Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    13.729
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skjønner selvsagt det. Poenget mitt var at det blir for enkelt å skylde på kablene til Danmark for å forklare prisen du og jeg betaler for strøm. Og det er det veldig mange som gjør, inkludert FrP-politikere og redaksjoner (fvn) her i sør.
    Jo men det er jo lett å tenke sånn når saken er slik..

-NVE understreker i brevet at tallene ikke kan brukes til å si noe om priseffekten av nordsjøkablene som kom i perioden.

-Tallene viser likevel at NO2 betalte tre ganger mer for strømmen etter at kablene kom, sammenlignet med fireårsperioden før.

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.593
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jo men det er jo lett å tenke sånn når saken er slik..

-NVE understreker i brevet at tallene ikke kan brukes til å si noe om priseffekten av nordsjøkablene som kom i perioden.

-Tallene viser likevel at NO2 betalte tre ganger mer for strømmen etter at kablene kom, sammenlignet med fireårsperioden før.
    Ja, det er ingen tvil om at kablene påvirker markedsprisen. Men det er opp til politikerne om det faktisk er markedspris forbrukere og næringsliv skal betale. Innføring av makspris og forslag om Norgespris bekrefter nettop dette.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.922
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Problemet med strømstøtten er jo at det ikke løser det grunnleggende problemet som er for lite kraftproduksjon. Dette er derfor et godt eksempel på at vi i Norge er best på å kaste penger på problemer i steden for å faktisk gjøre noe med de underliggende årsakene.
    det er vel den tesen som nå er i ferd med å ryke
    Med mindre man blindt tror på at absolutt alle som har meldt seg inn i strømkøa faktisk skal ha strøm
    Noe historisk sett aldri tidligere har skjedd og intet tyder på at det vil skje i veldig nær fremtid
    Med mindre vi starter med full eksport av alt, og/eller slipper til alle som er registrert i et skatteparadis som banker på døra i en kommune eller nettselskap og ber om kraft for å starte opp et datasenter/skytjeneste/bitcoinfabrikk etc etc med 5 lokale arbeidsplasser

som sagt, blir interessant å følge med utviklingen i Grenland når Google senteret kjører full pupp, det er mørkt og vindstille

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.187
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er jo dette som er problemet.. Jag har lett.. og spurt... uten hverken å finne eller få svar på hva vårt egentlige behov er dersom vi hpper over datasentra og andre kraftkrevende installasjoner som ikke tilfører arbeidsplasser i noe antall..... klassisk kraftkrevende industri typ elektrokjemisk er vel lite aktuelt...
    At det er en slag internasjonal dugnad med å bygge datasentra som vi liksom må delta i er jeg nokså uening i...

At vi som nordmenn på generell basis bruker strøm som fulle sjømenn er jeg nokså uenig i... selv om jeg ikke har noen overordnet oversikt..
    Eneboliger bruker luft-luft varmepumper og næringsbygg installerer grunn og bergvarme over en lav sko... elbilmarkedet er jo en politisk villet og sponset greie, selv om det vel er nokså klart at elbilboomen i begynnelsen hadde helt andre incentiver enn akkurat grønn bølge og forurensing...

Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.922
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tror nok dette er grunnet
    wannabe-redde-verden-praterne
    i tillegg tilrivingsøkonomien,
    disse to er ofte sammenfallende

og de bor desidert ikke i Repvåg, Skarsvåg, Skibotndalen, Nordkyn, Alta,Pasvik, Skogfoss ,,,,
    men de kommer dan og van på besøk med PP…
    og lovnader
    litt som da europa ranet afrika
    kanskje de nå har fått kompasset feil kalibrert

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    13.729
    Torget vurderinger
    2
    En til som mener noe om vann og strøm og sånn...

Dette gjenspeiles også i kraftprisene, som nå er 5–50 ganger høyere enn i Vest-, Midt- og Nord-Norge. Kun Øst-Norge har lignende priser og lav magasinfylling. For meg er det forunderlig at vi har satt oss i denne situasjonen. For det kan ikke være tvil om at den er selvvalgt.

I januar 2025 var magasinfyllingen i NO2 svært høy. I uke 12, altså i begynnelsen av april, lå den fortsatt godt over normalen. Derimot var snømagasinene svært lave etter en snøfattig vinter. Derfor burde det allerede i begynnelsen av april, for den som kjenner hvordan kraftmarkedet fungerer, ha vært klart at magasinfyllingen ville bli lav etter snøsmeltingen.

Nå, i uke 33, har vi valgt å nettoeksportene strøm fra Sør-Norge hver eneste uke i 2025, og dermed er magasinfyllingen uvanlig lav for årstiden. Dette fremstår derfor som et bevisst valg fra produsentenes side.

For dem er lav magasinfylling svært gunstig: det gir skyhøye kraftpriser, og selv om de har mindre å selge, tjener de mye mer. Jeg forstår ikke hvorfor olje- og energiminister Terje Aasland bare sitter og ser på at dette skjer. I pressen har det ikke vært oppmerksomhet på problemstillingen før nå når magasinfyllingen er lav.

De fleste privatpersoner føler seg nok ivaretatt med Norgespris. Men den fungerer bare så lenge vi har nok vann i magasinene. Dersom vi får knapphet til vinteren, kan Norgespris vise seg å være en illusjon.

Jeg har summert NVEs tall for eksport og import til Storbritannia via utvekslingskabelen North Sea Link. Hvis jeg har regnet riktig, er eksporten for perioden uke 1 til uke 33 i 2025 omtrent 6,5 TWh, mens tilsvarende import er rundt 0,2 TWh.

I praksis har kabelen fungert som en ren eksportforbindelse i 2025. Det er nesten som å ha en sluk i vannmagasinene. Selvsagt kan vi håpe på en våt høst. Men for meg, som alltid har ment at man bør legge litt til side i gode tider for å ha noe å tære på i dårlige, er regjeringens håndtering helt uforståelig.

I verste fall kan vi ende opp med å måtte importere svært dyr strøm fra utlandet til vinteren – fra land som egentlig ikke har noe å selge. Hvis en fortsetter med denne praksisen er det ikke til å unngå at vi på et eller annet tidspunkt ender med rasjonering.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    15.371
    Sted
    Interiore Simplicitate
    For 3 år siden ba energiministeren om å skalke lukene, det vil han tydeligvis ikke i år.

Hvordan har det seg at Norgespris bare fungerer om vi har vann i magasinene, jeg trodde den garanterte prisen uansett, selv ved import?

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    3.922
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det stemmer, han har jo ikke peiling
    Nu kommer regnet
    Og løser alle problemer
    Strømpris i vest akkurat nu er 1,73
    Peaker om 2 min med 2,39
    Eks moms og nettleie
    Ingenting for rike folk i norge

Multikanal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    1.036
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Strømprisen her i NO 3 er nå 5,89øre med moms og avgifter, eks nettleie. Snittpris i dag 5,19 øre. Spent hva som skjer når den nye linja over Sognefjorden tas i bruk senere i år, er antydet 45 øre høyere spot pris her da, ikke bra i så tilfelle.:(

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.909
    Sted
    Market Snodsbury
    Hvordan har det seg at Norgespris bare fungerer om vi har vann i magasinene, jeg trodde den garanterte prisen uansett, selv ved import?
    Skal ikkje den ordninga gjelda frå 1. oktober?

Men dersom det ikkje er vatn i magasina, og utanlandskablane ikkje kan dekkja forbruket, så hjelper vel ikkje Norgespris?

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    15.371
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Nei, men da blir det jo kraftmangel, men prisen er vel fortsatt den samme takket være Norgespris? Ikke at det hjelper veldig stort
    uten faktisk kraft tilgjengelig.

Jeg leste det nok bare feil.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.702
    Det er nesten som å ha en sluk i vannmagasinene. Selvsagt kan vi håpe på en våt høst. Men for meg, som alltid har ment at man bør legge litt til side i gode tider for å ha noe å tære på i dårlige, er regjeringens håndtering helt uforståelig.
    Den mest opplagte antagelsen er at dersom Norge ikke ville hatt forbindelse til UK så ville eksporten gått et annet sted. Så lenge norske vannkraftprodusenter verdsetter vannet sitt under kraftprisen i tilstøtende land så vil det jo bli eksport åkke som.

I et normalår vil Norge alltid være netto krafteksportør siden normalen fortsatt er et betydelig kraftoverskudd her i landet.

Den eneste måten som eksisterer for å strupe eksporten er at norske magasineiere priser vannet sitt høyere, som da altså medfører høyere kraftpriser i Norge. Uansett hva man måtte mene og si så eksisterer det i den virkelige verden i realiteten ingen annen mekanisme enn pris for å begrense eksporten uansett hva kronikkforfattere måtte mene eller (opposisjons)politikere måtte si.

Da det for noen år siden ble sendt politike signaler om å "spare på vannet" eller hva nå formuleringen var så var det angivelig litt stuss i bransjen siden energiministeren i praksis oppfordret produsentene til markedsmanipulasjon, altså å prise vannet sitt et annet sted enn hva de ellers ville har gjort.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn