- Ble medlem
- 27.04.2019
- Antall liker
- 28.582
- Sted
- Nordvest på Jæren
- Torget vurderinger
- 7
HeheProdusentene får betalt markedspris selv om du får Norgespris men la for all del ikke slike detaljer forvirre deg.
Jeg er ganske sikker på at jeg har fått med meg svært mye mer enn deg om denne sfæren.Kan ikke la sånne små detaljer ødelegge
Har du fått med deg at kabelene til utlandet ser ut til å ha en sperre? Av en eller annen grunn er det visstnok mye mer eksport av strøm en import..
Kan muligens ha en sammenheng med markedsprisen..
Koster fremdeles, i snitt over all kraftproduksjon, en plass mellom 12 og 15 øre å produsere 1 kWh…
I et vannrør heter det tilbakeslagsventil, eller enveisventil om du vil...Har du fått med deg at kabelene til utlandet ser ut til å ha en sperre? Av en eller annen grunn er det visstnok mye mer eksport av strøm en import..
Jaha Spennende Kanskje jeg kjenner deg uten å vite om detJeg er ganske sikker på at jeg har fått med meg svært mye mer enn deg om denne sfæren.
Det burde heller ikke komme som noe sjokk at det primært er eksport fra et land som normalt har et temmelig stort kraftoverskudd. Alternetivet ville da typisk være å sende vannet verdiløst på fjorden utenom turbinene.Jaha Spennende Kanskje jeg kjenner deg uten å vite om det
Alltid spennende med nicks og sånn. Ta en button på jakka med bilde/tegning/skisse av peltonenturbin så kan vi slå av en prat dersom vi treffes
ikke annet en en gjenkjennbar merking i tilfellet du jobbet i samme bransje som meg og man møtes i faglige sammenhenger (uten å vite om at man poster på et forum)..
Jeg vet for øvrig hva både en Pelton-, Kaplan- og Francisturbin er for noe på svært generelt grunnlag uten at jeg helt ser hva det å vite noe om ulike turbintyper har å gjøre med forståelse av hvordan selve kraftmarkedet og kraftflyten i Norge/Norden/Europa fungerer.
Den norske stat og kraftkommuner tjener et lite fjell av penger på dette. Litt flåsete sagt så importerer Norge gratis eller billigere enn gratis overskuddskraft fra utlandet og selger dyr regulerbar kraft til utlandet. Isloert sett er det litt spesielt å mene at dette er noe vi må slutte med så fort som mulig.Men er det virkelig funksjonelt og fornuftig - "tjener det oss godt" ? Noen tjener stort på det. Men erdet "oss".
Dette trur eg har mykje med eit ynskje om Ikkje å forstå.Siden det aller meste av norsk kraftproduksjon er offentlig eid så er det vel ganske åpenbart hvor fortjenesten av høye priser, til tider veldig høye priser på elektrisk energi havner? Det går i offentlige kasser hvor staten tar det aller meste.
Hva etablering av datasentere og nedbygging av natur har med kraftmarkedet å gjøre er ikke for meg opplagt. Men dersom man ønsker elektrifisering og ny industri i Norge så må man godta økt kraftproduksjon i en eller annen form - eller mye import (aka høyere priser i Norge enn i utlandet), det er ren matematikk. I hvilken form og hvor denne eventuelt skal skje er et politisk spørsmål og har ikke noe med "dysfunksjonelt kraftmarked" å gjøre. Dersom norge skulle hatt politisk bestemt skitbillig strøm så ville det vært enda gunstigere å etablere slikt her i landet. Om datasentere osv får tilatelse til å bygges og får tildelt effekt er en fuksjon av norske regler for slikt og har ingen verdens ting med kraftmarkedet å gjøre. Uten vindkraften som finnes i Norge ville Norge ikke hatt et kraftoverskudd i normalår lengre. Nåværende kraftoverskudd i Norge er sånn ca det samme som årlig produksjon av vindkraft her i landet. Norge bruker for øvrig over 100TWh fossil energi i året og det er en slags fager ide om at den skal erstattes av fornybar elektrisk energi. Hvor ser du for deg denne skal komme fra?
Med fare for å gjenta meg selv for ørtende gang har altså Norge hatt prissmitte vs kontinentet i flere tiår og lenge før det kom noen kabel til Tyskland og UK. Det er. til liks med de langt fleste her på berget, ordføreren i Bergen neppe klar over. Norsk netto krafteksport bruker uansett bare en liten av den teoretiske kapasiteten for eksport og så lenge det er et kraftoverskudd her i landet så blir det nødvendigvis eksport, men forbindelsene har primært endret hvor denne eksporten går og sikkert også prisen en del uten at jeg vet hvor mye. Du kan jo spørre ordføreren i Bergen hva han trodde Norge gjorde med kraftoverskuddet sitt før disse nye kablene kom på plass. Han tror kanskje bet ble tatt hånd om av Norsk Sluttstrøm ved Harald Eia & co?
Uansett hvor mange ganger noen skriver eller sier at Norge fikk og har fått rekordpriser kun pga to nye utenlandskabler så blir det ikke riktig av den grunn. Det vil mest sannsynelig ca 99% av de som jobber med det norske kraftsystemet være noenlunde enige i. Som et lite sukk synes jeg det er smått deprimerende at folk som har fulgt denne tråden fortsatt tror at alt ville vært som i gode gamle dager bare Norge ikke hadde blitt koblet sammen med UK og Tyskland. Sannsyneligheten for det er temmelig eksakt 0%.
Mest sannsynlig ja. Vi har også en klikk på forumet som nekter å innse at dagligvare er en lavmarginbrsnsje. Noe som strengt tatt burde være mye enklere å skjønne men enkelte har åpenbart usedvanlig tungt for en del ting.Dette trur eg har mykje med eit ynskje om Ikkje å forstå.