Strømrensing og strømkabler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    447
    Antall liker
    280
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Hei!
    Kommer ikke til å besvare noe mye utover i denne tråden, kun deler mine tanker og erfaringer.
    Blant de som har troen på strømrensere og strømkabler betydning vil jeg si dette:
    - DC er viktigst å fjerne av forstyrrelser på strømmen. Det finnes ulike typer fra Audiolab, Supra, Audio Insight og Burmester. Selv har jeg Burmester. Den fjerner DC til alt mitt utstyr.
    - Bruk strømfilter kun på produkter som har dårlig strømforsyning, som adaptere, ladere, PC osv. Det er bedre å kjøre ufiltrert til annen elektronikk da dette gir lavest motstand og best dynamikk i lyden. Strømkabel kan settes rett i stikkontakt. På min Burmester 948 kjører jeg både forsterker og spillere på ufiltrert (kun DC fjerning).
    - Strømkabler bør være like lange og helst fra samme firma. Jeg bruker nå Supra SPC til både forsterker og spiller. De er begge på 2,0 m. Da blir motstanden «lik» og best timing i lyden.
    - Jeg tror ikke det er heldig å benytte mange ledd med strømrensing etter hverandre. Det gir mer motstand og flere kontakter. Da kan lyden bli «renere» men mindre dynamikk.
    - Det er ikke alltid tykkelse på strømkabel og skjerming som gir best lyd. Jeg har prøvd PS Audio sin beste strømkabel og den var svært kraftig laget. Men da jeg etterpå erstattet med Nordost Heimdall 2 spilte denne mer musikalsk. Heimdall 2 er uskjermet men låter rett og slett bedre!
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Helg igjen snart?
    Ja, ikke noe god netikette på et forum å dele tanker uten å ha plan å følge opp.
    Lag egen mitt anlegg tråd for den slags
     
    Sist redigert:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    En del sentrale elementer i strømforsyningen ble utelatt ser jeg. F.eks sikringsskap, sikringer, sikringskurser, kabling fra skap til uttak, jordkabel fra skap til jordspyd/jordkabel, inntaksboks, inntakssikring, strømmåler, inntakskabel, nettleverandør, fordelingstrafo.... og sikkert mer.

    ;)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.563
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hei!
    Kommer ikke til å besvare noe mye utover i denne tråden, kun deler mine tanker og erfaringer.
    Blant de som har troen på strømrensere og strømkabler betydning vil jeg si dette:
    - DC er viktigst å fjerne av forstyrrelser på strømmen. Det finnes ulike typer fra Audiolab, Supra, Audio Insight og Burmester. Selv har jeg Burmester. Den fjerner DC til alt mitt utstyr.
    - Bruk strømfilter kun på produkter som har dårlig strømforsyning, som adaptere, ladere, PC osv. Det er bedre å kjøre ufiltrert til annen elektronikk da dette gir lavest motstand og best dynamikk i lyden. Strømkabel kan settes rett i stikkontakt. På min Burmester 948 kjører jeg både forsterker og spillere på ufiltrert (kun DC fjerning).
    - Strømkabler bør være like lange og helst fra samme firma. Jeg bruker nå Supra SPC til både forsterker og spiller. De er begge på 2,0 m. Da blir motstanden «lik» og best timing i lyden.
    - Jeg tror ikke det er heldig å benytte mange ledd med strømrensing etter hverandre. Det gir mer motstand og flere kontakter. Da kan lyden bli «renere» men mindre dynamikk.
    - Det er ikke alltid tykkelse på strømkabel og skjerming som gir best lyd. Jeg har prøvd PS Audio sin beste strømkabel og den var svært kraftig laget. Men da jeg etterpå erstattet med Nordost Heimdall 2 spilte denne mer musikalsk. Heimdall 2 er uskjermet men låter rett og slett bedre!
    Din erfaring er totalt feil.


    Få se om du besvarer dette i det minste.....


    Ut over dette kommer jeg ikke til å besvare noe mer i denne tråden.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    En del sentrale elementer i strømforsyningen ble utelatt ser jeg. F.eks sikringsskap, sikringer, sikringskurser, kabling fra skap til uttak, jordkabel fra skap til jordspyd/jordkabel, inntaksboks, inntakssikring, strømmåler, inntakskabel, nettleverandør, fordelingstrafo.... og sikkert mer.

    ;)
    Ja, her var det mye slurv! 🤓
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    - Strømkabler bør være like lange og helst fra samme firma. Jeg bruker nå Supra SPC til både forsterker og spiller. De er begge på 2,0 m. Da blir motstanden «lik» og best timing i lyden.
    Javel ja , du får nå et svar fra meg uansett:
    Dette er jo bare inkompetent sludder og og vås . At det går an å rote seg inn i slike fullstendig gale forstillinger om effekter og hvordan ting henger sammen. PRØV da i det minste å sette deg inn i hvordan elektronikk og strømforsyninge fungerer før du postulerer slik desinformasjon.

    Jeg lurer nå på hvordan det går an å være hifinteresert i mange år og samtidig unngå å sette seg inn i hvordan komponenter man kjøper virker?, selv kunnskap på et overfladisk nivå vil avsløre det meste av snakeoilvåset du kommer med.

    Ja ja, bilen din går sikkert fortere om du fyller bensintanken i medvind også
     
    Sist redigert:

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.722
    Antall liker
    4.408
    Sted
    Nøtterøy
    Javel ja , du får nå et svar fra meg uansett:
    Dette er jo bare inkompetent sludder og og vås . At det går an å rote seg inn i slike fullstendig gale forstillinger om effekter og hvordan ting henger sammen. PRØV da i det minste å sette deg inn i hvordan elektronikk og strømforsyninge fungerer før du postulerer slik desinformasjon.

    Jeg lurer nå på hvordan det går an å være hifinteresert i mange år og samtidig unngå å sette seg inn i hvordan komponenter man kjøper virker?, selv kunnskap på et overfladisk nivå vil avsløre det meste av snakeoilvåset du kommer med.

    Ja ja, bilen din går sikkert fortere om du fyller bensintanken i medvind også
    Ja slikt går ikke upåaktet hen i dette selskapet. 🤣🤣🤣
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Synes det blir veldig lett blir polarisering i diskusjonene her nå.
    Mye kan nok være manglende kunnskap, men man burde kanskje ikke avfeie alle modifikasjoner som "placebo".
    Endel utstyr er faktisk "rart" konstruert, og lyden kan derfor bli påvirket av noe som virker usannsynlig.
    PS. Fysiske lover gjelder 😊.
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Nå ble faktisk allternativ forbudt her
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Eksempelvis oppdaget jeg at en grei coax kabel jeg brukte hadde brudd i retur i kappe. Det "gjorde" ikke noe, for returen gikk gjennom rca kabelen jeg hadde for å sammenligne lyden mellom den interne dac'en, og en ekstern. Når jeg byttet coax, ble lyden bedre fra den eksterne. Kunne jo trodd det var kabelen 😊.

    I tillegg er det et salig virrvarr når det gjelder jording og 0 potensialer i de forskjellige boksene. Om dette har noe å si på lyd, vet jeg ikke, men innen signalbehandling skaper slikt store problemer.

    Det jeg egentlig prøver å si, er at kanskje noen faktisk får heving av lydkvalitet med bytte av komponenter/ kabler, men at grunnen ikke er det de hevder.
     

    kjellbjarne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Innlegg
    5.112
    Antall liker
    3.645
    Torget vurderinger
    4
    Sikkert tull, men var borte fra hifi 3 uker, låt ikke bra men 2-3 sanger så smalt d. Jeg tror på alt Asbjørn og Snickers. Men Temp må ha noe å si altså
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Eksempelvis oppdaget jeg at en grei coax kabel jeg brukte hadde brudd i retur i kappe. Det "gjorde" ikke noe, for returen gikk gjennom rca kabelen jeg hadde for å sammenligne lyden mellom den interne dac'en, og en ekstern. Når jeg byttet coax, ble lyden bedre fra den eksterne. Kunne jo trodd det var kabelen 😊.

    I tillegg er det et salig virrvarr når det gjelder jording og 0 potensialer i de forskjellige boksene. Om dette har noe å si på lyd, vet jeg ikke, men innen signalbehandling skaper slikt store problemer.

    Det jeg egentlig prøver å si, er at kanskje noen faktisk får heving av lydkvalitet med bytte av komponenter/ kabler, men at grunnen ikke er det de hevder.
    Årsaken er godt beskrevet av de som bedriver forskningen på supraharmonics.
    Nye komponenter = ny lastimpedans.
    Kabler = forandring av LCR verdier.
    Men en må ha støykomponenter tilstede på kursen, noe det ikke alltid er.
    Derav utsagn "ingen forskjell her".
     

    Nidaros

    Ble medlem
    27.12.2014
    Innlegg
    246
    Antall liker
    175
    Torget vurderinger
    2
    Årsaken er godt beskrevet av de som bedriver forskningen på supraharmonics.
    Nye komponenter = ny lastimpedans.
    Kabler = forandring av LCR verdier.
    Men en må ha støykomponenter tilstede på kursen, noe det ikke alltid er.
    Derav utsagn "ingen forskjell her".
    Hva er "kurs" i dette tilfellet? Egen sikring og jordfeilbryter? Jeg har egen kabel, men ikke egen sikring til anlegget, deler sikring med diverse annet.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.979
    Antall liker
    81.800
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Skal vi holde oss til topic i tilfelle trådstarter velger å svare på spørsmålene?
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Årsaken er godt beskrevet av de som bedriver forskningen på supraharmonics.
    Nye komponenter = ny lastimpedans.
    Kabler = forandring av LCR verdier.
    Men en må ha støykomponenter tilstede på kursen, noe det ikke alltid er.
    Derav utsagn "ingen forskjell her".
    Forstår ikke helt hva du mener her.

    Supraharmonics finnes, ja. Men mener du det har sammenheng med "ny lastimpedans", "forandring av LCR verdier"?
    Forøvrig ikke enig i disse uttalelsene.
    Forstår heller ikke hva som menes med at "man må ha støykomponenter tilstede på kursen".
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Hva er "kurs" i dette tilfellet? Egen sikring og jordfeilbryter? Jeg har egen kabel, men ikke egen sikring til anlegget, deler sikring med diverse annet.
    Vel, jeg har egen kurs kun til stereoen.
    Dessverre endte det opp med at kursen har lavest impedans av alle kursene i installasjonen. Det skal ikke mye kunnskap til for å skjønne hvor støystrømmene i installasjonen går da.
    Enda værre blir det da når nettfiltre, dedikerte "hifi filtre" eller innebygd i komponentene, emc filtre, påvirker mer enn kabler i negativ retning, helt etter læreboken.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Logisk logikk tilsier at det er mer nyttig med kabelrenser, ikke strømrenser.
    De fleste vet at eksosavleiringer tetter igjen egr-ventiler og partikkelfilter, og på samme måte vil elektroner også avleires og brennes fast i kabelen. En kan jo med gru se for seg en kabel som er i ferd med å strupes grunnet elektronavleiringer.
    Om ikke: Vel, det er IKKE et vakkert syn.
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Logisk logikk tilsier at det er mer nyttig med kabelrenser, ikke strømrenser.
    De fleste vet at eksosavleiringer tetter igjen egr-ventiler og partikkelfilter, og på samme måte vil elektroner også avleires og brennes fast i kabelen. En kan jo med gru se for seg en kabel som er i ferd med å strupes grunnet elektronavleiringer.
    Om ikke: Vel, det er IKKE et vakkert syn.
    Eeh, nei. Elektroner brennes ikke fast eller avleires i kabel etter det jeg vet. Men du har kanskje referanser?
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Eeh, nei. Elektroner brennes ikke fast eller avleires i kabel etter det jeg vet. Men du har kanskje referanser?
    At du ikke vet det, og har et alvorlig hull i kunnskapsbanken, er ikke noe å skjemmes over. Det er mange som ikke vet det, men med all den bull-sjiten som spres overalt så er det jammen ikke rart at folk går glipp av viktig faktakunnskap.
    Folk tror feks at Elvis er død, men fyren har jo fanken meg kommet med en ny kinofilm i disse dager.
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    At du ikke vet det, og har et alvorlig hull i kunnskapsbanken, er ikke noe å skjemmes over. Det er mange som ikke vet det, men med all den bull-sjiten som spres overalt så er det jammen ikke rart at folk går glipp av viktig faktakunnskap.
    Folk tror feks at Elvis er død, men fyren har jo fanken meg kommet med en ny kinofilm i disse dager.
    Hehe, den var fin. Jeg gir meg 😁😂.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.979
    Antall liker
    81.800
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    At du ikke vet det, og har et alvorlig hull i kunnskapsbanken, er ikke noe å skjemmes over. Det er mange som ikke vet det, men med all den bull-sjiten som spres overalt så er det jammen ikke rart at folk går glipp av viktig faktakunnskap.
    Folk tror feks at Elvis er død, men fyren har jo fanken meg kommet med en ny kinofilm i disse dager.
    Men eller da, har du det bra?
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Okei, innrømmer at jeg stadig vekk glemmer at alt rundt hifi er dødsalvorlig, og at selv de mest idiotiske påstander, her fra meg, blir tatt serr'jøsst. 🙂
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.798
    Antall liker
    3.152
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Her var det mye svada fra alle kanter.😄
    Strømmen kan aldri bli ren nok.
    Husk at alt elektrisk som puttes i stikkontakten støyer tilbake.
    Man kan aldri si at dette er nok for å få ren strøm.
    Trådstarter har noen poenger,men etter min erfaring «mistet»
    mange ifbm. sin egen erfaring.
    Kunnskap og erfaring er idfbm.vel deres fasit?
    Mange her inne har kunnskaper om dette evne, men
    flere av dem mangler kanskje erfaring?
    Prøv å vær litt mer ydmyk ifht. dette å prøve og feile
    for å skaffe seg erfaring?😜
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg anbefaler alle å se denne, det vil øke forståelsen :)


    Edit:
    Bør sees fra starten, aner ikke hvorfor hifisentralen ender opp med å linke midt i videoen ?
     
    Sist redigert:

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    447
    Antall liker
    280
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Grunnen til at jeg skrev at jeg ikke ville kommentere mye i denne tråden, er at typer som TT., bambadoo, HasseBasse osv med én gang henger seg på med kommentarer som «fredag» og bare andre avsporinger. I stedet for å komme med noe vettugt selv er de kun ute etter å skulle ta meg. Derfor valgte jeg kun å dele mine erfaringer fordi det også var et godt innlegg med mange tips. Så heretter kommenterer jeg ikke mer.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.904
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Grunnen til at jeg skrev at jeg ikke ville kommentere mye i denne tråden, er at typer som TT., bambadoo, HasseBasse osv med én gang henger seg på med kommentarer som «fredag» og bare andre avsporinger. I stedet for å komme med noe vettugt selv er de kun ute etter å skulle ta meg. Derfor valgte jeg kun å dele mine erfaringer fordi det også var et godt innlegg med mange tips. Så heretter kommenterer jeg ikke mer.
    Du er ikke så litt frekk, men det er vel bare gammelt nag, som kommer opp til overflaten. Hva annet kunne man forvente fra en
    som kommer fra en velutdannet familie.
    Har ikke skrevet så mye som ett eneste bokstav i denne tråden. og du skal gjerne få vite hvorfor.
    Fordi jeg simpelthen mener, at du er fullstendig skutt i hue, har ikke peiling på noe som helst og er kun ute på å skape splid,
    så å se på innlegg fra deg er totalt spill av min tid.
    Det fremhevde viser med all tydelighet, at tro på egne evner og eget storskryt i hvert fall ikke mangler 🤡🤡
    Ulike lengder på strømkabler ødelegger timing i musikken?? Jeeeezzzzz.......søk hjelp!!!!!
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn