisator er avprøvd.Størelse er ikke kjent,men vil anslå vekten til 50-70 Kg ;D

    Går nå for at netteiger ordner opp,noe som muligens ikke blir billig ::)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn