Strømrensing - woodoo eller nødvendig??

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.794
    Torget vurderinger
    23
    Mindre støy/forvrengning = økt mikrodynamikk OG makro. Dersom høyttalerne er av en slik kvalitet at dette gjengis.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    KW skrev:
    Asbjørn skrev:
    .......................eller ved at enkelte forvrengningskomponenter forsvinner og lyden får mere "ro" - for noen ører, i noen anlegg kan sikkert det også låte som redusert "dynamikk".
    Slenger meg på denne, da jeg er av samme oppfatning.
    Noen opplever denne økede "roen" som mindre dynamisk og det må jo få være opp til hver enkelt, jeg gjør det ikke her hos meg.

    Mvh.KW
    Jeg må si jeg blir veldig skeptisk når lyden får mere ro. Det som jeg opplever, og som egentlig har skjedd, er en utglatting av alt som egentlig skal stikke seg ut, eller en form for "normalisering" av totallyden. Denne typen utglatting av lyden har jeg opplevd med alle strømrensere jeg har prøvd, -også DIY-varianter, og det er egentlig ikke en reduksjon av dynamikken sånn sett, men mer en tilbakeholdenhet og forskjønning av lyden. Det legger seg en form for gylden "dis" over det meste som er veldig ørevennlig, men ikke naturlig slik jeg ser det.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.794
    Torget vurderinger
    23
    Kommer jo an på hvordan en definerer ro - hvis en med ro mener mindre dynamikk så er en jo like langt. Min egen definisjon er fravær av støykomponenter, som resulterer i alle disse herlige øyeblikkene hvor det er STILLE, hvor ingen ting skjer. Dette kan godt være millisekunder eller lengre tid, men poenget er at ting starter og stopper når det skal, uten tilleggslyder som forstyrer de "lydløse" øyeblikkene.

    Stillhet er nemlig en vesentlig komponent i vellykket musikk. Og da skal det ikke vøre støy heller.

    Brå stillhet, fravær av støy, "tilstrekkelig" dynamikk = nerve i musikken. Slik er det i virkeligheten. Denne roen, nerven, frihet fra støy kom først fullt og helt frem hos meg ved implementering av absolutt problemfri nettforsyning.
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Hva den enkelte har behov for av strømrenseutstyr er vel helt avhengig av kvaliteten på strømmen i veggen (dvs avhengig av hvor man bor). Jeg har forsøkt relativt mange forskjellige varianter, både filtere og regeneratorer, og hos meg fungerer det best med det jeg har rett ut fra veggen. Bruker FAT-LMC strømkabler and thats all.
    Mvh Roger
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.499
    Antall liker
    35.383
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    pengesluk skrev:
    Kommer jo an på hvordan en definerer ro - hvis en med ro mener mindre dynamikk så er en jo like langt. Min egen definisjon er fravær av støykomponenter, som resulterer i alle disse herlige øyeblikkene hvor det er STILLE, hvor ingen ting skjer. Dette kan godt være millisekunder eller lengre tid, men poenget er at ting starter og stopper når det skal, uten tilleggslyder som forstyrer de "lydløse" øyeblikkene.

    Stillhet er nemlig en vesentlig komponent i vellykket musikk. Og da skal det ikke vøre støy heller.

    Brå stillhet, fravær av støy, "tilstrekkelig" dynamikk = nerve i musikken. Slik er det i virkeligheten. Denne roen, nerven, frihet fra støy kom først fullt og helt frem hos meg ved implementering av absolutt problemfri nettforsyning.
    Enig med sluket. Transienter skal eksplodere frem fra en "svart bakgrunn", ikke krydres av uharmoniske forvrengningskomponenter som får det til å høres "høyt" ut.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.794
    Torget vurderinger
    23
    Godt å høre, Asbjørn. Da er vi ihvertfall to!!
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    pengesluk skrev:
    Stillhet er nemlig en vesentlig komponent i vellykket musikk. Og da skal det ikke vøre støy heller.

    Brå stillhet, fravær av støy, "tilstrekkelig" dynamikk = nerve i musikken. Slik er det i virkeligheten. Denne roen, nerven, frihet fra støy kom først fullt og helt frem hos meg ved implementering av absolutt problemfri nettforsyning.
    Vi er ikke uenige i det, men det er ikke det jeg hører med disse nettfiltrene. Jeg regner med at regenerering er noe helt annet, men det har jeg aldri prøvd.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Asbjørn skrev:
    pengesluk skrev:
    Kommer jo an på hvordan en definerer ro - hvis en med ro mener mindre dynamikk så er en jo like langt. Min egen definisjon er fravær av støykomponenter, som resulterer i alle disse herlige øyeblikkene hvor det er STILLE, hvor ingen ting skjer. Dette kan godt være millisekunder eller lengre tid, men poenget er at ting starter og stopper når det skal, uten tilleggslyder som forstyrer de "lydløse" øyeblikkene.

    Stillhet er nemlig en vesentlig komponent i vellykket musikk. Og da skal det ikke vøre støy heller.

    Brå stillhet, fravær av støy, "tilstrekkelig" dynamikk = nerve i musikken. Slik er det i virkeligheten. Denne roen, nerven, frihet fra støy kom først fullt og helt frem hos meg ved implementering av absolutt problemfri nettforsyning.
    Enig med sluket. Transienter skal eksplodere frem fra en "svart bakgrunn", ikke krydres av uharmoniske forvrengningskomponenter som får det til å høres "høyt" ut.
    Dette er oppfatninger som jeg også deler. Jeg har nesten aldri vært direkte plaget av støy eller "skitten" strøm. et par ganger har jeg opplevd at min forrige forsterker, Densen DM-10, knurra - noe jeg tror skyldes støy i strømnettet. Har ikke hørt sånn knurring eller during fra etterfølgeren, Densen B-150+. Undrer meg på om ikke den eksterne strømtilførselen, Densen DNRG, "renser" strømmen?

    mvh. VilhelmW
     

    belia

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2005
    Innlegg
    562
    Antall liker
    4
    Tidligere bodde vi i et nyere leilighetskompleks i Oslo. Der var det helvetes mange lysdimmere, rundt 1000 totalt i leilighetene. Da fikk jeg laget meg et filter som jeg synes hjalp betydelig. Her var min erfaring at det var i nedre halvdel av registrene at filteret kom til sin rett med betydelig bedre definert dypbass. Mange over nevner de øvre registrene, dette er for meg mer en kabelgreie.

    Senere har vi flyttet til enebolig. Her føler jeg ikke at jeg har noe igjen for filterbruk. Her har jeg to-fas inn og godt skjermet (utenpåliggende anlegg) 10 ampere kurs.

    Men det er hos meg:)
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    "Det legger seg en form for gylden "dis" over det meste som er veldig ørevennlig, men ikke naturlig slik jeg ser det."

    Dette er omtrent det jeg opplevde ved å bruke dyre strømkabler. En gylden dis som det rett og slett var vanskelig å mene noe om..det låt en smule klarere med svarte lakriskabler. Om enn litt mer "tandert" kanskje.
    Fant ut at dette eventuelt fikk undersøkes på nytt ved senere anledning (som nå som jeg har fått litt bedre utstyr.. ;D)
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    Kule-Trygve skrev:
    "Det legger seg en form for gylden "dis" over det meste som er veldig ørevennlig, men ikke naturlig slik jeg ser det."

    Dette er omtrent det jeg opplevde ved å bruke dyre strømkabler. En gylden dis som det rett og slett var vanskelig å mene noe om..det låt en smule klarere med svarte lakriskabler.
    Noen gjør det, men ikke alle. En vanlig regel er at strømkablene fra en produsent gjerne gir en lydsignatur som tilsvarer høyttalerkablene og signalkablene fra samme produsent.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.499
    Antall liker
    35.383
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ayaboh skrev:
    En vanlig regel er at strømkablene fra en produsent gjerne gir en lydsignatur som tilsvarer høyttalerkablene og signalkablene fra samme produsent.
    Hvorfor gjør de det?
     
    N

    nb

    Gjest
    Asbjørn skrev:
    ayaboh skrev:
    En vanlig regel er at strømkablene fra en produsent gjerne gir en lydsignatur som tilsvarer høyttalerkablene og signalkablene fra samme produsent.
    Hvorfor gjør de det?
    Fordi de tingene har sånn ca ingen ting med hverandre å gjøre?
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Hva om produsenten bruker samme metall i ledere, samme isolasjonsmateriale, samme tvinning og samme metall i kontakter? Noen produsenter bruker samme kabel til signal, strøm og høyttalere også.

    RBN
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.499
    Antall liker
    35.383
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nja, her er blurben fra to top-of-the-line strømkabler fra to anerkjente produsenter som vanligvis anses å ha en ganske forskjellig lydsignatur:
    ...the finest power cable available. The critics have been unanimous in their praise of the cable's transparency, detail, articulate bass, dynamic contrasts, musical ease and flow and freedom from grain.
    ...improved noise floor and resolution, increased transparency, dynamic range and freedom from grain, more believable sound staging, more natural life and musical dynamics, a breathtaking range of tonal colours.
    Motherhood and apple pie, kort oppsummert.

    Uten å google: Hvilken lydsignatur er hvilken, og hva er det med disse to kobberledningene som får det til å bli en gjenkjennelig "house sound" når produsentenes egne beskrivelser av lyden er til forveksling like?
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    De har til felles at de koster mer enn normalt, noe som selvsagt gir et løft i lyden og samme produsent gir bonus med synergieffekten
     

    Vedlegg

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Skal man oppnå lydforbedringene sitert over med en kabel, tror jeg det er mye bedre å legge pengene i signal-/ høyttalerkabler enn strømkabler. Jeg har prøvd bortimot "ekstremvariantene" av strømkabler, på et veldig bra anlegg, uten å legge merke til særlig forskjell mellom billig og dyrt. Er strømkablers yteevne avhengig av kvaliteten på strømmen? Er yteevnen systemavhengig?
    Både ut fra teori og praksis, er strømkabler det som er vanskeligst å høre forskjell på? Og er disse forskjellene mer et steg sidelengs enn oppover, ofte?

    Rent intuitivt tenker jeg på strømmen omtrent som bensinen i en bil..er det like viktig å polere innvendig bensinslangen man fyller tanken med, som å polere kulelagre/ bevegelige deler i motor/ kraftoverføring? ;D Analogien er sikkert veldig feil, men jeg er kanskje inne på noe her?
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Kule-Trygve skrev:
    Skal man oppnå lydforbedringene sitert over med en kabel, tror jeg det er mye bedre å legge pengene i signal-/ høyttalerkabler enn strømkabler. Jeg har prøvd bortimot "ekstremvariantene" av strømkabler, på et veldig bra anlegg, uten å legge merke til særlig forskjell mellom billig og dyrt. Er strømkablers yteevne avhengig av kvaliteten på strømmen? Er yteevnen systemavhengig?
    Både ut fra teori og praksis, er strømkabler det som er vanskeligst å høre forskjell på? Og er disse forskjellene mer et steg sidelengs enn oppover, ofte?

    Rent intuitivt tenker jeg på strømmen omtrent som bensinen i en bil..er det like viktig å polere innvendig bensinslangen man fyller tanken med, som å polere kulelagre/ bevegelige deler i motor/ kraftoverføring? ;D Analogien er sikkert veldig feil, men jeg er kanskje inne på noe her?
    ???
     

    menkromsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2009
    Innlegg
    102
    Antall liker
    0
    Kule-Trygve skrev:
    Skal man oppnå lydforbedringene sitert over med en kabel, tror jeg det er mye bedre å legge pengene i signal-/ høyttalerkabler enn strømkabler. Jeg har prøvd bortimot "ekstremvariantene" av strømkabler, på et veldig bra anlegg, uten å legge merke til særlig forskjell mellom billig og dyrt. Er strømkablers yteevne avhengig av kvaliteten på strømmen? Er yteevnen systemavhengig?
    Både ut fra teori og praksis, er strømkabler det som er vanskeligst å høre forskjell på? Og er disse forskjellene mer et steg sidelengs enn oppover, ofte?
    Selv synes jeg faktisk at strømkabler er blandt de kablene i kjeden som forandrer lyden mest! Til dels store forskjeller mellom de ulike kablene. Fungerer like godt på kilde/pre/amp.
    Dette er jo selvfølgelig systemavhengig, slik alle kabler er. Men litt eksperimentering med forskjellige ledere, skjerming eller ei, isolasjon osv. hører absolutt med visst man vil sy sammen klangen i komponentene til en større enhet. For øyeblikket synes jeg nordost strømkablene låter veldig bra. De er ikke skjermet, litz flettet, og bruker kobberledere kledd med sølv. Lyden er veldig åpen, detaljert, fokusert, rask (kjappe transienter).
    Mye bedre enn mine nåværende FAT LMC, så vurderer å bygge meg en tilsvarende kabel, dog med solidcore sølv istedet :)
     

    flaago2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2010
    Innlegg
    134
    Antall liker
    0
    Når jeg leser denne tråden blir jeg skremt. Herreguuuuuud så lite peiling folk har på elektrisitet og hva som skjer i en forsterker. Ikke rart at man kan slippe unna med voodoo og keiserens nye klær.

    Hva får folk til å tro at det er så sinnsykt mye vanskeligere å glatte ut en høyfrekvent rippel på 10 mV versus 50Hz som har 230 000 mV og mange tusen ganger effekten av støysignalet.....

    Om dette skulle være så steike vanskelig ville vi alle hørt 50 Hz BRRRRUUUMMM i stereoen vår.....

    Dette er som å debattere magnetarmbånd og blå spektralsteiner mot podagra, impotens og hodepine :D
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    flaago2 skrev:
    Når jeg leser denne tråden blir jeg skremt. Herreguuuuuud så lite peiling folk har på elektrisitet og hva som skjer i en forsterker. Ikke rart at man kan slippe unna med voodoo og keiserens nye klær.

    Hva får folk til å tro at det er så sinnsykt mye vanskeligere å glatte ut en høyfrekvent rippel på 10 mV versus 50Hz som har 230 000 mV og mange tusen ganger effekten av støysignalet.....

    Om dette skulle være så steike vanskelig ville vi alle hørt 50 Hz BRRRRUUUMMM i stereoen vår.....

    Dette er som å debattere magnetarmbånd og blå spektralsteiner mot podagra, impotens og hodepine :D
    Nå er det viktigste med strømtråder å diskutere evt marginale forskjeller....
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Hva mener så flagoo om signal-/ høyttalerkabler da? Har det kanskje mer for seg å legge oppmerksomhet her?
     

    flaago2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2010
    Innlegg
    134
    Antall liker
    0
    Jammen det er jo kjempelett og billig å lage et lowpassfilter for dette i strømforsyningen.

    Folk snakker om SKITTEN STRØM!!!! Som om det skulle være DC vi fikk inn i stikkontakten.

    Vi får altså verdens største støysignal levert til oss og dette må glattes ut i strømforsyningen. Det koster nada å implementere dette for høyere frekvenser en 50 hz som allerede blir glattet ut.
     

    flaago2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2010
    Innlegg
    134
    Antall liker
    0
    Jeg har absolutt tro på forskjell i signalveien ja. Iallefall i interconnecten, men mere skeptisk i høytalerkablene.

    Men jeg har snart tenkt å teste dette ut.
    Har bestilt noen kabler til 2000 kr for Biwiring, der mellomtone og diskantledningen er 50 cm lengre en bassledningene. Tenkte å teste dette ut mot noe som er 15 ganger så dyrt.

    Om jeg ikke hører forskjell ved blindtest da, så ER det ikke forskjell :)

    Kule-Trygve skrev:
    Hva mener så flagoo om signal-/ høyttalerkabler da? Har det kanskje mer for seg å legge oppmerksomhet her?
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    flaago2 skrev:
    Jeg har absolutt tro på forskjell i signalveien ja. Iallefall i interconnecten, men mere skeptisk i høytalerkablene.

    Men jeg har snart tenkt å teste dette ut.
    Har bestilt noen kabler til 2000 kr for Biwiring, der mellomtone og diskantledningen er 50 cm lengre en bassledningene. Tenkte å teste dette ut mot noe som er 15 ganger så dyrt.

    Om jeg ikke hører forskjell ved blindtest da, så ER det ikke forskjell :)

    Kule-Trygve skrev:
    Hva mener så flagoo om signal-/ høyttalerkabler da? Har det kanskje mer for seg å legge oppmerksomhet her?
    Ja da har du mye underholdning i vente ! ;)
     
    N

    nb

    Gjest
    ayaboh skrev:
    Hvorfor ikke?
    Det ene er sånn ca 20Hz -> 20khz og en spenning som gjerne måles i millivolt og opp til et par volt kanskje. Det andre er stabil 50Hz frekvens og ca 230 Volt spenning. Det andre står foran strømforsyningen, det andre ikke osv.

    Hvilken lydsignatur har forresten 2.5 kvadrat strømleding fra f.eks Nexans som de fleste har ganske mange meter av i hjemmet?
     

    Steinkare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2004
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    363
    Torget vurderinger
    10
    For mange år siden(slutten av åttitallet) solgte Josef Svalander noen plastplugger som ble produsert av en engelskmann.
    Disse skulle mann putte inni hull som mann skulle borre i jernkjernen på trafoer...!
    Josef hadde disse for salg en stund, men de forsvant etter en tid. Disse skulle ha stor innvirkning på lyden iflg beskrivelsen... Det beste var hvis man kom til trafoen ute i gata og fikk disse pluggene inne i jernkjernen på trafoen der!!, iflg denne engelskmannen, tenk om du bomma da og fikk rota deg inn på høyspent sida!!!
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    flaago2 skrev:
    Når jeg leser denne tråden blir jeg skremt. Herreguuuuuud så lite peiling folk har på elektrisitet og hva som skjer i en forsterker. Ikke rart at man kan slippe unna med voodoo og keiserens nye klær.

    Hva får folk til å tro at det er så sinnsykt mye vanskeligere å glatte ut en høyfrekvent rippel på 10 mV versus 50Hz som har 230 000 mV og mange tusen ganger effekten av støysignalet.....

    Om dette skulle være så steike vanskelig ville vi alle hørt 50 Hz BRRRRUUUMMM i stereoen vår.....

    Dette er som å debattere magnetarmbånd og blå spektralsteiner mot podagra, impotens og hodepine :D

    Tror du ikke de uregjerlige rampete høyfrekvente rakkerne av noen støypulser lekker ut i karosseriet via kapasative koplinger i trafoen og andre komponenter og havner ut i signalet da ! De trenger ikke å være så kraftige, men de er der ! ;)


    Verden er ikke så enkel ser du.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    Asbjørn skrev:
    Nja, her er blurben fra to top-of-the-line strømkabler fra to anerkjente produsenter som vanligvis anses å ha en ganske forskjellig lydsignatur:
    ...the finest power cable available. The critics have been unanimous in their praise of the cable's transparency, detail, articulate bass, dynamic contrasts, musical ease and flow and freedom from grain.
    ...improved noise floor and resolution, increased transparency, dynamic range and freedom from grain, more believable sound staging, more natural life and musical dynamics, a breathtaking range of tonal colours.
    Motherhood and apple pie, kort oppsummert.

    Uten å google: Hvilken lydsignatur er hvilken, og hva er det med disse to kobberledningene som får det til å bli en gjenkjennelig "house sound" når produsentenes egne beskrivelser av lyden er til forveksling like?
    Jeg tror ikke det er mulig å lese seg til hva "huslyd" er. Hvis du sammenligner feks Nordost og Cardas har begge en form for egen huslyd, som i hvertfall hos meg er temmelig forskjellig, men begge kunne sikkert beskrives som sitatene du refererer til. Å prøve selv er faktisk den eneste måten å avklare disse særegenhetene på.

    I tillegg må vi også ta med preferanser, - både hos produsenten og kunden. Det er ikke gitt at Nordost liker lyden slik Cardas vil ha den og visa versa. Hvis lydsignaturen beskrives forskjellig fra kunde til kunde, gjør den sikkert det fra produsent til produsent også.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    nb skrev:
    Det ene er sånn ca 20Hz -> 20khz og en spenning som gjerne måles i millivolt og opp til et par volt kanskje. Det andre er stabil 50Hz frekvens og ca 230 Volt spenning. Det andre står foran strømforsyningen, det andre ikke osv.

    Min erfaring med DIY-kabler (hvis vi holder oss til strøm- og høyttalerkabler) er at en ledningstump beholder signaturen uansett hvor du plasserer den i kjeden. Om en nettkabel brukes til CD, pre, eller sluttforsterker, trekker lyden litt i samme retning.

    Hvilken lydsignatur har forresten 2.5 kvadrat strømleding fra f.eks Nexans som de fleste har ganske mange meter av i hjemmet?
    Som nettkabel eller høyttalerkabel har den litt av dette "gyldne sløret". Altså mer Cardas enn Nordost for å si det slik.
     

    flaago2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2010
    Innlegg
    134
    Antall liker
    0
    Jo jeg synes verden er enkel akkurat på det området, men nå har jeg nå 5 år med elektronikk bak meg før jeg begynte på uni. På skolen drev vi og reparerte på forsterkere. Gamle Tandberg faktisk.

    Og om du får millivolt sterke støysignaler så får du iallefall den tusen ganger sterkere 50 Hz inn chassiet....Om du nå skulle kunne høre det i signalveien....



    up skrev:
    flaago2 skrev:
    Når jeg leser denne tråden blir jeg skremt. Herreguuuuuud så lite peiling folk har på elektrisitet og hva som skjer i en forsterker. Ikke rart at man kan slippe unna med voodoo og keiserens nye klær.

    Hva får folk til å tro at det er så sinnsykt mye vanskeligere å glatte ut en høyfrekvent rippel på 10 mV versus 50Hz som har 230 000 mV og mange tusen ganger effekten av støysignalet.....

    Om dette skulle være så steike vanskelig ville vi alle hørt 50 Hz BRRRRUUUMMM i stereoen vår.....

    Dette er som å debattere magnetarmbånd og blå spektralsteiner mot podagra, impotens og hodepine :D

    Tror du ikke de uregjerlige rampete høyfrekvente rakkerne av noen støypulser lekker ut i karosseriet via kapasative koplinger i trafoen og andre komponenter og havner ut i signalet da ! De trenger ikke å være så kraftige, men de er der ! ;)


    Verden er ikke så enkel ser du.
     

    flaago2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2010
    Innlegg
    134
    Antall liker
    0
    Så bra !!!! Da spleiser vi alle sammen på den aller aller beste kabelen til hundre tusen kr, så kobler vi den inn ved kraftverket som produserer strøm. Da får vi alle godlyd i stua!

    ayaboh skrev:
    nb skrev:
    Det ene er sånn ca 20Hz -> 20khz og en spenning som gjerne måles i millivolt og opp til et par volt kanskje. Det andre er stabil 50Hz frekvens og ca 230 Volt spenning. Det andre står foran strømforsyningen, det andre ikke osv.

    Min erfaring med DIY-kabler (hvis vi holder oss til strøm- og høyttalerkabler) er at en ledningstump beholder signaturen uansett hvor du plasserer den i kjeden. Om en nettkabel brukes til CD, pre, eller sluttforsterker, trekker lyden litt i samme retning.

    Hvilken lydsignatur har forresten 2.5 kvadrat strømleding fra f.eks Nexans som de fleste har ganske mange meter av i hjemmet?
    Som nettkabel eller høyttalerkabel har den litt av dette "gyldne sløret". Altså mer Cardas enn Nordost for å si det slik.
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    flaago2 skrev:
    Så bra !!!! Da spleiser vi alle sammen på den aller aller beste kabelen til hundre tusen kr, så kobler vi den inn ved kraftverket som produserer strøm. Da får vi alle godlyd i stua!

    ayaboh skrev:
    nb skrev:
    Det ene er sånn ca 20Hz -> 20khz og en spenning som gjerne måles i millivolt og opp til et par volt kanskje. Det andre er stabil 50Hz frekvens og ca 230 Volt spenning. Det andre står foran strømforsyningen, det andre ikke osv.


    Neimen det er kun den synlige kabelen som utgjør lydmessig forskjell
    Min erfaring med DIY-kabler (hvis vi holder oss til strøm- og høyttalerkabler) er at en ledningstump beholder signaturen uansett hvor du plasserer den i kjeden. Om en nettkabel brukes til CD, pre, eller sluttforsterker, trekker lyden litt i samme retning.

    Hvilken lydsignatur har forresten 2.5 kvadrat strømleding fra f.eks Nexans som de fleste har ganske mange meter av i hjemmet?
    Som nettkabel eller høyttalerkabel har den litt av dette "gyldne sløret". Altså mer Cardas enn Nordost for å si det slik.
     

    Vidar11

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    166
    Antall liker
    160
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    1
    Å jobbe med strøm er helt nødvendig hvis man ønsker å få tatt ut potensialet i den elektronikken man har kjøpt.

    Kvalitet på kontakter, strømkabler, jord og mer elektronisk avanserte filtre kan bety fryktelig mye. Etter min mening har dette like stor betydning som f.eks. akustikk, kvalitet på utstyret ellers og ikke minst kvalitet på innspillinger.

    Jeg har innsett at orden på strømmen er selve fundamentet for lydkvaliteten, og jeg har vært skeptisk. Men skepsisen slipper taket gradvis ettersom forbedringene blir demonstrert i praksis.

    Mitt anlegg i flerehundretusenkronersklassen låt OK, men ikke mer. Det ble mye bedre da jeg benyttet fagfolk for å få orden på akustikken. Men det siste store steget ble tatt da jeg fikk jobbet med detaljene i forhold til strøm.

    Jeg kan skryte mye av Nordost strømkabler og Furutech støpsler og kontakter. Men det ultimate produkt for å ta steget fullt ut er Burmesters 948. Jeg er helt sikker på at alle vil mene at en slik investering er verdt hver eneste krone bare man tester den i heimen.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Vidar11 skrev:
    Å jobbe med strøm er helt nødvendig hvis man ønsker å få tatt ut potensialet i den elektronikken man har kjøpt.
    Jeg jobber med strøm minst 7,5t om dagen men allikevel sliter jeg med å forstå viktigheten av det, kan ikke i min villeste fantasi forestille meg at det har like mye å si som akustikk og kvalitetet på utstyret ellers.
     

    Vidar11

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    166
    Antall liker
    160
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    1
    Anonym skrev:
    Vidar11 skrev:
    Å jobbe med strøm er helt nødvendig hvis man ønsker å få tatt ut potensialet i den elektronikken man har kjøpt.
    Jeg jobber med strøm minst 7,5t om dagen men allikevel sliter jeg med å forstå viktigheten av det, kan ikke i min villeste fantasi forestille meg at det har like mye å si som akustikk og kvalitetet på utstyret ellers.
    Og den logiske forklaringen på det er selvfølgelig at du ikke har gjort de erfaringene som jeg har gjort. Det du kanskje kan reflektere litt over, er jo hvorfor ellers oppegående og fornuftige mennesker kan finne på å svi av 50-100 tusen på noe mange elektrikere og profesjonelle innenfor elektrisitet påstår er uten betydning. De fleste av oss med interesse for hi-fi er normale folk med begrensede økonomiske ressurser. Hvordan kan det ha seg at man likevel finner på å prioritere dette med strøm?

    Det enkle svaret på dette er at vi erfarer at det har stor betydning. Jeg kjøper aldri noe uten å ha sjekket ut at produktet gir en merverdi tilsvarende utlegget. Jeg var selv skeptisk til dette, men ikke mer fundamentalistisk enn at jeg var åpen for å sjekke det ut. Jeg er en av dem som ikke tror at alt som finnes av kunnskap rundt elektronikk og elektrisitet er kjent. Jeg tror at det fortsatt finnes mye å lære. Også for dem som betrakter seg selv for utlært. ;)
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Jeg slutter meg til innlegget over selv om jeg ikke har fått noen a-ha- opplevelse innenfor dette med strøm. Men med andre kabler derimot.. ;D
    Folket som skriker "PLACEBO" og "MARKEDSFØRINGSOFFER" kan pakke sammen ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn