Strømrensing og strømkabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    884
    Antall liker
    566

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ikke rart det har gått dårlig med oss
    Vurderte å ta med den også. Men så tenkte jeg på alle morgenfuglene som kanskje satt og ventet på at fruen var våken nok til et lite søndagsnummer. En svett Ingrid Espelid er vel det siste de da ønsker å ha på hjernen. Eller...hva vet jeg. Vi lever i et samfunn.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.308
    Alt var bedre før helt til en ser hvor elendig det egentlig var. Søk opp spill på YouTube som var heftig og knall grafikk på 80-90 tallet. Eller de store fine bussen vi tok til skolen i forhold til dagens. Plutselig her om dagen dukket det opp en slik buss og jeg fikk et mer virkelighetsrettet verdens syn.
    Det meste var dritt før i forhold til idag, men minnene kan være større..
    Du tok tydeligvis ikke poenget?
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    1
    Svart lakris er godt det.....
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Jeg må innrømme at jeg har vært på kabelkjøret selv men anser meg i dag som helbredet. Det jeg mener at jeg opplevde den gang var at hver gang jeg fikk «bedre» og dyrere kabler så ble musikken mye bedre. Men etter en stund, når ørene hadde vendt seg til de nye kablene så hørtes musikken helt ok ut igjen uten den store wow-faktoren som kom når nye kabler ble plugget i. Min konklusjon ble at ørene uansett vender seg til lyden slik at et ultra high end anlegg ikke nødvendigvis høres bedre ut enn et greit budsjett anlegg når ørene er innspilt.
    Og ja - jeg fråtset også i strømrensere og Gud vet hva, noe som er litt pinlig å se tilbake på i dag.

    Vendepunktet kom da vi flyttet fra stort hus til mindre leilighet og jeg ble nødt til å nedgradere. I utgangspunktet gruet jeg meg til å kvitte meg med store tunge bokser, høyttalere på 150 kg og alle de flotte kablene. Men som dere kanskje skjønner - dette har gått over all forventing. Etter litt prøving og feiling med diverse utstyr står jeg i dag igjen med et klassisk 90-talls forsterkersett med fastmontert lakris-kabel, JBL stativ høyttalere, Technics 1210 vinylspiller og i reserve en billig CD-spiller. Dette spiller selvsagt ikke med samme oppløsning og pondus som det jeg har hatt tidligere men jeg kan absolutt si at det gir minst like mye glede til brøkdelen av prisen.

    Og en annen ting - litt off topic - jeg begynner å bli så gammel at jeg irriterer meg over at alt skal digitaliseres. En ting jeg irriterer meg over er el-biler som ser ut som et såpestykke utvendig og en mobiltelefon innvendig. F.eks er BMW fullstendig ødelagt idag, det begynte når de gikk bort fra den klassiske instrumenteringen med 2 stor klokker og 2 mindre, i en bue mot føreren. Mer oversiktelig og trafikksikkert er det ikke mulig å få det i tillegg til at det er pent. Så begynner de med speilvendte instrumenter som ser helt døll ut og utviklingen går så mot den nevnte mobiltelefonen. Ikke pent, ikke oversiktelig og ikke trafikksikkert. Beklager avsporing men måtte bare få det ut.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.164
    Antall liker
    8.924
    Før ja. Tror vi koste oss mer før, tok til takke med at ting var som de var, ikke så opptatt av å være best og ha rett. Vi levde mer i nuet. Men så hadde vi ikke internettet heller da så det var ingen som fikk med seg at vi hadde rett i alt uansett.
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    5.959
    Alt var bedre før helt til en ser hvor elendig det egentlig var. Søk opp spill på YouTube som var heftig og knall grafikk på 80-90 tallet. Eller de store fine bussen vi tok til skolen i forhold til dagens. Plutselig her om dagen dukket det opp en slik buss og jeg fikk et mer virkelighetsrettet verdens syn.
    Det meste var dritt før i forhold til idag, men minnene kan være større..
    Fantastisk utvikling på bilde & grafikk.

    Lydkvalitet for innspillinger i stereo - kanskje ikke den samme utviklingen?

    Fra det glade 80 tall:



    til i dag:



     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Forstår ikke helt hva du mener her.

    Supraharmonics finnes, ja. Men mener du det har sammenheng med "ny lastimpedans", "forandring av LCR verdier"?
    Forøvrig ikke enig i disse uttalelsene.
    Forstår heller ikke hva som menes med at "man må ha støykomponenter tilstede på kursen".
    Dersom en kjøper seg ny elektronikk vil den som oftest ha en annen impedans enn den forrige, da er lastimpedansen forandret på kursen og betingelsene for supraharmonics også forandret. Og går en fra en stereo forsterker til f. eks seks stk mono blokker vil forholdene bli rimelig anerledes.
    Dersom en fjerner støykomponentene, da vil ikke kursenes kabel medregnet komponent kabel ha lite å gjøre av seg mht resonanser gitt av kursens LCR verdi og eventuelle støykomponenter.

    Hovedsakelig er supraharmics noe som oppstår og opptrer i installasjonen og vandrer mellom kursene og da er det den enkelte kurs impedans som bestemmer hvor disse strømmene går.
    Kabel lengde? Har ingen betydning hevdes det på dette forumet.
    Men en av de som har forsket lengst på dette sier vel noe annet. Bytt ut Tv'n med stereo anlegget. "Du ønsker ikke disse strømmene inn på Tv'n"


    Her sier forsker kollega Rønnberg det samme,og enda mer inngående for hva som skjer mht supraharmonics i en installasjon.
    Att "eliten" her inne blånekter for at det er slik får så være. Jeg tar slikt med knusende ro og forholder meg heller til forskerne.

    Jag ska försöka besvara dina frågor såsom jag förstår dem med mina begränsade kunskaper i norska.

    Jag har jobbat vidare en hel del med supratoner (eng. supraharmonics dvs störningar i frekvensområdet 2 till 150 kHz) sedan dokumentet som du hänvisar till. Dessa supratoner alstras och injiceras i nätet av apparater som har någon form av switchning (alltså nästan all ny utrustning, TV, datorer, växelriktare för solceller, elbilsladdare, spisar, mikrovågsugnar, LED lampor osv). Hur mycket som skickas in på nätet i form av en ström beror på vilken impedans apparaten ”ser” för den frekvensen. Den impedansen består inte bara utav nätimpedansen utan också den ingångsimpedans som finns hos andra anslutna apparater. Låt oss anta att du i ditt hus har en TV med ett EMC filter. Detta filter har en kondensator kopplat mellan fas och nolla. Bredvid din TV ansluter du en vanlig LED lampa bestående av en likriktardel med en kondensator på DC sidan. Din TV kommer att skicka in en högfrekvent ström till nätet på exempelvis 50 kHz och din lampa skickar in en ström på exempelvis 30 kHz. Om du mäter på ingången till din TV kommer du att se både 50 kHz och 30 kHz då kondensatorn i filtret erbjuder en lågimpedans väg för strömmen från lampan på 30 kHz. Störningen från lampan kommer alltså att i högre grad flyta till TVn än ut mot det mer induktiva nätet (som har högre impedans för dessa frekvenser). Så läge TVn (och filtret) är ansluten så kommer den att shunta störningen från lampan. På samma sätt kommer du att kunna se 50 kHz om du mäter vid lampan. Då likriktarbryggan är öppen och lampan drar 50 Hz ström kommer kondensatorn på DC sidan att kopplas mot nätet och lampan drar också till sig strömmen på 50 kHz (och eftersom lampan är olinjär kommer den också att skapa multiplar av denna 50 kHz signal, dvs övertoner på supratonen). Här kommer du att kunna få en situation då dessa störningar bara flyter mellan dina två apparater och du kommer inte att se någon störning om du mäter vid tex huvudsäkringen. Detta är såklart en förenkling då det finns många laster anslutna till nätet och man får aggregeringseffekter och dämpning i kablar osv.
     
    Sist redigert:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Dersom en kjøper seg ny elektronikk vil den som oftest ha en annen impedans enn den forrige, da er lastimpedansen forandret på kursen og betingelsene for supraharmonics også forandret. Og går en fra en stereo forsterker til f. eks seks stk mono blokker vil forholdene bli rimelig anerledes.
    Dersom en fjerner støykomponentene, da vil ikke kursenes kabel medregnet komponent kabel ha lite å gjøre av seg mht resonanser gitt av kursens LCR verdi og eventuelle støykomponenter.

    Hovedsakelig er supraharmics noe som oppstår og opptrer i installasjonen og vandrer mellom kursene og da er det den enkelte kurs impedans som bestemmer hvor disse strømmene går.
    Kabel lengde? Har ingen betydning hevdes det på dette forumet.
    Men en av de som har forsket lengst på dette sier vel noe annet. Bytt ut Tv'n med stereo anlegget. "Du ønsker ikke disse strømmene inn på Tv'n"

    Helt enig, akkurat det samme skjer på tv! Hadde bra bilde, men når staale var innom var det fullt av støy.
    Nå er tv uten tilkoblet komponenter, kun ren strøm og nettverk. Bilde har aldri vært bedre.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan måler du " impedans av alle kursene i installasjonen "?
    Kurs for kurs,men vær obs på div laster på kursen. Her, to målinger av min lengste og korteste kurs helt ned til trafo kiosken.

    IMG_20201216_132417.jpg
    IMG_20201216_132129.jpg


    Og slik kan det se ut

    Screenshot_20220625_115041_com.android.chrome~2.jpg
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    561
    Antall liker
    658
    1656253997640.png


    Hvis kabellengden er så viktig, hvorfor har ikke de to 1.4m kablene med felles knutepunkt identisk impedans?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Helt enig, akkurat det samme skjer på tv! Hadde bra bilde, men når staale var innom var det fullt av støy.
    Nå er tv uten tilkoblet komponenter, kun ren strøm og nettverk. Bilde har aldri vært bedre.
    Tak.
    Hvorfor tester man ved 1KHz i sted for 50Hz?

    Burde testet med høyere frekvenser også , feks 150khz. Området som gjør at vi hører forskjell på kabler er 3 - 150khz, supraharmonics, sånn grovt sett.
    Men selvfølgelig burde det vært målt ved 50hz... er bare nysgjerrig på impedans for frekvenser i "problemområdet"
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 828592

    Hvis kabellengden er så viktig, hvorfor har ikke de to 1.4m kablene med felles knutepunkt identisk impedans?
    Tja, du får spørre forskeren. Du forstår dette sikkert bedre enn de. De gjennomsyrer jo ett visst miljø her inne. Hele deres forestillings verden går i tusen knas. For egen del forholder jeg meg til hva forskerne har funnet ut. Har de feil faller jo hele grunnlaget for en forskrift sammen. Men enn så lenge tror jeg heller på de enn debattantene her.
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    561
    Antall liker
    658
    Tja, du får spørre forskeren. Du forstår dette sikkert bedre enn de. De gjennomsyrer jo ett visst miljø her inne. Hele deres forestillings verden går i tusen knas. For egen del forholder jeg meg til hva forskerne har funnet ut. Har de feil faller jo hele grunnlaget for en forskrift sammen. Men enn så lenge tror jeg heller på de enn debattantene her.
    Har ikke påstått at jeg vet mer enn de forskerene du viser til.
    Det er form for hersketeknikk som ikke gjør seg godt i mer eller mindre kunskapsbaserte forum som dette...

    Spurte deg fordi du hevdet " Kabel lengde? Har ingen betydning hevdes det på dette forumet. "

    Hvis du mener kabel lengder er viktig, da burde jo 2 like lengder med samme nullpunkt få samme egenskaper..
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke påstått at jeg vet mer enn de forskerene du viser til, det er form for hersketeknikk som ikke gjør seg godt i mer eller mindre kunskapsbaserte forum som dette...

    Spurte deg fordi du hevdet " Kabel lengde? Har ingen betydning hevdes det på dette forumet. "

    Hvis du mener kabel lengder er viktig, da burde jo 2 like lengder med samme nullpunkt få samme egenskaper..
    Forumet er så kunnskapsbasert at de fornekter teorien og resultatet til forskerne.
    Da blir valget på hvem en skal tro enkelt for min del, så får de andre tro hva de vil.
    At du og andre leiter etter huller og mulige feil i forskningen bryr jeg meg katten om.
    Men for de som opplever forskjell på kabler, men har en litt merkelig forståelse ang årsak kan det kanskje være matnyttig.
    Tidligere betydde kabler noe hos meg, men ikke nå lenger
    Årsaken er fravær av støy på kursen og da betyr kabelens LCR verdi lite.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Noen bør begynne å skrive ny dramaturgi for disse kabeltrådene. Det begynner å bli for forutsigbart hvordan trådene går. Alle ser ut til å følge denne oppskriften:

    1. en kabeltroende forteller om sine fantastiske erfaringer
    2. mye ironi og satire, bare avbrutt av enkelte "krenka" innlegg med tilsvar til disse
    3. larsmartin-show: switch og nettverk
    4. ymir-show: supraharmonics
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.739
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Noen bør begynne å skrive ny dramaturgi for disse kabeltrådene. Det begynner å bli for forutsigbart hvordan trådene går. Alle ser ut til å følge denne oppskriften:

    1. en kabeltroende forteller om sine fantastiske erfaringer
    2. mye ironi og satire, bare avbrutt av enkelte "krenka" innlegg med tilsvar til disse
    3. larsmartin-show: switch og nettverk
    4. ymir-show: supraharmonics
    + mye alkohol!
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Noen bør begynne å skrive ny dramaturgi for disse kabeltrådene. Det begynner å bli for forutsigbart hvordan trådene går. Alle ser ut til å følge denne oppskriften:

    1. en kabeltroende forteller om sine fantastiske erfaringer
    2. mye ironi og satire, bare avbrutt av enkelte "krenka" innlegg med tilsvar til disse
    3. larsmartin-show: switch og nettverk
    4. ymir-show: supraharmonics
    Denne gangen kom du med noe fornuftig i tråden, så en utviklingen er det.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Forumet er så kunnskapsbasert at de fornekter teorien og resultatet til forskerne.
    Da blir valget på hvem en skal tro enkelt for min del, så får de andre tro hva de vil.
    At du og andre leiter etter huller og mulige feil i forskningen bryr jeg meg katten om.
    Men for de som opplever forskjell på kabler, men har en litt merkelig forståelse ang årsak kan det kanskje være matnyttig.
    Tidligere betydde kabler noe hos meg, men ikke nå lenger
    Årsaken er fravær av støy på kursen og da betyr kabelens LCR verdi lite.
    Du har en fremtoning som er utrolig kvalm Ymir. Du prøver å legge det frem som om du er den eneste som forstår at det kan oppstå supraharmoniske effekter på strømnettet. Du som er så utrolig god på dette - kan du ikke vise oss noen målinger i stedet for å henvise til de samme gamle referansene gang på gang.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Og en annen ting - litt off topic - jeg begynner å bli så gammel at jeg irriterer meg over at alt skal digitaliseres. En ting jeg irriterer meg over er el-biler som ser ut som et såpestykke utvendig
    Hvor var du når AMC Pacer kom i 1975 og Ford Sierra kom i 1982?
    Såpebiler har eksistert i snart 50 år, mann.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Du har en fremtoning som er utrolig kvalm Ymir. Du prøver å legge det frem som om du er den eneste som forstår at det kan oppstå supraharmoniske effekter på strømnettet. Du som er så utrolig god på dette - kan du ikke vise oss noen målinger i stedet for å henvise til de samme gamle referansene gang på gang.
    jeg har ingen andre målinger enn tidligere vist. De passer ikke inn i din og andres verdensbilde. Jeg forstår godt hva Rønnberg har forklart meg og det stemmer svært godt med hva som i praksis har skjedd hos meg. Det Rønnberg sier til meg er det samme Bollen sier i videoen.
    Så da blir det vel hellere din og andre som fornekter resultatene av forskningen deres å motbevise deres resultat.
    Du kan jo gjerne gjenta din løsning med LCLCLCLC filtrering...men som med din påstand av hvordan tingene henger sammen burde vært unødvendig.
    Så igjen, årsak og virkning mht hva som påvirker, forholder jeg meg fremdeles til de som har stor tyngde på fagfeltet så får de som ikke tror eller har førstehånds erfaring hyle og skrike alt de vil om at de forstår og har erfart virkningen av støy. Jeg bryr meg ikke, men for de av oss som erfarer virkning av kabel bytter og filter er min forklaring teoretisk korrekt og bedre enn forklaringen om at hjernen blir lurt etc. fra folk som tydelig vis verken har erfart dette i felten/ virkelighetens verden.

    Enda mer komisk blir dette når enkelte som tror fullt og helt på vitenskapen vil forby tråder om temaer på enkelte ukedager og til og med mener det er mangel på netikette å starte en tråd med innhold som ikke passer inn i ens forestillingsverden. Når en ser hvordan slike tråder utvikler seg med hva jeg vil kalle slett moderering kan kanskje @Høvdingen forandre regelverket med tanke på hva som kan legges ut på hvilke ukedager?
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Hvor var du når AMC Pacer kom i 1975 og Ford Sierra kom i 1982?
    Såpebiler har eksistert i snart 50 år, mann.
    De var nå tross alt litt småtøffe. Kan ikke sammenlignes med dagens triste ID3, etc.
    Beklager off topic igjen - denne skulle nok vært i el-bil tråden.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.739
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Det er "fredagstrådene" tenker jeg.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Vil man fjase på en fredag har vi jo en egen off-topic avdeling. Kan evt be om å få en egen kategori for hvert enkelt rusmiddel - hjemmebrent, fleinsopp, hostesaft, kontaktlim osv ...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn