Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.909
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Alle disse forskjellige stømleverandørene sin reklamer om at alt blir så billig er stort sett bare humbug.
    En forskjell på et øre eller tre på spotprisen og om du har 29 eller 39kr fastbeløp utgjør nesten ingenting.

    Du kan kanskje spare litt når du jakter på fastprisavtale, men en fastprisavtale som tegnes nå vil være ganske heftig priset.

    Når en da får alle disse grepene som mindre selkaper nå tuller med for å komme seg unna ugunstige avtalevilkår viser jo galskapen som er laget til - det være seg forhåndsbetalinga til Tibber og endringene i fastprisvilkår som Tinde forsøkte seg på.

    Det sier seg selv at når et strømselskap bruker masse penger på å ringe rundt for å skaffe kunder, så er det de samme kundene som til syvende og sist skal betale dette (pluss lønninger til adm direktører, spekulanter osv)

    Johan-Kr
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg fikk Talkmore, men jeg tror ikke jeg ville valgt å kjøpe strøm fra de samme som jeg har mobil abonnement hos. :unsure:
    Vi gikk tilbake til de lokale Wattn, ikke billigst, men lokale og har app og dings for HAN porten. Viktig for meg.:cool:
    Jeg skal ta en litt mer nøyaktig gjennomgang senere når jeg har litt mer data foran meg og se hva jeg ender opp med. Aner ikke hva HAN port er, men det er jo viktig å gå en avtale som passer de behovene man har. Mitt behov er bare billigst mulig strøm egentlig. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Alle disse forskjellige stømleverandørene sin reklamer om at alt blir så billig er stort sett bare humbug.
    En forskjell på et øre eller tre på spotprisen og om du har 29 eller 39kr fastbeløp utgjør nesten ingenting.

    Du kan kanskje spare litt når du jakter på fastprisavtale, men en fastprisavtale som tegnes nå vil være ganske heftig priset.

    Når en da får alle disse grepene som mindre selkaper nå tuller med for å komme seg unna ugunstige avtalevilkår viser jo galskapen som er laget til - det være seg forhåndsbetalinga til Tibber og endringene i fastprisvilkår som Tinde forsøkte seg på.

    Johan-Kr
    Hadde ikke Tibber begynt med den ville forhåndsfaktureringen sin hadde jeg neppe giddet å gjort noe heller. Men når de attpåtil estimerer med mye høyere pris for første halvdel av Desember enn hele November så blir jeg faktisk irritert.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    av det jeg leser, og virker det som jeg kan fortsette å bruke tibber pulse og lese av strømfrobruk i sanntid via tibberapp, selv om jeg ikke lengre har abb. hos tibber. har jeg forstått det rett?
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.481
    Antall liker
    899
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal ta en litt mer nøyaktig gjennomgang senere når jeg har litt mer data foran meg og se hva jeg ender opp med. Aner ikke hva HAN port er, men det er jo viktig å gå en avtale som passer de behovene man har. Mitt behov er bare billigst mulig strøm egentlig. :)
    HAN port er en mulighet på de nye målerne til koble til en enhet som Tibber Pulse, som jeg har, og gir en del ekstra info om forbruket og kostnad i Appen. Det eneste den viser nå er brukt effekt i øyeblikket, fordi vi ikke er kunde lenger. Har bestilt en tilsvarende sak fra Wattn som passende nok heter Watt meter. ;)
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.709
    Antall liker
    5.901
    Jeg skal ta en litt mer nøyaktig gjennomgang senere når jeg har litt mer data foran meg og se hva jeg ender opp med. Aner ikke hva HAN port er, men det er jo viktig å gå en avtale som passer de behovene man har. Mitt behov er bare billigst mulig strøm egentlig. :)
    Han port hvor du kan koble til elektronikk for avlesning av strømforbruket.
    1670152028976.png
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.481
    Antall liker
    899
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    av det jeg leser, og virker det som jeg kan fortsette å bruke tibber pulse og lese av strømfrobruk i sanntid via tibberapp, selv om jeg ikke lengre har abb. hos tibber. har jeg forstått det rett?
    Effekt bruk i sanntid + forbruk og estimert kostnad da Tibber ikke vet hva du betaler for strømmen nå.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230


    En lang rekke selskaper promoterer seg med at de er lokale. Blant disse er Dragefossen som skriver at «…handler du strømmen lokalt, det skal være en fordel!» Én av disse fordelene er å få ti prosent rabatt på Perly´s gatekjøkken.

    Et annet foss-selskap er Eidefoss som tar et oppgjør med alt det falske vannet som blir brukt i kraftproduksjon. Handler du strøm hos Eidefoss «…får du billig og lokal strøm basert på ekte vann fra fjellheimen.»

    Glitre Energi hevder at hvis man bestiller opprinnelsesgarantier hos dem så «…bidrar du aktivt til å øke produksjonen av vannkraft fra et av våre lokale kraftverk». Er det virkelig slik? Ville de lokale kraftverkene produsert mindre strøm uten garantier?


    Om en annen avtale skriver Glitre at «…vi sier ingenting med liten skrift. Hos oss er en avtale en avtale!». Det Glitre burde skrevet med store bokstaver er at man kan kjøpe den samme strømmen mye billigere hos søsterselskapet Oss.

    Øvre Eiker Strøm spiller på eksklusivitet når de promoterer sin Vestfossen-avtale: «…her er det førstemann til mølla. Max 500 kunder.»

    ..

    Hyttestrøm-tilbudet til Lokalkrafta er nesten umulig å si nei til: «Levert frå kjekke folk i flott natur rett i hytteveggen.»

    Lokalkrafta tilbyr også strøm til boliger: «Bustadstraum til alt du treng i heimen din. Det vert produsert energi frå naturen i nærleiken og levert straum heim til deg, anten du er nært eller langt unna.»

    Det er altså det samme hvor du bor, strømmen til Lokalkrafta er alltid fra nærleiken.

    Stranda Energi prøver seg på samme trikset: «…Stranda Energi leverer lokal strøm til konkurransedyktige prisar til heile Noreg.»

    Hvor lokalt er det egentlig å bruke strøm fra Sunnmøre i andre deler av landet?

    Et annet selskap går rett på sak: «…her kan du bestille stuttreist kraft frå Skjåk.»

    Ingen får premie for å tippe at leverandøren er Skjåk Energi.

    Hammerfest Energi bruker faktisk det motsatte av lokal-argumentet: «… vi bruker Norges største strømhandelsmiljø som vår partner og oppnår derfor meget gode handelsbetingelser som kommer deg som strømkjøper til gode.»

    Hurum Kraft får ikke lokal-poeng for å illustrere sin nettside med et bilde av Dyna Fyr, et kjent landemerke i Oslo. Et pussig valg når de har vakre Filtvet fyr i sitt nærområde.

    Hurum Kraft skriver for øvrig om «…Hurum Kraft Spot - vår mest populære strømavtale.» Det er snodig at en avtale med nesten 8 øre i påslag er den mest populær når samme selskap har en avtale med bare 0,6 øre i påslag.

    ...


    Avtaleformen spotpris har blitt anbefalt av eksperter, men aldri en avtale med 8,5 øre i påslag.

    SkandiaEnergi bruker det samme trikset: «…strømavtalen for deg som ønsker den billigste avtaleformen.» Fiffig retorikk når påslaget er 5,6 øre.

    Allerede nevnte Stranda Energi henger seg på: «…spotpris er avtaleforma anbefalt av Forbrukerrådet, og som har vist seg å være billigst historisk.»

    Det er absolutt ingen i Forbrukerrådet som anbefaler en avtale med påslag på nesten 8 øre.

    Austevoll Kraft har derimot sine ord i behold når de skriver at de «…tilbyr spennende kraftprodukter.» Det som gjør det virkelig spennende er at de ikke oppgir prisen på avtalen.

    Hos NorgesEnergi er strømavtalene så dyre at de må åpne for pruting: «…får du tilbud om en billigere spotprisavtale fra en annen leverandør, matcher vi prisen.»

    ...


    Finnes det flere triks i boka? Ja, man kan late som om man gir bort noe som høres dyrt ut. Nemlig elsertifikater som egentlig er tilnærmet gratis. Talkmore gjør det på denne måten: «…vi har heller ikke påslag for elsertifikater.»

    Det selskapet ikke nevner er at det er lovpålagt å inkludere sertifikatene i påslaget.

    Vokks Kraft innrømmer at de tar en kraftig overpris for sertifikatene: «…prisen på elsertifikater vil variere, da de omsettes i et marked. Vokks Kraft justerer elsertifikatprisen etter det. Pr i dag har vi beregnet til 3 øre/kWh inkl. mva.»

    Som er interessant når den reelle prisen på sertifikater er rundt 0,01 øre/kWh. Inkludert moms.

    Så en perle helt til slutt. Ingenting er som et godt lokketilbud, og hos leverandøren Vev er det til og med inkludert i prisen:
    «…hos oss finner du ingen lokketilbud. (…) Alle våre kunder får gratis Dagbladet Pluss».
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230


    Mani Hussaini, som sitter i energi- og miljøkomiteen på Stortinget for Ap, mener bransjen har et enormt omdømmeproblem.

    – Her trengs det en storrengjøring. Konkurranse er vel og bra, men en konkurranse om å svindle og lure forbrukerne mest mulig skal vi ikke ha. Folk stoler ikke lenger på denne bransjen. Selv jeg, som er kunde hos et av de større og seriøse selskapene, sjekker strømregningen nøye hver måned, sa han til DN fredag.


    Det har jo blitt slik fordi det i utgangspunktet ikke er noe å konkurrere på. Da må man etter hvert blir kreativ for å hale ut mest mulig marginer og det har de vært flinke til. Lurer på når en eller annen voksen skal tørre å si høyt at hele denne bransjen er, sett fra forbrukeren, helt unødvendig og at det ikke trengs 100 strømsalgselskaper i Norge.

    Muligens nevnt det før, men jeg ble en gang oppringt fra et nek i Hafslund som kunne fortelle meg at 80% av norges strømproduksjon kom fra ikke-fornybare kilder.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.562
    Antall liker
    7.093
    Det har jo blitt slik fordi det i utgangspunktet ikke er noe å konkurrere på. Da må man etter hvert blir kreativ for å hale ut mest mulig marginer og det har de vært flinke til. Lurer på når en eller annen voksen skal tørre å si høyt at hele denne bransjen er, sett fra forbrukeren, helt unødvendig og at det ikke trengs 100 strømsalgselskaper i Norge.
    Klassisk eksempel på når «konkurransen» bare bidrar til eksponentielt flere fordyrende mellomledd, og hvor automatiseringen av unødvendige arbeidsplasser har kommet for kort.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    det er vel muligens mer for å «beskytte» det som kalles strømmarked. vi har hatt en hel befolkning som har trodd at det var et marked for dem. det har aldri eksistert. først i det siste har det gått opp for folk at det markedet er noe de slett ikke deltar i. og det har ikke vært noen bevissthet om hvordan strømprismarkedet har fungert. det har aldri vært oppe til politisk diskusjon, før nå.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    De tullete strømpusherne har intet med det faktiske markedet å gjøre, det hadde fungert helt likt om man hadde fjernet samtlige
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    De tullete strømpusherne har intet med det faktiske markedet å gjøre, det hadde fungert helt likt om man hadde fjernet samtlige
    og det faktiske markedet er et velfungerende marked?

    de sa at det skulle fungere slik:
    «Tilhengerne av norsk tilslutning til EUs energimarkedspakke fremstiller dette som en gavepakke der Norge kan selge kraft dyrt når vi har overskudd, og tilsvarende importere kraft når strømprisen i resten av markedet er lav.»

    gjør det?

    raskt tillegg:

    «Vi skal beholde en lav norsk strømpris som gir norsk industri en konkurransefordel og samtidig tjene penger på kraftoverskuddet vårt. Den lave strømprisen er en viktig konkurransefordel for norsk industri. Den fordelen er jeg opptatt av å bevare».

    sa hun, Tina Bru (H) i Klassekampen 13. januar 2021.

    (hentet fra: https://www.nationen.no/motkultur/eu-tanker/et-marked-som-ikke-er-et-marked/)
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.933
    Antall liker
    19.792
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    og det faktiske markedet er et velfungerende marked?

    de sa at det skulle fungere slik:
    «Tilhengerne av norsk tilslutning til EUs energimarkedspakke fremstiller dette som en gavepakke der Norge kan selge kraft dyrt når vi har overskudd, og tilsvarende importere kraft når strømprisen i resten av markedet er lav.»

    gjør det?
    Det er krig i Ukraina, utbrudd av fotsopp i Albania, statsministerskifte i Storbritannia, hyppige tilfeller av hemoroider på Baltikum.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Spørs hvordan du definerer et velfungerende marked, hvis man ønsker å maksimere verdien på norsk vann og sikre tilstrekkelig effekt til enhver tid nå og om 5-10 år med alle fagre planer, så fungerer det ganske bra å være tilknyttet omverden. Hvis regjeringen ønsker lavere strømpris kan de redusere innslaget for strømstøtte og evt øke støtten til 100%
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det gjelder å utnytte mulighetsrommet slik at vi kan maksimere verdien på norsk drikkevann også, kanskje kloakken ?. Legg rør til våre naboland, lag en vann- og kloakkbørs og så kjører vi på. Da kan dritten flyte begge veier. :ROFLMAO:
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.468
    Antall liker
    4.266
    Torget vurderinger
    10
    Erna har jobbet med å selge vannet vårt i mange år, blir det neste!


    Mvh.
    SAL
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Spørs hvordan du definerer et velfungerende marked, hvis man ønsker å maksimere verdien på norsk vann og sikre tilstrekkelig effekt til enhver tid nå og om 5-10 år med alle fagre planer, så fungerer det ganske bra å være tilknyttet omverden. Hvis regjeringen ønsker lavere strømpris kan de redusere innslaget for strømstøtte og evt øke støtten til 100%
    Frankrike har en slik modell for husholdningene uten at jeg helt kjenner detaljene. Det var neppe helt planen da det ble innført at Frankrike skulle gå fra å være en av de største ekportørene i Europa til å bli en svær importør grunnet problemene med kjernekraften så det har blitt relativt dyrt for de.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Spørs hvordan du definerer et velfungerende marked, hvis man ønsker å maksimere verdien på norsk vann og sikre tilstrekkelig effekt til enhver tid nå og om 5-10 år med alle fagre planer, så fungerer det ganske bra å være tilknyttet omverden. Hvis regjeringen ønsker lavere strømpris kan de redusere innslaget for strømstøtte og evt øke støtten til 100%
    hva du sier er ganske lite opplysende i forhold til det som ble sagt/sies på politisk hold.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    hva du sier er ganske lite opplysende i forhold til det som ble sagt/sies på politisk hold.
    Fra politisk hold sies stort sett at det er behov for mye kraftutbygging, men kommunene skal ha vetorett. Da skjer det som vi har sett fint lite. I den grad det i det hele foregår noe forhandlinger om å særbehandle Norge i kraftmarkedet (jeg tror ikke det gjør det, men jeg vet jo ikke noe om det) så er det i alle fall usedvanlig godt skjult.

    Så er det som nevnt mye "aktiv næringspolitikk" som alt annet like gir høyere kraftpriser i Norge siden alt dette skal bruke kraft. Mye kraft.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hvis det er sånn som mange sier at det koster noen få øre å produsere en kW/h, så har jeg ganske vanskelig for å se hvorfor vi skal betale mange ganger dette bare fordi strømprisene er høye i utlandet.

    Kan godt si jeg har skikkelig vondt i viljen min også når det gjelder akkurat dette.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.692
    Antall liker
    1.927
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Gjelder jo det samme med olje
    Kunne ha solgt den mye billigere enn i dag
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Det gjelder jo egentlig det meste man kjøper, man betaler markedspris.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ikke bry dere om meg. Jeg er fortsatt bare dritsur for den frekke forhåndsfaktureringen til Tibber.

    Og selvsagt det sinnssyke prisnivået som politikerne ikke gidder å fikse ordentlig.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    hva du sier er ganske lite opplysende i forhold til det som ble sagt/sies på politisk hold.
    Politisk hold har bestemt at dette er produkt som skal selges til markedspris for å maksimere verdien av produktet.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Ikke bry dere om meg. Jeg er fortsatt bare dritsur for den frekke forhåndsfaktureringen til Tibber.

    Og selvsagt det sinnssyke prisnivået som politikerne ikke gidder å fikse ordentlig.
    Det kan jo umulig ha kommet som noe overraskelse, vi fikk samme greie forrige faktura, jeg fikk 200 kroner til gode på denne fakturaen, så de traff ganske greit i november. Ikke noe jeg gidder å hisse meg opp over egentlig.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det kan jo umulig ha kommet som noe overraskelse, vi fikk samme greie forrige faktura, jeg fikk 200 kroner til gode på denne fakturaen, så de traff ganske greit i november. Ikke noe jeg gidder å hisse meg opp over egentlig.
    Overraskelsen var for min del at de estimerte prisen for første halvdel av Desember til dobbelt så høyt omtrent som hele November. Kanskje du så det komme, men jeg gjorde ikke det.

    Og "markedspriser" på strøm som er en del av vår nasjonalarv er ærlig talt bare BS.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Overraskelsen var for min del at de estimerte prisen for første halvdel av Desember til dobbelt så høyt omtrent som hele November. Kanskje du så det komme, men jeg gjorde ikke det.

    Og "markedspriser" på strøm som er en del av vår nasjonalarv er ærlig talt bare BS.
    Tja, har man lest en avis eller 2 de siste par ukene så kunne det umulig komme som noen overaskelse at strømprisene skulle opp.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Strøm er heller ingen "nasjonalarv", det er industri, som all annen produksjon, koster penger å bygge og vedlikeholde
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Strøm er heller ingen "nasjonalarv", det er industri, som all annen produksjon, koster penger å bygge og vedlikeholde
    Så det er en industri som såvidt går rundt p.g.a. vedlikeholdskostnader, ja. Og jeg som trodde de private strømselskapene og staten satt og tjente grovt på prisene vi har nå.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    De private strømselskapene holder vel knapt hodet over vannet og flere av dem er på konkursens rand og må ty til kreativ fakturering for å overleve. Stat og kommune tjener bra med penger ja, men det er også de som har tatt naturinngrepene og investeringene, hvorfor skal man ikke tjene penger på det?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn