Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.155
    Sted
    Market Snodsbury
    Det er veldig mye nostalgi rundt f.eks den kraftkrevende industrien i Norge.
    Godt poeng.

Eg trur nok det er fordi han spelte litt den rolla olja spelte etterpå. Ikkje økonomisk, men visuelt: Store krefter, farleg, menn som går rundt i skitne kjeledressar og gjer operasjonar som krev fysisk styrke.

Dessutan, det var eit nasjonalt aspekt ved den kraftkrevjande industrien (som olje), ein draum om at han skulle gjera det nasjonale vi uavhengig av import (fysj). Filmavisen-reportasjen frå bygginga av jarnverket i Mo i Rana (som sjeldan var direkte lønsamt) er instruktiv i så måte.

Fløgstad, særleg 1970-talsutgåva, er like instruktiv: Kraftindustrien var det moderne Noreg, og tok (utvalde) fjordbygder direkte frå primærhushald til moderniteten.

Zap til typisk elektronikk-produsent anno 1980, der industriarbeidaren ofte har eit anna kjønn, det er reint og ryddig og arbeidet krev at du er presis, rask og nøyaktig.

Sist redigert:

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.368
    Torget vurderinger
    1
    Ny tjeneste på Elhub der man kan sjekke eget historisk forbruk og pris med strømstøtte/Norgespris. Forbruk på 29 000KWh gir meg en besparelse på 6000 kr i året i NO2. Helt greit betalt for å gjøre 3 klikk på en nettside, men heller ikke noe livsendrende besparelse. Mitt forbruk og strømområde er nok i høyere nivå og jeg tenker hele konseptet oversolgt. Man kan si mye ironisk over hvilket fokus formuesskatten fikk i valgkampen, men jeg synes dette er litt i samme gate.

noen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Antall liker
    34
    Enig, fakturaene jevner seg litt ut med Norgespris, lavere om vinteren, høyere om sommeren, totalt sett noe lavere (i mitt tilfelle) om man ser hele året under ett.

Med vårt forbruk i 2024 hadde besparelsen vært følgende:
    KW brukt: 20 791 kWh
    Med Norgespris:10 395 kr
    Uten Norgespris: 12 516 kr

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.499
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har jo både hus og hytte.
    Sparer totalt 4141,- ut ifra forbruket som var i 2024.

På hytta 120 m2 2 plan bruker vi jo ikke så mye pga en bra vedovn. 3948 kWt 6 grader når vi ikke er der.
    Hjemme med 200 m2 over 3 plan 20523 kWt 4 voksene i boligen, noen dager i mnd 5. Kun strøm som varmekilde.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.882
    Ny tjeneste på Elhub der man kan sjekke eget historisk forbruk og pris med strømstøtte/Norgespris. Forbruk på 29 000KWh gir meg en besparelse på 6000 kr i året i NO2. Helt greit betalt for å gjøre 3 klikk på en nettside, men heller ikke noe livsendrende besparelse. Mitt forbruk og strømområde er nok i høyere nivå og jeg tenker hele konseptet oversolgt. Man kan si mye ironisk over hvilket fokus formuesskatten fikk i valgkampen, men jeg synes dette er litt i samme gate.
    Kan også se det på en annen måte - dersom strømprisen var null hele året så ville du tapt ca 1200 i måneden på Norgespris. Det er jo penger det også men ikke akkurat livsendrende det heller.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.155
    Sted
    Market Snodsbury
    Man kan si mye ironisk over hvilket fokus formuesskatten fikk i valgkampen, men jeg synes dette er litt i samme gate.
    Eg er langt på veg einig. For eigen del utgjer det drøye kuttet i barnehageprisane (og vi har berre eitt barnehagebarn att) vesentleg meir.

Eg trur vinteren 2021/22, altså før staten gjekk inn med første støtteordninga, sit metalt att. Folk observerte at timeprisen varierte heilt utanfor det dei kunne tilpassa seg til, og tidvis vart absurd høg. Alle skreiv kor dyr straumen var. Ein parallell er kanskje når avisene skriv om skyting på Grønland, og folk utanfor Oslo trur det er eit livsfarleg område.

Om lag samtidig som Noregspris vart innført, posta weld pris på straum i framtida. Den observante lesaren kunne sjå at den prisen Norgespris kunne tilby, låg temmeleg nær (men litt under) prisen på langsiktige kraftkontraktar. Regjeringa har vel stadfesta at det er det dei ser føre seg som eit måltal på sikt, også.

Eg meiner den store fordelen er at straumrekninga vert meir føreseieleg. Det har ein verdi for mange, men det er jo openbert at for dei med velordna privatøkonomi og minst den bufferkontoen Kvadsheim føreskriv, så er det ikkje så enorm gevinst i seg sjølv.

(Analogi til flytande rente som oppgåve til den interesserte lesaren).

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.298
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Hvis jeg ser på hva prisen har ligget på her i NO2 de siste månedene, så er det stort sett -+ 100 øre.
    Det er langt over det sommerprisen som regel har vært. Legger en så til at vinterprisen som regel har ligget over sommerprisen så er vel norgespris greit nok. La merke til at norgespris overtid skal reguleres mot forventet snittpris. Uten at de da sier noe om hva som er forventet snittpris.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.882
    Såvidt jeg forstod så er prisen uten norgespris inkludert dagens støtteordning.
    Ja det stemmer, så selv om markedsprisene blir høye så er det ikke allverdens forskjell på norgespris og den eksisterende støtten. Jeg skjønner jo det rent politiske sjakktrekket dette var men den faktiske betydningen av det for folk flest er blåst rimelig langt ut av proporsjonene.

• Liker
    Reaksjoner: MML

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.368
    Torget vurderinger
    1
    I NO2 så er det usannsynlig at man vil tape på Norgespris. Også sannsynlig at dette vil sette en stor brems på alt som har med strømsparende tiltak slik at prisen blir enda høyere for de som står utenfor.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.155
    Sted
    Market Snodsbury
    I NO2 så er det usannsynlig at man vil tape på Norgespris. Også sannsynlig at dette vil sette en stor brems på alt som har med strømsparende tiltak slik at prisen blir enda høyere for de som står utenfor.
    Eg må vedgå at eg ikkje heilt forstår logikken: Korleis kan Noregspris vera både ubetydeleg på årsbasis for privatkundane og ein massiv bremsekloss på straumsparande tiltak?

Min påstand er at, kanskje med unnatak av elbil-lading, så ligg ikkje den store kapasiteten for straumsparing i akutt-tiltak dei timane prisen er skyhøg, men i meir strukturelle tiltak, slike som først «betalar seg tilbake» etter ti år. Dei som bekymrar seg kvar månad for om straumrekninga er to eller fire tusen, er neppe dei første til å etterisolera, skifta vindaugo eller installera solceller på taket.

Edit: Utover det: einig når det gjeld NO2. Det er neppe grunn til å droppa Noregspris, med mindre du har vanvittig finurlege batteriløysingar i kjellaren.

Sist redigert:

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.459
    Sted
    '
    Eg må vedgå at eg ikkje heilt forstår logikken: Korleis kan Noregspris vera både ubetydeleg på årsbasis for privatkundane og ein massiv bremsekloss på straumsparande tiltak?
    Nei, si det? Prisnivået med norgespris blir jo omtrent slik det var før det hele tok av, og du betaler jo fortsatt mer desto mer du bruker.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.882

Min påstand er at, kanskje med unnatak av elbil-lading, så ligg ikkje den store kapasiteten for straumsparing i akutt-tiltak dei timane prisen er skyhøg, men i meir strukturelle tiltak, slike som først «betalar seg tilbake» etter ti år. Dei som bekymrar seg kvar månad for om straumrekninga er to eller fire tusen, er neppe dei første til å etterisolera, skifta vindaugo eller installera solceller på taket.
    Tror ikke det har allverdens å si for storstillt Enøk om det er snakk om den ene eller andre formen for støtte. Med noen få unntak er investeringene det er snakk om såpass store at det uansett aldri vil lønne seg. Luft/luft varmepumpe kan man vel kanskje regne hjem nå også men større tiltak som etterisolering, bytte vinuder og slikt blir neppe særlig aktuelt rent økonomisk. Husk også på at prisen på alt mulig slikt har steget ganske heftig de siste årene og det samme har kapitalkostnaden på investeringene.

Statnett og co er nok i første omgang mer bekymret for at det ikke blir noen laststyring uten prissignal, det året det var så dyrt så var det temperaturkorrigerte forbruket ned ca 10% i husholdningene eller hva det var. Nå blir elektrisitet billistge "brensel" uansett og dersom folk også slutter å fyre med ved fordi strøm er billigere så slår det nok en del inn på effektbalansen på den kaldeste tiden.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.368
    Torget vurderinger
    1

Edit: Utover det: einig når det gjeld NO2. Det er neppe grunn til å droppa Noregspris, med mindre du har vanvittig finurlege batteriløysingar i kjellaren.
    Si det. Jeg tror "folk flest" stor sett gjør irrasjonelle valg basert på magefølelsen. Ved starten av strømkrisen så var nok alle svært bevisste på små tiltak man kunne gjøre selv. Totalt sett utgjør jo dette en stor del. Når "alle" får fastpris så er det jo helt likegyldig om man kjører vaskemaskin, tørketrommel og lager 5 retters middag samtidig som at ungdommene dusjer en halvtime. Totalt sett tror jeg dette gjør at prisen kan bli noe høyere slik at tapet ved ikke å delta i fastprisordningen kan bli større.

Multikanal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    1.041
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Si det. Jeg tror "folk flest" stor sett gjør irrasjonelle valg basert på magefølelsen. Ved starten av strømkrisen så var nok alle svært bevisste på små tiltak man kunne gjøre selv. Totalt sett utgjør jo dette en stor del. Når "alle" får fastpris så er det jo helt likegyldig om man kjører vaskemaskin, tørketrommel og lager 5 retters middag samtidig som at ungdommene dusjer en halvtime. Totalt sett tror jeg dette gjør at prisen kan bli noe høyere slik at tapet ved ikke å delta i fastprisordningen kan bli større.
    Må ikke glemme nettleien som forblir den samme. Dersom en kjører på mye effekt samtidig vil en kunne få ett høyere effekt ledd som gir høyere regning.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.882
    Må ikke glemme nettleien som forblir den samme. Dersom en kjører på mye effekt samtidig vil en kunne få ett høyere effekt ledd som gir høyere regning.
    Ja men det er også en hundrings i måenden eller noe slikt. Også for spesielt interesserte å ofre veldig mange kalorier på.

• Liker
    Reaksjoner: MML

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.155
    Sted
    Market Snodsbury
    Statnett og co er nok i første omgang mer bekymret for at det ikke blir noen laststyring uten prissignal, det året det var så dyrt så var det temperaturkorrigerte forbruket ned ca 10% i husholdningene eller hva det var. Nå blir elektrisitet billistge "brensel" uansett og dersom folk også slutter å fyre med ved fordi strøm er billigere så slår det nok en del inn på effektbalansen på den kaldeste tiden.
    Ja, eg hugsar å ha sett at det gjekk ned; om det var 10% veit eg ikkje, men iallfall så pass mykje at det overraska.

Men: Dei tala eg har sett (trur det var NVE som la ut), var for ganske lange tidsrom (kvartal, trur eg, kanskje månad, men ikkje kortare). Min hunch er at ein del av dette ikkje var time-for-time-respons på timeprisen, men på at det var nasjonal panikk fordi straumen var så dyr. Altså, om folk senka termostaten nokre hakk, avstod frå 30 minutt dusjing og lada elbil om natta, så gjorde dei nok det uavhengig av "prisen nett no".

Kanskje Noregspris justert på årstid kunne vore noko?

Multikanal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    1.041
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Ja men det er også en hundrings i måenden eller noe slikt. Også for spesielt interesserte å ofre veldig mange kalorier på.
    Går du høyt nok blir det flere hundringser. ;) Største problemet for oss i provinsene er høy nettleie, vi må betale for linjene som frakter kraften til byene.
    Sist måned var nettleien her på Nordvest landet 92 øre med alt av avgifter og moms. Hva var den på Østlandet?

Sist redigert:

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.459
    Sted
    '
    Når "alle" får fastpris så er det jo helt likegyldig om man kjører vaskemaskin, tørketrommel og lager 5 retters middag samtidig som at ungdommene dusjer en halvtime.
    Har det noe å si? Alt dette er jo normale og nødvendige ting. Og skulle dette skje samtidig i et hjem, så er jo den familien ferdig med strømforbruket sitt den dagen. Det skjer neppe synkront hos alle i en hel by eller bygd.

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.868
    Torget vurderinger
    1
    For meg vert det ein hundrelapp i månaden. Med straumstyring heldt eg meg under 10kW slik at det vert 185 kroner spart der. Lader bilen om natta, so litt sparing der og. Altså totalt rundt ein halv pakke ProV1 i månaden. Om ikkje anna so dekker det inn forbruket av golfballer i året med grei margin :)

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.882
    Går du høyt nok blir det flere hundringser. ;) Største problemet for oss i provinsene er høy nettleie, vi må betale for linjene som frakter kraften til byene.
    Sist måned var nettleien her på Nordvest landet 92 øre med alt av avgifter og moms. Hva var den på Østlandet?
    Fra min faktura (jeg bor i Oslo så dette er Elvia - priser)

1758541098985.png

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.385
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Litt avhengig av huset, så kan uft-luft varmepumpe utgjøre en stor forskjell.... Ei typisk vrmepumpe ligger nå på ca 30.000 og har en forventet levetid på 10 år ++
    Nå er effektiviteten også avhengig av årsmiddeltemp, men de nyeste pumpene fungerer faktisk veldig godt ogsåned under -20....
    Huset mitt var nytt i 1980, og fram til varmepumpene kom brukte vi ca 20.000 kWh + ca 1000l parafin i året... nå bruker vi 22-23000 kWh, dadenne varmepumpa nå er ca 13 år og ikke helt greier oppgaven når det blir gode frostgrader og vind i tillegg, som det ofte blir ute ved kysten.....
    At folk flest driter i strømsparing tror jeg er en myte, selv om det alltid finnes noen tomsinger ala Jacob Winche Lancke... dem om det...

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.368
    Torget vurderinger
    1
    Har det noe å si? Alt dette er jo normale og nødvendige ting. Og skulle dette skje samtidig i et hjem, så er jo den familien ferdig med strømforbruket sitt den dagen. Det skjer neppe synkront hos alle i en hel by eller bygd.
    Skjer det neppe synkront i en by at man setter elbilen på ladning, setter på oppvask/tørk og starter å legge middag med induksjonstoppen? Det er vel helt opplagt at når alle mister hele insentivet for å trekke ut belastningen så vil dette potensielt kunne få store konsekvenser?

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.459
    Sted
    '
    Skjer det neppe synkront i en by at man setter elbilen på ladning, setter på oppvask/tørk og starter å legge middag med induksjonstoppen? Det er vel helt opplagt at når alle mister hele insentivet for å trekke ut belastningen så vil dette potensielt kunne få store konsekvenser?
    Nå kom du jo med elbil i tillegg også, men mener du virkelig at tidspunktet man lager middag, vasker klær og dusjer har noe med norgespris å gjøre?

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.191
    Sted
    Sølvbyen
    Ser jeg hadde spart 1233,- på mitt forbruk på 9098 kWh i fjor med Norgespris, så det er no-brainer.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.368
    Torget vurderinger
    1
    Nå kom du jo med elbil i tillegg også, men mener du virkelig at tidspunktet man lager middag, vasker klær og dusjer har noe med norgespris å gjøre?
    Det er vel ikke akkurat helt usannsynlig at timeprisen vil øke betydelig for andre som ikke har fastpris?

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.499
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Handler vel fortsatt om å bruke hue? Setter jo ikke på alt samtidig, men litt lettere å få gjort ting når prisen er lik.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.368
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor skal man ikke sette på alt samtidig dersom det er det mest praktiske og prisen er lik? (bortsett fra det mikroskopiske effektleddet)

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.159
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Debatten følger hovedsporet i forvirringen;

Det er faktisk sterkt ønskelig at de med dårlig råd tar seg råd til å bruke mer strøm, ved innføring av Norgespris. Det er jo likevel kun et plaster på et blødende sår; markedsstyrt prissetting. Dersom "klimapolitikk" skal være en faktor, bør en først få anledning til å bruke den mengde strøm som en er avhengig av. Så kan eventuelle avgifter legges på overforbruk. Merkelig at alt som fungerte utmerket tidligere, nå er utenkelig.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.882
    Er dette uten moms? Ser at både fastledd og energiledd dag/natt er en god del billigere hos dere.
    Det er vel uten trur eg.

Hele prislisten er her (fra elvias nettisde). Det er da energiledd for dag / natt. Får det ikke helt til å gå opp med tallene på min faktur. Menmen.

Trinn 10-212543,15 øre kWh33,15 øre kWh
    Trinn 22-519043,15 øre kWh33,15 øre kWh
    Trinn 35-1030043,15 øre kWh33,15 øre kWh
    Trinn 410-1541043,15 øre kWh33,15 øre kWh
    Trinn 515-2052043,15 øre kWh33,15 øre kWh

Prisene er inklusive alle avgifter
    • Lovpålagt innbetaling til Energifondet (Enova-avgift) på 1,0 øre/kWh
    • Avgift på elektrisk kraft (Elavgift)
      • oktober - desember 12,53 øre/kWh)
    • 25 prosent merverdiavgift (mva)

Hva nettleien totalt blir pr kWh avhenger jo litt av hvor mye man bruker siden man betaler "fastleddet" uansett og det spørs jo da hva nevneren i regnestykket er.

Multikanal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    1.041
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel uten trur eg.

Hele prislisten er her (fra elvias nettisde). Det er da energiledd for dag / natt. Får det ikke helt til å gå opp med tallene på min faktur. Menmen.

Trinn 10-212543,15 øre kWh33,15 øre kWh
    Trinn 22-519043,15 øre kWh33,15 øre kWh
    Trinn 35-1030043,15 øre kWh33,15 øre kWh
    Trinn 410-1541043,15 øre kWh33,15 øre kWh
    Trinn 515-2052043,15 øre kWh33,15 øre kWh

Prisene er inklusive alle avgifter
    • Lovpålagt innbetaling til Energifondet (Enova-avgift) på 1,0 øre/kWh
    • Avgift på elektrisk kraft (Elavgift)
      • oktober - desember 12,53 øre/kWh)
    • 25 prosent merverdiavgift (mva)

Hva nettleien totalt blir pr kWh avhenger jo litt av hvor mye man bruker siden man betaler "fastleddet" uansett og det spørs jo da hva nevneren i regnestykket er.
    Mitt eksempel var fra september, i august var det 98 øre og i juli 86 øre pga lite forbruk.

JAND

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2005
    Antall liker
    13
    Man kan vel få nettleien til å bli så høy man vill i kr/kWh, om man regner inn fastledd i et lavt forbruk. Si 1kWh/mnd… Fastledd har for min del ikke noe med kraftpris å gjøre.

Sist redigert:

Multikanal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    1.041
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Man kan vel få nettleien til å bli så høy man vill i kr/kWh, om man regner inn fastledd med i et lavt forbruk. Si 1kWh/mnd… Fastledd har for min del ikke noe med kraftpris å gjøre.
    For meg har det noe å si for min kraftpris fordi jeg må betale det hver måned. ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn