Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Zombat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2010
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    796
    Sted
    Trøndelag
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke bare nesten fornøyelig på påpeke hvem som eier kraftverk og overføringsnett hver gang en eller annen okker seg over disse fæle private kapitalistene som flår vanlige folk med høye strømpriser. Eierne er stat, fylker og kommuner, og rette adressat for kritikken er de samme som snakket så høyt om "vanlige folk" i august.
    Høyre gjorde dette markedsliberalistiske trekket.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Høire er kun for sidrumpede pensjonister/pasienter og kommer aldri mer til å utrette noe alene. Dette var deres siste sjans. Hvordan Slagsmål og Røre klarer seg i fremtiden vil yngre krefter avgjøre..... ved neste kors-vei....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    13.208
    . Perfide glis fra høyre, der i gården er det ingen som forventer noe annet enn "ikke rør penga mine". Hvor er den såkalte verdikonservative høyresiden? Solgt på børs for lenge siden. Så det er bare å gi gass; le og idiotforklar de rødgrønnes forsøk på å få tannkremen inn i tuben igjen.
    Det er som nevnt ørten ganger det offentliges penger i denne saken. Det er de private som betaler. Men det er kanskje vanskelig å faktisk innse de når man går på ideologisk autopiliot. Det er liten vits i å prøve å gjøre Norges deltagelse i kraftmarkedet til en høyre/venstre - greie. Det har tjent den norske stat i særdelshet og norske forbrukere aldeles utmerket i 30 år, helt til nå. Nå er det mer lønnsomt enn noen sinne for staten, men desto mindre for de private. Det som nå om dagen skjer i Nord-Norge, hvor det er evig nok vann, ingen nye kabler og begrenset med kapasitet sørover burde i det minste være en pekepinn på at det som skjer i Sør-Norge ikke kun er en funksjon av nye forbindelser til Tyskland og UK. Du kunne like gjerne peke på det grønne skiftet i Europa hvor det tas ut termisk kraft uten å ha en erstating på plass før om årevis.

    AP er tilhengere (ministeren var senest i dag ute og snakket om hvor bra det har fungert). SP var en av grunnleggerene av det hele. Rødt og SV er sikkert i mot, men det ville overraske meg om det i det hele finnes en eneste politiker i noen av de partiene som har tenkt særlig gjennom dette og kan noe særlig om sakskompleksetutover noen selvsagte fraser om "selvråderett", "sosial profil" osv. Det er stort sett på den sfæren av den politiske skalaen man vil elektrifisere alt mulig pga miljø, vil at Norge skal tiltrekke seg ny industri men for all del ikke bygge ut noe ny produksjon for det er fy-fy. Det er mulig du synest det er utmerket tankegods, men du om det i så fall.

    I den grad man skal dele ut idotpoeng så vil de nok bli relativt jevnt fordelt utover det poltiske spekteret.

    Det er veldig rart å dra inn "ikke rør penga mine" osv når det, med unntak for de aller bakerst i salen, burde være åpenbart at det er det offentlige og kun det offentige som håver inn nå og alle de private som betaler den offentlige morroa.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Det er som nevnt ørten ganger det offentliges penger i denne saken. Det er de private som betaler. Men det er kanskje vanskelig å faktisk innse de når man går på ideologisk autopiliot. Det er liten vits i å prøve å gjøre Norges deltagelse i kraftmarkedet til en høyre/venstre - greie.
    Det er en høyre/venstre greie. At AP har abdisert når det gjelder sosialdemokratisk politikk og omfavner nyliberalisme endrer ikke dette faktum. At det offentlige er involvert her gjør ikke saken bedre. Snarere tvert imot....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    13.208
    Hvor mye strømstøtte kunne vi fått for den snaue milliarden Erna donerte til utlandet?

    Nå har jeg faktisk lest saken i linken din og ikke bare overskriften og må korrigere meg selv.

    siden 3 milliarder gir ca 10 øre/kWh så skulle 722 millioner gi 2.4 øre/kWh
    Jeg baserte min noe optimistiske antagelse på fake news. Utbyttet fra disse utenlandske selskapene,unnskyld - selskaper med utenlandske majoritetseiere - var 722 millioner, men støtten fra Norge til disse var - i følge artikkelen du selv linker til - totalt 29 millioner kroner. Så da blir ikke svaret 2.4 øre / kWh men snarere 0.096 øre kWh. Siden den norske montære systemet ikke tillater enheter mindre enn 1 øre så kan vi runde ned til null.


    • Minst 722 millioner kroner i utbytte gikk til utenlandske eiere i 2020, fra norske bedrifter som fikk støtte til å komme seg gjennom pandemien.
    • Utbyttet til utlandet kommer fra 64 norske bedrifter, hvor utenlandske selskaper har majoriteten av eierskapet. Disse norske selskapene fikk totalt 29 millioner kroner i krisestøtte i 2020.
    • Alle 64 selskapene som vedtok utbytte til utenlandske eiere, gikk med overskudd. Alle selskapene kunne tilbakebetalt hele støttebeløpet uten å ende i minus.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.431
    Antall liker
    35.217
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    H-sidens argumenter her ligner ikke så rent lite på Republikanerne over dammen, hvor underskuddet på statsbudsjettet kun er viktig når demokratene har makta...
    Det virker da som det er helt forkastelig at ikke AP-SP ordner opp i problemene som de blågrå skapte....
    Det var Vedum, sleipingen, som gikk ut høyt i valgkampen og lovde å «ta kontroll over strømprisene». Det var Støre, tåkefyrsten, som sa at «nå er det vanlige folks tur». Og så ble de valgt. Det jeg kritiserer er rødgrønne politikere som drev valgkamp på lettvint populisme som de ikke hadde til hensikt å realisere hvis de ble valgt. Dessverre ble de valgt, og må nå stå til rette for hva de selv sa for noen få måneder siden. Det er hele poenget.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.431
    Antall liker
    35.217
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Høyre gjorde dette markedsliberalistiske trekket.
    Hvilket markedsliberalistisk trekk da? Å reservere eierskap i kraftforsyningen til bare offentlige eiere, eller å opprette Nordpool for krafthandel i Norden? Nordpool ble opprettet fra Statnett i 2001 som videreføring av Statnett Marked, som ble opprettet under Brundtland i 1993. Konsesjonsreglene for kraftverk ble sist endret under Stoltenberg i 2007. AP v Støre støttet også utbyggingen av forbindelseskablene som kritiseres så friskt nå. Det er kablene til utlandet som er kraftreserven vår i stedet for å ha gasskraftverk på standby.

    AP og SP eier situasjonen. Bare glem å skylde på noen andre her. At de i praksis gjør det samme som en Høyre-regjering ville gjort understreker bare poenget.

    Det virker også som velgerne forsto dette ganske fort:
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.712
    Torget vurderinger
    2
    Tåpelig å forsøke å gjøre strømpriser og kraftmarkedet til en høyre-venstre skillelinjesak. Som Asbjørn er innom er det bred oppslutning om dagens forhold (og også derfor det rusles stille gjennom dørene). Vi har blå kraftkommuner og ildrøde ditto, kraftselskapene i disse ivret sterkt for liberalisering, uansett politisk farge. (Noen av dem var selvsagt idioter og solgte ad pepetuum ut til Citibank da muligheten bød seg.)

    Weld, derimot, er søt når han skal forklare det opplagte. Skal man diskutere trafikk, behøver man ikke gå i gang med å fortelle publikum at vi har høyrekjøring. Og skal man diskutere kraftmarkedet, behøver man ikke late som om ens publikum ikke er klar over at det er verdipapirer som trades, der man spekulerer på fremtidig utvikling og forsøker å gjette denne, omtrent slik en Quant kjører computeren så tett på børsen som mulig, for å dra fordel av kortest mulig overføringshastighet.

    Det man kan undres over, er om det er andre enn Einar Aas som plutselig satt med store eksponeringer i markedet, som må dekkes inn.
    Artikkel fra 2011, men tradingen er enda heftigere nå.


    I dag hyller jeg det norske kraftmarkedet ved å kjøre strøm gjennom måleren det den klarer. Må gi mitt til eksponerte norske kommuners kraftselskap. Det er en patriotisk gjerning. Slå på, folkens! Slå på!

    Og når det gjelder alle påstandene om at det er fornybarkraft som er årsaken til ubalansene. Verdt en lytt. Har uthevd.

    Setting the record straight on some of the most common misleading narratives and tactics to explore what future climate change battlegrounds might look like. We look at how fossil fuel interest groups use division as a distraction: either stoking fear that action to tackle climate change will hurt the poor, or attacking the messengers who raise the alarm. And we take you back to the start of 2021, when blackouts in Texas which killed hundreds were misleadingly blamed on wind turbines. The idea that renewables, like solar or wind power, are dangerously unreliable has been a common theme. What’s the truth behind the claim? And how does bad information surface after extreme weather events and times of climate crisis?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    13.208
    ^ du unnviker jo hele spørsmålet. Jeg lurte på hvordan man spekulrer i fysisk kraft. Du snakker om derivatmarkedet, hvor det er finansialle kontrakter som trades opp, ned og i mente. Men i time-til.time - markedet er det fysisk produksjon og levering av elektrisk energi som handles. Jeg spør igjen: Hvordan vil du spekulere i denne? Du er muligens den enete i Norge som mener at det er finansielle kontrakter som kommer ut av stikkontakten din hjemme. Jeg tror det er fysisk elektrisk energi som er produsert i samme sekund som den leveres til meg.

    Einar Aas har aldri handlet fysisk strøm (som privat spekulant, vel og merke). Rimelig nok siden han ikke eide et kraftverk og ikke trenger strøm til mer enn det riktig nok store huset sitt og muligens et par-tre hytter.
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.801
    Antall liker
    2.785
    Torget vurderinger
    1
    Ja det er tåpelig å gjøre kraftmarkedet til en høyre-venstresak så lenge det er nesten tverrpolitisk enighet om dette, bortsett fra noen få, strie gallere. Men der Asbjørn fryder seg over at Støre/Vedum ikke får til noe, så mener jeg at noen enkle politiske grep ville ha gjort nytte, f.eks å begrense strømeksporten og/eller sette en makspris for innenlands strøm. Men Støre er redd for å ta grep som virker. Det siste nå er jo at kraftselskapene øker nettleien fordi den kraften som går tapt i linjenettet plutselig ble så mye mer verdt.... Det er bare makeløst frekt.

    Men hva med å spørre folk om de føler seg ført bak lyset? Hva ble sagt da hele pakka ble solgt inn i sin tid? Billigere strøm til DEG. Resultatet ser vi nå, folk føler seg flådd og lurt. Argumentet med at inntektene går til staten, altså DEG, er litt tynn suppe for de fleste. Dette er ikke en uforutsett utvikling, tvert i mot. Det manglet ikke på advarsler. Det hjelper lite med sju minutter gratis strøm når det etterfølges av sju måneder med svindyr strøm etterpå. Dette er oppskriften på politikerforakt på linje med stortingsskandalene. Hele denne historien bør være en lærepenge når det skal gjøres marked av absolutt alt. Uten at jeg tror noen vil lære noe om helst.

    Støre har bare en ting å gjøre. Be Tyskland starte opp igjen kjernekraftverkene så fort som mulig. Så høye strømpriser vi kommer til å se i vinter er bare ødeleggende og handlingslammende.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    The idea that renewables, like solar or wind power, are dangerously unreliable has been a common theme.
    Merkelig sak å lytte til - her plukker man frem ulike episoder hvor det har vært en sak på internett hvor ulike strømtrøbbel mer eller mindre uriktig har blitt forklart med trøbbel med fornybar energi. Også trekker man en konklusjon om at vind/sol ikke er upålitelig.

    Men det endrer jo ikke det det faktum at vind og sol er upålitelig. Nå er det geografiske forskjeller - sol er pålitelig i USA som bruker mye strøm til AC når det er varmt. Men her på nordlige breddegrader kan man på ingen måte baserer store deler av elektrisitetsforsyningen på sol/vind - fordi begge deler produserer svært lite når vi trenger mest strøm.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    13.208
    Den plata som er spillt mest de siste ukene er vel "lite vind" i (fyll inn sted) sammen med den store hiten "høye gasspriser". Man kunne få inntrykket av at det har vært omtrent vindstille, men det er det jo ikke. Akkurat nå leveres 6.3 MW fra vind i Norden, det er ca 2/3 av hva som leveres av kjernekraft.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Sporene etter høyreregjeringen. De rike får støtte mens de fattige må betale for moroa.

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    13.208
    Sporene etter høyreregjeringen. De rike får støtte mens de fattige må betale for moroa.

    Har heller ikke noe med høyreregjeringen å gjøre. Enova-støtten kommer fra før den tid.

    Jeg fikk i sin tid 3k til ny moderne peis (Stoltenberg-tiden) og så fikk jeg totalt 35k for å hive ut oljefyren siden jeg installerete luft/vann - varmepumpe (Erna-tiden, men reglene var ikke endret vesentlig). Eneste endringen jeg merket noe til var at man kunne få jobben gjort og sende inn papirene i ettertid, før måtte man først få et tilbud, godta det, sende det inn og så vente på vedtak før man kunne få jobben utført.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Høyre har styrt i 8 år. Svakhetene med ordningen har blitt påpekt og de har ikke gjort noe.

    Selvsagt har Høyre et ansvar.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    13.208
    Høyre har styrt i 8 år. Svakhetene med ordningen har blitt påpekt og de har ikke gjort noe.

    Selvsagt har Høyre et ansvar.
    Må være slitsomt å vokne om morgenen og ha som det første man spør seg selv om "Hvor kan jeg finne noe høyrepolitikk å bashe i dag"

    Problemet med stort sett alt av ENØK-støtte i Norge er at det, i alle fall inntil nå, ikke har vært spesielt lett å regne hjem investeringen. Det er ekstremt dyrt å etterisolere en hel bolig med mindre man uansett f.eks skal bytte kledning og noe støtte fra staten endrer ikke på det. Jeg ville i utgangspunktet heller ikke ha luft/vann varmepumpe, men siden installasjon av den var et krav for å få støtte til å fjerne oljefyren fikk jeg den nesten gratis så da var det forsåvidt greit.

    Norge har stort sett hatt billig elektrisk energi og svært høye priser på håndtverkstjenester og det er en dårlig kombinasjon for å få lønnsomhet i det meste. Ikke kan man gjøre tingene selv heller så vidt jeg vet, og det er fort uansett for spesielt interesserte og fingerferdige å sette i gang med slike store prodsjekter på egen hånd og selv da blir det fort ganske dyrt å gjøre omfattende tiltak.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.712
    Torget vurderinger
    2
    Om noe, vil dette få fart på energieffektiviseringen som Åslaug Haga ønsket å gjennomføre, rett før hun ble tuppet ut av oljemafiaen. Hun ønsket å bruke Sverige som forbilde, utfra Perssons store energiomlegging fra 1990-tallet. Det ville man ikke ha noe av, må vite. Så "vi har hørt at du har noen boende på stabburet, Åslaug?"

    Hun forteller litt om dette her. Haga er så frittalende hun våger, om Lund og Stoltenberg.

     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    2.535
    Sporene etter høyreregjeringen. De rike får støtte mens de fattige må betale for moroa.

    De fattige gjør vel strengt tatt ikke disse endringene, unsett så tror jeg planeten gir beng i hvilken inntektsdesil utslippene kommer fra.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Selvsagt er det dyrt å gjøre ting. Det er derfor folk gjør det i etappevis. De har ikke råd til annet, om man da ikke tilhører øvre middelklasse. De som egentlig har råd til å ordne det uten hjelp.

    Disse skal få subsidiert luksusbil og subsidiert mulighet til å spare penger.

    De som faktisk trenger hjelp, de lavtlønnede, trygdede og what-not skal ikke få ei krone.

    Dette er kjernen hos Høyre. Høye avgifter som hvermannsen skal betale og subsidiering av rikingene.

    Enova-tiltakene blir finansiert av alle som bruker strøm, men lavtlønnede har ikke nubbesjans til å ta del av godend. Omvendt robin hood. I Sveits er det omvendt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    13.208
    Denne tråden trengs å leses. Høye strømpriser er ønsket politikk fra de som designet systemet og som koblet Norge på det.
    Hvor bra synest du den tweeen egener seg til å forklare prisene i Nord-Norge om dagen hvor det ikke finnes utveksling mot Tyskland og det ikke er noe kullkraft på svensk side? Her er det heller ingen nye forbindelser som er satt i drift nylig.

    I morgen er prisen i Sør-norge høyere enn i Tyskland, for øvrig.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    13.208
    Kverulanten i deg slår til igjen, weld.
    Jeg påpeker bare at noen uker senere enn fyren har tweetet så skjer noe annet enn hva som står i tweeten skal skje, nemlig at prisene skyter til værs også i Midt- og Nord-Norge - selv med et fravær av nettop de faktorene han sier gir høye priser i Sør-Norge. Det tyder vel kanskje på at ting faktisk ikke forholder seg heeelt slik som i tweeten, eller hur?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Dette er en tweet om markedet i sør-norge. Et marked som Nord-norge i realiteten ikke er koblet på.


    Du er ikke i realiteten så dum at du tror at det er kun disse faktorene nevnt i tråden som kan gi høy pris? Så slutt å spill dum.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Politikerne burde ha såpass vett at de skjønte at livsnødvendig infrastruktur som elektrisitet ikke ble underlagt en løssluppen spekulasjonsøkonomi. Nomalt legger man på en profitt på hva man produserer og thats it...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    13.208


    Elavgiften er en fast avgift per kwh, den påvirkes ikke av prisen på strøm. Merverdiavgiften, som legges på toppen av hele strømregningen, blir dyrere jo dyrere strømmen er. Jo høyere strømpris, jo mer inntekter til staten. Med de rekordprisene som er ventet i vinter, vil statens momsinntekter fra strøm gå rett i taket.

    Vedums milde avgiftsgave er derfor sannsynligvis trygt finansiert allerede før den er delt ut. Av strømkundene selv. Som det heter i en gammel barneregle: Juksemaker Pipelort, tar igjen og gir bort.
    ..
    Da reiselivsnæringen slet under koronaen var et av kravene at den allerede lave mva-satsen på overnatting og servering skulle reduseres ytterligere. Det ble innfridd. Frem til 1. oktober i år var merverdiavgiften for denne sektoren redusert fra 12 til 6 prosent. I statsbudsjettet for neste år går næringen tilbake til 12 prosent, men Senterpartiet har programfestet at de mener satsen bør være «permanent lav».

    Men er det noe håp om at finansminister Vedum vil bruke dette mot strømkrisen? At han for eksempel vil midlertidig innføre en like lav sats på strøm som man har på mat eller kulturtilbud? Eller er ikke strøm livsnødvendig nok?

    Elavgiftskuttet, som koster staten nesten tre milliarder, favoriserer de som har høye strømregninger. Typisk villaeiere. I tillegg vil elavgiften lette utgiftene til kommuner som skal varme opp skoler og idrettsanlegg. Mange av dem kommuner som eier kraftverk og dermed skuffer inn penger på de høye prisene. Et presist momskutt, for eksempel begrenset oppad til omtrent så mye strøm som en vanlig husholdning bruker per år, ville hatt langt større effekt for de som trenger det mest. Nemlig de med lave inntekter. Vanlige folk, som Vedum og Støre liker å kalle dem i festtalene.

    ...

    I møtet med strømkrisen har Trygve Slagsvold Vedum blitt en omvendt Robin Hood. Det er det med god råd som profitterer mest på hans såkalte tiltak. For de med dårlig råd monner det lite. Staten blir rik på de høye strømprisene, kraftkommunene blir rike på de høye strømprisene, og villaeiere med høy inntekt er de som får mest utbytte av tiltakene han og regjeringen har lansert.

    Hadde man vært den nye Snåsamannen kunne man i det minste varmet seg på sine egne hender. Vi andre er henvist til å søke trøst rundt panelovnen eller liggende i økonomisk fosterstilling på et lunt badegulv.

    Et gratis tips i den forbindelse: Prøv så hardt du kan å ikke tenke på finansminister Trygve Slagsvold Vedums klukkende latter. Da kan du miste forstanden.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.216
    Bare å kjøpe dieselaggregat.
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    653
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11
    Bare å kjøpe dieselaggregat.
    Ja, dieselaggregat med utnytting av spill varme fra kjølevann/eksos til vannbårent varmeanlegg og til varmt forbruksvann hadde vel lønt seg nå.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    2.535
    Har du prøvd å tenke over hvorfor fattige og lavlønte ikke gjør slike endringer??
    Selvsagt, men i klimaregnskapet spiller det ingen rolle. Man ønsker å stimulere til mindre utslipp og ny teknologi. Da nytter det ikke å begynne med de som koker heroinen sin på telys.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    13.208
    For ustabil og høy strømpris?
    Næringsliv trenger forutsigbarhetmen hva er vel 2000 arbeidsplasser verdt?

    Forklaringen er nok å finne I Brexit og ikke hva strømprisene er nå.

    Hydro, Equinor og Panasonic dropper batterisatsing | DN


    Hydro og Equinor åpnet allerede i august for å droppe Norge på grunn av risikoen brexit-tollen medfører for dem.

    Som følge av brexit-avtalen mellom Storbritannia og EU vil elbiler med norske batterier som eksporteres mellom EU og Storbritannia, bli ilagt ti prosent toll fra 2027.

    Grunnen er at hvis en elbil skal få opphavsland EU eller Storbritannia, og dermed omsettes tollfritt, må også batteriet være produsert i Storbritannia eller et EU-land. Målet til britene og EU med å stenge ute tredjeland, er å sikre at de nye industriarbeidsplassene blir på europeisk jord.

    Norske myndigheter og næringsliv har vært svært urolige for at dette kan kortslutte det norske batterieventyret før det allerede har begynt.


     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.288
    Antall liker
    2.477
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Ja, dieselaggregat med utnytting av spill varme fra kjølevann/eksos til vannbårent varmeanlegg og til varmt forbruksvann hadde vel lønt seg nå.
    Hvis jeg har regnet riktig, så koster propan ca. 1,60,- på Kw(t).
    Så med en strømpris på ca. 1,- + nettleie, så kan en fyre med gass...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.431
    Antall liker
    35.217
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den plata som er spillt mest de siste ukene er vel "lite vind" i (fyll inn sted) sammen med den store hiten "høye gasspriser". Man kunne få inntrykket av at det har vært omtrent vindstille, men det er det jo ikke. Akkurat nå leveres 6.3 MW fra vind i Norden, det er ca 2/3 av hva som leveres av kjernekraft.
    Den mest nærliggende grunnen til høye priser denne uken ser ut til å være at tre elver i Nord-Sverige er i ferd med å fryse til samtidig. Da reduserer man vannstrømmen akkurat i de dagene isen legger seg, for så å skru opp igjen senere. Det skjer hver høst, men det litt uvanlige nå var at det skjer tre steder samtidig.

    Men fornybar kraft er jo noe mer uforutsigbar og variabel enn atomkraft eller kullkraft som kan stå på konstant effekt.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.075
    Antall liker
    2.535
    Forklaringen er nok å finne I Brexit og ikke hva strømprisene er nå.

    Hydro, Equinor og Panasonic dropper batterisatsing | DN


    Hydro og Equinor åpnet allerede i august for å droppe Norge på grunn av risikoen brexit-tollen medfører for dem.

    Som følge av brexit-avtalen mellom Storbritannia og EU vil elbiler med norske batterier som eksporteres mellom EU og Storbritannia, bli ilagt ti prosent toll fra 2027.

    Grunnen er at hvis en elbil skal få opphavsland EU eller Storbritannia, og dermed omsettes tollfritt, må også batteriet være produsert i Storbritannia eller et EU-land. Målet til britene og EU med å stenge ute tredjeland, er å sikre at de nye industriarbeidsplassene blir på europeisk jord.

    Norske myndigheter og næringsliv har vært svært urolige for at dette kan kortslutte det norske batterieventyret før det allerede har begynt.
    Står jo også i artikkelen det linkes til
    - Bakgrunnen er en alvorlig bekymring knyttet til risikoen for straffetoll på elbiler med norskproduserte batterier mellom EU og Storbritannia, sa Equinors Anders Hegna Hærland til E24 i august.

    Men det er nok mye artigere å koke i hop noe annet.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214

    kanskje norge skal se til Spania og gjøre noe? I Norge vil trolig vår blinde tro på markedet fortsatt råde. Blårussen bestemmer.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.431
    Antall liker
    35.217
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Politikerne burde ha såpass vett at de skjønte at livsnødvendig infrastruktur som elektrisitet ikke ble underlagt en løssluppen spekulasjonsøkonomi. Nomalt legger man på en profitt på hva man produserer og thats it...
    I hvilke markeder mener du aktørene opptrer på den måten? Det helt grunnleggende i et marked med en fritt omsettelig vare er at prisen ender opp der tilbuds- og etterspørselskurvene krysser hverandre.
    Det er ikke eksakt ny innsikt heller:
    According to Hamid S. Hosseini, the power of supply and demand was understood to some extent by several early Muslim scholars, such as fourteenth-century Syrian scholar Ibn Taymiyyah, who wrote: "If desire for goods increases while its availability decreases, its price rises. On the other hand, if availability of the good increases and the desire for it decreases, the price comes down."[14]
    Så er det kanskje en annen sak at mange husholdninger sitter med spotprisavtaler når de kanskje heller burde hatt en eller annen form for fastpriskontrakt for å redusere kortsiktig risiko. Man kan også forstå en fastpriskontrakt i seg selv som et finansielt derivatprodukt på markedsprisen, dvs spekulasjonsøkonomi i sin reneste form.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ti-dobbling av strømprisen på ei uke og 22 minus ute.
    Nå bruker han ikke strøm til oppvarming da.
    Men foringsmaskinen går på strøm, og den bruker nok ikke på langt nær så mye strøm som den bonden sier.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn