Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Samtidig men noe senere. Da var det på tide og konvertere høstens griseflaks til blanke kroner.


    hun har selvfølgelig helt rett, men taler for døve ører; de skal ha mest mulig pæng i kassa, så denne forsyningssikkerheten er overlatt til markedet. om da ikke støre skulle følge veldig godt med.

    men det er jo slike utsagn som er det retoriske falskneri:

    «Men Aasland mener det er riktig at Norge forsyner Europa med strøm når det det er lite strømproduksjon fra vindmøller.

    – Men da skal vi også importere når det blåser i Europa, sier statsråden.»

    er det rart at vi forakter slike?

    another take, fra en mann jeg ellers har lite til overs for sånn politisk.

     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    hun har selvfølgelig helt rett, men taler for døve ører; de skal ha mest mulig pæng i kassa, så denne forsyningssikkerheten er overlatt til markedet. om da ikke støre skulle følge veldig godt med.
    For å spare på vannet må de sette verdien av det høyere for å snu eller redusere flyten, altså ha like høye eller høyere kraftpriser i Norge enn i nabolandene. Det er selvsagt fritt frem å mene at dette er galskap og systemet må endres osv, men det er altså fortsatt ikke det minste tegn til så mye som et hint om at så kommer til å skje med det første. Dama fra Rødt argumenterer altså essensielt for høyere kraftpriser i Norge siden hun neppe er så tett at hun tror at hele opplegget blir endret i løpet av en ukes tid.

    En eller annen formell begrensning på fyllingsgraden medfører det samme - alt annet like mindre vann tilgjengelig for produksjon og dermed høyere priser.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.677
    Antall liker
    1.916
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    bare å bytte til agva igjen og gi faen i å betale regningene til de 14tkr er brukt opp
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.248
    Antall liker
    9.481
    Torget vurderinger
    2
    . Å erstatte panelovner med varmepumper er fort 1/6 av strømforbruket for samme varme. N
    1/6. ?? det var da voldsomt , reel COP Coefficient of performance er mere lik 2-3 gjennom en norsk vinter , i beste fall. Det helper ikke en med en COP på 3-5 ved 7-grader når COP ved reell brunkstemperatur er mye lavere. Jeg sier dette med bakgrunn i egen arfarimg med Daikins toppmodell brukt i mange år iStavanger som jo burde være er ideelt sted for varmepumpe .. Silkert forbedret versjoner for norsk klima nå men allikevel COP på 6 er et brosjyretall jeg tviler sterkt på noen får i løpet av en norsk vinter

    Problemet er at det lyves ganske kraftig mht reell COP, så mye at jeg krevde erstatning fra importør og fikk det da jeg vedla dokumentert reell COP i reklamasjon ,
    Avrimingen er noe som stjeler mye effekt og når det er nødvendig allerede ved 2-4 grader går det hardt utover COP.

    Men varmepumpe er fortsatt en meget god strømsparer/investering, men ikke mer enn 25-30% på totalforbruk for en familie i villa med 3 kvinner og en mann i Stavanger.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    For den som måtte leve i den villfarelse at regjeringens høyrpisbidrag var gjennomtenkt så kan man få en liten realitetsorientering her


    I oktober stilte Høyres fraksjon i finanskomiteen spørsmål til Finansdepartementet om andelen lange kontrakter i norsk vindkraftproduksjon inngått til priser under 70 øre per kilowattime.

    Høyre ville vite hva statens inntjening fra høyprisbidraget fra vindkraft blir både i år og i kommende år, andelen lange kontrakter lagt til grunn.

    Bakgrunnen var regjeringens forslag om å innføre et høyprisbidrag på 23 prosent av strømprisen over 70 øre kilowattimen.

    Finansdepartementet svarte i november at det ikke har nøyaktig informasjon om hvor stor andel langsiktige kontrakter som er inngått til priser under 70 øre per kilowattime.


    (jeg antar at "ikke nøyaktig informasjon i praksis betyr ingen aning, hadde de villet fått denne infoen hadde det jo vært mulig)

    I motsetning til Finansdepartementet, har nemlig Norwea denne informasjonen:

    Omtrent halvparten av vindkraft i Norge er bundet opp i kraftavtaler, viser tall fra den europeiske vindkraftorganisasjonen WindEurope, ifølge Norwea.

    Oversikt fra WindEurope viser at prisene i avtalene er under 70 øre.

    – Hadde de ikke vært det, hadde ikke noen industriaktører vært interessert i avtalene, sier Kippe.

    – Hvis Finansdepartementet hadde spurt oss, hadde de selvsagt fått tilsendt denne informasjonen, sier han.

    ...

    E24 har spurt Finansdepartementet om hvorfor det ikke har informasjonen som vindkraftbransjen sitter på om kraftavtalene.

    Statssekretær Lars Vangen (Sp) viser til svaret departementet ga Høyres fraksjon i november, hvor det fremgår at departementet ikke har den nøyaktige informasjonen, men at det i provenyanslaget for høyprisbidraget «skjønnsmessig er lagt til grunn at en andel av det samlede vindkraftvolumet er solgt på langsiktige kontrakter mv., i hovedsak til priser under 70 øre/kWt».

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.496
    Antall liker
    35.382
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Altså ren gjetning, basert på tall man selv tok ut av luften. Det der ligner virkelig ikke fagfolkene i Finansdept.

    At skatten innføres fra nyttår med tilbakevirkende kraft fra 23 september, men at forslaget ennå ikke er sendt ut på høring er også ganske spesielt.
    Når det blir, er foreløpig ukjent. Ifølge Finansdepartementet skal det sendes ut «innen utgangen av 2022», opplyser departementet til E24.
    Ser mest ut som noe politisk ledelse har funnet på selv og trasset gjennom, mens embedsverket sier «Yes, Minister» i en stillferdig protest mot saksbehandlingen. Det går jo som det måtte gå.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    betyr det at vindkraftverk ikke er regningssvarende? for jeg forstår fremdeles ikke helt hvor pengene kommer fra, når det nesten ikke er pris på strøm når det blåser, og det ikke produseres strøm når det er stille.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Tibber fikk nok et likvidsproblem da strømprisen gikk i taket. Og så kommer det et renteproblem på toppen når styringsrenten skrus opp. Det blir dyrt å mellomfinansiering 14 dagers strømforbruk for kundene når dette skjer. Jeg synes Tibber har vært redelige i denne saken, men det er nok mange som ikke forstår konteksten.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Samtidig men noe senere. Da var det på tide og konvertere høstens griseflaks til blanke kroner.


    Provoserende at de tar kortsiktig profitt nå. Sannsynligvis viktig for lederbonusene å få gode tall frem til 31. Desember.
    Har bestemt meg for å ikke ta en for laget ved å ha lav innetemperatur, nå blir det fokus på komfort i heimen.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.248
    Antall liker
    9.481
    Torget vurderinger
    2

    Og hvordan går det med Norges energisikkerhet ….Vondmøller kan vi jo ikke ha og strømmen skal gå til
    offshoreplattformer slik at energiforsyning til Europa og våre inntekter henger i en tynn tråd som er lett å sabotere og tar årevis/mndvis å reparere

    Komplett idioti å elektrifisere sokkelen , på alle tenkelige plan
     
    Sist redigert:

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.481
    Antall liker
    899
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Tibber fikk nok et likvidsproblem da strømprisen gikk i taket. Og så kommer det et renteproblem på toppen når styringsrenten skrus opp. Det blir dyrt å mellomfinansiering 14 dagers strømforbruk for kundene når dette skjer. Jeg synes Tibber har vært redelige i denne saken, men det er nok mange som ikke forstår konteksten.
    Vi har hatt Tibber en stund og har vært fornøyd. Liker appen og informasjonen er får der, spesielt med Tibber Pulse. Godtok den første forskudds regningen, men når de nå skulle ha 4 ganger det vi betalte i november, var det slutt.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Spørsmålet er hvem som skal betale for de 14 dagene du har betalingsfrist. Enten betaler du for et stipulert 14 dagers forbruk, eller så skal Tibber legge ut for deg. Er estimatet for høyt får du penger tilbake neste måned. Jeg synes det er en rettferdig ordning.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Med en kraftpris på 350 øre, et forbruk på 4000 kWh / mnd og en kostnad for finansiering på 4% koster det ca 55 kroner for finansieringen dersom vi antar at leverandøren betaler daglig for sine innkjøp og fakturerer kunden den 20. påfølgende måned.

    Min pusher har en månedlig kostnad på 9 kroner og et påslag på 3 øre eller hva det så det går ikke rundt gitt antagelsene over. (min regning forfaller helt i slutten av påfølgende måned).
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.481
    Antall liker
    899
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Spørsmålet er hvem som skal betale for de 14 dagene du har betalingsfrist. Enten betaler du for et stipulert 14 dagers forbruk, eller så skal Tibber legge ut for deg. Er estimatet for høyt får du penger tilbake neste måned. Jeg synes det er en rettferdig ordning.
    Mulig det er rettferdig, men det var ikke slik da vi ble kunde hos dem. Var over på ny leverandør etter to dager, de fakturerer etterskuddsvis.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Spørsmålet er hvem som skal betale for de 14 dagene du har betalingsfrist. Enten betaler du for et stipulert 14 dagers forbruk, eller så skal Tibber legge ut for deg. Er estimatet for høyt får du penger tilbake neste måned. Jeg synes det er en rettferdig ordning.
    Jeg syns vel egentlig det er mest rettferdig at man betaler for det man faktisk har brukt, etter at man faktisk har brukt det.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.275
    Antall liker
    9.114
    Jeg var ikke klar over at det var slike forskuddsordninger før denne saken kom i media. Selv betaler jeg i slutten av mnd for forbruk mnd før. Hadde nettopp en elektriker på besøk, han skulle ikke ha forskudd, ikke rørleggeren heller. Det er vel kun hifi dealere som driver med forskuddsbetaling.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.117
    Antall liker
    9.429
    Er ikke hensikten med de nye smart-målerne at man skal betale for det en faktisk har brukt? Det Tibber her driver med er jo omtrent som det var før i tiden med fastbeløp og avregning påfølgende periode.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ja, jeg syns faktisk ikke det henger på greip i det hele tatt. Hvis de ikke har økonomiske midler til å selge det de skal selge uten å ta forskuddsbetalt, så har de kanskje ikke noe i den bransjen å gjøre? Men det er jo forståelig at mange ser kraftbransjen som en mulighet til å tjene seg stinkende styrtrik uten å faktisk egentlig gjøre noe annet enn å administrere og fakturere.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.117
    Antall liker
    9.429
    Ja, jeg syns faktisk ikke det henger på greip i det hele tatt. Hvis de ikke har økonomiske midler til å selge det de skal selge uten å ta forskuddsbetalt, så har de kanskje ikke noe i den bransjen å gjøre? Men det er jo forståelig at mange ser kraftbransjen som en mulighet til å tjene seg stinkende styrtrik uten å faktisk egentlig gjøre noe annet enn å administrere og fakturere.
    Visstnok ingen som blir rike på kraftsalg. Bare noen som blir fattige.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.275
    Antall liker
    9.114
    Ja, jeg syns faktisk ikke det henger på greip i det hele tatt. Hvis de ikke har økonomiske midler til å selge det de skal selge uten å ta forskuddsbetalt, så har de kanskje ikke noe i den bransjen å gjøre? Men det er jo forståelig at mange ser kraftbransjen som en mulighet til å tjene seg stinkende styrtrik uten å faktisk egentlig gjøre noe annet enn å administrere og fakturere.
    Nemlig, har man ikke råd til å drive butikk så driver man ikke butikk, da gjør man noe annet.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Ja, jeg syns faktisk ikke det henger på greip i det hele tatt. Hvis de ikke har økonomiske midler til å selge det de skal selge uten å ta forskuddsbetalt, så har de kanskje ikke noe i den bransjen å gjøre?
    Det er ikke forskuddsbetaling, du betaler for det du har brukt i forrige måned og et estimat for hva du har brukt frem til forfallsdato. Hvis estimatet er korrekt betaler du for det du har brukt, etter du har brukt det.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.117
    Antall liker
    9.429
    Det er ikke forskuddsbetaling, du betaler for det du har brukt i forrige måned og et estimat for hva du har brukt frem til forfallsdato. Hvis estimatet er korrekt betaler du for det du har brukt, etter du har brukt det.
    Altså slik det var "i gamle dager"
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er ikke forskuddsbetaling, du betaler for det du har brukt i forrige måned og et estimat for hva du har brukt frem til forfallsdato. Hvis estimatet er korrekt betaler du for det du har brukt, etter du har brukt det.
    Hvordan er det ikke et forskudd når man betaler for et framtidig estimert forbruk? På forhånd?

    Skulle likt å se den samme prismodellen når man fyller benisn eller diesel f.eks. "Nå har du betalt for det du har fylt på tanken, pluss halvparten av det vi tror du vil bruke neste gang du fyller". 🙂
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Tibber fikk nok et likvidsproblem da strømprisen gikk i taket. Og så kommer det et renteproblem på toppen når styringsrenten skrus opp. Det blir dyrt å mellomfinansiering 14 dagers strømforbruk for kundene når dette skjer. Jeg synes Tibber har vært redelige i denne saken, men det er nok mange som ikke forstår konteksten.
    Finnes mange selskap som klarer seg fint uten å bruke kundene som buffer. Utilgivelig av Tibber, eller de har ikke livets rett.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.664
    Antall liker
    3.363
    Det neste blir vell at de trekker kontinuerlig fra konto. Sugerørsprinsippet.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Hvordan er det ikke et forskudd når man betaler for et framtidig estimert forbruk? På forhånd?
    Fordi at estimatet er frem til forfallsdato, altså den dagen du betaler.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Fordi at estimatet er frem til forfallsdato, altså den dagen du betaler.
    Men estimatet ligger spikret enten det blir mer eller mindre, for de legger jo inn en avtalegiro i nettbanken. Så jo, det er definitivt 100% snakk om de forlanger forskuddsbetaling for den halve måneden.

    Det redelige hadde jo vært å etterfakturere for en hel måned av gangen.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Thomas Iversen, seniorrådgiver i Forbrukerrådet, er godt kjent med forhåndsfaktureringen til Tibber.

    – Det er lov å ta forhåndsbetaling på strøm, men vi anbefaler ikke på noe vis å betale strøm på forskudd, sier han.

    Forbrukerrådet anbefaler generelt ikke å betale på forskudd, selv om det i noen situasjoner ikke er til å unngå. Hvis et selskap skulle gå konkurs er det svært lite sannsynlig for at du som kunde får noe særlig igjen av pengene du har betalt, forklarer han.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.275
    Antall liker
    9.114
    En virkelig god start på uka i morgen, vi er med og støtter felleskapet så det svir, noen er så ivrige at de betaler inn på forhånd. Men vi får jo også tilbake fra felleskapet så det merkes, det er jo rene sirkulasjonsøkonomien. Ryktene sier at det blir enda bedre utover i uka...Litt vedlikehold her og litt vedlikehold der så ordner det seg.


    Skjermbilde 2022-12-11 kl. 14.48.37.png
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Betaler forskudd både på tv2 play og aftenposten jeg ;-)

    Men er det noen andre som har funksjonaliteten til Tibber - Hvor jeg kan bare plugge bilen i laderen så styrer prisene når den trekker strøm?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn