Strøm relatert Strømrens

Har du strømfilter i anlegget?

  • Ja, og det var en god investering

  • Ja, men andre oppgraderinger bør prioriteres.

  • Nei, men vurderer det fremover

  • Nei. Har prøvd, men det gav dårlig effekt

  • Nei, og dette bryr jeg ikke hodet mitt med. 😀


Resultatene er kun synlige etter avstemning.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • P

    parafinoksen

    Gjest
    Bruker en strømpadde fra polske Tomanek. Det har fire helt atskilte stikk, der tre av dem har Schaffner-filter og ett er ufiltrert. Til de filtrerte stikkene har jeg koblet DAC og TV samt en skjøtledning som jeg har koblet ruter, svitsj og Google Chromecast til. Til det ufiltrerte stikket har jeg koblet en DC-blokker fra Tomanek, og til denne har jeg koblet den integrerte forsterkeren min.

    Hjelper det? Tja. Det er mulig utstyret mitt ikke er oppløst nok til at jeg hører forskjell, eller bare at forskjellene er minimale. Jeg kjøpte dette fordi jeg bor i Polen, i en leilighet fra kommunisttiden med dertil byggekvalitet, så tenkte kan om ikke annet gi litt ro i sjelen. Betalte uansett ikke mer enn 1500 kroner for padda og 700 kroner for DC-blokkeren, så det er helt akseptabelt. Er håndlagd og god kvalitet på stikkene og boksene.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Og hvordan vil du forklare en kompleks sak på en måte som flere som ikke har peiling på elektro kan få ett aldri så lite innblikk i hva som skjer?
    På to linjer?
    1.Strømrens betyr fint lite, apparatene tåler det meste uten problem og bryr seg ikke, med mindre det er ekstreme forhold. Og ekstreme forhold gjelder kun de færreste.
    PS For de aller fleste har avstand og orientering mellom apparatene og kablene større praktisk påvirkning
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    1.Strømrens betyr fint lite, apparatene tåler det meste uten problem og bryr seg ikke, med mindre det er ekstreme forhold. Og ekstreme forhold gjelder kun de færreste.
    PS For de aller fleste har avstand og orientering mellom apparatene og kablene større praktisk påvirkning
    Det er jo strengt tatt bare en påstand. Ymir prøvde i alle fall å komme med en del tall og teori for å vise hvorfor det er støy på nettet, og hvorfor strømrens kan virke og i andre tilfeller ikke. Men det er klart det krever veldig gode fremstillingsevner for å forklare det på et populærvitenskapelig nivå.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    1.Strømrens betyr fint lite, apparatene tåler det meste uten problem og bryr seg ikke, med mindre det er ekstreme forhold. Og ekstreme forhold gjelder kun de færreste.
    PS For de aller fleste har avstand og orientering mellom apparatene og kablene større praktisk påvirkning
    Gå bakover i tråden, hvorfor anbefales det egen kurs, fjerning av dimmere og annen støyende last?
    Temmelig selvmotsigende når det også menes at, som deg, at strømforsyningene, som aldri var tiltenkt å filtrere dagens støybilde er immune.
    Det er alt for mange som får en positiv effekt av filtrering, selv på utstyr fra produsenter som Accuphase sine dyreste.

    Prøv heller å forstå hvorfor en god del ikke får noen effekt av filtre og noen et positivt bidrag ved å fjerne filtre, også fra lovpålagt filtrering på strømforsyninger med smps.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Gå bakover i tråden, hvorfor anbefales det egen kurs, fjerning av dimmere og annen støyende last?
    Temmelig selvmotsigende når det også menes at, som deg, at strømforsyningene, som aldri var tiltenkt å filtrere dagens støybilde er immune.
    Det er alt for mange som får en positiv effekt av filtrering, selv på utstyr fra produsenter som Accuphase sine dyreste.

    Prøv heller å forstå hvorfor en god del ikke får noen effekt av filtre og noen et positivt bidrag ved å fjerne filtre, også fra lovpålagt filtrering på strømforsyninger med smps.
    Så er det noen som ikke hører forskjell på strømrens eller kabler av noe slag uansett.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Så er det noen som ikke hører forskjell på strømrens eller kabler av noe slag uansett.
    Jeg tror ikke at de ikke vil høre forskjeller,
    de klarer bare ikke å forklare hvorfor de ikke hører forskjell.
    Og så har vi noen som sterk mener det ikke er forskjeller, men fjerner allikevel filtre fordi det låter bedre uten. Komisk.
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    315
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke ofte jeg legger vekt på synspunktene til Lyd & Bilde, men da de plutselig slo et slag for strømrens ble jeg nesten paff. Gjennom 15-20 år var de ikke engang villige til å ta i "tweaks" med ildtang, trolig av frykt for å skremme bort lesere med "voodoo" og andre uheldige assosiasjoner... Når de likevel erkjenner at strømrens gir klar lydforbedring så synes jeg faktisk at det sier ganske mye.

    Det er ikke lenger noen tvil: Ren strøm løfter lyden. Betraktelig!
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Jada det er krav til at aparater ikke forstyrrer og forurenser hverandre. Men i analog audioområdet er det ikke veldig krevende,,
    Hva er med og uten skitten strøm her.. kan det høres? vel jeg kan se bittelitt forskjell( innenfor varissjon fra kjøring til kjøring) men skjønner hvorfor jeg ikke hører forskjell
    Capture.JPG


    Det er ikke all sannhet i en kurve, men det viser at det ikke er mye rusk som kommer gjennom audioomrpdet som klassisk støy
    PS dette er en DAC til 399 kr.
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jada det er krav til at aparater ikke forstyrrer og forurenser hverandre. Men i analog audioområdet er det ikke veldig krevende,,
    Hva er med og uten skitten strøm her.. kan det høres? vel jeg kan se bittelitt forskjell( innenfor varissjon fra kjøring til kjøring) men skjønner hvorfor jeg ikke hører forskjell
    Vis vedlegget 688770

    Det er ikke all sannhet i en kurve, men det viser at det ikke er mye rusk som kommer gjennom audioomrpdet som klassisk støy
    PS dette er en DAC til 399 kr.
    Minus den toppen ved 1 kHz på -8 dB er det meste under -100 dB, så da er vel ikke selve støyen hørbar. Eller? Og selv om den ikke skulle være hørbar i seg selv, kan den likevel forstyrre andre ting? Gjøre bakgrunnen mindre svart og den type ting?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Toppen er jo referense-signalet og skal være der, ellers er det stille ,kun et ørlite diskantsus med øret 1 cm fra og volumet på maks. Vil tro jeg vil hørt noe nettstøy om det er noe. Om jeg flytter RIAA med MC gain inntil en stor Trafo på forsterker kobles magnetfeltet tydelig merkbart inn med dur. 10Cm unna og det er stille igjen.

    Støy kan slå ut på jitter og sånt har jeg sett...om DAC ikke er på rimelig teknisk nivå
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Toppen er jo referense-signalet og skal være der, ellers er det stille ,kun et ørlite diskantsus med øret 1 cm fra og volumet på maks. Vil tro jeg vil hørt noe nettstøy om det er noe. Om jeg flytter RIAA med MC gain inntil en stor Trafo på forsterker kobles magnetfeltet tydelig merkbart inn med dur. 10Cm unna og det er stille igjen.

    Støy kan slå ut på jitter og sånt har jeg sett...om DAC ikke er på rimelig teknisk nivå
    Jeg har heller ikke noen gang hatt sus i høyttaler selv med ekstrem støy på nettet Det er ett blindspor.
     

    oyvharal

    Medlem
    Ble medlem
    22.04.2005
    Innlegg
    46
    Antall liker
    19
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    3
    For å spørre deg konkret om noe: Gjelder det du skriver om nettstøy, både for IT-nett og TN-nett?

    Ymir eller andre som kan/vil svare på dette?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    For å spørre deg konkret om noe: Gjelder det du skriver om nettstøy, både for IT-nett og TN-nett?

    Ymir eller andre som kan/vil svare på dette?
    Jeg vil tro det.
    TN nett har generelt høyere THD verdier,
    Men det jeg anser som det største problemet er støy i egen installasjon
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    der både nettfiltre og nett - apparatkabler påvirker støykomponent.

    Så da kan en spørre om 2m apparat kabel vil påvirke en kurs med 15m kabel,og hvor mange % de 2m utgjør.
    Min dedikerte stereo kurs er 1,3m,og en normal apparat kontakt er 1.7m?

    Derfor har jeg en god stund sagt at det kan svare seg å kjøpe et LCR meter til ca 1000 Kr og gå på leit etter lakris snorer
    og andre kabler på gjenvinningen. Leit etter kabler med lav kapasitans.

    Nordost måler bra,men så er det prisen da.
    Disse tallene bør en ha som referanse og sikte seg inn på når en leiter etter strømkabler.

    Blue Heaven is 10pF/ft
    Red Dawn is 10/pF/ft
    Heimdall 2 is 10pF/ft
    Frey 2 is 8.8pF/ft
    Tyr 2 is 8pF/ft
    Valhalla 2 is 8pF/ft

    R= pr. 1000ft/304m
    C= pr. 30cm
    EDIT: Jeg fjernet deler av innlegget ditt som ikke har med apparatkabel å gjøre
    Er ikke uenig i alt du skriver Ymir, men du blander forskjellige tema inn i samme innlegg.
    La meg bare presisere at jeg ikke er motstander av strømrens. Det kan ha noe for seg under de rette omstendighetene.

    Det jeg er er opptatt av er denne påståtte effekten av selve apparatkabelen. Den er etter min mening udokumentert. Ymir, inniblandt alle grafer og tall du presenterer, - har du målinger som viser at noen pF fra eller til på apparatkabelen har noe å si?

    Bare til info kan jeg informere at mange leverandører utstyrer sine laveffekt Hi-Fi apparater med et slikt filter rett på 230V inngangen for å sikre apparatet mot radiostøy.
    Til høyre ser vi det innvendige skjema. 2 brytere, 2 sikringer og så en kondensator Cx rett i mellom fasene. Denne kondensatoren er 200nF.
    Kan du forklare hvorfor det er så lurt å kjøpe seg et LCR meter og jakte etter kabler med noen titalls mindre pF?
    (For de uinvidde: Denne kondensatoren Cx som er montert inne i mange apparater er altså mange tusen ganger større enn de pF Ymir påstår er så viktige)
    1610401668161.png
    1610401091227.png



    1610401764612.png
     
    Sist redigert:

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    315
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har heller ikke noen gang hatt sus i høyttaler selv med ekstrem støy på nettet Det er ett blindspor.
    Absolutt. Gevinsten av strømrens har vært stor i mine systemer, selv om jeg aldri har hatt susing i høyttalerene. Noen sammenheng mellom susing og strømkvalitet har jeg aldri funnet. Det har jeg heller aldri hørt om eller lest om, bortsett fra på dette forumet.

    Ved avspilling av støyende opptak vil man naturligvis høre "background hiss" uansett strømkvalitet, men det blir jo noe annet.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det eneste jeg har prøvd som faktisk har hatt noe å si er å bruke en DC-blokker på forsterkere med store ringkjernetrafoer. Slike trafoer har en tendens til å brumme hvis det er DC på nettspenningen. Men det er kun den akustiske støyen fra forsterkeren som dette funker på.

    Ellers så mener jeg man skal ha svært mye støy på strømnettet før filtre skal ha noe for seg. Uansett bør man klage til nettleverandøren sin hvis så er tilfelle....
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    EDIT: Jeg fjernet deler av innlegget ditt som ikke har med apparatkabel å gjøre
    Er ikke uenig i alt du skriver Ymir, men du blander forskjellige tema inn i samme innlegg.
    La meg bare presisere at jeg ikke er motstander av strømrens. Det kan ha noe for seg under de rette omstendighetene.

    Det jeg er er opptatt av er denne påståtte effekten av selve apparatkabelen. Den er etter min mening udokumentert. Ymir, inniblandt alle grafer og tall du presenterer, - har du målinger som viser at noen pF fra eller til på apparatkabelen har noe å si?

    Bare til info kan jeg informere at mange leverandører utstyrer sine laveffekt Hi-Fi apparater med et slikt filter rett på 230V inngangen for å sikre apparatet mot radiostøy.
    Til høyre ser vi det innvendige skjema. 2 brytere, 2 sikringer og så en kondensator Cx rett i mellom fasene. Denne kondensatoren er 200nF.
    Kan du forklare hvorfor det er så lurt å kjøpe seg et LCR meter og jakte etter kabler med noen titalls mindre pF?
    (For de uinvidde: Denne kondensatoren Cx som er montert inne i mange apparater er altså mange tusen ganger større enn de pF Ymir påstår er så viktige)
    Vis vedlegget 688878 Vis vedlegget 688875


    Vis vedlegget 688879
    En grei forklaring her av hvordan et sånt filter virker:
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Det eneste jeg har prøvd som faktisk har hatt noe å si er å bruke en DC-blokker på forsterkere med store ringkjernetrafoer. Slike trafoer har en tendens til å brumme hvis det er DC på nettspenningen. Men det er kun den akustiske støyen fra forsterkeren som dette funker på.

    Ellers så mener jeg man skal ha svært mye støy på strømnettet før filtre skal ha noe for seg. Uansett bør man klage til nettleverandøren sin hvis så er tilfelle....
    DC på nettet får trafoer til å gå i mætning og lydkvaliteten falder kraftigt, på grund af mættede trafoer. DC blocker giver mere klarhed og dynamik i hele frekvensområdet.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Absolutt. Gevinsten av strømrens har vært stor i mine systemer, selv om jeg aldri har hatt susing i høyttalerene. Noen sammenheng mellom susing og strømkvalitet har jeg aldri funnet. Det har jeg heller aldri hørt om eller lest om, bortsett fra på dette forumet.

    Ved avspilling av støyende opptak vil man naturligvis høre "background hiss" uansett strømkvalitet, men det blir jo noe annet.
    Støy på nettet trenger ikke føre til sus i høyttaler nei. Men det kan gjøre det. Har ikke opplevd det selv, men en jeg kjenner godt hadde det på sitt gamle system. Han reduserte støyen ved å bruke en 15 meter lang skjøteledning !!

    Balle: Selv om selve støyen ikke direkte er synlig i audioområdet så kan støy ved høyere frekvenser påvirke lineariteten til komponenter og skape forvrengning. Så har man jo forstyrrelser i tid som jitterstøy også. Begge disse kommer ikke så tydelig frem på en enkel måling av audopspektrumet.
    Er det et reelt problem vil man kunne se slike effekter i audioområdet med de riktige målingene også. IMD f.eks.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Han reduserte støyen ved å bruke en 15 meter lang skjøteledning !!
    Er det det @ymir snakket om i en annen tråd? Den lange skjøteledningen gjør at impedansen på audiokursen øker, og dermed «søker» støyen etter en kurs med lavere impedans? (En dåre kan spørre mer enn ti vise kan svare, ser den :) )
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Strømrens er det dummeste og minst faglig relaterte utrykket jeg hører. Er ikke duppedittiarene minst på nivå med dette - Ekte Hi-Fi UPS kurven nederst til høyre, bør men spare pengen og uansett, hvor helvetes dårlig er X-Fiene deres hvis de er så dårlige som dere beskriver....?....??

    Real time inputs alle utenom nederst til høyre - det er UPS ut til X-Fi, belastet...

    dengen-vol15-04.jpg
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Usikker, men mitt inntrykk er at straumproblematikk er viktig. Eg har høyrt effekt (til det betre) ved å bruke ein straumreinsedings. Eg har fått flotte lydlege resultat av forsterkarar der straumforsyninga har vore sentral (til dømes ASR), men med unntak av straumreinsedingsen har eg ikkje hatt høve til å samanlikne AB mellom ymse straumtiltak.
    Men som sagt; eg har inntrykk av at straumen kan foredlast med tanke på å få betre lyd.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Absolutt. Gevinsten av strømrens har vært stor i mine systemer, selv om jeg aldri har hatt susing i høyttalerene. Noen sammenheng mellom susing og strømkvalitet har jeg aldri funnet. Det har jeg heller aldri hørt om eller lest om, bortsett fra på dette forumet.

    Ved avspilling av støyende opptak vil man naturligvis høre "background hiss" uansett strømkvalitet, men det blir jo noe annet.
    forteller ikke det at støy dere snakker om ikke er et reelt problem? Hva er det som er problemet med nettstøy når det ikke påvises effekt av filter og bedre strøm
    der det teller: på utgangen av apparatet, eller på høyttaler terminalene....
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    EDIT: Jeg fjernet deler av innlegget ditt som ikke har med apparatkabel å gjøre
    Er ikke uenig i alt du skriver Ymir, men du blander forskjellige tema inn i samme innlegg.
    La meg bare presisere at jeg ikke er motstander av strømrens. Det kan ha noe for seg under de rette omstendighetene.

    Det jeg er er opptatt av er denne påståtte effekten av selve apparatkabelen. Den er etter min mening udokumentert. Ymir, inniblandt alle grafer og tall du presenterer, - har du målinger som viser at noen pF fra eller til på apparatkabelen har noe å si?

    Bare til info kan jeg informere at mange leverandører utstyrer sine laveffekt Hi-Fi apparater med et slikt filter rett på 230V inngangen for å sikre apparatet mot radiostøy.
    Til høyre ser vi det innvendige skjema. 2 brytere, 2 sikringer og så en kondensator Cx rett i mellom fasene. Denne kondensatoren er 200nF.
    Kan du forklare hvorfor det er så lurt å kjøpe seg et LCR meter og jakte etter kabler med noen titalls mindre pF?
    (For de uinvidde: Denne kondensatoren Cx som er montert inne i mange apparater er altså mange tusen ganger større enn de pF Ymir påstår er så viktige)
    Vis vedlegget 688878 Vis vedlegget 688875


    Vis vedlegget 688879
    Er ikke ening i at jeg blander inn forskjellig tema.

    Det er kapasitansen i filtre som forsterker støykomponent.
    Det er kapasitansen som i kabel som gir samme effekt.

    Ang. Cx kondensator i filtre.Den er ett problem i følge Rønnberg fordi den ofte sitter foran bryter, og vil derved alltid være
    tilsluttet nettet.Er apparatet påslått kommer Cy kondensator også med.

    Temmelig arrogant å sette seg selv som overdommer over netteiers arbeid.
    Jeg hadde aldri lagt ut denne om målingene ikke stemte.
    Har fremdeles noen filer,men etter så mange år husker jeg jo ikke hva som var hva.
    Noen filer ble bl.a sendt til Rønnberg for om de var andre ting som stakk seg ut,utover det vi så ved 4kHz (eller 4.5kHz)

    Du har spurt etter målinger tidligere og fått samme svar da.
    Har fremdeles bl.a 16 FFT filer liggende.

    https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/noen-som-har-tilgang-til-hioki-8860-55.91790/

    Hvorfor trekke inn sentralnettet og det lokale nettet?

    Hvorfor kan ikke installasjonens kabler forandre,
    hos meg gjelder det 1.3m fra stikkontakt til sikring så da blir apparatkabel lenger enn kurs kabel.

    Det er det samme netteier gjorde i det lokale nettet her.La "død" 500m kabel.

    "Vi har riktignok lagt ut 500 m kabel mellom Årtun sentrum og Odden hvilket representerer ca 0.1 microfarad men dette må ses opp mot totalt ca 1.16 dvs det mindre enn 10%. Det er alt vi kan koble bort uten å ta strømmen fra noen."

    Og sentralnettet..ca. 0.3 uF gir resonans på sentralnettet, korridor sørvest.

    Så lite skal det til for å skape problemer.Og det er det samme prinsipp som gjelder for nettfiltre i en installasjon.

    Hvorfor anbefale ett LCR meter?
    Sett opp mot prisen av latterlig dyre "audiofile nettkabler" blir ett slikt LCR meter rimelig,mildt sagt.
    Koster ikke stort mer enn 2m med Supra LoRad.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Det eneste jeg har prøvd som faktisk har hatt noe å si er å bruke en DC-blokker på forsterkere med store ringkjernetrafoer. Slike trafoer har en tendens til å brumme hvis det er DC på nettspenningen. Men det er kun den akustiske støyen fra forsterkeren som dette funker på.

    Ellers så mener jeg man skal ha svært mye støy på strømnettet før filtre skal ha noe for seg. Uansett bør man klage til nettleverandøren sin hvis så er tilfelle....
    Store ringkjerner finnes i effekttrinn.Med de spenninger ett effekttrinn jobber er støy i området 2kHz - 150kHz oftest ikke ett problem
    Verre er det for preamp,riaa og dac.

    Problemstøyen ligger utenfor netteiers ansvarsområde,så det nytter det ikke å klage på.
    Netteier sitt område er frem til hovedsikring i installasjonen, og der gjelder forskrift om leveringskvalitet, FoL.NVE.
    Problemstøyen,supraharmonics er ikke regulert av noe forskrift eller direktiv som FoL og EMC direktivet (150kHz og oppover)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Usikker, men mitt inntrykk er at straumproblematikk er viktig. Eg har høyrt effekt (til det betre) ved å bruke ein straumreinsedings. Eg har fått flotte lydlege resultat av forsterkarar der straumforsyninga har vore sentral (til dømes ASR), men med unntak av straumreinsedingsen har eg ikkje hatt høve til å samanlikne AB mellom ymse straumtiltak.
    Men som sagt; eg har inntrykk av at straumen kan foredlast med tanke på å få betre lyd.
    Glem ikke at din tidligere ? ASR hadde batteridrift på den viktigste delen,bl.a preamp..
    Som anmelder er slike ting viktige at du meddeler og skjønner hvorfor ASR ikke har full batteridrift på hele elektronikken.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg treng vel ikkje skrive det heile tida....? http://audiophile.no/nb-no/omtaler/...m/778-ei-vurdering-av-asr-emitter-2-exclusive.
    Straumforsyningane til ASR Emitter Exclusive er vel noko av det råaste som finnest på marknaden, men han gjorde meg ute av stand til å vurdere innverknad frå straumkablar, kontakter og anna. Hadde nok ikkje bytta om det ikkje hadde vore for at eg fekk eit betre totalresultat med det eg har rigga til no...
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    381
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Over 60 % av de som har prøvd synes det var en god investering. Da tror jeg ikke at dette bare er tull og fjas😀. Prøve selv er vel poenget! Alle teorier og sinuskurver går langt over hodet på meg, forøvrig. Vi har ulik tilnærming. 🤓
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg prøvde ein straumreinsar før eg fekk ASRen. http://audiophile.no/nb-no/omtaler/tilbehor/item/298-isotek-gii-mini-sub Den gongen opplevde eg at denne hadde mykje føre seg. Men så bytte eg mykje i anlegget, og det var svært lite aktuelt med straumreinsing med nyeforsterkaren. Eg er ikkje framand for at det kan vere eit poeng å prøve slike dingsar igjen, no når eg har Vera, Topping og ASR som forsterkarelektronikk.
    Vi får sjå.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Eg prøvde ein straumreinsar før eg fekk ASRen. http://audiophile.no/nb-no/omtaler/tilbehor/item/298-isotek-gii-mini-sub Den gongen opplevde eg at denne hadde mykje føre seg. Men så bytte eg mykje i anlegget, og det var svært lite aktuelt med straumreinsing med nyeforsterkaren. Eg er ikkje framand for at det kan vere eit poeng å prøve slike dingsar igjen, no når eg har Vera, Topping og ASR som forsterkarelektronikk.
    Vi får sjå.
    Litt interessant med den mini sub'n.
    En kompis hadde den og vi sammenlignet den med mitt Consonance filter.
    Han mente at Consonance filteret var bedre.
    Men gitt ett annet senari der bl.a kilde og last impedans var anderledes kunne like så godt mini sub gitt ett bedre resultat enn Consonance
     

    particle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2014
    Innlegg
    476
    Antall liker
    315
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    forteller ikke det at støy dere snakker om ikke er et reelt problem? Hva er det som er problemet med nettstøy når det ikke påvises effekt av filter og bedre strøm der det teller: på utgangen av apparatet, eller på høyttaler terminalene....
    Det gir altså bedre lydgjengivelse, selv om jeg ikke merker dette i form av sus / ikke sus når systemet står i standby. Strømrens gir strammere bass, bedre separasjon, og en mer ørevennlig gjengivelse - uten at detaljrikdommen svekkes.

    Av "direkte observerbare" fenomener har jeg opplevd trafobrum (som ble klart redusert av DC-filter), og THD (avlest på regeneratorens display). Denne lå i utgangspunktet på 4 - 5%, og ble redusert til maks 0,39 % av Genesis One.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Et filter helt uden bivirkninger. Bare 6 massive kobberstænger på kanskje 10 kvadrat hver, 2 til hver fase og til jord. Med laser skåret hemmeligt mønster. Desuden skulle der være filtervirkning i kabelet.
    IMG_20201230_113839.jpg
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Er ikke ening i at jeg blander inn forskjellig tema.
    Jeg oppfatter at du blander netteiers kilometer lange kabler og støy på deres nett med lokalt generert støy og apparatkabelen. Ikke?

    Det er kapasitansen i filtre som forsterker støykomponent.
    Det er kapasitansen som i kabel som gir samme effekt.
    Ja, kapasitansen i nettfiltre påvirker impedansen på et lokalt strømnett og dermed påvirke hvordan støyen vandrer lokalt. Slik som Rønneberg skriver. Men her snakker vi om verdier på 200-500nF. (altså nanoFarad)
    Det jeg stiller spørsmålstegn ved er effekten av en 1,5 meter lang apparatkabel der vi snakker vi om noen titalls pF (picoFarad) som er i størrelsesorden 1000 ganger mindre.

    Temmelig arrogant å sette seg selv som overdommer over netteiers arbeid.
    Så jeg har gjort dét også nå... Hvor da?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Over 60 % av de som har prøvd synes det var en god investering. Da tror jeg ikke at dette bare er tull og fjas😀. Prøve selv er vel poenget! Alle teorier og sinuskurver går langt over hodet på meg, forøvrig. Vi har ulik tilnærming. 🤓
    Nå oppfatter jeg det ikke slik at du ut i fra disse få postene har konludert med at strømfiltre har nøyaktig 60% sjansje for å virke ;)
    Den delte meningen mellom folk tilsier nok at en dose med ca 40% skepsis og kritisk testing kan være smart også ja.
     

    mvno_subscriber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.03.2020
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    2.021
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Uansett hva man går for, så kan det være greit å ikke ende opp med noe underdimensjonert. Kjøper du en sånn fordeler med filter og kobler forsterkeren i den, kan det godt tenkes lyden blir dårligere. Hva enn du bruker av rens, må kunne gi nok effekt uten problemer. Har selv en Torus TOT Max, og denne er litt for svak for forsterkeren min.

    Det har også noe å si om du putter den rett i veggen, eller i en annen fordeler. Apropos ASR - de sier selv at du ikke må finne på å putte noe strømrens mellom forsterkeren og veggen. De tekniske detaljene kjenner jeg ikke, men der kan sikkert flere andre i tråden utbrodere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn