Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    utbetaling til alle husholdninger er veien å gå. Skal vi selge vår kraft på det europeiske markedet, så skal da nordmenn få godene, og i alle fall ikke sitte med regningen.
    Vi får nå se. 5000 kr til hver husstand. De som sløser får dekket noe av merforbruket sitt. De som ikke sløser blir belønnet. vinn-vinn. man opprettholder insentivet om å ikke sløse.
    Egentlig ikke så dum tanke/løsning. Et flatt engangsbeløp, eller delt opp i et par vendinger, vil treffe sosialt fornuftig. Blir jo på sett og vis som et "bunnfradrag" på strømutgiften.
    Men, jeg ser noen utfordringer i hvordan dette skulle kunne gjennomføres for å treffe riktig allikevel.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Briller, tenner & barnehager er vel ikke så ille.

    Men med ekstra inntekter av ganske absurd størrelse - vil vi nok ikke se mindre av slikt:


    Håper de får til en god løsning på dette - jeg er ikke for en slik økning av "skatt".

    Sikkert ikke noe dyrere enn å gi vedkommende permanent opphold på lukket avdeling....
     
    • Haha
    Reaksjoner: JK

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.083
    Antall liker
    2.620
    Hvis noen tror at dyr strøm er et problem for innbyggere i verdens rikeste land (...for noen er det det), tenk på hva det betyr for den jevne europeer! I sentraleuropa er det mange som sliter nå. Misnøyen med høye energipriser kommer på toppen av all annen misnøye. Og gjett om dette baner veien for nye populister, som denne nye høyreekstreme presidentkandidaten i Frankrike. En type politiker som får Marine Le pen til å virke som en lett sommerbris på høyre fløy.

    Boomerangen kommer rett i fleisen på oss.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.282
    Antall liker
    34.816
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette er forsåvidt korrekt i teorien, men betydelig mindre korrekt i praksis. Etterspørsel etter elektrisk energi er ekstremt lite priselastisk. Det er veldig, veldig mye av forbruket som er fullstendig prisinsensitivt fordi det ikke finnes noe reelt alternativ. Når det gjelder privatmarkedet, som de fleste er opptatte av her om dagen finnes det knapt noen elastisitet å snakke om i det hele. Stort sett uansett hva man gjør så må man ha noenlunde levlig inntemperatur, varmtvann, lage mat og så videre. Det er klart at en hel del prøver å spare litt når prisene blir veldig høye, men det utgjør en forsvinnende liten del av totalen siden det ikke er så fryktelig mye man i praksis kan gjøre for å spare mye energi når det er kaldt ute. De fleste har ikke en jacuzzi de kan slå av eller varmekabler i oppkjørselen som kan få seg en hvilepause. Det er kun snakk om noen ganske få kWh i døgnet man kan justere på og det er også begrenset hvor mye last som kan flyttes utover i tid så lenge det hele er fullstendig dominert av oppvarming.

    På motsatt siden finnes det som nevnt noe produksjon som er tilsvarende - det gjelder alt som ikke er regulerbart, de selger uansett hvor lav prisen måtte være, men dette utgjør en relativt liten del av det norske kraftsystemet.
    Et eksempel fra etterspørselssiden, noen år gammelt men formodentlig fortsatt aktuelt:
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Jeg sa ikke at det ikke var noe fleks, det er det selvsagt (og det er også grunnen til at det er mindre sannsynlig med timespriser som vi har sett i UK), men svært mye av etterspørselen har nesten ingen priselastistiet. Statnett har en del avtaler med enkelte storkunder for å kunne regulere når det kniper.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Den norske strømkunde må nok forvente vesentlig høyere strømpriser i årene fremover, enn det vi har vært vant med. Slik strømmarkedet fungerer så skal vi direkte bidra til å betale for det grønne skiftet i europeisk strømproduksjon - samt "finansiere" eksport/salg av flytende gass til andre "trengende" markeder/verdensdeler - som nå til Kina.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.963
    Et artig tilbakeblikk:


    – Nei, det blir for populistisk. Men vi har altså, som en av få, tatt et svært langt bet med industrien, og vi tror dette blir bra både for oss og for Hydro, sier han.
    Tipper Hydro er den som er mest fornøyd med dealen....
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    OK, jeg sjekket også . Her i sør er snittprisen i dag 154 øre, beste tilbud om fastpris på 36mnd er ca 80øre/kWh
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Det er jo klart at nå kanskje ikke er prime time for fastprisavtaler, men hvis man har en privatøkonomi som ikke tåler svingninger i strømprisen så kan det jo kanskje være henisktsmessig.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo klart at nå kanskje ikke er prime time for fastprisavtaler, men hvis man har en privatøkonomi som ikke tåler svingninger i strømprisen så kan det jo kanskje være henisktsmessig.
    Skal du binde for januar/februar 2022 må du ut med 139,95. Jeg synes 80 er for høyt for en 3 års avtale, men hvem vet; om sommeren går det jo lite strøm så det hjelper ikke all verdens om prisen pr kwh er lav da. Hadde jeg kunnet binde på 50-60 øre i dag på 3-5 år hadde jeg gjort det.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Spørsmålet er om du er påkoblet tyskland eller ei.

    Trondheim er ikke det
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    hvordan økes strømprisene av dette? Det er ikke i Norge Europa brenner gass til strøm. Det er gassprisene i UK og Tyskland som driver prisene
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Steigan gidder jeg ikke å lese. Han er full av løgn, på høyde med resett.

    Finn en annen kilde.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Gjelder ikke Pristiltaksloven paragraf 2 for staten?

    Gjelder urimelige priser og forretningsvilkår. Det er forbudt å ta, kreve eller avtale priser som er urimelige. Heller ikke må det kreves, avtales eller opprettholdes forretningsvilkår som virker urimelig overfor den annen part eller som åpenbart er i strid med allmenne interesser.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Gjelder ikke Pristiltaksloven paragraf 2 for staten?
    Er ikke staten eller noe statlig eid selskap som setter kraftprisen i Norge, den settes der tilbud møter etterspørsel på Nordpool. Nå er vannverdien høy og da legger produsentene seg høyt i pris. Når etterspørselen også er stor så må man ganske høyt opp i pris for å få markedsklarering.

    Slik er det bare og ingen har tenkt å gjøre noe med det eller mener de kan gjøre noe med det eller at man bør gjøre noe med det så da vil det også forbli slik.

    Massiv kontantstøtte fremstår som det mest realisitske alternativet, egentlig.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.471
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Er ikke staten eller noe statlig eid selskap som setter kraftprisen i Norge, den settes der tilbud møter etterspørsel på Nordpool. Nå er vannverdien høy og da legger produsentene seg høyt i pris. Når etterspørselen også er stor så må man ganske høyt opp i pris for å få markedsklarering.

    Slik er det bare og ingen har tenkt å gjøre noe med det eller mener de kan gjøre noe med det eller at man bør gjøre noe med det så da vil det også forbli slik.

    Massiv kontantstøtte fremstår som det mest realisitske alternativet, egentlig.
    Ja er det ikke festlig, ingen å legge skylden på, men politikerene kunne lett påvirket prisen med tiltak.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Damer og penger og problemer kjenner vi til alle sammen. Det 3 eller fjerde på noen dager som ikke klarer å gjøre opp for seg og vi ha noe av det jeg har betalt inn. :unsure:
    Jeg tjener heller ikke så veldig godt, men så bruker jeg heller ikke opp det jeg tjener på tant og fjas og sydenturer,og gjennom en solid skatt bidrar jeg solid til fellesskapet. Så langt har jeg hentet ut fint lite tilbake. Jeg ikke problemer med å gjør opp for meg, men kommer jeg i avisa av den grunn ? :)
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Så du mener at alle som har problemer pga strømprisene har skylda selv?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.282
    Antall liker
    34.816
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Gjelder ikke Pristiltaksloven paragraf 2 for staten?

    Gjelder urimelige priser og forretningsvilkår. Det er forbudt å ta, kreve eller avtale priser som er urimelige. Heller ikke må det kreves, avtales eller opprettholdes forretningsvilkår som virker urimelig overfor den annen part eller som åpenbart er i strid med allmenne interesser.
    Kanskje mer relevant å se på paragraf 1, men det forutsetter at Kongen (i statsråd, dvs regjeringen) vedtar en forskrift om pristak. Det vil selvsagt øyeblikkelig konke strømselskapene som selger til sluttbruker, type Fjordkraft, Gudbrandsdal Energi, Norgesenergi, etc, siden de kjøper på Nordpool og viderefakturerer med et påslag.
    § 1.Fullmakt til prisregulering.
    Når det er nødvendig for å fremme en samfunnsmessig forsvarlig prisutvikling, kan Kongen fastsette:

    1.vedtak om maksimalpriser, minstepriser, prisstopp, prisberegninger, rabatter, maksimalavanser, leverings- og betalingsvilkår og andre bestemmelser om priser, fortjenester og forretningsvilkår, eller
    2.vedtak om meldeplikt for endring av størrelser i nr. 1.
    Da må staten samtidig gå inn med en kompensasjonsordning og prisgaranti, hvor alt over pristaket dekkes av staten som direkte overføring til disse selskapene. Det vil koste noen kroner, men det er jo samme statskasse som nå innkasserer enorme summer som kraftprodusent og netteier. Dessverre er det de summene som har finansiert budsjettenigheten med SV, så jeg tipper at Vedum & Co ikke kommer til å løfte en finger i den retningen.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.963
    Så du mener at alle som har problemer pga strømprisene har skylda selv?
    Gjelder visst mest damer.

    Tror det må være noe av det dummeste jeg har lest her inne.


    Ta gjerne en kraftig redigering der Ingeniøren - ingen som har sitert deg enda.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Vel, vi (politikerne) bør nok hurtigst få på plass ordninger som letter på trykket. Årsaken er at jeg tviler på at denne situasjonen normaliseres eller "går over" med det første.

    Vi har fortsatt ikke hatt skikkelig kulde nedover Europa/Tyskland. Bare hurtiggående lavtrykk som gir litt kulde noen dager, men som også gir litt vind. Huttemegtu hva som skjer hvis (eller når) området får stabilt kaldt vær i januar/februar og kanskje mars.

    Og om det ikke er kaldt vær som som plager, kan man jo lure på hvordan det stadig kjøligere forholdet til Russland påvirker gassprisen innad i EU i tiden fremover.

    Jeg har heller ikke tro på at fornybar-kapasiteten nedover i nær fremtid vil være i nærheten av å kunne drive prisen på kraft nedover mot et nivå vi her oppe i gamlelandet synes er innafor - i hvert fall ikke på den tiden av året hvor elektrisitet er "livsnødvendig" her oppe i nord. Utvekslingsprosenten mellom import/eksport (7% vs. 93%) viser vel hvordan ståa prismessig er.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn